Jump to content
IGNORERAD

Hello there turbo lovers

Nicholas

Recommended Posts

Det är ju inget konstigt om man växt upp i Sverige med volvo att blocken är av järn.

Överdimensionerade.

Trimma Volvo är en folksport.

Det verkar som B230 verkar extra lämpad.

Börjar bli lite sugen själv.

• Ge karma 1
Dela på andra sajter

Cummins 6.7L Turbo Diesel tycker jag känns lite manligt

Enis

• Ge karma 1

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Dela på andra sajter

Kenneth4618

När jag var och servade godissugens Storebro på 90 talet satt det två sådana här Scania V8 i motorrummet

scania-marine-diesel-DI16.jpg.8f1c32930a091872595ee65843d54a51.jpg

DET var manligt 🫠

Ändrades av Kenneth4618
  • Ge karma 4

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Dela på andra sajter

Om man är svensk så är det väl SAAB man förknippar med turbo.

• Ge karma 2
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Marlon:

Om man är svensk så är det väl SAAB man förknippar med turbo.

Visst är det så, men 240 Turbo var väl inte jättelångt efter.

Skulle gissar volvo sålde mer Turbo bilar i Sverige än Saab, men osvuret är bäst.

Dela på andra sajter

UglyFarang

Det var väl Turbopelle eller Pelle Gillbrand som löste problemet med att få turbon att funka med bensinmotorn i standardbilar så att det blev en smidig och pålitlig funktion.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Dela på andra sajter

34 minuter sedan, skrev Nicholas:

Visst är det så, men 240 Turbo var väl inte jättelångt efter.

Skulle gissar volvo sålde mer Turbo bilar i Sverige än Saab, men osvuret är bäst.

Saab 99 Turbo visades på Frankfurt mässan 1977. Då satte Volvo-cheferna på Hisingen kaffet i vrångstrupen. 4 år senare, 1981 lanserades Volvo 240 Turbo

• Ge karma 4
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev UglyFarang:

Det var väl Turbopelle eller Pelle Gillbrand som löste problemet med att få turbon att funka med bensinmotorn i standardbilar så att det blev en smidig och pålitlig funktion.

SAAB var inte först men som du säger, de introducerade turbo i familjebilar och fick det att fungera. T.ex. Porsche kom med 911 Turbo 1975 men det är väl SAAB som ändå förknippas med turbo

• Ge karma 1
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Marlon:

Saab 99 Turbo visades på Frankfurt mässan 1977. Då satte Volvo-cheferna på Hisingen kaffet i vrångstrupen. 4 år senare, 1981 lanserades Volvo 240 Turbo

Och ett litet märke som heter DKW som inte alla känner igen kom med Urquatron 1980. Sopade rent i rallyskogen med Vollo och Sabar!🤠

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev audirs2:

Och ett litet märke som heter DKW som inte alla känner igen kom med Urquatron 1980. Sopade rent i rallyskogen med Vollo och Sabar!🤠

Mmm, men Audi är ju förknippad med 4-hjulsdrift, inte turbo

• Ge karma 2
Dela på andra sajter

UglyFarang
10 minuter sedan, skrev Marlon:

SAAB var inte först men som du säger, de introducerade turbo i familjebilar och fick det att fungera. T.ex. Porsche kom med 911 Turbo 1975 men det är väl SAAB som ändå förknippas med turbo

Vilken var den första "familjebilen" med turbo som vanligt folk kunde köpa?

Inte bara Saab eller Volvo nu.

7 minuter sedan, skrev audirs2:

Men när började Pappferrarin ha turbo i vanliga bilar?

Ändrades av UglyFarang

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev UglyFarang:

Lite fusk...

Jo men hade bara koll på SAAB och Porsche… Men ska man resonera lite om första familjebilen här så:
- Jänkebilarna i listan kan inte ha varit jättevanliga i Europa eller Sverige (såldes de ens här?)

- BMW 2002 Turbo såldes endast under ett eller två år

- Porsche 911 Turbo är inte en familjebil

- SAAB 99 Turbo som såldes fram till 1980 får nog då sägas vara den som var först allmänt tillgänglig familjebil för ”massorna”

• Ge karma 2
Dela på andra sajter

UglyFarang
10 minuter sedan, skrev Marlon:

Jo men hade bara koll på SAAB och Porsche… Men ska man resonera lite om första familjebilen här så:
- Jänkebilarna i listan kan inte ha varit jättevanliga i Europa eller Sverige (såldes de ens här?)

- BMW 2002 Turbo såldes endast under ett eller två år

- Porsche 911 Turbo är inte en familjebil

- SAAB 99 Turbo som såldes fram till 1980 får nog då sägas vara den som var först allmänt tillgänglig familjebil för ”massorna”

Jag hade flera Chevrolet Corvair varav en turbo för några år sedan.

Dela på andra sajter

47 minuter sedan, skrev UglyFarang:

Jag hade flera Chevrolet Corvair varav en turbo för några år sedan.

Hur vanlig var den i Sverige när det begav sig?

• Ge karma 1
Dela på andra sajter

En kompis hade en 2002 Turbo 1973a, tror den hade 170Hk?

En dag var vi uppe och kollade racing på Kinnekulle ring, han körde BMWn.

På hemvägen körde han på en kanin.

Tvärbroms och svordomar!!!

Han rusade ur bilen, (Jag tänkte "Tat lungt det är ju bara en kanin") han böjde sej ner och tittade, sen sparkade han ut den döda kaninen på fältet intill, kom in i bilen och fräste "Den jäveln spräckte spoilern!!!"

947f1c16-52cd-52f4-98f3-4f9b8e39e419.jpg.9cb2537e52de331c9220af025a9cb21f.jpg

Ronnie Peterson hade en också!

MVH

• Ge karma 2
  • Ojojoj 1
  • Haha 2

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Dela på andra sajter

UglyFarang
37 minuter sedan, skrev Marlon:

Hur vanlig var den i Sverige när det begav sig?

Det fanns en hel del med tanke på att det var en utomeuropeisk bil, men det fanns ingen i byn där jag växte upp.

Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev UglyFarang:

Det fanns en hel del med tanke på att det var en utomeuropeisk bil, men det fanns ingen i byn där jag växte upp.

Då kanske man ska se den som den första familjebilen med turbo 

• Ge karma 1
Dela på andra sajter

UglyFarang
Precis nyss, skrev Marlon:

Då kanske man ska se den som den första familjebilen med turbo 

Enligt din länk så kom den -62, den äldsta jag hade var en -63 och den nyaste var -65 eller -66.

Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev UglyFarang:

Enligt din länk så kom den -62, den äldsta jag hade var en -63 och den nyaste var -65 eller -66.

Wiki får man ta med en nypa salt men -62 stämmer säkert

Ändrades av Marlon
Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev Tommy:

En kompis hade en 2002 Turbo 1973a, tror den hade 170Hk?

En dag var vi uppe och kollade racing på Kinnekulle ring, han körde BMWn.

På hemvägen körde han på en kanin.

Tvärbroms och svordomar!!!

Han rusade ur bilen, (Jag tänkte "Tat lungt det är ju bara en kanin") han böjde sej ner och tittade, sen sparkade han ut den döda kaninen på fältet intill, kom in i bilen och fräste "Den jäveln spräckte spoilern!!!"

947f1c16-52cd-52f4-98f3-4f9b8e39e419.jpg.9cb2537e52de331c9220af025a9cb21f.jpg

Ronnie Peterson hade en också!

MVH

Kul historia! Snygg bil i rätt färger och stripes

• Ge karma 1
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Marlon:

Ja,

Jag förnekar inget av det såklart.

Min kompis pappa hadde den 99 turbo.

Det var han ensam om.

Så jag tror inte den sålde som smör i solsken.

Angående pålitlighet så var det lite si och så med det, oljekylda turbos, när du slog av tändningen så slutade den mekaniska oljepumpen att gå och oljan i den varma turbon koksade 

Men visst, min förälskelse med Turbo började med saab 99.

Se sedan köpte min kompis en 900 turbo, och först då fick min farsa arschlet ur vagnen och köpte en 245 Turbo.

Livet blev genast enklare att leva, jag kund då ge min kompis jämna matcher.

Ps

Bromsarna på 900 turbo var inte mycket att hurra för, lite hård körning och skivorna lös som solar där fram.

Ds

• Ge karma 3
  • Haha 2
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...