Nicholas Inlagd Januari 19 Dela Inlagd Januari 19 Det Ă€r ju inget konstigt om man vĂ€xt upp i Sverige med volvo att blocken Ă€r av jĂ€rn. Ăverdimensionerade.  Trimma Volvo Ă€r en folksport.  Det verkar som B230 verkar extra lĂ€mpad.  Börjar bli lite sugen sjĂ€lv.    1 Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Enis Inlagd Januari 19 Dela Inlagd Januari 19 Cummins 6.7L Turbo Diesel tycker jag kÀnns lite manligt  Enis 1 "Om du inte Àr en elefant, försök inte bajsa som en..." Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd Januari 19 Dela Inlagd Januari 19 (Ă€ndrad) NĂ€r jag var och servade godissugens Storebro pĂ„ 90 talet satt det tvĂ„ sĂ„dana hĂ€r Scania V8 i motorrummet DET var manligt đ« Ăndrades Januari 19 av Kenneth4618 4 âNever argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Marlon Inlagd Januari 19 Dela Inlagd Januari 19 Om man Àr svensk sÄ Àr det vÀl SAAB man förknippar med turbo. 2 Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd Januari 19 TrÄdstartare Dela Inlagd Januari 19 6 minuter sedan, skrev Marlon: Om man Àr svensk sÄ Àr det vÀl SAAB man förknippar med turbo. Visst Àr det sÄ, men 240 Turbo var vÀl inte jÀttelÄngt efter.  Skulle gissar volvo sÄlde mer Turbo bilar i Sverige Àn Saab, men osvuret Àr bÀst.   Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
UglyFarang Inlagd Januari 19 Dela Inlagd Januari 19 Det var vÀl Turbopelle eller Pelle Gillbrand som löste problemet med att fÄ turbon att funka med bensinmotorn i standardbilar sÄ att det blev en smidig och pÄlitlig funktion.   KÀnner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske Àr Àldre Àn du nÄgonsin varit förut, men du Àr ocksÄ yngre Àn vad du nÄgonsin kommer att bli......... Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Marlon Inlagd Januari 19 Dela Inlagd Januari 19 34 minuter sedan, skrev Nicholas: Visst Àr det sÄ, men 240 Turbo var vÀl inte jÀttelÄngt efter.  Skulle gissar volvo sÄlde mer Turbo bilar i Sverige Àn Saab, men osvuret Àr bÀst.   Saab 99 Turbo visades pÄ Frankfurt mÀssan 1977. DÄ satte Volvo-cheferna pÄ Hisingen kaffet i vrÄngstrupen. 4 Är senare, 1981 lanserades Volvo 240 Turbo 4 Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Marlon Inlagd Januari 19 Dela Inlagd Januari 19 6 minuter sedan, skrev UglyFarang: Det var vÀl Turbopelle eller Pelle Gillbrand som löste problemet med att fÄ turbon att funka med bensinmotorn i standardbilar sÄ att det blev en smidig och pÄlitlig funktion.   SAAB var inte först men som du sÀger, de introducerade turbo i familjebilar och fick det att fungera. T.ex. Porsche kom med 911 Turbo 1975 men det Àr vÀl SAAB som ÀndÄ förknippas med turbo 1 Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
audirs2 Inlagd Januari 19 Dela Inlagd Januari 19 6 minuter sedan, skrev Marlon: Saab 99 Turbo visades pĂ„ Frankfurt mĂ€ssan 1977. DĂ„ satte Volvo-cheferna pĂ„ Hisingen kaffet i vrĂ„ngstrupen. 4 Ă„r senare, 1981 lanserades Volvo 240 Turbo Och ett litet mĂ€rke som heter DKW som inte alla kĂ€nner igen kom med Urquatron 1980. Sopade rent i rallyskogen med Vollo och Sabar!đ€ Sju Ă„r i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! DĂ€ckspojke!â Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Marlon Inlagd Januari 19 Dela Inlagd Januari 19 4 minuter sedan, skrev audirs2: Och ett litet mĂ€rke som heter DKW som inte alla kĂ€nner igen kom med Urquatron 1980. Sopade rent i rallyskogen med Vollo och Sabar!đ€ Mmm, men Audi Ă€r ju förknippad med 4-hjulsdrift, inte turbo 2 Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
UglyFarang Inlagd Januari 19 Dela Inlagd Januari 19 (Ă€ndrad) 10 minuter sedan, skrev Marlon: SAAB var inte först men som du sĂ€ger, de introducerade turbo i familjebilar och fick det att fungera. T.ex. Porsche kom med 911 Turbo 1975 men det Ă€r vĂ€l SAAB som Ă€ndĂ„ förknippas med turbo  Vilken var den första "familjebilen" med turbo som vanligt folk kunde köpa? Inte bara Saab eller Volvo nu.   7 minuter sedan, skrev audirs2: Och ett litet mĂ€rke som heter DKW som inte alla kĂ€nner igen kom med Urquatron 1980. Sopade rent i rallyskogen med Vollo och Sabar!đ€  Men nĂ€r började Pappferrarin ha turbo i vanliga bilar? Ăndrades Januari 19 av UglyFarang KĂ€nner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske Ă€r Ă€ldre Ă€n du nĂ„gonsin varit förut, men du Ă€r ocksĂ„ yngre Ă€n vad du nĂ„gonsin kommer att bli......... Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Marlon Inlagd Januari 19 Dela Inlagd Januari 19 (Ă€ndrad) 16 minuter sedan, skrev UglyFarang:  Vilken var den första "familjebilen" med turbo som vanligt folk kunde köpa? Inte bara Saab eller Volvo nu. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Turbocharged_petrol_engine Ăndrades Januari 19 av Marlon 2 Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
UglyFarang Inlagd Januari 19 Dela Inlagd Januari 19 1 minut sedan, skrev Marlon: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Turbocharged_petrol_engine  Lite fusk... KÀnner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske Àr Àldre Àn du nÄgonsin varit förut, men du Àr ocksÄ yngre Àn vad du nÄgonsin kommer att bli......... Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Marlon Inlagd Januari 19 Dela Inlagd Januari 19 1 minut sedan, skrev UglyFarang:  Lite fusk... Jo men hade bara koll pĂ„ SAAB och Porsche⊠Men ska man resonera lite om första familjebilen hĂ€r sĂ„: - JĂ€nkebilarna i listan kan inte ha varit jĂ€ttevanliga i Europa eller Sverige (sĂ„ldes de ens hĂ€r?) - BMW 2002 Turbo sĂ„ldes endast under ett eller tvĂ„ Ă„r - Porsche 911 Turbo Ă€r inte en familjebil - SAAB 99 Turbo som sĂ„ldes fram till 1980 fĂ„r nog dĂ„ sĂ€gas vara den som var först allmĂ€nt tillgĂ€nglig familjebil för âmassornaâ 2 Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
UglyFarang Inlagd Januari 19 Dela Inlagd Januari 19 10 minuter sedan, skrev Marlon: Jo men hade bara koll pĂ„ SAAB och Porsche⊠Men ska man resonera lite om första familjebilen hĂ€r sĂ„: - JĂ€nkebilarna i listan kan inte ha varit jĂ€ttevanliga i Europa eller Sverige (sĂ„ldes de ens hĂ€r?) - BMW 2002 Turbo sĂ„ldes endast under ett eller tvĂ„ Ă„r - Porsche 911 Turbo Ă€r inte en familjebil - SAAB 99 Turbo som sĂ„ldes fram till 1980 fĂ„r nog dĂ„ sĂ€gas vara den som var först allmĂ€nt tillgĂ€nglig familjebil för âmassornaâ  Jag hade flera Chevrolet Corvair varav en turbo för nĂ„gra Ă„r sedan. KĂ€nner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske Ă€r Ă€ldre Ă€n du nĂ„gonsin varit förut, men du Ă€r ocksĂ„ yngre Ă€n vad du nĂ„gonsin kommer att bli......... Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Marlon Inlagd Januari 19 Dela Inlagd Januari 19 47 minuter sedan, skrev UglyFarang:  Jag hade flera Chevrolet Corvair varav en turbo för nÄgra Är sedan. Hur vanlig var den i Sverige nÀr det begav sig? 1 Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Tommy Inlagd Januari 19 Dela Inlagd Januari 19 En kompis hade en 2002 Turbo 1973a, tror den hade 170Hk? En dag var vi uppe och kollade racing pÄ Kinnekulle ring, han körde BMWn. PÄ hemvÀgen körde han pÄ en kanin. TvÀrbroms och svordomar!!! Han rusade ur bilen, (Jag tÀnkte "Tat lungt det Àr ju bara en kanin") han böjde sej ner och tittade, sen sparkade han ut den döda kaninen pÄ fÀltet intill, kom in i bilen och frÀste "Den jÀveln sprÀckte spoilern!!!"   Ronnie Peterson hade en ocksÄ!   MVH 2 1 2 "There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud." Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
UglyFarang Inlagd Januari 19 Dela Inlagd Januari 19 37 minuter sedan, skrev Marlon: Hur vanlig var den i Sverige nÀr det begav sig?  Det fanns en hel del med tanke pÄ att det var en utomeuropeisk bil, men det fanns ingen i byn dÀr jag vÀxte upp. KÀnner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske Àr Àldre Àn du nÄgonsin varit förut, men du Àr ocksÄ yngre Àn vad du nÄgonsin kommer att bli......... Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Marlon Inlagd Januari 19 Dela Inlagd Januari 19 2 minuter sedan, skrev UglyFarang:  Det fanns en hel del med tanke pÄ att det var en utomeuropeisk bil, men det fanns ingen i byn dÀr jag vÀxte upp. DÄ kanske man ska se den som den första familjebilen med turbo 1 Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
UglyFarang Inlagd Januari 19 Dela Inlagd Januari 19 Precis nyss, skrev Marlon: DÄ kanske man ska se den som den första familjebilen med turbo  Enligt din lÀnk sÄ kom den -62, den Àldsta jag hade var en -63 och den nyaste var -65 eller -66. KÀnner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske Àr Àldre Àn du nÄgonsin varit förut, men du Àr ocksÄ yngre Àn vad du nÄgonsin kommer att bli......... Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Marlon Inlagd Januari 19 Dela Inlagd Januari 19 (Ă€ndrad) 2 minuter sedan, skrev UglyFarang:  Enligt din lĂ€nk sĂ„ kom den -62, den Ă€ldsta jag hade var en -63 och den nyaste var -65 eller -66. Wiki fĂ„r man ta med en nypa salt men -62 stĂ€mmer sĂ€kert Ăndrades Januari 19 av Marlon Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Marlon Inlagd Januari 19 Dela Inlagd Januari 19 25 minuter sedan, skrev Tommy: En kompis hade en 2002 Turbo 1973a, tror den hade 170Hk? En dag var vi uppe och kollade racing pÄ Kinnekulle ring, han körde BMWn. PÄ hemvÀgen körde han pÄ en kanin. TvÀrbroms och svordomar!!! Han rusade ur bilen, (Jag tÀnkte "Tat lungt det Àr ju bara en kanin") han böjde sej ner och tittade, sen sparkade han ut den döda kaninen pÄ fÀltet intill, kom in i bilen och frÀste "Den jÀveln sprÀckte spoilern!!!"   Ronnie Peterson hade en ocksÄ!   MVH Kul historia! Snygg bil i rÀtt fÀrger och stripes 1 Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd Januari 20 TrÄdstartare Dela Inlagd Januari 20 11 timmar sedan, skrev Marlon: Saab 99 Turbo visades pÄ Frankfurt mÀssan 1977. DÄ satte Volvo-cheferna pÄ Hisingen kaffet i vrÄngstrupen. 4 Är senare, 1981 lanserades Volvo 240 Turbo Ja, Jag förnekar inget av det sÄklart. Min kompis pappa hadde den 99 turbo. Det var han ensam om. SÄ jag tror inte den sÄlde som smör i solsken. AngÄende pÄlitlighet sÄ var det lite si och sÄ med det, oljekylda turbos, nÀr du slog av tÀndningen sÄ slutade den mekaniska oljepumpen att gÄ och oljan i den varma turbon koksade  Men visst, min förÀlskelse med Turbo började med saab 99. Se sedan köpte min kompis en 900 turbo, och först dÄ fick min farsa arschlet ur vagnen och köpte en 245 Turbo. Livet blev genast enklare att leva, jag kund dÄ ge min kompis jÀmna matcher.  Ps Bromsarna pÄ 900 turbo var inte mycket att hurra för, lite hÄrd körning och skivorna lös som solar dÀr fram. Ds  3 2 Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna pÄ riktigt.
Du mÄste vara medlem för att kommentera pÄ forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. LĂ€tt gjort...!
Registrera dig pÄ forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in hÀr.
Logga in nu