Jump to content
IGNORERAD

Farligt sitta obältad i flygplan 30 skadade


Wangthong

Recommended Posts

Tydligen 2 som dog.

En direkt på planet och en sen på sjukhuset. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Wangthong
Inlagd (ändrad)

Det som är intressant är att tydligen klarar dagens flygplan att sjunka snabbt dryga 1000 m och sedan flyga vidare. Fast människor verkar ha svårare att klara det.

Ändrades av Wangthong
  • Ge karma 3
Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Wangthong:

Det som är intressant är att tydligen klarar dagens flygplan att sjunka snabbt dryga 1000 m och sedan flyga vidare. Fast människor verkar ha svårare att klara det.

Dom som hade bältet på klarade sig tydligen bra, dom som inte satt fast gick det sämre för. 

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Jed:

Dom som hade bältet på klarade sig tydligen bra, dom som inte satt fast gick det sämre för. 

När skylten släcks låter det ju som ett smatterband när många knäpper upp bältet. Att sen fem st går på muggen har jag förståelse för men hur tänker de övriga?

  • Ge karma 9
Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
Inlagd (ändrad)

Är visst den kärran nere till höger i fotot

20240522_123515.jpg.f33140a2159782e1872abebf470b1a41.jpg

Från FB

FB_IMG_1716360378373.jpg.553b06394392030b4be5b3a534d33dd2.jpg

FB_IMG_1716360372183.jpg.95954d24319bf6fc19090a0863d9aab8.jpg

 

FB_IMG_1716360357285.jpg.46cbf84165d5b9b88acb3849bd4e45f6.jpg

För övrig har jag alltid bälte på när jag sitter/ligger i stolen

FB_IMG_1716360365434.jpg

 

20240522_140716.jpg

Ändrades av Kenneth4618
  • Ge karma 7

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Wangthong
1 timme sedan, skrev Jed:

Dom som hade bältet på klarade sig tydligen bra, dom som inte satt fast gick det sämre för. 

Det jäkliga är att de som inte är bältade ställer till det för de bältade. Många obältade flög upp i bagagehyllorna. En del slog hål i hyllorna och en del hyllor slets loss. Inte så kul att sitta där i stolen och få en hylla med tungt bagage i huvudet. Förmodligen blev någon skadad av nedfallande bagagehyllor. 

 

Själv brukar jag släppa lite på fastspänningen efter take off. Sitter dock fastspänd hela tiden även när jag sover. Känner inte att jag blir störd av bältet när det sitter lite löst.

  • Ge karma 7
Link to comment
Dela på andra sajter

65Selander
9 minuter sedan, skrev Wangthong:

Det jäkliga är att de som inte är bältade ställer till det för de bältade. Många obältade flög upp i bagagehyllorna. En del slog hål i hyllorna och en del hyllor slets loss. Inte så kul att sitta där i stolen och få en hylla med tungt bagage i huvudet. Förmodligen blev någon skadad av nedfallande bagagehyllor. 

 

Själv brukar jag släppa lite på fastspänningen efter take off. Sitter dock fastspänd hela tiden även när jag sover. Känner inte att jag blir störd av bältet när det sitter lite löst.

Samma här, nästa gång kan jag nog lova att de sitter bältade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nicholas
1 timme sedan, skrev rolba:

När skylten släcks låter det ju som ett smatterband när många knäpper upp bältet. Att sen fem st går på muggen har jag förståelse för men hur tänker de övriga?

Man kanske vill sätta sig lite bekvämare. 

 

Dom som klarar sitta stel som en pinne rak i ryggen och titta rakt fram i 11 timmar, får man gratulera. 

 

  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Tur det var jänkemög de flög med. De tål ju lite omild behandlig 😉

  • Ge karma 2

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

65Selander
Inlagd (ändrad)
22 minuter sedan, skrev Nicholas:

Man kanske vill sätta sig lite bekvämare. 

 

Dom som klarar sitta stel som en pinne rak i ryggen och titta rakt fram i 11 timmar, får man gratulera. 

 

Vadå? man fäller sätet lite fäller ut fotstödet och trycker på massageknappen och tar en klunk grogg 🙂

Ändrades av 65Selander
  • Ge karma 4
Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Nicholas:

Man kanske vill sätta sig lite bekvämare. 

 

Dom som klarar sitta stel som en pinne rak i ryggen och titta rakt fram i 11 timmar, får man gratulera. 

 

Är alternativet att dö eller skadas svårt så är valet lätt för min del. Det går ju att släppa lite på bältet om man dragit åt väldigt hårt.

  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Nicholas
Inlagd (ändrad)
4 minuter sedan, skrev rolba:

Är alternativet att dö eller skadas svårt så är valet lätt för min del. Det går ju att släppa lite på bältet om man dragit åt väldigt hårt.

Jag har ju aldrig dött i ett flygplan trots att jag flyger tämligen ofta, men det är klart att denna händelse får en att tänka lite extra. 

 

Men extremt ovanligt att folk dör pga turbulens. 

 

Men jag undrar sa flundran om det inte var lite pilot error med i den här ekvationen. 

 

Jänkemög flygplanet kan ju ställt till problem med sitt sunkiga regler system. 

 

Ändrades av Nicholas
  • Ge karma 2
  • Haha 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Marlon
Inlagd (ändrad)
6 minuter sedan, skrev Nicholas:

Jag har ju aldrig dött i ett flygplan trots att jag flyger tämligen ofta, men det är klart att denna händelse får en att tänka lite extra. 

 

Men extremt ovanligt att folk dör pga turbulens. 

 

Men jag undrar sa flundran om det inte var lite pilot error med i den här ekvationen. 

 

 

Funderar lite i samma bana, måste vara extremt ovanlig med en 1800 m (eller vad det nu var) djup luftgrop. Måste vara något ytterligare bakom som fick planet att tappa så mycket höja. Eller så fick autopiloten spelet och det tog 1800 höjdmeter innan piloten fick kontroll igen. Hur som, läskigt 🥺

Ändrades av Marlon
  • Ge karma 2
  • Haha 1
Link to comment
Dela på andra sajter

apknug
18 minuter sedan, skrev Marlon:

Funderar lite i samma bana, måste vara extremt ovanlig med en 1800 m (eller vad det nu var) djup luftgrop. Måste vara något ytterligare bakom som fick planet att tappa så mycket höja. Eller så fick autopiloten spelet och det tog 1800 höjdmeter innan piloten fick kontroll igen. Hur som, läskigt 🥺

6 000 fot på tre minuter är normal descent rate.

 

Planet har inte fallit okontrollerat i en luftgrop i nästan 2 000 meter.

 

Men nog så långt så folk gjorde frivolter.

  • Ge karma 4
Link to comment
Dela på andra sajter

Marlon
48 minuter sedan, skrev apknug:

6 000 fot på tre minuter är normal descent rate.

 

Planet har inte fallit okontrollerat i en luftgrop i nästan 2 000 meter.

 

Men nog så långt så folk gjorde frivolter.

Kanske framkommit mer info idag. Igår rapporterades det bara att planet tappat mycket höjd snabbt

Link to comment
Dela på andra sajter

Nicholas
21 minuter sedan, skrev Marlon:

Kanske framkommit mer info idag. Igår rapporterades det bara att planet tappat mycket höjd snabbt

derivata. 

Hur fort gick det? 

uppenbarligen fortare än det som motsvarar fritt fall. 

Vid ett eller flera tillfällen. 

 

Hoppas på att det dyker upp mer information, för nån hund är gravad här. 

 

  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

apknug
5 minuter sedan, skrev Nicholas:

derivata. 

Hur fort gick det? 

uppenbarligen fortare än det som motsvarar fritt fall. 

Vid ett eller flera tillfällen. 

 

Hoppas på att det dyker upp mer information, för nån hund är gravad här. 

 

Ca 2 000 fot per minut enligt ovan. 

 

Det var iof efter fritt fall och under kursändring till Bangkok. 

 

Transpondern hinner inte registrera och sända ut det fria fallet, de borde analysera färdskrivaren då det var en skapligt allvarlig incident och nåt borde komma ut därifrån.

Link to comment
Dela på andra sajter

Marlon
Inlagd (ändrad)

Florerar olika uppgifter om hur mycket höjd som tappades, under hur lång tid och i vilket skede. Detta är från idag kl 11.56. Säger inte att det som står i aftonslaskan är rätt

IMG_6546.png

Ändrades av Marlon
Link to comment
Dela på andra sajter

Marlon

Med tanke på att det var en B777 så får man tacka högre makter att inget annat än inredningen lossnade. Ett värre fuskbygge får man leta efter (ska väl vara 787 eller 737 Max isåfall 🤣). Gör aktiva val för att slippa 737 Max när jag reser, men 777 och 787 är tyvärr svårare att undvika då de flesta flygbolag har dem i sin flotta

  • Ge karma 2
  • Haha 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Benriach
1 timme sedan, skrev Amigo:

Orsaken bakom dödsfallet är sannolikt hjärtstopp, säger chefen för flygplatsen vid en presskonferens under tisdagseftermiddagen. www.svt.se / En död efter kraftig turbulens på flygplan

Ohh fan, där ser man. Man lär sig nåt nytt varje dag...

  • Haha 2

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
2 minuter sedan, skrev rolba:

Bestämde flygplatscefen att det skulle vara så eller är han obducent?

Förmodlingen den begravda hunden 🫠

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...