biker Inlagd Mars 6 Dela Inlagd Mars 6 Hej Jag har en del funderingar kring förnyelse av svenskt pass. Kanske finns en del här på forumet som vet hur det funkar. Jag befinner mig i Thailand nu, har retirement visa i grunden, är nu här på 1-års extension, giltig till 28 jan. 2026. Har även en Re-entry stämpel i mitt pass. Kommer att åka till sverige i början på maj-25. För att sedan återvända till Thailand i november-25. Så långt frid och fröjd, har ju re-entry i passet. Men sedan blir det ju dags för ny 1-års extension senast 28 jan. -26. Mitt pass är giltigt till 14 dec. -26. Alltså inte tillräckligt länge för 1-års extension. Så det går ju inte.... Alternativt så skaffar jag nytt pass i sverige innan jag åker tillbaka till Thailand i november. Eller så går det ju att förnya svenskt pass i Thailand, när jag är tillbaka i november. Klart enklast och billigast att förnya passet i sverige. Men hur funkar det att komma till immigration på Suvarnabhum med nytt pass? Mitt re-entry finns ju i det gamla makulerade passet? Vet att det ska kunna funka, men har också läst om någon som fick probem vid inresan. Dvs. fick endast komma in på visa exemption, och retirement visat var således förbrukat.... Det skulle ju va surt. Alternativet, att skaffa nytt pass i Thailand känns lite onödigt, kommer att kräva 2 resor till Bangkok, samt kostnaden för nytt pass, som jag inte känner till. Finns nog en del folk här som har någon erfarenhet av liknande? mvh biker Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd Mars 6 Dela Inlagd Mars 6 Jag var i din situation i höst. Jag hade gjort ett nytt pass och hade re-entry permit i det gamla makulerade. Visade upp båda passen på Suvan och fick stämpeln. När jag kom upp till Pitsanuloke gjorde jag ett besök på imm här uppe och de flyttade över mitt extension och re-entry till det nya passet. Min extension var giltig till januari så i januari var det dags för nytt besök på imm. Det kändes för mig säkrare att göra ett nytt pass i Sverige som man ska göra. Att chansa på att de släpper in mig på Arlanda och Suvan känns inte bra eftersom mitt pass inte är giltigt för hela vistelsetiden. Fast passen blir inte långlivade, skulle sitta fint med 10 års giltighet. 3 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
biker Inlagd Mars 6 Trådstartare Dela Inlagd Mars 6 (ändrad) 13 minuter sedan, skrev Wangthong: Jag var i din situation i höst. Jag hade gjort ett nytt pass och hade re-entry permit i det gamla makulerade. Visade upp båda passen på Suvan och fick stämpeln. När jag kom upp till Pitsanuloke gjorde jag ett besök på imm här uppe och de flyttade över mitt extension och re-entry till det nya passet. Min extension var giltig till januari så i januari var det dags för nytt besök på imm. Det kändes för mig säkrare att göra ett nytt pass i Sverige som man ska göra. Att chansa på att de släpper in mig på Arlanda och Suvan känns inte bra eftersom mitt pass inte är giltigt för hela vistelsetiden. Fast passen blir inte långlivade, skulle sitta fint med 10 års giltighet. Ja, det är min förhoppning att det är så det fungerar. Men när jag sen läste att någon blivit nekad, pga. att re-entry stämpeln satt i det makulerade passet, då börjar man ju fundera.... Enligt Svenska ambassaden i Bangkok så ska passet vara giltigt 18 månader vid ansökan om 1-års extension. Dvs. 1 år + 6 mån. Men många har sagt att de fått extension beviljad om passet varit giltigt i 12 månader. Hursomhelst, när det tajmar lite dåligt, då är våra 5-åriga pass ganska kortlivade. Jag tackar för din info. mvh biker Ändrades Mars 6 av biker Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Captain Morgan Inlagd Mars 6 Dela Inlagd Mars 6 1 timme sedan, skrev biker: Kommer att åka till sverige i början på maj-25. För att sedan återvända till Thailand i november-25. Så långt frid och fröjd, har ju re-entry i passet. Men sedan blir det ju dags för ny 1-års extension senast 28 jan. -26. Mitt pass är giltigt till 14 dec. -26. Alltså inte tillräckligt länge för 1-års extension. Så det går ju inte.... Om du gör en visa extension i Thailand innan 28 jan -26 så kommer den att gälla tills ditt pass går ut, d v s 14 dec -26. Om du får ut ett nytt pass från ambassaden i början av dec -26 kan du fixa en ny extension som gäller ett år. Tänk på att du måste ladda ner passblanketter från ambassadens website och fylla i innan du besöker dem samt beställa tid för besöket (kan vara lång väntetid så beställ i god tid men det kan du kolla på deras website). Räkna även med tillverkningstid för nya passet (mitt senaste tog 2 veckor). När du ska hämta passet behöver du inte beställa tid men det kan endast ske vid vissa tider, två dagar i veckan. Observera att ambassaden har flyttat ner några våningar i samma byggnad som tidigare, till vån 8 om jag minns rätt. 1 timme sedan, skrev biker: Men hur funkar det att komma till immigration på Suvarnabhum med nytt pass? Mitt re-entry finns ju i det gamla makulerade passet? Att anlända Thailand med nytt pass men med visum och re-entry i ett makulerat pass låter inte speciellt lockande. 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
biker Inlagd Mars 6 Trådstartare Dela Inlagd Mars 6 11 minuter sedan, skrev Captain Morgan: Om du gör en visa extension i Thailand innan 28 jan -26 så kommer den att gälla tills ditt pass går ut, d v s 14 dec -26. Om du får ut ett nytt pass från ambassaden i början av dec -26 kan du fixa en ny extension som gäller ett år. Tänk på att du måste ladda ner passblanketter från ambassadens website och fylla i innan du besöker dem samt beställa tid för besöket (kan vara lång väntetid så beställ i god tid men det kan du kolla på deras website). Räkna även med tillverkningstid för nya passet (mitt senaste tog 2 veckor). När du ska hämta passet behöver du inte beställa tid men det kan endast ske vid vissa tider, två dagar i veckan. Observera att ambassaden har flyttat ner några våningar i samma byggnad som tidigare, till vån 8 om jag minns rätt. Att anlända Thailand med nytt pass men med visum och re-entry i ett makulerat pass låter inte speciellt lockande. Håller med dig, därav mina funderingar. Men trots allt är det så de flesta gör, och tydligen accepteras det. Men det kan ju helt avgöras av dagsformen på tjänsteman/kvinna på flygplatsen. Att heltidsboende i Thailand förnyar pass på svenska ambassaden är ju ganska självklart. Tack för info mvh biker Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Captain Morgan Inlagd Mars 6 Dela Inlagd Mars 6 11 minuter sedan, skrev biker: Men det kan ju helt avgöras av dagsformen på tjänsteman/kvinna på flygplatsen. Korrekt, ställ dig i kön med en gammal trött tjänsteman nära pension. I värsta fall får du väl slinka in som turist och börja om i visasvängen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rolba Inlagd Mars 6 Dela Inlagd Mars 6 Om du gör nytt pass i Sverige så säg till att de bara makulerar första sidan. Förklara att du har visumstämplar mm som måste visas upp. 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
biker Inlagd Mars 6 Trådstartare Dela Inlagd Mars 6 1 minut sedan, skrev rolba: Om du gör nytt pass i Sverige så säg till att de bara makulerar första sidan. Förklara att du har visumstämplar mm som måste visas upp. Det var ju ett bra tips, men likaväl är passet ogiltigt, när det nya lämnas ut. Men så ska jag göra. Tack för info mvh biker Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rolba Inlagd Mars 6 Dela Inlagd Mars 6 4 minuter sedan, skrev biker: Det var ju ett bra tips, men likaväl är passet ogiltigt, när det nya lämnas ut. Men så ska jag göra. Tack för info mvh biker Jag har även gjort nytt pass i Sverige som levererades till Thailand. Då reste jag in på det gamla, fick det nya efter lite tjat levererat till konsulatet på Phuket där de stämplade några hål i förstasidan på gamla passet. Sen åkte jag till immigration med båda passen och fick relevanta stämplar överförda till nya passet. 4 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lasseiudon Inlagd Mars 7 Dela Inlagd Mars 7 Jag gjorde nytt pass i Sverige och visade upp nya och gamla vid passkontrollen på Suvvan. Inga problem alls. 2 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
biker Inlagd Mars 7 Trådstartare Dela Inlagd Mars 7 4 timmar sedan, skrev lasseiudon: Jag gjorde nytt pass i Sverige och visade upp nya och gamla vid passkontrollen på Suvvan. Inga problem alls. Det låter ju bra. Du hade alltså visum och re-entrystämplar i det makulerade passet? Och fick såklart inresestämpeln i det nya passet, re-entry förverkat i det gamla passet. Tack för info. mvh biker Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
UglyFarang Inlagd Mars 7 Dela Inlagd Mars 7 En fråga till er som låter makulera ert gamla pass när ni tar ut ett nytt, varför gör ni det? Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli......... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rolba Inlagd Mars 7 Dela Inlagd Mars 7 3 minuter sedan, skrev UglyFarang: En fråga till er som låter makulera ert gamla pass när ni tar ut ett nytt, varför gör ni det? Vad finns det för alternativ? 2 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Stoneys Inlagd Mars 8 Dela Inlagd Mars 8 3 timmar sedan, skrev rolba: Vad finns det för alternativ? Säga till att det är stulet eller tappat tex. Pattaya Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
biker Inlagd Mars 8 Trådstartare Dela Inlagd Mars 8 6 timmar sedan, skrev UglyFarang: En fråga till er som låter makulera ert gamla pass när ni tar ut ett nytt, varför gör ni det? Det är nog inget man "låter" dem göra. Man måste uppvisa gamla passet när man beställer nytt. När det nya passet lämnas ut, spärras det gamla. Skulle man hävda att passet är borttappat eller stulet, så blir det självklart spärrat direkt. Anledningen att man klipper ett hål i gamla passet är väl att det lätt ska synas att det är förbrukat. Likväl som att ett pass är oandvändbart om det är skadat på annat sätt. mvh biker 2 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
biran Inlagd Mars 8 Dela Inlagd Mars 8 En sak att tänka på vid förnyelse av pass. Gör man det på ambassaden kan det gå rapport till pensionsmyndigheten och har man då garantipension eller andra tilläggspensioner och bor mer än 6 månader i Thailand kan det bli problem. Jag förnya mitt pass i Sverige och reste tillbaka. Efter ett tag dök det upp ett brev från pensionsmyndigheten som ville jag skulle redogöra mina utlandsvistelser 8 år tillbaka. De ville veta om jag hade hus i Thailand vilket jag uppgav att jag inte hade. Jag fick svar från pensionsmyndigheten att det var ok men de skrev att dom kollade med ambassaden som uppgav att jag hade en adress i Thailand. Biran 1 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rolba Inlagd Mars 8 Dela Inlagd Mars 8 3 timmar sedan, skrev Stoneys: Säga till att det är stulet eller tappat tex. Det blir nog bra sen då när du kommer till immigration i Thailad och vill överföra stämplarna från ett stulet och spärrat pass. 4 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Stoneys Inlagd Mars 8 Dela Inlagd Mars 8 21 minuter sedan, skrev rolba: Det blir nog bra sen då när du kommer till immigration i Thailad och vill överföra stämplarna från ett stulet och spärrat pass. Frågan gällde vilka alternativ det fanns, sen om dom är bra eller mindre. Alternativ finns. Pattaya Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
UglyFarang Inlagd Mars 8 Dela Inlagd Mars 8 19 timmar sedan, skrev rolba: Vad finns det för alternativ? Jag har aldrig fått någon fråga om att visa upp eller lämna fram mitt gamla pass när jag har hämtat det nya så det vet jag inte. 1 Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli......... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
UglyFarang Inlagd Mars 8 Dela Inlagd Mars 8 13 timmar sedan, skrev biker: Det är nog inget man "låter" dem göra. Man måste uppvisa gamla passet när man beställer nytt. När det nya passet lämnas ut, spärras det gamla. Skulle man hävda att passet är borttappat eller stulet, så blir det självklart spärrat direkt. Anledningen att man klipper ett hål i gamla passet är väl att det lätt ska synas att det är förbrukat. Likväl som att ett pass är oandvändbart om det är skadat på annat sätt. mvh biker Jag har aldrig fått någon fråga om att visa upp eller lämna fram mitt gamla pass när jag har hämtat det nya. Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli......... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd Mars 9 Dela Inlagd Mars 9 21 timmar sedan, skrev UglyFarang: Jag har aldrig fått någon fråga om att visa upp eller lämna fram mitt gamla pass när jag har hämtat det nya så det vet jag inte. Har du eller har haft omakulerade utgångna pass i så fall. När jag gjorde nytt sista gången så ville jag ju egentligen inte makulera det gamla eftersom jag hade re-entry i det. Jag frågade tjejen hos polisen om hon kunde låta bli att makulera det gamla. Det gick inte för sig hon sa att hon var tvungen att makulera det. Jag är inte säker men jag tror hon makulerade det när jag beställde det nya. Jag har nästan för mig att hon inte ville se det gamla när jag hämtade det nya. Det måste ju isåfall vara för att hon redan makulerat det. Jag tänkte i varje fall att det var ju onödigt att legitimera sig med det gamla passet eftersom det nya borde duga bra för det. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
UglyFarang Inlagd Mars 9 Dela Inlagd Mars 9 4 timmar sedan, skrev Wangthong: Har du eller har haft omakulerade utgångna pass i så fall. När jag gjorde nytt sista gången så ville jag ju egentligen inte makulera det gamla eftersom jag hade re-entry i det. Jag frågade tjejen hos polisen om hon kunde låta bli att makulera det gamla. Det gick inte för sig hon sa att hon var tvungen att makulera det. Jag är inte säker men jag tror hon makulerade det när jag beställde det nya. Jag har nästan för mig att hon inte ville se det gamla när jag hämtade det nya. Det måste ju isåfall vara för att hon redan makulerat det. Jag tänkte i varje fall att det var ju onödigt att legitimera sig med det gamla passet eftersom det nya borde duga bra för det. Jag har samtliga utgångna pass liggande sedan jag skaffade bankkonto i Thailand och har haft dessa med när jag har besökt bankerna i något ärende, jag har två olika banker. Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli......... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
thaiola Inlagd Mars 9 Dela Inlagd Mars 9 dom kan inte makuler ett pass innan du fatt det nya 2 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mickey1969 Inlagd Mars 10 Dela Inlagd Mars 10 On 2025-03-09 at 01:03, skrev UglyFarang: Jag har aldrig fått någon fråga om att visa upp eller lämna fram mitt gamla pass när jag har hämtat det nya så det vet jag inte. Detta kan ju enbart bero på att ditt gamla pass har varit utgånget vid ansökan av nytt pass. Jag har aldrig sluppit undan att makulera mitt gamla pass samt att det står ju även på polisens hemsida att om ditt gamla pass fortfarande är giltigt så måste det lämnas in till polisen. 3 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
UglyFarang Inlagd Mars 10 Dela Inlagd Mars 10 15 timmar sedan, skrev Mickey1969: Detta kan ju enbart bero på att ditt gamla pass har varit utgånget vid ansökan av nytt pass. Jag har aldrig sluppit undan att makulera mitt gamla pass samt att det står ju även på polisens hemsida att om ditt gamla pass fortfarande är giltigt så måste det lämnas in till polisen. Jag har sökt och fått nytt pass när mitt befintliga pass har haft mindre än 6 månaders giltighet kvar före resans avslut så jag har tagit ut nytt pass med giltighet kvar på det gamla. Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli......... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu