Jump to content
IGNORERAD

Odla avokado

Wangthong

Recommended Posts

Wangthong
On 2025-02-12 at 08:51, skrev Wangthong:

Avocadoträden växer. 

Under tiden vi väntar blir det en del fruktköp. Frugan köpte 3 kg för drygt 300 baht. Jättedåliga frukter olika sorter i olika stadier. Har nog kastat drygt hälften. Även fast de känns mjuka och bra ut utvändigt har en del varit som gummi invändigt och en del ruttna invändigt. De som gått att äta har varit  smaklösa. Verkar som det är många som odlar som inte vet vad de håller på med.

Har fyra frukter kvar som vi väntar på att de ska mogna. Om de kommer att mogna är det ingen som vet. Tre av de fyra ser jag i varje fall väldigt lite hopp för. 

1000005629.jpg.d82ea7d51c40b62034910d74aa6bb0b5.jpg

Den fjärde frukten har inte mognat än. Stenhård, så det är nog inte så mycket att ha. Av de andra tre så var det en som var knappt ätbar. 

Sedan dess har vi köpt ungefär ett kilo på Tops. Blandad kompott, var nog ca 40 % som var ätbara men inte något bra. 

Hur som helst så växer mina avocado bra. Håller på att plantera om dom så att de ska komma upp högre och inte vara så känsliga för översvämmning. Jorden vi har är inge bra heller. Det har regnat en del och vattnet rinner ej undan där det inte är sluttning. Ungefär tre deci ner är det ett lerlager som håller kvar vattnet. Det har jag grävt bort där avocadona står, samt dränerat  ordentligt och fyllt upp med bra jord. 

Så här ser en av träden ut nu.

1000005875.jpg.74a0fb03d1220688fe73529074a8327f.jpg

• Ge karma 8
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...