Jump to content
IGNORERAD

Odla avokado

Wangthong

Recommended Posts

2 timmar sedan, skrev Scandinaviancorner:

JAG BESTÄLLDE OCKSÅ DÄRIFRÅN , MEN DEM VAR ÄTLIGA EFTER EN VECKA MEN MYCKET BRA

Vllket av ställena bestälde från, var dom omogna tycker du ,eller

Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Scandinaviancorner:

Avacado tar 7 år innan den ger ätlig frukt

Det där är nog lite fel, avocado blir aldrig ätliga...

• Ojojoj 1
  • Hmm? 2
  • Haha 2

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Dela på andra sajter

Scandinaviancorner
10 timmar sedan, skrev Boa52:

Vllket av ställena bestälde från, var dom omogna tycker du ,eller

J de var stenhårda, gick att äta efter en vecka

Dela på andra sajter

On 2024-11-03 at 11:30, skrev Wangthong:

Bo på rätt ställe och jobba hårt? Vet inte om den frågan går att svara på. Ungefär som att svara på vilken bil är bäst. 

Det viktigaste är nog vad du får tag på för träd. Och att det ska vara ympat. Inte växt upp från en kärna. Sedan är nog det viktigaste att du planterar rätt och sköter det rätt. Och har A och B träd.

Vad är det för fel på dom som växt upp ifrån en kärna. Jag har själv dragit upp en Jack Fruit träd ifrån em kärna och det växte jättebra och bar massor med frukt.

• Ge karma 1
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev lasseiudon:

Vad är det för fel på dom som växt upp ifrån en kärna. Jag har själv dragit upp en Jack Fruit träd ifrån em kärna och det växte jättebra och bar massor med frukt.

Jag har ingen aning om Jack Fruit's sexliv och plantering, men äter gärna, fast inte för ofta. När det gäller avocado är odling från kärna det mest osäkra sättet att få bra frukt på. Har du tur kan du tydligen få bra frukter från kärna. Det var så man fick sorten Haas. Men det är väldigt osäkert vilken kvalitet du får på frukterna från ett träd som är vuxet på kärna. Det tar tydligen också runt 13 år att få frukt från en sådan plantering. 

Ympar du istället från ett välkänt träd tar det runt 7 år (en del lyckas visst på 4 år). Lyckas du med ympning får du en kopia av trädet du tar ympmaterialet från.

Det finns hur mycket som helst på internet om detta. Det finns massor av andra fel man kan göra för att misslyckas med avocado. Det är tydligen en av de svårare frukterna att lyckas med.

• Ge karma 6
Dela på andra sajter

• 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...
1 timme sedan, skrev Wangthong:

Sådär nu är plantan i jorden.

avocado_034.png.34d95e32e60dac69463b410add25b8f2.png

Jag såg att du åt avokado häromdagen var det egenodlad?

• Ge karma 1
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev ellim63:

Jag såg att du åt avokado häromdagen var det egenodlad?

Dom träden jag har planterat blir det nog frukter på först om 2 år en del säger 4 år. Vad man inte ska göra är att ta kärnan från en avacado och driva upp. Jag har ett sånt ganska stort träd. Det hade varit något över 4m nu om jag inte hade klippt ner det. Folk säger att ett sånt kan det ta 10 - 15 år innan det bör frukt. Man hör väldigt mycket olika synpunkter på avocado odling här runt ikring. Typiskt många thailändare om man säger så. Men jag har hört flera st som kapat ner träden efter 10 år eller mera.

Från att inte ha ätit avocado har jag slagit om och tycker att avocado är jättegott. Har väl smakat lite då och då, eftersom frugan tycker om avocado. Nu får hon inte ha avocadona i fred längre. Beror väl på att jag lagt om matvanorna sedan jag fått åldersdiabetes. Skiljer ju väldigt mycket i smaken. Fick tag i jättegoda nu sist från i närheten. Supergoda, förut har vi inte fått tag på lokalt odlade. Utan importerade samt de man ätit i Sverige, går inte alls att jämföra. 

• Ge karma 3
Dela på andra sajter

• 2 veckor senare...
  • 3 veckor senare...
UglyFarang
8 timmar sedan, skrev Wangthong:

Det har inte hänt något direkt på en månad med avocadoträden. De har tydligen väntat på nytt år, för de senaste dagarna har det börjat hända saker med de flesta träden. Ett träd har varit igång med nya blad flera veckor men de övriga hade jag nästan börjat ge upp hoppet om. Fast före nyår började man se lite tecken på att det kanske kommer att hända något. Nu känns det som om det bara är ett träd som det är lite tveksamt med. Det ser för övrigt friskt ut men det händer liksom ingenting. Förmodligen är det väl ett bra tecken och det behövs kanske bara mer tid. 

Träden som jag visar här är ympade, förutom det stora. Jag har två som inte är ympade (det stora och ett litet). Jag tror inte så mycket på dessa, men de växer bra. De ympade behöver tydligen lite tid om ympningen inte är perfekt. Är ympningen dåligt utförd dör de. I en del fall klarar sig grundstammen, men näringen går inte upp till den på ympade delen. På de här drygt två åren jag hållit på med avocado är det bara ett som dött. Har ingen aning om varför det dog. Fast jag misstänker att det stod för utsatt och fick för lite vatten under torrperioden. Svårt att veta när speciellt när man inte är på plats själv. Det finns ju fortfarande en risk att det blir flera som går den vägen.

20250106_143915.jpg.70e4fd6ce1819ffcf3c10ca48f697854.jpg20250106_143927.jpg.a3b8c925de313bb1fbb1045237e2742e.jpg20250106_144009.jpg.4e7c611499dd5152375ef83b9214e50c.jpg20250106_144030.jpg.be02ebabc7bc55029229243537296923.jpg20250106_144052.jpg.e79a80741babb3a9e9f3f1cd18c22aef.jpg20250106_144119.jpg.964b844eaaed7d6c50e7faf5af0b7f3c.jpg

Kan man inte sticka ner en avklippt gren i jorden och hålla fuktigt en tid så kommer det ut rötter?

Det funkar på många växter.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Dela på andra sajter

UglyFarang
16 timmar sedan, skrev Wangthong:

Nu är jag ingen expert på plantor och träd. I Sverige har jag dock hållit på med ympning av äppelträd. Det verkar som man inte kör den metoden när det gäller äppelträd heller. Finns säkert någon duktigare på äppelträd som kan ge ett bättre tips. Har från duktiga trädgårdsmästare fått tipset att skaffa en härdig grundstam att ympa på. Vilket inte är så lätt, tillgången på grundstammar är betydligt sämre än på små redan ympade äppelträd. Det finns en hel del fallgropar med att ympa själv också. 

Jag har surfat runt mycket och läst mycket om att dra upp avocado, men den varianten har jag aldrig sett när det gäller avocado. När det gäller andra träd har jag lärt mig att bryta ner en kvist och förankra den under jord. Låt den vara under jord så länge att den utvecklar rötter innan du tar loss den från trädet. Jag har sett samma variant när det gäller avocado. Fast då tar man en kvist som sitter uppe på trädet skalar bort barken på en sträcka. Tar jord på en bit plast och knyter fast den runt ikring det skalade stället. Eftersom jag inte upptäckt någon som rekommenderar den enklare varianten som du angett antar jag att trädet måste stå för cirkulationen av näring annars fungerar det inte. 

För att använda den metoden du föreslår behöver man också tillgång till ett vuxet avocadoträd. Man vill ju också veta att det är ett träd som bär god frukt. Framför allt att det bär frukt. Det finns mycket lureri i Thailand. Har åkt runt en del och frågat en hel del som säljer träd. Många av dessa lyckas till slut slingra in sig i så mycket lögner att man förstår att de aldrig drivit fram en frukt på de träd de tagit anlag från. Säljare på trädgårds affärer kan man väl inte ha det kravet på, men många av de som driver upp och säljer har upptäckt att det är ett sätt att tjäna pengar på men har inte tid att göra det seriöst. Utan vill ha snabba pengar. Då är det snabbast att driva upp från kärna. De som ympar och snabbt vill tjäna pengar tar kanske från ett träd som aldrig gett frukt. Det tar tid innan ett träd ger frukt.

Odling av avocado är så pass olikt andra fruktträd att många aldrig riktigt sätter sig in i hur avocadoträd skiljer sig från andra fruktträd. Är man t.ex. duktig på att odla mango är det lätt att tycka att man redan kan odla fruktträd.

Man kan göra som jag skrev med stenfrukter men inte med äpplen och päron och många andra, varianten med att skala bort barken och sätta en påse runt grenen är utmärkt om man äger donator trädet själv och har tiden till detta.

• Ge karma 1

Dela på andra sajter

Wangthong
On 2025-01-07 at 19:34, skrev UglyFarang:

Man kan göra som jag skrev med stenfrukter men inte med äpplen och päron och många andra, varianten med att skala bort barken och sätta en påse runt grenen är utmärkt om man äger donator trädet själv och har tiden till detta.

Jag hittade en som gjort som du sa. Nu är det bara att tjäna miljonerna.

• Ge karma 4
Dela på andra sajter

UglyFarang
14 minuter sedan, skrev Wangthong:

Jag hittade en som gjort som du sa. Nu är det bara att tjäna miljonerna.

Jag har gjort så med framför allt olika häckplantor så att jag har så jag kan plantera in om det blir mistor i häcken på någon av fastigheterna som jag äger och nu till sommaren så ska jag försöka att göra det med några körsbärsträd och ett par plommonträd som har fantastiskt goda frukter, det där att minska mängden blad på sticklingarna är för att minska vätskeåtgången tills de har fått egna rötter och är ganska viktigt.

Lycka till!!

• Ge karma 2

Dela på andra sajter

Wangthong
Inlagd (ändrad)
12 timmar sedan, skrev UglyFarang:

Jag har gjort så med framför allt olika häckplantor så att jag har så jag kan plantera in om det blir mistor i häcken på någon av fastigheterna som jag äger och nu till sommaren så ska jag försöka att göra det med några körsbärsträd och ett par plommonträd som har fantastiskt goda frukter, det där att minska mängden blad på sticklingarna är för att minska vätskeåtgången tills de har fått egna rötter och är ganska viktigt.

Lycka till!!

Jag har inga planer på att skaffa mera träd för tillfället. Har inte heller några lämpliga trän att ta sticklingar från. Lyckas jag få tag på sticklingar så har jag i första hand tänkt ympa på det största avocadoträdet jag har. Det ger idag inga frukter fast det är bra stort. Har ingen aning heller vilken sort det är. Har tänkt ympa på några grenar av lite olika sorter eftersom stammen är stabil och trivs bra. 

Har ingen brådska att skaffa sticklingar eftersom värmen snart är på intågande. Väntar till hösten istället Då har jag bättre med tid att både få sticklingarna att rota sig och att få ympningarna att ta sig. Problemet är väl att se hur barken släpper om det är en bra tid till ympning av avocado på hösten. Bästa tiden att ta sticklingar och ympa vore väl egentligen när regnperioden börjar och träden börjar skjuta skott.

För tillfället skjuter många av mina småplantor skott så om det inte blir bra till hösten får jag vänta till nästa år efter nyår. Att ta bort de större bladen är väsentligt både för sticklingar och för ympning. 

Att smörja med vitlök är för att avocado är väldigt känslig för rotröta. Både unga plantor och äldre träd har det problemet. Det finns även kemi för att behandla mot röta men vitlök är lätt tillgängligt och fungerar säkert lika bra eller bättre.

Har aldrig varit intresserad av plantering, men nu när man är äldre har man mera tålamod. Man behöver inte längre se att det växer så det knakar. Har man tur kanske man får uppleva några egenodlade avocado. Annars får väl thailändarna såga ner träden och säga att vad var det vi sa, den där tokiga falangen hittar på så mycket tok. Det är ju en del i utmaningen att visa thailändarna att det tar tid att få avocadofrukter, men det går.

Det var ett bra tips med sticklingar i varje fall. Nu har man ett ytterligare ett alternativ. Förmodar att sticklingar är mindre känsliga för vilken tid man gör det på än vad ympning är. 

Ändrades av Wangthong
  • Ge karma 7
Dela på andra sajter

lasseiudon

Hej, en fråga till alla trädkunniga. Jag vill plantera ett träd som växer fort och får en stor krona, detta för att i första hand skugga huset.

Jag funderar nu på ett Tamarind träd, tankar på det?

Kan nämna att jag hade en Avocado, som aldrig gav frukt, på ett annat ställe i min trädgård i mer än 10 år innan jag gav upp och sågade ner det

• Ge karma 1
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner
2 timmar sedan, skrev lasseiudon:

Hej, en fråga till alla trädkunniga. Jag vill plantera ett träd som växer fort och får en stor krona, detta för att i första hand skugga huset.

Kan nämna att jag hade en Avocado, som aldrig gav frukt, på ett annat ställe i min trädgård i mer än 10 år innan jag gav upp och sågade ner det

plant ett jack fruit träd växer som satan

• Ge karma 6
Dela på andra sajter

Wangthong
On 2025-01-16 at 11:41, skrev lasseiudon:

Synd att du tog ner avocadon, de kan bli ganska höga och ibland tar det mer än 10 år innan frukten kommer. 

Tog ett kort på grannens Jackfruit. det är inte så himla stort. Fast de har tagit bort en väldigt stor gren på det. Trädet bakom är en mango, det har större krona. Hur fort de växer har jag aldrig tänkt på. Det skiljer säkert mycket i storlek på olika sorters inom samma familj också. När det t.ex gäller avocado driver man fram träd som ska vara små. B.la. för att underlätta plockningen och för att få mera frukt på liten yta.

1000005337.jpg

1000005335.jpg

• Ge karma 5
Dela på andra sajter

Wangthong
23 timmar sedan, skrev Scandinaviancorner:

plant ett jack fruit träd växer som satan

Har inte glömt ditt pm. Ska svara på det nu.

• Ge karma 1
Dela på andra sajter

• 4 veckor senare...
Wangthong

Avocadoträden växer. 

Under tiden vi väntar blir det en del fruktköp. Frugan köpte 3 kg för drygt 300 baht. Jättedåliga frukter olika sorter i olika stadier. Har nog kastat drygt hälften. Även fast de känns mjuka och bra ut utvändigt har en del varit som gummi invändigt och en del ruttna invändigt. De som gått att äta har varit  smaklösa. Verkar som det är många som odlar som inte vet vad de håller på med.

Har fyra frukter kvar som vi väntar på att de ska mogna. Om de kommer att mogna är det ingen som vet. Tre av de fyra ser jag i varje fall väldigt lite hopp för. 

1000005629.jpg.d82ea7d51c40b62034910d74aa6bb0b5.jpg

• Ge karma 9
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...