Jump to content
IGNORERAD

90 dagar i Thailand, vilket visa ?

Nicholas

Recommended Posts

7 minuter sedan, skrev UglyFarang:

Check in Terminal 2 desk xx.

Har du verkligen varit på Kastrup någon gång?

Ett 30-tal avresor från Kastrup, eftersom det är enklast från södra sverige.

Du har nog missuppfattat hela grejen med incheckning. 

Varför denna aggressiva attityd?

Fortsätt gärna att stå i kö och svara på frågor varför

du inte har biljett hit och dit.

Jag ber ödmjukast om ursäkt.

mvh

biker

• Ge karma 2
  • Haha 1
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev UglyFarang:

Sysslolös ikväll?

De stora tavlorna som sitter nästan överallt i terminalerna och talar om var du ska gå.

När min tidigare sambo sambo skulle flytta tillbaka till Thailand i Augusti så försökte jag checka in åt henne i en automat vilket inte fungerade, incheckningsdisk igen.

Nu har jag inga större planer på att ut och flyga igen men jag väljer incheckningsdisken så länge den finns kvar.

Jag har provat automaten en gång. Det höll på att sluta i att jag missade flyget. Tur att frugan redan var i Thailand den gången. Hon hade blivit hysterisk., mJag fick boarding card men ingen bagagetag. Fick leta reda på någon som kunde hjälpa mig, det var inte så jäkla lätt. Till slut fick jag tag på en kille som sa till mig att prova med automaten en gång till. Ingen tag. 

Leta reda på någon som kunde hjälpa mig var inte lättare den här gången. Tills slut fick jag haff på en tjej som skulle hjälpa mig att hämta någon som kunde hjälpa mig. Efter en stund fick jag hjälp med manuell incheckning av bagaget. 

Nu var kön för att komma in till gatearna så lång att jag skulle aldrig hinna med flyget. Provade att gå ingången för handikappade, men det blev kalla handen. Tillbaka till incheckningsdiskarna, fick tag på  killen som tog hand om manuella incheckningen. Han följde mig till ingången som jag blivit nekad att gå tidigare. Han kände killen som nekade mig och nu var det bara att gå in. 

Jag var sista passageraren ombord på planet den gången. Ingen kö till boardingen. 

Sedan dess har jag varit skeptisk till automaterna. Typiskt mig, brukar ha otur med maskiner. Fast det är ingen höjdare att stå i en lång incheckningskö. Nu när vi åkte ner sa jag att nästa gång blir det automaterna. Få se hur det går.

• Ge karma 7
  • Ojojoj 1
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev Wangthong:

Jag har provat automaten en gång. Det höll på att sluta i att jag missade flyget. Tur att frugan redan var i Thailand den gången. Hon hade blivit hysterisk., mJag fick boarding card men ingen bagagetag. Fick leta reda på någon som kunde hjälpa mig, det var inte så jäkla lätt. Till slut fick jag tag på en kille som sa till mig att prova med automaten en gång till. Ingen tag. 

Leta reda på någon som kunde hjälpa mig var inte lättare den här gången. Tills slut fick jag haff på en tjej som skulle hjälpa mig att hämta någon som kunde hjälpa mig. Efter en stund fick jag hjälp med manuell incheckning av bagaget. 

Nu var kön för att komma in till gatearna så lång att jag skulle aldrig hinna med flyget. Provade att gå ingången för handikappade, men det blev kalla handen. Tillbaka till incheckningsdiskarna, fick tag på  killen som tog hand om manuella incheckningen. Han följde mig till ingången som jag blivit nekad att gå tidigare. Han kände killen som nekade mig och nu var det bara att gå in. 

Jag var sista passageraren ombord på planet den gången. Ingen kö till boardingen. 

Sedan dess har jag varit skeptisk till automaterna. Typiskt mig, brukar ha otur med maskiner. Fast det är ingen höjdare att stå i en lång incheckningskö. Nu när vi åkte ner sa jag att nästa gång blir det automaterna. Få se hur det går.

Jag har testat automaterna någon gång tidigare också och precis som du skriver så är det bara strul och då är mitt val att hellre köa till incheckningsdisken och låta personalen där sköta det de kan bäst dvs hjälpa resenärerna!

Den dagen som incheckningsdiskarna försvinner så hoppar jag över flygandet.

• Ge karma 2

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Dela på andra sajter

21 timmar sedan, skrev Wangthong:

7 timmar sedan, skrev UglyFarang:

Jag har testat automaterna någon gång tidigare också och precis som du skriver så är det bara strul och då är mitt val att hellre köa till incheckningsdisken och låta personalen där sköta det de kan bäst dvs hjälpa resenärerna!

Den dagen som incheckningsdiskarna försvinner så hoppar jag över flygandet.

Självklart ska man nyttja incheckningsdiskarna så mycket som möjligt. Har man betalt flera hundra för en biljett så vill man ju ha service. Har nog sällan stått mer än 10 minuter i kö såvida man inte anlänt innan de öppnat incheckningen.

• Ge karma 3
Dela på andra sajter

Jag bara undrar hur dom checkar vikten på väskan om man använder automaten och får en bagagetag utskriven? Nånstans måste väl väskan vägas?

• Ge karma 2
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev lasseiudon:

Jag bara undrar hur dom checkar vikten på väskan om man använder automaten och får en bagagetag utskriven? Nånstans måste väl väskan vägas?

Den vägs på bandet vid "bag drop". 

• Ge karma 1
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev biker:

Den vägs på bandet vid "bag drop". 

Som man måste köa till.....

• Haha 1

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev UglyFarang:

Som man måste köa till.....

Har aldrig varit någon kö där när vi rest.

När vi reser bara med handbagage checkar vi in hemma och går direkt till säkerhetskontrollen.

Vi åker från Arlanda 

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Har aldrig varit någon kö där när vi rest.

När vi reser bara med handbagage checkar vi in hemma och går direkt till säkerhetskontrollen.

Vi åker från Arlanda 

Jag åker från Kastrup vilket tyvärr är den närmaste riktiga internationella flygplatsen för mej och den styrs tyvärr av en samling av nordens araber så funktionen är därefter.

• Ge karma 1
  • Bullseye 1
  • Haha 1

Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Enis:

prövade den nya lysande incheckningen utan personal i Bangkok när jag skulle hem

Först ett par damer som viftade in mig till den personalfria incheckningen, sedan en dam som stod och instruerade den helt logiska enkla systemet.

Som var för korkat att fatta att vi reste två  och ville ha mig till att gå och betala någon annan stans för för mycket vikt.

Så det blev till att använda den manuella incheckningen med endast en personal där allt gick smärtfritt och enkelt...

Automatisering är skit... riktigt personal som kan sitt gebit är det bästa

Enis

Nä, stå i kö är skit 😉

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Dela på andra sajter

On 2025-01-02 at 09:20, skrev rolba:

Självklart ska man nyttja incheckningsdiskarna så mycket som möjligt. Har man betalt flera hundra för en biljett så vill man ju ha service. Har nog sällan stått mer än 10 minuter i kö såvida man inte anlänt innan de öppnat incheckningen.

Fler hundra?  🙂

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Dela på andra sajter

Ver inte om nåt har ändrats eller om jag inte såg detta tidigare, men turist visa ska kunna ge upp till 6 månader nu, multiple entry. 

Så jag sökte. 

1850kr tror jag det var. 

Såg inte mer än 3 månader tidigare, men möjligt jag var blind. 

• Ge karma 2
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Nicholas:

Ver inte om nåt har ändrats eller om jag inte såg detta tidigare, men turist visa ska kunna ge upp till 6 månader nu, multiple entry. 

Så jag sökte. 

1850kr tror jag det var. 

4 och 1/2 timme senare var visat i handen.

6 månader multiple entry.

Men dom räknar 30x6 dagar. ( 180 dagar) (start och slut-datum inkluderat).
Giltighet startar direkt från approval-datum och 180 dagar senare är det expire.
Så sök inte onödigt tidigt.

Shit va nice det löste sig så bra.

• Ge karma 5
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Nicholas:

4 och 1/2 timme senare var visat i handen.

6 månader multiple entry.

Men dom räknar 30x6 dagar. ( 180 dagar) (start och slut-datum inkluderat).
Giltighet startar direkt från approval-datum och 180 dagar senare är det expire.
Så sök inte onödigt tidigt.

Shit va nice det löste sig så bra.

TR mutiple har funnits tidigare så det är inget nytt. Jag vet inte vad du menar med 30x6. Så vitt jag har förstått får du 60 dagar vid varje inresa till Thailand så länge visumet är giltigt. Vid varje inresa kan du om du vill söka förlängning. Du måste dock lämna Thailand efter 90 dagar eller bara kliva över gränsen vid någon immigration övergång. Eftersom visumet är giltigt i 6 månader så kan man teoretiskt med 2 gränsövergångar stanna 9 månader om gör andra gränsövergången på visumets sista giltighetsdag. Men giltighetstiden startar ju vid beviljandet så man vill ju söka med någon dags marginal.

Nu sedan 60 dagars visumfritt kan man i princip göra det samma utan visum men det är mer vanskligt man vet ju inte om någon immigrations kommer att sätta stopp. 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Dela på andra sajter

17 timmar sedan, skrev Nicholas:

Så jag sökte. 

1850kr tror jag det var. 

Det måste vara något nytt, är du säker på att du får 180 dagar vid inresa?

För giltighetstiden för multiple entry har ju alltid varit 6 månader samt 3 månader för single entry.

Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Mickey1969:

Det måste vara något nytt, är du säker på att du får 180 dagar vid inresa?

För giltighetstiden för multiple entry har ju alltid varit 6 månader samt 3 månader för single entry.

Nej. 

Inte säker på nånting. 

Ytterst oklart. 

Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Nicholas:

Nej. 

Inte säker på nånting. 

Ytterst oklart. 

På dokumentet du fick med mailen från Thai E-Visa så finns det väl ett fält som heter "Length of stay in Thailand", det gjorde det förr i alla fall?

På mitt DTV visa finns dock inte det fältet, så där gäller det att veta att man får 180 dagar.

Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Mickey1969:

På dokumentet du fick med mailen från Thai E-Visa så finns det väl ett fält som heter "Length of stay in Thailand", det gjorde det förr i alla fall?

På mitt DTV visa finns dock inte det fältet, så där gäller det att veta att man får 180 dagar.

Jag måste hoppa in och ut en gång. 

Ska till Kina på jobb i  februari, så det löser sig helt automatiskt. 

Men jag har inte dom biljetterna ännu. 

Validity of visa and Period of stay: Multiple - Entry Tourist Visa is valid for entering Thailand within 6 months from the date of issuance. The holder may enter Thailand again as long as the visa is still valid. The period of stay is up to 60 days per trip.

Så jag köpte nåt som inte gav någonting. 

Men nu har jag iallafall nåt papper att visa upp vid incheckning. 

Men ska försöka med tricket att checka in automatiskt. 

Ändrades av Nicholas
Dela på andra sajter

• 2 månader senare...
Dela på andra sajter

Captain Morgan
6 minuter sedan, skrev 65Selander:

Nu klipper det 60 dagars visat.

Ännu ett bakslag för Taxin?

• Ge karma 1
Dela på andra sajter

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...