Jump to content
IGNORERAD

Utan försäkring är livet hårt!


Chomphoo

Recommended Posts

Precis nyss, skrev Tallviking:

 

Avtalen gäller främst svenskar i de länderna som arbetar eller studerar där

Det gäller utlandssvenskar ja, det är ingen reseförsäkring för charter turister.

 

Kolla gärna på Scweich sjukförsäkringssystem.

 

DET är ett verkligt föredöme. 

  • Haha 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Vaxet older version
2 timmar sedan, skrev Tallviking:

 

Att du inte får stöd i utlandet beror på att Sveriges regering inte har några ansvar utanför landet Sverige för de medborgare som valt att lämna Sverige

 

Skatt får alla betala på den lön man intjänat i Sverige. Pension är bara en form av uppskjuten lön. Har inget med var man bor i samband med att man tar ut lönen/pensionen.

 

Som utskriven ur Sverige har du samma förmåner som alla andra ej mantalsskrivna när du befinner dig i Sverige d.v.s du får akut sjukvård och du kan även få planerad sjukvård i den region du senast var mantalsskriven i.
Som utskriven betalar du samma vårdavgifter som andra EU-medborgare som befinner sig i Sverige

Väljer du att skriva in dig igen i Sverige återfår du de rättigheter mantalsskrivna har i Sverige

 

Tjänstemanna svar............, och idag orkar jag inte. Men om du bara visste hur illa det fungerar och hur totalt godtyckligt Sverige försöker hålla snälla skattebetalare som mig fast i super% beskattning.

 

En annan dag, men efter det jag gått igenom lär ju återflyttning aldrig komma på tapeten, ett land med mycket lagar och regler, men de som kan, ja de kan använda dem precis hur de vill. Och det används tyvärr oftast av skattemyndigheten själv.

 

Ändrades av Vaxet older version
  • Ge karma 4
Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Vaxet older version:

 

Tjänstemanna svar............, och idag orkar jag inte. Men om du bara visste hur illa det fungerar och hur totalt godtyckligt Sverige försöker hålla snälla skattebetalare som mig fast i super% beskattning.

 

En annan dag, men efter det jag gått igenom lär ju återflyttning aldrig komma på tapeten, ett land med mycket lagar och regler, men de som kan, ja de kan använda dem precis hur de vill. Och det används tyvärr oftast av skattemyndigheten själv.

 

Konstigt inlägg, Åker man till ex Thailand vet man att man måste ha en försäkring på det ena

eller det andra viset, Bara tro att Sverige ska betala fär allt som händer i Asien. Vi betalar

för en sjukförsäkring i Sverige också varför inte tänka på det när man åker iväg,och utan

körkort, försäkring, hjälm Huva. Det samma om du bet för mycket skatt i Sverige, ditt ansvar

Link to comment
Dela på andra sajter

Såna olyckliga olyckor händer lite då och då, tyvärr är det oftast så att individen har struntat i försäkringen! Kan inte ta ställning i hennes fall då artikeln saknar vissa uppgifter som t.ex om hon är mantalskriven i Sverige, hon kan ju ha skrivit sig hos släkten när hon sagt upp lägenheten! Dess värre gäller hemförsäkringens reseskydd 45-60 dagar beroende vilken bolag, och det åligger individen att skaffa tillräcklig skydd. Om man tecknar en försäkring utomlands, tex i Thailändsk bolag, täcks inte hemtransport av dessa men man får kvalitets vård på plats iallafall

 

Har en polare som har legat i koma nu i 18 månader, ungefär i samma situation vad gäller betalning/hemtransport. Han hade full reseförsäkring för hela resan och han hade chekat in till hemresan när det olyckliga hände, han fick massivt hjärtinfarkt i transitområdet, efter pass-, o säkerhetskontrollen. Försäkringsbolaget anser att han hade drabbats av befintligt sjukdom och slutade ersätta efter akutvården, ca två veckor efter händelsen, han hade haft rytmbesvär tidigare och de hade ställt om rytmen tidigare i Finländsk sjukhus. Efter många om o men lovade hemkommunen i Finland att betala hans vård i en billigare nursery home men slutade tvärt efter 8 månader, de hänvisar till en organisationsändring, då ansvaret för äldrevården mm flyttades till regioner från kommuner. Man får hylla och lyfta hatten för ägaren för privata vårdhem i Jomtien som trots allt behåller honom hos sig, även om hans pension knappt räcker för kost och mediciner. Hemvård kommer inte i fråga eftersom han är i vegetariskt tillstånd, och behöver vård 24/7 

 

Så man vet aldrig vad som kan hända, tror att det finns flera som har haft hjärtbesvär eller till o med opererats i hjärta men vistas i Thailand utan att tänka på att skit kan hamna i ropellen hos vem som helst, när som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Efraim Barkbit

Har en polare som har legat i koma nu i 18 månader, ungefär i samma situation vad gäller betalning/hemtransport. Han hade full reseförsäkring för hela resan och han hade chekat in till hemresan när det olyckliga hände, han fick massivt hjärtinfarkt i transitområdet, efter pass-, o säkerhetskontrollen. Försäkringsbolaget anser att han hade drabbats av befintligt sjukdom och slutade ersätta efter akutvården.

 

nyfiken på detta. Vilken försäkring hade din polare tagit? 

När jag har tecknat försäkring med erw, (inte billigast men bäst enligt mig) så täcker det dörr-dörr så vad in-checkningen har att göra med detta verkar som det är en riktig hallelujla försäkring.(Läs: dumfan hade ingen försäkring o nu kör en snyftare) Vad betalade din polare för försäkringen? 

Ändrades av Efraim Barkbit
  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev Efraim Barkbit:

Har en polare som har legat i koma nu i 18 månader, ungefär i samma situation vad gäller betalning/hemtransport. Han hade full reseförsäkring för hela resan och han hade chekat in till hemresan när det olyckliga hände, han fick massivt hjärtinfarkt i transitområdet, efter pass-, o säkerhetskontrollen. Försäkringsbolaget anser att han hade drabbats av befintligt sjukdom och slutade ersätta efter akutvården.

 

nyfiken på detta. Vilken försäkring hade din polare tagit? 

När jag har tecknat försäkring med erw, (inte billigast men bäst enligt mig) så täcker det dörr-dörr så vad in-checkningen har att göra med detta verkar som det är en riktig hallelujla försäkring.(Läs dummfan hade ingen försäkring o nu kör en snyftare) Vad betalade din polare för försäkringen? 

 

Från Amigos inlägg:

"Han hade full reseförsäkring för hela resan och han hade chekat in till hemresan när det olyckliga hände, han fick massivt hjärtinfarkt i transitområdet, efter pass-, o säkerhetskontrollen. Försäkringsbolaget anser att han hade drabbats av befintligt sjukdom och slutade ersätta efter akutvården, ca två veckor efter händelsen, han hade haft rytmbesvär tidigare och de hade ställt om rytmen tidigare i Finländsk sjukhus."

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

59 minuter sedan, skrev Efraim Barkbit:

nyfiken på detta. Vilken försäkring hade din polare tagit? 

När jag har tecknat försäkring med erw, (inte billigast men bäst enligt mig) så täcker det dörr-dörr så vad in-checkningen har att göra med detta verkar som det är en riktig hallelujla försäkring.(Läs dummfan hade ingen försäkring o nu kör en snyftare) Vad betalade din polare för försäkringen? 

Han är boende i Finland så det var finskt försäkringsbolag, de heter Pohjola vakuutus. Pohjola insurance Ltd

Mycket välkännt o seriös bolag. Att han fick hjärtinfarkt efter pass-, o säkerhetskontroll är en fakta, om inte annat så visar det att han var på väg hem. Det är ingen snylt histori utan en bit av livet som inte alltid är rättvis. Han ligger i koma så han kör ingen rollspel idag.

36 minuter sedan, skrev Fager:

"Om du har en kronisk sjukdom eller har skadat dig innan du ska ut och resa kan du med hjälp av en

medicinsk förhandsbedömning få reda på om reseförsäkringen ger dig ett normalt försäkringsskydd om du skulle behöva läkarhjälp."

det kan Du prova! För mig var det en nackdel att ställa förhandsbedömning och försäkringsbolaget hänvisade att jag hade frågat om likartat åkomma och nekade ersättning. I Sverige konstaterades, att docktorn hade gjort fel diagnos hos Memorial på Pattaya, men omöjligt att få en Thailändsk läkare erkänna det. 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Efraim Barkbit
23 timmar sedan, skrev Amigo:

Han är boende i Finland så det var finskt försäkringsbolag, de heter Pohjola vakuutus. Pohjola insurance Ltd

Mycket välkännt o seriös bolag. Att han fick hjärtinfarkt efter pass-, o säkerhetskontroll är en fakta, om inte annat så visar det att han var på väg hem. Det är ingen snylt histori utan en bit av livet som inte alltid är rättvis. Han ligger i koma så han kör ingen rollspel idag.

det kan Du prova! För mig var det en nackdel att ställa förhandsbedömning och försäkringsbolaget hänvisade att jag hade frågat om likartat åkomma och nekade ersättning. I Sverige konstaterades, att docktorn hade gjort fel diagnos hos Memorial på Pattaya, men omöjligt att få en Thailändsk läkare erkänna det. 

 

 

 

Det är lite så att försäkringsbolagen har olika för försäkringar, vill man inte betala för mycket så får man inte så mycket. Tror din polare tyckte att det behövdes inte mer en än enkel försäkring 

Ändrades av Efraim Barkbit
  • Ge karma 2
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2023-10-16 at 08:18, skrev norris55:

Därför skaffar man sig en thailändsk sjukförsäkring om man bor där.

Nja, de är ofta rätt dåliga.

Inget som säger det måste vara just en Thailändsk försäkring, räcker med att den täcker Thailand, jag har sen en tid WR-life, engelskt bolag och fungerar bra.

  • Ge karma 4

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

50 minuter sedan, skrev Soengsang:

Nja, de är ofta rätt dåliga.

Inget som säger det måste vara just en Thailändsk försäkring, räcker med att den täcker Thailand, jag har sen en tid WR-life, engelskt bolag och fungerar bra.

 

Har du behövt utnyttja den? Funderar också på att teckna den.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2023-10-16 at 05:51, skrev Tallviking:

Många verkar ha en tro att svenska staten/regeringen/UD har något slags ansvar för vad personer med svenskt medborgarskap hittar på ute i världen oavsett vad det är bara för att dom är svenska medborgare.

 

Svenska regeringen/staten har bara ansvar för landet Sverige och de som befinner sig i landet Sverige oavsett om dom är medborgare eller inte.

Såvida det inte är afghaner, då ska all hjälp på bordet och det är största fokus i SVT och övrig mainstream media. 

 

Ditt resonemang stämmer dock gott för en vanlig Svenne. 

 

  • Ge karma 5
Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Esspe:

 

Har du behövt utnyttja den? Funderar också på att teckna den.

Har en mycket nära vän som just nu utnyttjar den, åkte på blindtarmen vid 66 års ålder.

Det har fungerat perfekt, inga som helst problem.

  • Ge karma 6

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kim Wadström på Lanta 18 t  · 

 

FELICIA PÅ VÄG HEM

 

Om en timme lämnar Felicia Cedergren Sörensen och hennes familj Koh Samui.

Hennes morbror Daniel Cedergren och mamma Susanna Cedergren fick på eftermiddagen klartecken av det medicinska teamet från International SOS Bangkok.

- Felicia har fått plats på ett flyg från Samui klockan 19.15 och flyger sedan hem med Thai Airways. Också vi i familjen reser med samma flyg.

 

Det landar i Stockholm klockan sju fredag morgon svensk tid. Därefter väntar transport till Karolinska sjukhuset.

Jag talade med Daniel och Susanna Cedergren precis innan de åkte till sjukhuset för att få besked. Felicia har haft feber och därför var det in i det sista oklart om hon skulle få åka.

- Det är alltid svårt att veta när det är någon som akut intensivvårdas i respirator. Men sjukhuset har sagt att de inte släpper iväg henne om det inte är 100 procent säkert att hon klarar resan, berättar Daniel Cedergren.

 

•Är ni nöjda med den vård Felicia fått i Thailand?

- Vi har kontakt med neurologer i Sverige också. Vi märker att det finns en stor skillnad mellan svensk och thailändsk vård. I Sverige är den mer forskningsbaserad, här i Thailand använder man sig av mer läkarpraktik.

- Men vi är jättenöjda. Vi har fått se Felicias röntgenplåtar och läkarna har också på andra sätt visat att hon gjort framsteg från tillfälle till tillfälle.

 

• Vad har varit svårast under de här dagarna?

- Att vara starka och hålla ihop familjen. Det är så mycket som ska göras. Vi har varit vakna nästan dygnet runt för att prata med SOS, advokaten, polisen och våra banker. Det har hela tiden varit nya saker att ordna som man aldrig kunnat förbereda sig på.

- Vi har varit tvingade att fokusera på att inte bryta ihop och kasta in handduken. Vi har gått på autopilot. Därför har vi inte kunnat ta in sorgen. Vi har inte landat känslomässigt än. Vi kan inte ligga och gråta när Felicia behöver oss.

I går träffade familjen en av Felicias vänner på Samui. Det var mycket känslosamt berättar Daniel Cedergren.

- Hon var så fin, hon grät rakt från hjärtat. Det kändes verkligen att här var någon som tyckte mycket om Felicia för den hon är. Då först föll poletten ned för oss.

Det är inte ovanligt att västerländska olycksoffer får problem med det thailändska rättsväsendet. Familjen har också fått höra många sådana historier. Därför har de velat hålla en låg profil.

- Vi har till exempel inte velat dela med oss av den video vi fått av polisen. Den ska vi använda som bevisföring sedan.

Under arbetet med att få hem Felicia har de tvingats hantera att människor anmält dem till Go fund me för att stoppa insamlingen. De hävdar att olyckan aldrig hänt och att familjen försökt lura sig till pengar.

- Vi har bara konfronterat några av de som skrivit elaka kommentarer på Facebook. Alla som tvivlar kommer ändå att få veta sedan när vi kommer hem. Vi har velat fokusera på att få hem Felicia, inte på att människor kan vara så här hemska.

- Men vi har mest kommit i kontakt med goda människor, framhåller Susanna Cedergren.

 

Familjen vill tacka alla som stöttat dem.

- Vi är så himla tacksamma för alla som supportat Felicia under hela tiden med donationer, pepp och support. Stort tack alla för att ni har gjort detta möjligt! Vi är evigt tacksamma.

- Att vi får åka hem med Felicia nu känns nästan för bra för att vara sant.

 

BAKGRUND:

Felicia körde omkull med sin motorcykel på Koh Samui. Innan någon hann reagera blev hon påkörd av en annan motorcyklist. Sedan dess har hon legat i koma i respirator.

Flera familjemedlemmar flög ned några dagar senare. Familjens dilemma var att Felicia som så många andra ungdomar saknade en försäkring som kunde täcka sjukhuskostnader och transport hem. Därför startade familjen en Gofundme-insamling. Kostnaden skulle bli minst 750 000 kronor.

Bildtext: Daniel Cedergren på intensivvårdsavdelningen där Felicia vårdats. Bilderna på Felicia är från Samui där hon ofta ridit.

  • Ge karma 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...