Jump to content
IGNORERAD

Dra en bil efter en bil

Nicholas

Recommended Posts

I början på 80 talet hade jag en typ vad vi kallade Dolly(goggla) till bilarna vi transporterade till antingen skrot eller verkstad.

Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev UglyFarang:

Dragstång(Tow= dra, bar = stång, Towtruck = bärgningsbil) skulle jag vilja ha det till, vi använde dragstång i det militära när vi skulle bogsera havererade lastbilar och då hade vi ett sprintdrag i nosen på bilarna där stången som hade öglor i båda ändarna kopplades och den andra änden kopplades i dragbilens drag och en luftslang kopplades mellan bilarna så att det gick att släppa bromsarna på den havererade bilen och om jag inte minns helt fel så gick det att bromsa också under transporten.

I USA och även inom svensk offroading så benämns konstruktionen som Nicklas visade som just Tow bar sedan att du beställer dragkroks balk med det namnet har ingen betydelse då det är ungefär samma sak fast en annan version.

I GB kallas detta för Towframe.

Dragstång för bogsering av personbil.

image.png.5a82c4b9ba340ab1200a7e3bd76f0e5f.png

Länk till dragstången på bild:

https://www.vidaxl.se/e/proplus-dragstang-for-bogsering-2500-kg-570377/8717568791289.html

Jag använder ofta ebay.com och där används frasen som en gemensam benämning för alla möjliga sorter. 

De är ju amerikaner och borde veta vad de kallar sina grejer. Och det gör de vitt och brett. 

Jag tror vi har rätt allihopa. 

Anordning som fästs på fordon för att dra något annat eller bli dragen, kallas tow bar. 

Och vill man specificera, så får man ibland lite olika, men inom den definitionen, resultat. 

Gissar att det har att göra med branschslang, geografiska området och hur mycket hillbilly i blodet som avgör. 

• Ge karma 1
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Surin P3:

Jag använder ofta ebay.com och där används frasen som en gemensam benämning för alla möjliga sorter. 

De är ju amerikaner och borde veta vad de kallar sina grejer. Och det gör de vitt och brett. 

Jag tror vi har rätt allihopa. 

Anordning som fästs på fordon för att dra något annat eller bli dragen, kallas tow bar. 

Och vill man specificera, så får man ibland lite olika, men inom den definitionen, resultat. 

Gissar att det har att göra med branschslang, geografiska området och hur mycket hillbilly i blodet som avgör. 

Mctowbar?🤠

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev audirs2:

Mctowbar?🤠

Har du blivit skotte nu också? 

Makkitovvibaari 🍻 

• Haha 1
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...