Jump to content
IGNORERAD

Power tools i Thailand


Mankan

Recommended Posts

Mr Ning Ning
1 timme sedan, skrev Soengsang:

Jag med assistans byggde en optimistjolle med sånna saker på 70-talet på vår båtklubb hemma, vi var fyra som byggde med handledare. Inte ett enda elektriskt verktyg.

Skarmavbild2023-08-07kl_09_07_18.png.7ecf2daab3068774f24d92c157860af0.png

 

När jag var på "kollo" på 60talet byggde vi 2 optimister.

Dom fick namnen "Tina å Marina" för den låten gick varm på radio då.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Soengsang:

De är kultur idag, ritningar från Hobbex eller?

92560747_10158458988157718_1690254001037115392_n.jpeg.9e1ab87e8f81cf2b92b77378d64d5d34.jpeg

Jupp. Tror jag har ritningen kvar i någon låda.

Link to comment
Dela på andra sajter

kolla min fot
12 timmar sedan, skrev uptoyou:

Om jag var tvungen att äta sushi skulle jag äta det med munnen :D

 

img_1_1691399749914.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

54 minuter sedan, skrev rolba:

Jupp. Tror jag har ritningen kvar i någon låda.

Gick den att åka med? 

Lägg gärna upp ritningarna här om du hittar dom så sparar jag in 12:50, men framför allt så får jag efter 50år se hur dom ser ut. 

 

Byggtiden med moderna verktyg kan ju bara röra sig om minuter... 

 

 

Ändrades av Nicholas
Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev rolba:

Jupp. Tror jag har ritningen kvar i någon låda.

Själv dreglade man över cykelbilen Fantom........

 

Var det något du byggde? Eller nån du känner?

Link to comment
Dela på andra sajter

Så där ja då dök min Hikoki upp. 990kr från Bolist inkl. frakt. Identisk med min Hitachi som jag har haft några år. Långt ifrån någon värstingmaskin men in min mening prisvärd.

 

IMG20230809171437.thumb.jpg.9a84a72ce9dd4e34952bd0f9fe07a90c.jpg

Hålsågarna (dosfräsarna) följde inte med men gav en extra effekt till bilden :)

Bara att packa ner i väska när det bär av till Thailand i vinter. Det blir väl Hitachin som får åka med.

 

Här är det några dårar som testborrar med en Hitachi 18V borrskuvdragare. Vid 2,40 min in i tuben pressar dom maskinen som fan utan att den brinner upp. Detta trots varningar från folk som har 55 års erfarenhet i branschen. Otroligt 😱 

 

 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Mankan:

Så där ja då dök min Hikoki upp. 990kr från Bolist inkl. frakt. Identisk med min Hitachi som jag har haft några år. Långt ifrån någon värstingmaskin men in min mening prisvärd.

 

IMG20230809171437.thumb.jpg.9a84a72ce9dd4e34952bd0f9fe07a90c.jpg

Hålsågarna (dosfräsarna) följde inte med men gav en extra effekt till bilden :)

Bara att packa ner i väska när det bär av till Thailand i vinter. Det blir väl Hitachin som får åka med.

 

Här är det några dårar som testborrar med en Hitachi 18V borrskuvdragare. Vid 2,40 min in i tuben pressar dom maskinen som fan utan att den brinner upp. Detta trots varningar från folk som har 55 års erfarenhet i branschen. Otroligt 😱 

 

 

Packa ner i väskan... Vilken väska....

 

En bekant till mig ta med en el cykel på flyget för över 10 år sedan, gick åt helvete redan då.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter tog det innan.......................🤣

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2023-08-07 at 14:25, skrev apknug:

Själv dreglade man över cykelbilen Fantom........

 

Var det något du byggde? Eller nån du känner?

 

Armborstet Nimrod skulle det vara!

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Mankan:

Så där ja då dök min Hikoki upp. 990kr från Bolist inkl. frakt. Identisk med min Hitachi som jag har haft några år. Långt ifrån någon värstingmaskin men in min mening prisvärd.

 

IMG20230809171437.thumb.jpg.9a84a72ce9dd4e34952bd0f9fe07a90c.jpg

Hålsågarna (dosfräsarna) följde inte med men gav en extra effekt till bilden :)

Bara att packa ner i väska när det bär av till Thailand i vinter. Det blir väl Hitachin som får åka med.

 

Här är det några dårar som testborrar med en Hitachi 18V borrskuvdragare. Vid 2,40 min in i tuben pressar dom maskinen som fan utan att den brinner upp. Detta trots varningar från folk som har 55 års erfarenhet i branschen. Otroligt 😱 

 

 

Fast det var inga stora hålsågar där. Om du läser på vad vridmoment är för nånting i förhållande till borren som användes i filmen. Så förstår du även vad skilnade på det som dom gör i filmen. Och när du använder en stor hålsågar. Ska du håna någon för fysik så kan du väl åtminstone läsa på dig lite om fysik innan du går ut och vevar igen. Dylika uttalanden är ju rena lyteskomiken. 🤣

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev janne_h:

Fast det var inga stora hålsågar där. Om du läser på vad vridmoment är för nånting i förhållande till borren som användes i filmen. Så förstår du även vad skilnade på det som dom gör i filmen. Och när du använder en stor hålsågar. Ska du håna någon för fysik så kan du väl åtminstone läsa på dig lite om fysik innan du går ut och vevar igen. Dylika uttalanden är ju rena lyteskomiken. 🤣

Skacka om lyteskomik. De här är lite som att diskutera med Boa. Vad är det jag har påstått som är fel enligt fysiken menar du?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Mankan:

Skacka om lyteskomik. De här är lite som att diskutera med Boa. Vad är det jag har påstått som är fel enligt fysiken menar du?

Vid 2,40 min in i tuben pressar dom maskinen som fan utan att den brinner upp. Detta trots varningar från folk som har 55 års erfarenhet i branschen. Otroligt 😱 `

 

Kollade du överhuvudtaget på vad dom gjorde i filmen du hänvisar till? 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev janne_h:

Vid 2,40 min in i tuben pressar dom maskinen som fan utan att den brinner upp. Detta trots varningar från folk som har 55 års erfarenhet i branschen. Otroligt 😱 `

 

Kollade du överhuvudtaget på vad dom gjorde i filmen du hänvisar till? 

Ja dom borrade men en lång borr genom olika typer av skrivmaterial. Och? Berätta nu vad det är för fysik jag ska läsa på och vad det har med mitt inlägg att göra?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Mankan:

Ja dom borrade men en lång borr genom olika typer av skrivmaterial. Och? Berätta nu vad det är för fysik jag ska läsa på och vad det har med mitt inlägg att göra?

Jag behöver nog inte tillföra mer i detta. Då du gör det så bra själv. 😀

I rest my case. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
9 timmar sedan, skrev janne_h:

Fast det var inga stora hålsågar där. Om du läser på vad vridmoment är för nånting i förhållande till borren som användes i filmen. Så förstår du även vad skilnade på det som dom gör i filmen. Och när du använder en stor hålsågar. Ska du håna någon för fysik så kan du väl åtminstone läsa på dig lite om fysik innan du går ut och vevar igen. Dylika uttalanden är ju rena lyteskomiken. 🤣


Jag gillar när du snackar fysik, geometri och andra saker. 
Kör på

Link to comment
Dela på andra sajter

56 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:


Jag gillar när du snackar fysik, geometri och andra saker. 
Kör på

Känns ganska meningslöst på MPR 

Då många medlemmar anser sig stå över fysikens lagar. 🤣

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev andrejsdenruskige:


Jag gillar när du snackar fysik, geometri och andra saker. 
Kör på

En video med en stor hålsåg som kör fast långt inne i en timmer vägg. När den som håller i borrmaskinen snurrar med 5 -10 varv innan han släpper. Ljudet när han efter karusellfärden släpper borrmaskinen och brakar in i någon motstående vägg i hög hastighet. Det är sånt vi vill se! Inget fjask med långborr och en otränad praktikant som borrframförare.

Helst ska det ryka och vara häftiga ljudeffekter med i videon också. Tänk även vilka lukteffekter man skulle få med om de kunde göra luktvideo. Lukten av bränt träd och överhettad glödgad hålsåg tillsammans med oset från en kraftigt överansträngd borrmaskin. Det är dofter som kan göra att adrenalinet ökar.

 

Är det såna "andra saker" du syftar på? 

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev janne_h:

Jag behöver nog inte tillföra mer i detta. Då du gör det så bra själv. 😀

I rest my case. 

Du missade att ”I rest my case” normalt föregås av någon slags argumentation som stärker din tes vad den nu är. Men det var väl rätt uppenbart att du inte hade något att komma med. Det bästa för dig själv hade nog varit om du helt låtit bli att kommentera mitt inlägg. Men det var väl åter igen ett försök att flyta focus från kärnfrågan att BatteriBorrskruvdragere också är till för att borra med. ” Nu om rätt ska vara rätt!”

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
2 timmar sedan, skrev janne_h:

Känns ganska meningslöst på MPR 

Då många medlemmar anser sig stå över fysikens lagar. 🤣


Eller som i ditt fall, inte kan varesig fysik, geometri eller enkel matematik. 
Senast visade du att du knappt hade klarat av högstadiet utan väldigt mycket hjälp. 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev janne_h:

Känns ganska meningslöst på MPR 

Då många medlemmar anser sig stå över fysikens lagar. 🤣

Minns speciellt en tråd om vattenpumpar och max sughöjd. :rotfl:

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev andrejsdenruskige:


Eller som i ditt fall, inte kan varesig fysik, geometri eller enkel matematik. 
Senast visade du att du knappt hade klarat av högstadiet utan väldigt mycket hjälp. 

Du vet hur en Batteri borr,skruvdragare fungerar mten du vill bara djävlas, skapa skit trådar

Mankan har fel som vanligt men svårt att någon förklarar det och helst med dina kommentarer

Link to comment
Dela på andra sajter

Den allra svåraste frågan är ju om en batteridriven maskin med 50Nm har mer kraft än en sladdmaskin med 50Nm.

 

En fråga vi aldrig kan få svar på... :( 

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev andrejsdenruskige:


Eller som i ditt fall, inte kan varesig fysik, geometri eller enkel matematik. 
Senast visade du att du knappt hade klarat av högstadiet utan väldigt mycket hjälp. 

Eller som dig som omger dig med ovanliga ord. För att imponera på folk. Så dom ska tro att du är smart. 🤣

 

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Surin P3:

Den allra svåraste frågan är ju om en batteridriven maskin med 50Nm har mer kraft än en sladdmaskin med 50Nm.

 

En fråga vi aldrig kan få svar på... :( 

Det får du ju en batteri maskin tappar effekt men inte en sladdmaskin på 230 V

Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev Boa52:

Det får du ju en batteri maskin tappar effekt men inte en sladdmaskin på 230 V

 

Ja, du har helt rätt i att du måste byta/ladda batteriet när det är urladdat. Inte direkt en revolutionerande upptäckt.

 

Kraften är dock i princip samma tills maskinen säger till att det är dags att slänga in ett nyladdat batteri. Dagens batterier är riktigt bra på (så gott som) full kraft hela laddcykeln.

 

Vad gör man när det blir strömavbrott med sladdmaskin? Dricker kaffe kanske...? :D 

 

En enorm fördel med batterimaskiner är, för min egen del, att det inte behövs 220V alls.

Alltså att kunna jobba på farmen, där ingen el finns ännu, är ett jätteplus.

Sen laddar man alla batterierna hemma och kan fortsätta igen dagen efter.

 

En annan stor fördel för mig är maskiner som sällan används. Till exempel liten motorsåg och trimmer. Istället för jobbiga bensinmaskiner, som blir svårtstartade när de används sällan, så funkar mina batteridrivna direkt och alltid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...