Jump to content
IGNORERAD

Power tools i Thailand


Mankan

Recommended Posts

Ingen har dock ställt frågan eller konstaterat om det är samma elmotorn i en maskin som "går" på 18v och 240v.......

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
2 timmar sedan, skrev janne_h:

Eller som dig som omger dig med ovanliga ord. För att imponera på folk. Så dom ska tro att du är smart. 🤣

 

 


Du kan gärna ringa in de ovanliga orden jag har använt så kan jag gärna hjälpa dig med att förklara på ett pedagogiskt sätt vad dessa ord betyder. 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev janne_h:

Eller som dig som omger dig med ovanliga ord. För att imponera på folk. Så dom ska tro att du är smart. 🤣

 

 

Geometri? 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev apknug:

Ingen har dock ställt frågan eller konstaterat om det är samma elmotorn i en maskin som "går" på 18v och 240v.......

Kanske inte samma men du menar kanske en likadan "elmotor" 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:


Du kan gärna ringa in de ovanliga orden jag har använt så kan jag gärna hjälpa dig med att förklara på ett pedagogiskt sätt vad dessa ord betyder. 

Hade du varit smart, hade du klarat det utan min hjälp. 🤣

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Precis nyss, skrev janne_h:

Hade du varit smart, hade du klarat det utan min hjälp. 🤣


Du kan gärna nämna några av de ovanliga orden. 
Jag är inte så smart och vill gärna ha hjälp med de ovanliga orden som jag råkar posta. 
Själv anser jag att jag håller en väldigt enkel nivå på mitt språk. 
 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Boa52:

Du vet hur en Batteri borr,skruvdragare fungerar mten du vill bara djävlas, skapa skit trådar

Mankan har fel som vanligt men svårt att någon förklarar det och helst med dina kommentarer

Du menar förstås att jag har rätt som vanligt. Något har jag säkert fel om men inte är det att man kan borra med borrskruvdragare.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:


Du kan gärna nämna några av de ovanliga orden. 
Jag är inte så smart och vill gärna ha hjälp med de ovanliga orden som jag råkar posta. 
Själv anser jag att jag håller en väldigt enkel nivå på mitt språk. 
 

 

Känns som vi varit inne på det spåret tidigare utan att du tagit till dig nånting. Så det känns ganska mycket slöseri med tid och energi om jag ska förklara saker för dig. 🤣

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Precis nyss, skrev janne_h:

Känns som vi varit inne på det spåret tidigare utan att du tagit till dig nånting. Så det känns ganska mycket slöseri med tid och energi om jag ska förklara saker för dig. 🤣


Du behöver inte förklara saker för mig. 
Det enda du behöver göra är att skriva dessa ovanliga ord, så ska jag försöka undvika att använda orden i fortsättningen. 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev andrejsdenruskige:


Du behöver inte förklara saker för mig. 
Det enda du behöver göra är att skriva dessa ovanliga ord, så ska jag försöka undvika att använda orden i fortsättningen. 

Du behöver inte undvika några ord. Men att använda dom gör dig inte smartare. Det är ju inte riktigt mitt jobb att putsa på din image. 🤣

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
18 minuter sedan, skrev janne_h:

Du behöver inte undvika några ord. Men att använda dom gör dig inte smartare. Det är ju inte riktigt mitt jobb att putsa på din image. 🤣


Var inte blyg. 
Jag lovar att inte skratta åt dig. 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:


Var inte blyg. 
Jag lovar att inte skratta åt dig. 

Ingenting jag räknat med. Då jag vet hur torr din humor är. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
14 minuter sedan, skrev janne_h:

Ingenting jag räknat med. Då jag vet hur torr din humor är. 

Seså!

Vilka ord är det som är riktigt knepiga?

Link to comment
Dela på andra sajter

41 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

Seså!

Vilka ord är det som är riktigt knepiga?

Nu börjar du framstå som desperat......

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
12 timmar sedan, skrev janne_h:

Nu börjar du framstå som desperat......


Möjligen desperat, men inte helt outbildad även om utbildningen har en låg nivå. 
Du framstår däremot som att du hoppade av skolan efter mellanstadiet. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Dagen lektion i argumentationsteknik från Janne.

 

Om du vill flytta fokus från kärnfrågan där du själv är ute och cyklar så skrivet du något vagt ogrundat påstående om meningsmotståndaren. När du får frågan om vad du egentligen menar vägrar du svara. Du skriver i stället. ”Jag behöver nog inte tillföra mer i detta. Då du gör det så bra själv”, ” det känns ganska mycket slöseri med tid och energi om jag ska förklara saker för dig”. På det sättet slipper du helt stå till svars för dina ogrundade påståenden.

 

Bra va!👍

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

17 timmar sedan, skrev Surin P3:

 

Ja, du har helt rätt i att du måste byta/ladda batteriet när det är urladdat. Inte direkt en revolutionerande upptäckt.

 

Kraften är dock i princip samma tills maskinen säger till att det är dags att slänga in ett nyladdat batteri. Dagens batterier är riktigt bra på (så gott som) full kraft hela laddcykeln.

 

Vad gör man när det blir strömavbrott med sladdmaskin? Dricker kaffe kanske...? :D 

 

En enorm fördel med batterimaskiner är, för min egen del, att det inte behövs 220V alls.

Alltså att kunna jobba på farmen, där ingen el finns ännu, är ett jätteplus.

Sen laddar man alla batterierna hemma och kan fortsätta igen dagen efter.

 

En annan stor fördel för mig är maskiner som sällan används. Till exempel liten motorsåg och trimmer. Istället för jobbiga bensinmaskiner, som blir svårtstartade när de används sällan, så funkar mina batteridrivna direkt och alltid.

Inte om dom inte blivit laddade på ett år, Ok går strömmen funkar inte 230 v men blir

det slut på batteri kan du inte ladda heller. Normalt  kan du jobba hela dan med 230 v

men inte med battarier du måste ha många och flera laddare. Som jag skrivit tidigare

batteri maskin bra om man ska montera nåt lite inte riktigt jobba hel dag

Link to comment
Dela på andra sajter

Boa måste ha otur med sina maskiner om han måste ha många batterier och flera laddare.

Jag borrade och drog skruv en hel dag på båten med 2 batterier och en laddare när vi byggde båt.

Dagens maskiner går som sagt med full effekt till batteriet är tomt.(18volt).

Satsar man på en maskin med bra kvalitet så lönar det sig i längden.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Boa52:

Inte om dom inte blivit laddade på ett år, Ok går strömmen funkar inte 230 v men blir

det slut på batteri kan du inte ladda heller. Normalt  kan du jobba hela dan med 230 v

men inte med battarier du måste ha många och flera laddare. Som jag skrivit tidigare

batteri maskin bra om man ska montera nåt lite inte riktigt jobba hel dag

Det är förmodligen igen mening att förklara detta för dig men jag ska ändå göra ett försök.

Dagen batterier håller rätt bra. Jag har förmodligen inte använt Hitachin på ett år innan jag plockade fram den här om dagen och det var ändå bra kräm i batterierna. Sedan är det ju inte svårare än att man laddar batterierna innan man avser att använda maskinen om de skulle vara urladdade. Det tar väl ca en halvtimma per batteri.

Jag har alltid haft 2 batterierna och en laddare till mina skruvdragare och det har hittills fungerat utmärkt att arbeta fulla dagar. När batteriet man har i maskinen tar slut byter man batteriet mot det som sitter i laddaren.

Batterimaskiner blir mer och mer vanliga samtidigt som de blir bättre och bättre. Många hantverkarna använder i dag nästa uteslutande batterimaskiner till handhållna maskiner. Möjligt med undantag av vissa rörmokare då förstås. Många har idag även batteridrivna Cirkelsågar, sticksågar, tigersågar, multiverktyg, borrhammare m.m. och när det gäller borrskruvdragare (som man kan borra med) så är det mer eller mindre en självklarhet med batteridrivet. Arbetar man professionellt har man förmodligen mer en ett extra batteri och kanske en hel serie med samma batteri som passar alla maskiner. Du lever i det förgångna Boa.

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nåjaa jobbade som ventilations montör några år efter åkeriet, på den tiden var det Bosch och Makita som gällde. Det var inte 8 timmar som man borrade, däremot skruvdragare använde man rätt mycket och då behövde man två batterier för att klara en 8 timmars pass, en laddades medan man använde den andra. Det var runt 2007-2009. På Ahllsell köpte man en låda med två maskiner i lådan, skruvdragare och borrmaskin. men minns inte om det redan var 18 volts maskiner. Man borrade mest i spirorör för 4,9 mm popnitar, annars var skruvar självborrande. Om man använder som proffs ska man ha riktiga grejer så håller med @Mr Ning Ning Hemma har jag en Meec Skruvdragare 35 Nm 2 Ah 18 V köpt på Jula. Efter flytten har jag bara skrapat bort rost i bilen med stålborste med den. Den använder jag även som borrmaskin vid behov, en 75 tums TV är fortfarande i väggen även om den inte har hammarfunktion och väggen är av betong, 13 mm chuck. https://www.jula.se/ Meec Skruvdragare 35 Nm 2 Ah 18 V

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu var ju P3's fråga:

 

Den allra svåraste frågan är ju om en batteridriven maskin med 50Nm har mer kraft än en sladdmaskin med 50Nm.

En fråga vi aldrig kan få svar på...  

 

Ja, du har helt rätt i att du måste byta/ladda batteriet när det är urladdat. Inte direkt en revolutionerande upptäckt.

Kraften är dock i princip samma tills maskinen säger till att det är dags att slänga in ett nyladdat batteri. Dagens batterier är riktigt bra på (så gott som) full kraft hela laddcykeln.

 

Nå Herr Maskiningenjör, kan vi få svaret? 🙂

 

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Boa52:

Inte om dom inte blivit laddade på ett år, Ok går strömmen funkar inte 230 v men blir

det slut på batteri kan du inte ladda heller. Normalt  kan du jobba hela dan med 230 v

men inte med battarier du måste ha många och flera laddare. Som jag skrivit tidigare

batteri maskin bra om man ska montera nåt lite inte riktigt jobba hel dag

På många fabriker jorden runt så använder dom handhållna batteriverktyg. 

Ibland går fabrikerna i tre-skift dygnet runt.

 

Jag har personligen besökt många av dessa fabriker, tex Volvo personvagnar i Torslanda.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Mr Ning Ning:

Boa måste ha otur med sina maskiner om han måste ha många batterier och flera laddare.

Jag borrade och drog skruv en hel dag på båten med 2 batterier och en laddare när vi byggde båt.

Dagens maskiner går som sagt med full effekt till batteriet är tomt.(18volt).

Satsar man på en maskin med bra kvalitet så lönar det sig i längden.

I sverige ja

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Mankan:

Det är förmodligen igen mening att förklara detta för dig men jag ska ändå göra ett försök.

Dagen batterier håller rätt bra. Jag har förmodligen inte använt Hitachin på ett år innan jag plockade fram den här om dagen och det var ändå bra kräm i batterierna. Sedan är det ju inte svårare än att man laddar batterierna innan man avser att använda maskinen om de skulle vara urladdade. Det tar väl ca en halvtimma per batteri.

Jag har alltid haft 2 batterierna och en laddare till mina skruvdragare och det har hittills fungerat utmärkt att arbeta fulla dagar. När batteriet man har i maskinen tar slut byter man batteriet mot det som sitter i laddaren.

Batterimaskiner blir mer och mer vanliga samtidigt som de blir bättre och bättre. Många hantverkarna använder i dag nästa uteslutande batterimaskiner till handhållna maskiner. Möjligt med undantag av vissa rörmokare då förstås. Många har idag även batteridrivna Cirkelsågar, sticksågar, tigersågar, multiverktyg, borrhammare m.m. och när det gäller borrskruvdragare (som man kan borra med) så är det mer eller mindre en självklarhet med batteridrivet. Arbetar man professionellt har man förmodligen mer en ett extra batteri och kanske en hel serie med samma batteri som passar alla maskiner. Du lever i det förgångna Boa.

Om strömmen går funkar ingen men 230 v funkar snabbare när det blir Ok. Sen är det

hobbybruk du skriver om inte heldags jobb eller hur

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Boa52:

Om strömmen går funkar ingen men 230 v funkar snabbare när det blir Ok. Sen är det

hobbybruk du skriver om inte heldags jobb eller hur


Skulle nog säga att en stor majoritet av proffs idag använder batteridrivna handmaskiner.
Och även större maskiner, då det är möjligt.

 

Att släpa runt på skarvsladd hela tiden är inte möjligt helt enkelt.
 

Med andra ord, du vet inte vad du pratar om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...