Jump to content
IGNORERAD

Gifta dig i Thailand?

Mickey1969

Recommended Posts

23 timmar sedan, skrev Swippe:

Bra fråga, skulle förmodligen svara ogift eftersom jag bor i Sverige och inte är gift i Sverige. Det lär jag märka en vacker dag för jag kommer garanterat åka dit igen. 😛

Är du lagligt gift i ett land så är du faktiskt gift i alla andra länders ögon också.

• Ge karma 1
Dela på andra sajter

44 minuter sedan, skrev lasseiudon:

Är du lagligt gift i ett land så är du faktiskt gift i alla andra länders ögon också.

Ja men det är skillnad på att vara lagligt gift i ett land och lagligt gift i det land jag är medborgare och bor i. Jag är lagligt gift i USA, sen reggade vi det i Sverige så vi var lagligt gifta i Sverige också, sen skiljde vi oss i Sverige. Jag ser mig som ogift och alla Svenska myndigheter också, förmodligen världens alla myndigheter också, utom just USA möjligtvis. Jag skriver möjligtvis eftersom jag inte har en susning om vad deras regler i olika delstater osv säger. Därför måste jag givetvis ta reda på vad jag ska kryssa i i en ESTA-ansökan så det det blir rätt om jag åker dit igen. Inte för att det spelar nån större roll för myndigheterna i USA antar jag, är nog rätt många utlänningar som gifter sig i Las Vegas och sen kanske inte ens reggar det i sina hemländer, men viktigt att man svarar ärligt i deras ansökan så klart.

På samma sätt så lär det finnas tiotusentals andra människor i Sverige som är gifta i andra länder men ses som ogifta i Sverige eftersom de inte är reggade som gifta i Sverige. Så jag kan väl inte riktigt hålla med om att om man är lagligt gift i Sverige så är man faktiskt gift i alla andra länders ögon också för det är man uppenbarligen inte i Sverige i alla fall. Men visst, man kan ju se det som att är man lagligt gift i t ex USA så är man faktiskt gift i USA i alla andra länders ögon också, för det är ju exakt vad man är :-P 

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev lasseiudon:

I varje fall har du ett bra jobb för att du ska bevisa Thailand att du är gift i Sverige. Det är inte helt lätt att få dom att acceptera det.

• Haha 1
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Swippe:

Ja men det är skillnad på att vara lagligt gift i ett land och lagligt gift i det land jag är medborgare och bor i. Jag är lagligt gift i USA, sen reggade vi det i Sverige så vi var lagligt gifta i Sverige också, sen skiljde vi oss i Sverige. Jag ser mig som ogift och alla Svenska myndigheter också, förmodligen världens alla myndigheter också, utom just USA möjligtvis. Jag skriver möjligtvis eftersom jag inte har en susning om vad deras regler i olika delstater osv säger. Därför måste jag givetvis ta reda på vad jag ska kryssa i i en ESTA-ansökan så det det blir rätt om jag åker dit igen. Inte för att det spelar nån större roll för myndigheterna i USA antar jag, är nog rätt många utlänningar som gifter sig i Las Vegas och sen kanske inte ens reggar det i sina hemländer, men viktigt att man svarar ärligt i deras ansökan så klart.

På samma sätt så lär det finnas tiotusentals andra människor i Sverige som är gifta i andra länder men ses som ogifta i Sverige eftersom de inte är reggade som gifta i Sverige. Så jag kan väl inte riktigt hålla med om att om man är lagligt gift i Sverige så är man faktiskt gift i alla andra länders ögon också för det är man uppenbarligen inte i Sverige i alla fall. Men visst, man kan ju se det som att är man lagligt gift i t ex USA så är man faktiskt gift i USA i alla andra länders ögon också, för det är ju exakt vad man är 😛

Är det inte i USA det kan bli lite dyrt att skilja sej?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev UglyFarang:

Är det inte i USA det kan bli lite dyrt att skilja sej?

Det skulle det säkert kunna bli förutsatt att den man är gift med inte vill skilja sig utan börjar kräva det ena och det andra för att skriva på ansökan :-P Men nu bor ju min fru/x-fru i Sverige och är Thai och Svensk medborgare så hon kommer nog inte tjafsa om jag ber henne skriva på ett papper för då skulle hon ju ha tjafsat när vi skiljde oss i Sverige och vi inte hade äktenskapsförord eller nåt sånt. En annan sak om den jag var gift med i USA var en Amerikansk medborgare som bodde i USA och som var bitter på mig :-O 

Jag kan väl tänka mig att det bör vara en ganska enkel process att skilja sig i USA från Sverige när vi båda bor här och inte är och aldrig varit Amerikanska medborgare, att jag ber USA´s ambassad i Stockholm skicka mig de papper vi behöver underteckna för att räknas som skilda i USA. Och sen skicka tillbaka dom bara.

Lite offtopic men det var ju nån känd boxare (?) som var gift i Dubai med nån känd och rik tjej från Danmark och de gjorde slut utan att skilja sig och sen anmälde han henne för äktenskapsbrott så hon blev fängslad nästa gång hon återvända till Dubai. Så ibland så är det nog bäst att ha koll på vilka regler som gäller när man är gift även om det bara är på papper... :-O

Ändrades av Swippe
  • Ge karma 1

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Dela på andra sajter

• 2 år senare...

Skriver här då det finns ett gäng trådar. 

Frugan och jag var idag på kontoret högst upp i Central World.

Där man fixar dokument,för diverse problem vi var där förra året och fixade dokumenten för att regga giftemålet i Sverige. Sen vidare till lokala Ampur. Samtidigt så ville jag skriva in mig i gula boken eller vilken färg den nu har. Det gick ju inte pga av fel personbevis inte samma som vid reg av giftemål, det krävs familjebevis för detta. Oki sa jag till frugan vi tar det nästa år.

Tbx till i år igen.

Fixade nytt familjebevis med legalisering från UD - idag ville dom ha kopia på pass med legalisering. Någon med samma erfarenhet!?

BE CAREFUL!! The toe you step on today may be connected to the ass you have to kiss tomorrow!

Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Nineteen68:

Där man fixar dokument,för diverse problem vi var där förra året och fixade dokumenten för att regga giftemålet i Sverige. Sen vidare till lokala Ampur. Samtidigt så ville jag skriva in mig i gula boken eller vilken färg den nu har. Det gick ju inte pga av fel personbevis inte samma som vid reg av giftemål, det krävs familjebevis för detta. Oki sa jag till frugan vi tar det nästa år.

Tbx till i år igen.

Fixade nytt familjebevis med legalisering från UD - idag ville dom ha kopia på pass med legalisering. Någon med samma erfarenhet!?

Be att få skriftligt av någon chef på exakt vilka dokument som de kräver så att du slipper åka dit i onödan igen.

Ändrades av UglyFarang
  • Ge karma 1

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Dela på andra sajter

16 timmar sedan, skrev Nineteen68:

Tbx till i år igen.

Du ska inte skriva in dig i gula husboken.du får en personlig gul husbok.viktigt att ta med sig Bychefen plus ett vittne till när ni åker till ampor .fixa ett ID kort samtidigt som du fixar husboken.glöm inte att ta kopia av passet och ev visum 2-3 av varje plus blåa husboken tajjarna gillar kopior

Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev soi covboy:

Du ska inte skriva in dig i gula husboken.du får en personlig gul husbok.viktigt att ta med sig Bychefen plus ett vittne till när ni åker till ampor .fixa ett ID kort samtidigt som du fixar husboken.glöm inte att ta kopia av passet och ev visum 2-3 av varje plus blåa husboken tajjarna gillar kopior

Själva grejen är att igår så ville dom ha kopia på passet som ska vara legaliserat (behövdes ej när vi reggade äktenskapet förra året) enligt kontoret på C W. Detta går ju bara att göra på UD i Sverige ambasaden i Bkk hänvisar till dito. Vi ska hämta dom övriga dokumenten imorgon, sen drar vi till ampur på vinst å förlust.

Annars tar vi nya tag nästa år. 

• Ge karma 2

BE CAREFUL!! The toe you step on today may be connected to the ass you have to kiss tomorrow!

Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Nineteen68:

Själva grejen är att igår så ville dom ha kopia på passet som ska vara legaliserat (behövdes ej när vi reggade äktenskapet förra året) enligt kontoret på C W. Detta går ju bara att göra på UD i Sverige ambasaden i Bkk hänvisar till dito. Vi ska hämta dom övriga dokumenten imorgon, sen drar vi till ampur på vinst å förlust.

Annars tar vi nya tag nästa år. 

Visst är det en underbar byråkrati i det här landet, olika tillvägagångssätt från tillfälle till tillfälle...

Men om du gör en översättning av passet i Thailand och sedan legaliserar översättningen här, så har du ju egentligen en legaliserad pass kopia.

Fast det är väl att dra till det yttersta.

• Ge karma 1
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Mickey1969:

Visst är det en underbar byråkrati i det här landet, olika tillvägagångssätt från tillfälle till tillfälle...

Men om du gör en översättning av passet i Thailand och sedan legaliserar översättningen här, så har du ju egentligen en legaliserad pass kopia.

Fast det är väl att dra till det yttersta.

Det är bara UD i Sverige som legaliserar - ambasaden hänvisar till dito. Å andra sidan så ska det ju stämplas från Thai ambasaden i Sverige på dessa dokument.

Vi får se vad ampur säger i Lam lucka. Återkommer...

Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev soi covboy:

Du kan inte skriva in dig i den BLÅ boken.

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Nineteen68:

Det är bara UD i Sverige som legaliserar

MFA är dom som legaliserar översättningar i Thailand.

Jag skrev aldrig något om att legalisera din passkopia.

Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Nicholas:

Du kan inte skriva in dig i den BLÅ boken.

Skrev aldrig blå boken.har för mig att frugan har sagt att mitt namn står i blå boken men betyder ingenting 

Dela på andra sajter

Vi drog till ampur i Lam luk ka nu på fm och lämnade in våra dokument. Jajamensan inga problem återkom på måndag, så kan jag fixa idkort om så önskas.🙏😀

Legaliseringen i Central world suger... Hoppas aldrig behöva uppsöka detta ställe någonsin...

Fick nedslag på översättningen på skatteverkets intern nr på blanketten😀 se foto. Det löste sig rätt enkelt pga schysst översättare.20260128_145226.jpg.22537e1f03c6b514c25a1ac0e6b0977a.jpg

Ändrades av Nineteen68
  • Ge karma 1

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...