Jump to content
IGNORERAD

Söka 0- visa från Sverige

KennethD

Recommended Posts

2 timmar sedan, skrev Mankan:

Jag reste på Non O gift med Thai föra vinter och de var ju inte speciellt jobbigt. Om man uppfyller kraven för en pensionärs eller familje Non O så är det väl enklar att söka ett sånt hemma från datorn än att åka till immigrations och söka 30 dagars förlängning.

Non O gift med thai 90 dagar kan förlängas med 60 dagar.

Non O pensionär kan endast förlängas med ett år.

• Ge karma 1
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, skrev rolba:

Extraknäcker du på immigration?

Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev Wangthong:

Extraknäcker du på immigration?

Japp.

Eller, det är väl bra att ha lite koll så man vet vad man ska välja.

Har en bekant som var volontär på immigration tidigare och han hade bra koll.

En annan bekant har en anställd chaufför som spelar fotboll med en av snubbarna på immigration. Han tar reda på vad som behövs om man frågar honom.

• Ge karma 9
Dela på andra sajter

58 minuter sedan, skrev rolba:

Ja det stämmer om jag nu har skivat något annat.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev rolba:

Borderbounce ger dig 60 nya så totalt 120 dagar. Snackas lite olika om hur många gånger man får 60 visumfritt.

Skulle det visa sig längre fram att det bara blir 30 andra gången så grejar du ju ändå 60+30+30.

Med Turist multiple så måste du ändå ut ur landet en sväng. Teoretiskt kan ett sånt visa ge 180 dagar.

Som jag förstår det kan du vara borta längre än 180 dagar än så Multiple Turist. Det gäller i 6 månader och under den tiden kan man åka ut och som man vill och reser man in på visumet sista giltighetsdag kan ju stanna 60 + 30 dagar efter det.

• Ge karma 2

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Dela på andra sajter

45 minuter sedan, skrev Mankan:

Som jag förstår det kan du vara borta längre än 180 dagar än så Multiple Turist. Det gäller i 6 månader och under den tiden kan man åka ut och som man vill och reser man in på visumet sista giltighetsdag kan ju stanna 60 + 30 dagar efter det.

Så är det nog. Har aldrig varit aktuellt för mig så jag har inte gått till botten med det.

Dela på andra sajter

On 2024-05-03 at 10:32, skrev lasseiudon:

Här måste man faktiskt gratulera medlemmarna i MPR. Tänk er själva vilka svar han hade fått om han frågat på Facebook!

I och för sig hade han fått svaren ovan men oxå 50 idiotsvar som bara gjort frågeställaren mer förvirrad.

Det är visst ett av priserna för att vara medlem på facebook...

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Dela på andra sajter

On 2024-09-30 at 19:20, skrev KennethD:

Jag har också åkt på enkelbiljett varje gång i 10 år, men då med 12 mån OA- visa. Tre månaders O-visa är däremot nytt för mig. Det åker man liksom bara en gång med. Men ni har säkert rätt. Skulle det ändå skita sig vid inchekningen genom en felinformerad personal från Thai Airways ( bevisligen finns det ju sådana), så går det ju snabbt att köpa en biljett till Laos t.ex.

Detta funkade fint för mej senast.

https://www.fakeflighttickets.com/

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Dela på andra sajter

• 4 månader senare...

Ni som (förhoppningsvis) vet...

De ฿65k som man skall visa i pensionsinkomst för O/OA visa. Är det brutto?
Kan man inkludera även IPS?

Det börjar närma sig... Numera uppsagd 60 åring. Så har börjat räkna lite mer på allvar.

Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev p125:

Ni som (förhoppningsvis) vet...

De ฿65k som man skall visa i pensionsinkomst för O/OA visa. Är det brutto?
Kan man inkludera även IPS?

Det börjar närma sig... Numera uppsagd 60 åring. Så har börjat räkna lite mer på allvar.

Gör du det i Sverige skickar du det skatteverket har i sina rullar när du beställer ett inkomstbevis. 

Det är alltså brutto.

Är du i Thailand skickar du detta papper till svenska ambassaden tillsammans med pass och en förfrågan.  Du betalar också en avgift för det de lägger ner. De intygar att så är det och skriver ett engelskt intyg. Samma siffra, brutto båda gångerna. 

IPS har jag ingen koll på men utbetalas det varje år/månad så ska det med. Du kan också toppa upp med ett banktillgodo havande på en thailändsk bank. Lite olika om du ska ha visa som gift eller som ensamstående. 400' / 800' ska du haft innestående tremånader. Räcker inte din pension kan du toppa upp med bankkontot. Står rätt bra vilka krav de har på ambassaden hemsida om visa kraven.

Ändrades av Wangthong
  • Ge karma 4
Dela på andra sajter

• 5 månader senare...

Nu har jag tänkt igen...det går sådär...

O får man 90 dgr när man ansöker i Sve och förlänger i Thai.

O-A får man 1 år vid ansökan i Sve? Fördelen blir ju att man  i så fall kan starta måntaliga överföringar för att kunna visa upp till nästa visa utan att ha en stor klump i Thaibanken.

Går det att gå från O-A till O efter första året?

Dela på andra sajter

O visa är väl om jag förstått det rätt det enda visa som det går att konvertera till när man befinner sig i landet så det borde ju vara möjligt. Kanhända att man behöver använda en agent då och det är ju inte gratis.

Svenska ambassaden utfärdar ju fortfarande income letter så har du inkomst så kan du använda senaste deklarationen och om den inte når upp till 800000 Baht så behöver du ju bara toppa upp kontot med det som fattas.

Då kan du köra O visa från början från Sverige 

Dela på andra sajter

Det går inte att konvertera till O från OA inom landet. 

Bara om man åker ut och dödar sitt visum. Men om man har ett OA så får man ju ett år på varje inresa, så länge visat gäller. 

Man kan alltså vistas i landet i nästan 2 år om man gör en utresa strax innan visat går ut. 

Betänk att OA visa kräver försäkring båda åren. 

Smidigaste är ju att söka O-visa från Sverige. Resa in i Thailand. Fixa bankkonto. Och när 30 dagar återstår på O-visat så söker man extension ett år. Ingen försäkring krävs. 

• Ge karma 3

/hakancnx

Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev hakancnx:

Smidigaste är ju att söka O-visa från Sverige. Resa in i Thailand. Fixa bankkonto. Och när 30 dagar återstår på O-visat så söker man extension ett år. Ingen försäkring krävs. 

Men kräver 800k på banken vilket jag försöker undvika på nåt sätt. 
En agent kan än så länge "facilitera" detta dock till en rätt hög kostnad.

Så O-A i ett år, "border run" eller besök i Sve. och därefter konvertera excemp till O tror jag på nu. Som vanligt får vi se.
Situationen är ju normalt flytande...

Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev p125:

Men kräver 800k på banken vilket jag försöker undvika på nåt sätt. 
En agent kan än så länge "facilitera" detta dock till en rätt hög kostnad.

Så O-A i ett år, "border run" eller besök i Sve. och därefter konvertera excemp till O tror jag på nu. Som vanligt får vi se.
Situationen är ju normalt flytande...

O retired, då kan du kombinera inkomst med pengar på konto, tillsammans 800.

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev rolba:

O retired, då kan du kombinera inkomst med pengar på konto, tillsammans 800.

Så ett inkomstintyg från skv som översätts/vidimeras av ambasaden skulle funka?

Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev p125:

Jag använder senaste deklarationen. Har funkat sedan 2016.

• Ge karma 2
  • Hjärta 1
Dela på andra sajter

28 minutes ago, p125 said:

Fungerar utmärkt 

• Hjärta 1

/hakancnx

Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev rolba:

Du som är gift behöver väl bara visa upp 400 000THB?

Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev UglyFarang:

Inte ens det, då jag antar att han har pension och inkomst från jobben han gör när han åker till Sverige.

• Ge karma 1
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev UglyFarang:

Enklare med pensionärsvisa

Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev rolba:

Enklare med pensionärsvisa

Ska de inte vara ganska lika med skillnaden 800 000 som pensionär och 400 000 som gift?

Jag har för mej att min fd sambo sa något sådant.

Dela på andra sajter

29 minuter sedan, skrev UglyFarang:

Ska de inte vara ganska lika med skillnaden 800 000 som pensionär och 400 000 som gift?

Jag har för mej att min fd sambo sa något sådant.

Många fler dokument, hembesök och koll med grannar att man lever som gifta mm. Och sen vänta flera veckor på visat. 

Så länge pengarna strömmar in kör jag därför O retired 

• Ge karma 7
  • Bullseye 1
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev rolba:

Många fler dokument, hembesök och koll med grannar att man lever som gifta mm. Och sen vänta flera veckor på visat. 

Så länge pengarna strömmar in kör jag därför O retired 

Hembesök och koll med grannar har jag inte varit med om, däremot skulle poyai ban komma och skriva under något.

Dela på andra sajter

On 2025-08-16 at 10:27, skrev rolba:

Har gjort samma, dvs. skickat föregående deklaration till ambassaden, som utärdat "income letter".

Men det blir väl sista gången i höst, för min del. Under 2026 slutar man utfärda income letter på ambassaden.

Om alternativet är 800k. i thaländsk bank, så blir det en stor försämring.

Income letter har baserats på bruttoinkomst. 800k. skattade pengar på på thaibank med i de flesta fall

0-ränta tycker jag är illa. Eller kan man tro att någon annan lösning dyker upp?

mvh

biker

• Ge karma 2
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...