Jump to content
IGNORERAD

Söka 0- visa från Sverige

KennethD

Recommended Posts

32 minuter sedan, skrev biker:

Har gjort samma, dvs. skickat föregående deklaration till ambassaden, som utärdat "income letter".

Men det blir väl sista gången i höst, för min del. Under 2026 slutar man utfärda income letter på ambassaden.

Om alternativet är 800k. i thaländsk bank, så blir det en stor försämring.

Income letter har baserats på bruttoinkomst. 800k. skattade pengar på på thaibank med i de flesta fall

0-ränta tycker jag är illa. Eller kan man tro att någon annan lösning dyker upp?

mvh

biker

Ambassaden slutar, du får styrka äktheten på annat sätt. Fortfarande räknas pensionen och annan inkomst.

Ändrades av Wangthong
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Wangthong:

Ambassaden slutar, du får styrka äktheten på annat sätt. Fortfarande räknas pensionen och annan inkomst.

Vet du något sätt man kan göra det på?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Mankan:

Vet du något sätt man kan göra det på?

Du får visa upp Bankkontoutdrag som visar att du fört in minst 65.000 baht i månaden till Thailand.
Detta är naturligtvis en mycket stor försämring jämfört med Inkomstintygen eftersom du skall nu transferera dina pensionspengar från Sverige EFTER skatt medans Inkomstintygen visat din inkomst FÖRE skatt.

Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Wangthong:

Den länken säger inget om Inkomstintygen!  Om dessa får man leta lite mer på Ambassadens hemsida.

Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev biker:

Har gjort samma, dvs. skickat föregående deklaration till ambassaden, som utärdat "income letter".

Men det blir väl sista gången i höst, för min del. Under 2026 slutar man utfärda income letter på ambassaden.

Om alternativet är 800k. i thaländsk bank, så blir det en stor försämring.

Income letter har baserats på bruttoinkomst. 800k. skattade pengar på på thaibank med i de flesta fall

0-ränta tycker jag är illa. Eller kan man tro att någon annan lösning dyker upp?

mvh

biker

Har du inte överfört pengar från sve  till thai? Se om det går att köra på överföringsspåret? 65k bth om det går att visa att det är pension eller 80k om inte.
Tala med nån som vet nåt...

Dela på andra sajter

19 timmar sedan, skrev Wangthong:

Jag kan inte se att det står något där hur man kan ersätta income letter från ambassaden. 

Dela på andra sajter

16 timmar sedan, skrev lasseiudon:

Du får visa upp Bankkontoutdrag som visar att du fört in minst 65.000 baht i månaden till Thailand.
Detta är naturligtvis en mycket stor försämring jämfört med Inkomstintygen eftersom du skall nu transferera dina pensionspengar från Sverige EFTER skatt medans Inkomstintygen visat din inkomst FÖRE skatt.

ok. Hur många överföringar krävs då för att få ett år extension?

Dela på andra sajter

16 timmar sedan, skrev biker:

Ja framförallt står det att et är oklart hur man ska kunna göra när ambassaden inte längre utfärdar intyg.

"Hur inkomst därefter ska intygas är ännu oklart. Kanske kan framtida rutiner involvera svenska pensionsmyndigheten eller banker, men detta är ännu inte fastställt."

• Ge karma 1

Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Mankan:

Ja framförallt står det att et är oklart hur man ska kunna göra när ambassaden inte längre utfärdar intyg.

"Hur inkomst därefter ska intygas är ännu oklart. Kanske kan framtida rutiner involvera svenska pensionsmyndigheten eller banker, men detta är ännu inte fastställt."

Precis, enligt ambassaden finns inga beslut om hur detta ska hanteras. Enligt nuvarande rutiner behövs ju inte ens ett

bankkonto i Thailand. Även om många, även jag, har ett sådant för löpande utgifter när jag är i Thailand.

Många frågetecken. T.ex. är jag i Thailand 6 mån/år. Övriga 6 månader behöver jag min inkomst i Sverige.

Inte tänker jag göra överföringar 12 mån. om året. 

mvh

biker

• Ge karma 1
Dela på andra sajter

• 3 månader senare...

Åkte på backning på visumansökan.

Fyllde i som det är förnamn mellannamn efternamn men i passet står det mellannamn förnamn efternamn.

I Thailand är det viktigare hur det ser ut än hur det är...

Jaja bara 740 spänn i sjön.

• Ge karma 3
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev p125:

Fyllde i som det är förnamn mellannamn efternamn men i passet står det mellannamn förnamn efternamn.

I mitt fall gjorde google en "auto fill" av uppgifter när jag vände bort blicken. 

Pengarna i sjön för mig med. 

Exakt som passet ska det vara.

Det klarar deras dator av att kolla med vändande post.

Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev p125:

Vad var problemet? jag ha sökt många visum och alltid uppgivet mitt namn som det står i passet

• Ge karma 1

Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev p125:

13 timmar sedan, skrev Nicholas:

I mitt fall gjorde google en "auto fill" av uppgifter när jag vände bort blicken. 

Pengarna i sjön för mig med. 

Exakt som passet ska det vara.

Det klarar deras dator av att kolla med vändande post.

Polarn fick samma problem men ringde ambassaden och de hjälpte han att fixa till det. 

Vet inte om de fixade eller om han fick rätta till det själv.

• Ge karma 1
Dela på andra sajter

20 timmar sedan, skrev p125:

Ja du ska skiva som det står i passet. Står ditt mellannamn först så blir det ditt förnamn i ansökan.

Ändrades av Mankan
  • Ge karma 1

Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev Mankan:

Ja du ska skiva som det står i passet. Står ditt mellannamn först så blir det ditt förnamn i ansökan.

Blir alltid lika förvånad när folk envisas med att dra svärdet mot väderkvarnar.

Uppgifterna i mitt pass (egentligen hos skatteverket) stämmer inte helt överens med hur vi i familjen tycker det ska vara. I min ungdom försökte jag övertyga även andra (flygbolag mfl) att passet var "fel", dock utan en enda vinst i mitt record. Så sedan länge är det vad som står i passet som gäller, oavsett vad man tycker om det. Att försöka övertyga småpåvar (myndighetspersoner etc) om annat, oavsett vad som är rätt, har hittills inte lyckats.....

Men nån gång borde Don Q vara vinnare, vore kul att höra🙃

• Ge karma 1
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev frogfish:

Blir alltid lika förvånad när folk envisas med att dra svärdet mot väderkvarnar.

Uppgifterna i mitt pass (egentligen hos skatteverket) stämmer inte helt överens med hur vi i familjen tycker det ska vara. I min ungdom försökte jag övertyga även andra (flygbolag mfl) att passet var "fel", dock utan en enda vinst i mitt record. Så sedan länge är det vad som står i passet som gäller, oavsett vad man tycker om det. Att försöka övertyga småpåvar (myndighetspersoner etc) om annat, oavsett vad som är rätt, har hittills inte lyckats.....

Men nån gång borde Don Q vara vinnare, vore kul att höra🙃

Jag har som många andra svenskar ett mellannamn som står först i passet. Tidigare köpte jag flygbiljetter med bara mitt tilltalsnamn men numera sedan kanske 10 år sedan uppger jag alltid namnet som det står i passet oavsett om det gäller flygbiljetter, bonusmedlemskap eller visum. Jag får acceptera att bli kallad Mr Erik när jag flyger med det är det värt för att slippa problem. 

• Ge karma 2

Dela på andra sajter

27 minuter sedan, skrev Fager:

Tanken har slagit mig tidigare men jag har avstått för att det drar med sig att man då måste ändra diverse medlemskap och kort. 

• Ge karma 1

Dela på andra sajter

16 timmar sedan, skrev Mankan:

Vad var problemet? jag ha sökt många visum och alltid uppgivet mitt namn som det står i passet

Jag skrev som det står i formuläret Förnamn Mellannamn Efternamn i passet står Mellannamn Förnamn Efternamn

56 minuter sedan, skrev Fager:

Jag vet. Det övervägs. Är inne på att dessutom ta bort ett bindestreck som också ställer till det. Men som nämnts ställer även det till det. Uppdatera namn mm på ett otal ställen. 

• Ge karma 1
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Fager:

Ja, det fick jag göra när mitt social security card i USA inte stämde med passet.

Jag tog inte upp mellannamnen på mitt social security number. 

Amerikaner själva kan ta upp mellannamn   men bara då med initalbokstaven. 

Det är inte lätt att brottas med byråkratin i USA. 

Ta bort alla mellannamn i Sverige gick i ett nafs,  inga frågor.

Ändrades av Nicholas
Dela på andra sajter

Mellan namn, dvs ett ett extra efternamn, tar man väl inte upp först i en Visumansökan?

Jag menar vem kallar sig Andersson  Bengtsson?

Ja det finns ju folk till allt iof.....

Ändrades av Tomas H
  • Ge karma 1
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Tomas H:

Mellan namn, dvs ett ett extra efternamn, tar man väl inte upp först i en Visumansökan?

Jag menar vem kallar sig Andersson  Bengtsson?

Ja det finns ju folk till allt iof.....

Andersson-Bengtsson är väl ett efternamn. Bengt Anders är för- och mellannamn

• Ge karma 2
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev p125:

Andersson-Bengtsson är väl ett efternamn. Bengt Anders är för- och mellannamn

Bengt Anders är förnamn varav ett är tilltalsnamn.

Mellannamn ser ut som ett efternamn. Kan vara att barnen fått ett av föräldrarnas efternamn som mellannamn eller om man gifter sig och behåller sitt tidigare efternamn som mellannamn.

image.png.f40742d5bb71790a11b14a449df1a6a3.png

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...