Jump to content
IGNORERAD

Gifta dig i Thailand?


Mickey1969

Recommended Posts

6 timmar sedan, skrev Swippe:

Jo men precis, det vore mer logiskt i så fall att de skulle fråga det sen, om du är gift eller inte. Men de har ju faktist inte med det att göra, för även om du är det så är det ju inte juridiskt bindande i Sverige om man inte reggat det här så varför skulle de ställa frågor om det.

 

Jag menar, om jag fyller i en låneansökan eller vad det nu kan gälla så kryssar jag ju INTE i att jag är gift, även om jag råkar vara gift i USA. Eller om jag skulle söka bostadsbidrag t ex, där man "intygar på heder och samvete" att man lämnar korrekta uppgifter, ja då skulle jag givetvis inte kryssa i att jag var gift, för nu handlar det ju om Sverige och knappast så att nån skulle påstå att jag ljugit i min ansökan 😛

 

Men jag tror dig så klart om du säger dig ha erfarenhet av frågor och det är väl en bra egenskap att inte ljuga, men OM de nu skulle ställa frågan om du är gift utomlands (vilket jag som sagt betvivlar starkt att de skulle göra) så är det väl bara svara ärligt "ja men vi har bara reggat det i Thailand", knappast nåt de noterar i nåt register. För vad skulle syftet med det vara liksom. Det vore typ som att de skulle fråga om din sexuella läggning eller vilken tro du har, inget de har med att göra helt enkelt 😛

Vad skulle du skriva på en visum/esta ansökan till USA?

 

Att du är gift eller inte gift?

  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev apknug:

Vad skulle du skriva på en visum/esta ansökan till USA?

 

Att du är gift eller inte gift?

Bra fråga, skulle förmodligen svara ogift eftersom jag bor i Sverige och inte är gift i Sverige. Det lär jag märka en vacker dag för jag kommer garanterat åka dit igen. :-P

  • Ge karma 1

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

23 timmar sedan, skrev Swippe:

Bra fråga, skulle förmodligen svara ogift eftersom jag bor i Sverige och inte är gift i Sverige. Det lär jag märka en vacker dag för jag kommer garanterat åka dit igen. 😛

Är du lagligt gift i ett land så är du faktiskt gift i alla andra länders ögon också.

  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

44 minuter sedan, skrev lasseiudon:

Är du lagligt gift i ett land så är du faktiskt gift i alla andra länders ögon också.

Ja men det är skillnad på att vara lagligt gift i ett land och lagligt gift i det land jag är medborgare och bor i. Jag är lagligt gift i USA, sen reggade vi det i Sverige så vi var lagligt gifta i Sverige också, sen skiljde vi oss i Sverige. Jag ser mig som ogift och alla Svenska myndigheter också, förmodligen världens alla myndigheter också, utom just USA möjligtvis. Jag skriver möjligtvis eftersom jag inte har en susning om vad deras regler i olika delstater osv säger. Därför måste jag givetvis ta reda på vad jag ska kryssa i i en ESTA-ansökan så det det blir rätt om jag åker dit igen. Inte för att det spelar nån större roll för myndigheterna i USA antar jag, är nog rätt många utlänningar som gifter sig i Las Vegas och sen kanske inte ens reggar det i sina hemländer, men viktigt att man svarar ärligt i deras ansökan så klart.

 

På samma sätt så lär det finnas tiotusentals andra människor i Sverige som är gifta i andra länder men ses som ogifta i Sverige eftersom de inte är reggade som gifta i Sverige. Så jag kan väl inte riktigt hålla med om att om man är lagligt gift i Sverige så är man faktiskt gift i alla andra länders ögon också för det är man uppenbarligen inte i Sverige i alla fall. Men visst, man kan ju se det som att är man lagligt gift i t ex USA så är man faktiskt gift i USA i alla andra länders ögon också, för det är ju exakt vad man är :-P 

 

 

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev lasseiudon:

Är du lagligt gift i ett land så är du faktiskt gift i alla andra länders ögon också.

I varje fall har du ett bra jobb för att du ska bevisa Thailand att du är gift i Sverige. Det är inte helt lätt att få dom att acceptera det.

  • Haha 1
Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Swippe:

Ja men det är skillnad på att vara lagligt gift i ett land och lagligt gift i det land jag är medborgare och bor i. Jag är lagligt gift i USA, sen reggade vi det i Sverige så vi var lagligt gifta i Sverige också, sen skiljde vi oss i Sverige. Jag ser mig som ogift och alla Svenska myndigheter också, förmodligen världens alla myndigheter också, utom just USA möjligtvis. Jag skriver möjligtvis eftersom jag inte har en susning om vad deras regler i olika delstater osv säger. Därför måste jag givetvis ta reda på vad jag ska kryssa i i en ESTA-ansökan så det det blir rätt om jag åker dit igen. Inte för att det spelar nån större roll för myndigheterna i USA antar jag, är nog rätt många utlänningar som gifter sig i Las Vegas och sen kanske inte ens reggar det i sina hemländer, men viktigt att man svarar ärligt i deras ansökan så klart.

 

På samma sätt så lär det finnas tiotusentals andra människor i Sverige som är gifta i andra länder men ses som ogifta i Sverige eftersom de inte är reggade som gifta i Sverige. Så jag kan väl inte riktigt hålla med om att om man är lagligt gift i Sverige så är man faktiskt gift i alla andra länders ögon också för det är man uppenbarligen inte i Sverige i alla fall. Men visst, man kan ju se det som att är man lagligt gift i t ex USA så är man faktiskt gift i USA i alla andra länders ögon också, för det är ju exakt vad man är 😛

 

 

 

Är det inte i USA det kan bli lite dyrt att skilja sej?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev UglyFarang:

 

Är det inte i USA det kan bli lite dyrt att skilja sej?

Det skulle det säkert kunna bli förutsatt att den man är gift med inte vill skilja sig utan börjar kräva det ena och det andra för att skriva på ansökan :-P Men nu bor ju min fru/x-fru i Sverige och är Thai och Svensk medborgare så hon kommer nog inte tjafsa om jag ber henne skriva på ett papper för då skulle hon ju ha tjafsat när vi skiljde oss i Sverige och vi inte hade äktenskapsförord eller nåt sånt. En annan sak om den jag var gift med i USA var en Amerikansk medborgare som bodde i USA och som var bitter på mig :-O 

 

Jag kan väl tänka mig att det bör vara en ganska enkel process att skilja sig i USA från Sverige när vi båda bor här och inte är och aldrig varit Amerikanska medborgare, att jag ber USA´s ambassad i Stockholm skicka mig de papper vi behöver underteckna för att räknas som skilda i USA. Och sen skicka tillbaka dom bara.

 

Lite offtopic men det var ju nån känd boxare (?) som var gift i Dubai med nån känd och rik tjej från Danmark och de gjorde slut utan att skilja sig och sen anmälde han henne för äktenskapsbrott så hon blev fängslad nästa gång hon återvända till Dubai. Så ibland så är det nog bäst att ha koll på vilka regler som gäller när man är gift även om det bara är på papper... :-O

 

 

 

 

Ändrades av Swippe
  • Ge karma 1

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...