Jump to content
IGNORERAD

Kan mamman dra till Thailand utan samtycke


Recommended Posts

Mankan
46 minuter sedan, skrev Nompa:

Ja dom är just nu i Thailand men dom är på väg till Sverige, Jag är orolig att det blir bråk och hon då eventuellt drar utan mitt samtycke , nu är jag ute efter lösningar på hur jag kan förhindra att hon tar sig till Thailand , räcker det med att man håller i passen eller kan hon göra nytt Thailändskt pass åt våran son utan mitt samtycke.

 

Tack för ditt svar !

Nu är jag ingen jurist men att beslagta och gömma din sambos pass är förmodligen ett brott. Konstigt vore det annars eftersom du då i princip håller din sambo fången i Sverige mot sin vilja. Om ni har gemensam vårdnad hamnar det kanske i en laglig gråzon om du håller sonens pass gömt från din sambo. Formellt har ni ju båda rätt till sonens pass så länge ni har gemensam vårdnad. Oavsett så känns det moraliskt förkastligt i mina ögon om man tänker sig att bygga en långvarig relation.

  • Ge karma 6

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

51 minuter sedan, skrev Mankan:

Nu är jag ingen jurist men att beslagta och gömma din sambos pass är förmodligen ett brott. Konstigt vore det annars eftersom du då i princip håller din sambo fången i Sverige mot sin vilja. Om ni har gemensam vårdnad hamnar det kanske i en laglig gråzon om du håller sonens pass gömt från din sambo. Formellt har ni ju båda rätt till sonens pass så länge ni har gemensam vårdnad. Oavsett så känns det moraliskt förkastligt i mina ögon om man tänker sig att bygga en långvarig relation.

Tack för ditt svar !

 

Nej jag har inga avsikter att gömma min sambos pass , det är hennes och hon får göra som hon själv vill. Läs mer i tråden för att förstå hela inlägget ursäkta om det är slarvigt skrivet och svårt att tolka vad jag menade

  • Ge karma 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Nerike
Inlagd (ändrad)
4 timmar sedan, skrev Nompa:

 

Kollar passmyndigheten att båda föräldrar ger samtycke vid utresa ur Sverige?

 

Nej det kollar dom inte som jag skrev till dig, min kompis som har gått igenom denna process,.

Innan hon drog med barnet till Thailand, så hände det en gång tidigare när barnet var ca 2 år hon hade träffat en ny kille och skulle på semester unde jul och nyår.
Och min kompis hade inte gett sitt samtycke då det var hans jul och nyår detta år, men det sket hon i och drog ändå där söps det och slog mellan nya killen och damen ifråga, barnet kom hem med en spricka i foten som dom inte hade sökt för i Thailand.

 

Detta kom bla. upp i sista rättegången om vårdnaden med läkarintyg, vittnen från hennes andra barn  som var med på den resan mm.

Kompisen vann igen och sa till rätten att ta barnets pass för hon kommer sticka som dom inte gjorde då dom trodde på en ångrande lögnerska, men vi vet vad som hände.

 

Så att passmyndigheten kollar vem som har vårdnaden det gör dom inte, för hon har gjort det 2 gånger utan att ha vårdnaden för min kompis hade ensam vårdnad av barnet.

 

Ni kan läsa om storyn här, med både domslut med mera.
https://www.flashback.org/t3067407

 

Ändrades av Nerike
  • Ge karma 2

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Wangthong
7 timmar sedan, skrev Nompa:

Tråden får lite alla möjliga inslag det som är intressant

 

Om 2 föräldrar har barn tillsamans i Sverige och delad vårdnad enligt Svensk och Thailändsk lag

 

Förälder 1 : svenskt pass

Förälder 2 : Thailändskt pass

Gemensamt barn: svenskt/ thailändskt pass

 

 

Om alla tre är bosatta i sverige kan förälder 1 förhindra egenmäktighet av barn om förälder 2 åker med gemensamt barn till Thailand ?

 

Kräver Thailändska ambassaden samtycke från bägge föräldrarna vid tillverkning av nytt pass?

 

Kan man spärra passen (båda)?

 

Kollar passmyndigheten att båda föräldrar ger samtycke vid utresa ur Sverige?

 

 

 

 

 

 

För att göra thailändskt pass måste båda föräldrar vara med. (Kanske samtycke från båda räcker).

Har aldrig hört att någon måste ha samtycke vid utresa. Frun åkte många ggr med dottern och har inte hört någon annan heller.

  • Ge karma 2
Link to comment
Dela på andra sajter

pigge01
13 timmar sedan, skrev Wangthong:

För att göra thailändskt pass måste båda föräldrar vara med. (Kanske samtycke från båda räcker).

Har aldrig hört att någon måste ha samtycke vid utresa. Frun åkte många ggr med dottern och har inte hört någon annan heller.

 

Det är så på Kastrup 

Jag fick frågan i passkontrollen vid utresa med min dotter.  

Innan pandemin hon var då 3år. 

Nu i juli flyger hon med sin mamma till mormor o kusiner 

  • Ge karma 2

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...