Jump to content
IGNORERAD

Lämna hus obebodda i Thailand?


Recommended Posts

Hej! 
 

Jag och min thailändska sambo planerar att bygga hus i Thailand och kommer då att vara där 2-3 månader per år. Vi har lite funderingar hur ni gör när ni åker hem till sverige och lämnar era hus? 
 

Bor alla i gated communitys med 24h bevakning eller kan man känna sig trygg med att bygga ett fristående hus på egen tomt?

 

Fördelen med det är att vi själv då kan bygga efter vår egen planlösning och få huset precis som vi vill ha det. Vi planerar att ha en ca 2m hög mur runt tomten och övervakningskameror utomhus. Vi har planer på att bygga antingen i områden kring Hua Hin eller kring Rayong. 
 

Är det någon som varit med om något inbrott när ni lämnat era semesterhus eller är det ovanligt? 

Link to comment
Dela på andra sajter

uptoyou
Inlagd (ändrad)

Larm med kameror, mur och släktingar/vänner/grannar som ni litar på till 110%.

Ändrades av uptoyou

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska ni bara vara nere 2-3 mån per år så är det ju bättre att hyra så slipper ni bry er om allt som kan hända under tiden ni inte är där. Hur kul är det att börja storstäda och fixa saker som förfallit efter typ 10 mån sen ni var där sist, det första ni får göra när ni kommer dit t ex?  Vad hjälper det med kameror osv, ni är ju i Sverige och tjuvarna snor nog kamerorna det första de gör :-P

 

 

  • Ge karma 8

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

audirs2

Och en sak till, hur starkt är ert förhållande?

  • Ge karma 1

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Swippe:

Ska ni bara vara nere 2-3 mån per år så är det ju bättre att hyra så slipper ni bry er om allt som kan hända under tiden ni inte är där. Hur kul är det att börja storstäda och fixa saker som förfallit efter typ 10 mån sen ni var där sist, det första ni får göra när ni kommer dit t ex?  Vad hjälper det med kameror osv, ni är ju i Sverige och tjuvarna snor nog kamerorna det första de gör 😛

 

 

Kameror kan man ju ha som sparar på nätet, så vet man ju vem som stulit dem, men annars håller jag med dig, nör det gäller t ex städning. Vi har (min fru framförallt) några dagars städning när vi kommer ner, och då har hon ändå anlitat folk att stöda innan vi kommer

  • Ge karma 5
Link to comment
Dela på andra sajter

Wangthong
3 timmar sedan, skrev Icket:

Hej! 
 

Jag och min thailändska sambo planerar att bygga hus i Thailand och kommer då att vara där 2-3 månader per år. Vi har lite funderingar hur ni gör när ni åker hem till sverige och lämnar era hus? 
 

Bor alla i gated communitys med 24h bevakning eller kan man känna sig trygg med att bygga ett fristående hus på egen tomt?

 

Fördelen med det är att vi själv då kan bygga efter vår egen planlösning och få huset precis som vi vill ha det. Vi planerar att ha en ca 2m hög mur runt tomten och övervakningskameror utomhus. Vi har planer på att bygga antingen i områden kring Hua Hin eller kring Rayong. 
 

Är det någon som varit med om något inbrott när ni lämnat era semesterhus eller är det ovanligt? 

Vi har vårt hus ute på vischan. Från början så hände det att vi var nere 3 veckor vissa år, andra år var frugan där någon eller några månader. Under den tiden bodde frugans bror i huset när vi inte var där. Sedan byggde han eget hus och då var vårt hus obebott när vi inte var där. Nu bor vi ca 6 månader där och 6 månader här. Vi har släktingar som ser till huset med jämna mellanrum.

 

När brorsan bodde där var enda problemet att vi behövde köpa nya bestick och andra detaljer till köket varje år. Efter ett tag så visste man att vi tar med en ny osthyvel för den vi hade där kommer inte att vara kvar. Lite irriterande men annars fungerade det bra. 

 

Nu lejer vi någon som vi vet städar bra några dagar innan vi åker ner. När vi kommer ner ser vi till att rengöra AC så fort som möjligt. Händigt med ett företag som hänger upp stora påsar under innerdelen av AC, så att allt de spolar med samlas upp på en gång. 

Vi har aldrig haft problem med inbrott. En systerson har satt upp kameror på fram och baksida av huset och sköter den biten. Släktingar bor runt om. Det som har försvunnit tidigare har mest varit småsaker och nog berikat släkten. Både frugan och jag har skällt på dom när det har försvunnit grejor. Nu när ingen bor där försvinner inget. Släkten och bekanta bor runt ikring. Så gör även en del av byns tjuvar. Men de verkar göra lite längre utflykter på sina stöldturneer. Två av dom blev tagna av polisen innan vi åkte hem. Hade du stulit en MC och en sån där de kör runt (tuff-tuff) på risfälten. Man lämnar inget ute som man är rädd om bara.

 

Möbler och sånt är inget problem, verktyg tar jag in. Fast det finns andra som lämnar ute, men det går bra.

Frugan vill ha snyggt, men vi gör annars inget som sticker ut så att folk tror att vi har mycket pengar. Har bra förhållanden med de flesta grannarna, de andra bryr vi oss inte om.

  • Ge karma 8
Link to comment
Dela på andra sajter

44 minuter sedan, skrev audirs2:

Och en sak till, hur starkt är ert förhållande?

Aha inte bara svetsare utan äktenskapsrådgivare också. 😁

  • Haha 2

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nicholas

Aldrig haft inbrott (ta i trä) 

Men huset ligger tillsammans med en massa andra hus, inte ensligt. 

 

4 kameror men det hade vi inte från början. 

 

Ingen som är där och kollar till (norpar saker) 

 

Behövdes en viss uppfostran att få släkten att sluta långtidslåna random saker. 

 

  • Ge karma 6
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för all input, kan försöka svara i ett inlägg alla funderingar.. 

 

Det finns en ganska stor skepsis från min sida också att ha det obebott, därför jag startade tråden.. så min tanke har isåfall varit att försöka ha det som uthyrningsbostad till turister den tid vi inte är där, så mycket vi själva är beredda att hyra ut, och att anlita någon pålitlig lokal housekeeper som sköter utlämning av nycklar och fixar städning efter varje besök. 
 

På så vis hålls huset efter med städning och bevakning och förhoppningsvis får vi igen en del av investeringen med tiden. Givetvis måste vi ta i beräkning att det blir slitage också..

 

Tanken är att ha det som en tidig investering (hus i rätt läge stiger oftast i värde med tiden) fram tills att vi slutar att jobba och väljer att bo där 6 månader per år. 

 

Angående hur starkt vårat förhållande är så har vi tre barn tillsammans och har varit ett par i snart 20år, och vi ligger fortfarande med varandra regelbundet 😂


 

 

 

 

  • Ge karma 6
  • Haha 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Wangthong
Inlagd (ändrad)

Vi har haft huset rätt så länge nu. Jag drar till med ca 15 år. Frugan och jag har varit tillsammans i drygt 30 år. Innan vi byggde huset hade vi ett gjort i ordning ett rum i moderns hus. Det var bara vi som nyttjade det rummet. När modern dog byggde vi vårt hus. 

 

Man ska tänka på att vi har väldigt stora olikheter i ett land som Thailand. Du kan inte jämföra ett hus som ligger vid kusten och ett hus uppe i landet. Samma sak gäller även i Sverige. Ett hus på västkusten och i norrlands inland har olika förutsättningar. Vi har aldrig haft några problem med möbler och inredning t.ex. Det som vi byggt är gjort i cement och riktigt trä. Inga problem.

 

Det som har varit problem med är de möbler som är gjorda i typ spånplatta. Vi har kastat någon sådan säng, pga att de inte håller ihop. Limning och skruvning i de delar som är mest utsatta för stora krafter håller inte. Lika så är det med faner som är limmat som skivor. Avställningsytor gjorda med faner är inte optimalt. Lämnar man ett glas med iskaffe eller någon annan kyld dryck blir det kondensbildning och fukten går ner i faneret och det blir fullt. Tar man bort sånt kondensvatten på en gång går det oftast bra. 

Vi har en del möbler kvar som är typ spånplatta med faner som är 20 - 30 år gamla från gamla huset. Men det beror på vad de används till. 

 

Det vi haft problem med är taket. Vi har de större skivorna av något betongliknande material. Dessa kan spricka. Är de lagda med för låg taklutning kommer vatten vid ett riktigt kraftigt skyfall att gå upp bakvägen och läcka in. Detta har vi haft mest problem med. Vi har bra lutning på det mesta av taket, där har vi haft en del läckage som beror på skador i plattorna eller dåligt utfört jobb från början. 

Alternativet är att lägga plåttak utan skarvar. Finns långa skivor men de är inte så breda. De lever om så man blir tokig när det regnar. Om de inte är isolerade. Det har också funnits plåttak med isolering där isoleringen har lossnat efter ett antal år.  

 

Takläckage är de enda åtgärder vi hittills gjort underhåll på. Vi har gjort en del förbättringar på huset som satt in nya fönster. Vi har också gjort en del målningsjobb. I år ska vi göra en del underhåll.

 

Under tiden vi är i Sverige gör vi jobb i badrummet och köket. Fogarna i golvet har tappat en del så man kan börja anta att vatten snart kan ta sig ner i springorna. De gamla fogarna är rensade och det ska få stå och torka en stund till innan de får ny fog.

 

I köket har vi två saker som ska fixas. Det stora bekymret är att vi börjar få mögel uppe i innertaket. Det beror på två saker. Lutning på taket och att vi flyttat spisen utan att sätta in en riktig fläkt. Förut stod gasspisen vid ett öppet fönster. Nu har vi bytt mot en induktionshäll och satt in AC.  Taket kommer att bytas ut för att eliminera problemen. Vi kommer att sätta in en spisfläkt när vi kommer ner.

 

Lita aldrig på de som installerar AC. Vi kommer att flytta AC'n i köket till en sämre plats att montera den på. Fast en bättre plats för den att göra sitt jobb på. Vi har 4 AC i huset. Vid montage av AC har jag nästan kommit i bråk med de som installerar. Tre av AC na har de velat sätta på det ställe som är enklast att montera på men dåligt för funktionen. Ett företag fick åka hem utan att montera där de ville att den skulle sitta. Nu sitter den väldigt bra. I köket skulle jag tagit striden lite längre. Frugan tycker att det är så pinsamt när jag inte accepterar vad "thaiproffsen" säger.

Den här gången har hon t.o.m. gett mig rätt och sagt att den måste flyttas. 

 

I   

Ändrades av Wangthong
  • Ge karma 7
Link to comment
Dela på andra sajter

Mickey1969
7 timmar sedan, skrev rolba:

Förfaller fort om det står tomt

Det här är nog det största problemet, saker i Thailand mår inte bra av att inte användas.

Fråga inte mig varför men jag vet av egen erfarenhet.

  • Ge karma 2
Link to comment
Dela på andra sajter

soi covboy

I år står frugans hus tomt tillsvidare. Men innan jag åkte ner sist i december så köpte jag ett par kameror hos Kjell och kompani. Satt upp en inne och en ute bägge är vridbara plus att jag bytte ut 3 stycken glödlampor som jag kan tända och släcka ifrån Sverige. Händer det något så är släkten där på 5 minuter. Dessutom kommer det ett par tjejer 2 gånger i veckan och städar 

  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Vårt Radhus/Townhouse i Bangkok är välbevakat av kameror, men framförallt av min svärmor och hennes syster som bor där😏

 

Om ni har familj i närheten av där ni vill bygga, som kan kolla till huset, så är det antagligen helt OK.

OM ni inte känner någon i området som kan hjälpa till och hålla ett öga på ert nybygge, så kanske det är bättre att avvakta med bygget ett tag?

 

 

MVH

  • Ge karma 2

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
On 2024-04-06 at 10:39, skrev Icket:

Hej! 
 

Jag och min thailändska sambo planerar att bygga hus i Thailand och kommer då att vara där 2-3 månader per år. Vi har lite funderingar hur ni gör när ni åker hem till sverige och lämnar era hus? 
 

Bor alla i gated communitys med 24h bevakning eller kan man känna sig trygg med att bygga ett fristående hus på egen tomt?

 

Fördelen med det är att vi själv då kan bygga efter vår egen planlösning och få huset precis som vi vill ha det. Vi planerar att ha en ca 2m hög mur runt tomten och övervakningskameror utomhus. Vi har planer på att bygga antingen i områden kring Hua Hin eller kring Rayong. 
 

Är det någon som varit med om något inbrott när ni lämnat era semesterhus eller är det ovanligt? 


oavsett kameror eller patrullerande vakter utanför muren så luktar inte torkade vattenlås så gott. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...