Jump to content
IGNORERAD

Power tools i Thailand


Mankan

Recommended Posts

1 timme sedan, skrev Boa52:

Klarar du inte det låt bli skaffa en hantverkare

 

Menar du att om jag inte kan såga runda hål med cirkelsågen så ska jag låta bli att anlita en hantverkare?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev UglyFarang:

 

Menar du att om jag inte kan såga runda hål med cirkelsågen så ska jag låta bli att anlita en hantverkare?

Ta fram ätpinnarna i stället, om du kunnat ta med dem.......

Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev apknug:

Ta fram ätpinnarna i stället, om du kunnat ta med dem.......

 

Överallt där jag har vistats under mitt drygt 50-åriga liv så har det funnits kniv, gaffel och sked att tillgå så att äta med pinnar finns inte på kartan för mej, min sambo(Thai) sedan mer än 15 år äter alltid med gaffel och sked, kniv använder hon om det behövs.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev UglyFarang:

 

Överallt där jag har vistats under mitt drygt 50-åriga liv så har det funnits kniv, gaffel och sked att tillgå så att äta med pinnar finns inte på kartan för mej, min sambo(Thai) sedan mer än 15 år äter alltid med gaffel och sked, kniv använder hon om det behövs.

Ja du ser.

 

Gaffel och sked stället för kniv och gaffel som hävas ovan. 

 

Rätt redskap till rätt mat! 

 

Till ditt "försvar" så skulle jag säga att det finns kanske inte så många rätter som "kräver" pinnar. Men du kommer få konstiga blickar när du sätter kniv och gafflen i Sushin. 

 

 

Ändrades av apknug
Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev apknug:

Ja du ser.

 

Gaffel och sked stället för kniv och gaffel som hävas ovan. 

 

Rätt redskap till rätt mat! 

 

Till ditt "försvar" så skulle jag säga att det finns kanske inte så många rätter som "kräver" pinnar. Men du kommer få konstiga blickar när du sätter kniv och gafflen i Sushin. 

 

 

 

Om jag mot förmodan äter Sushi så blir det givetvis mha gaffel, sambon däremot använder faktiskt pinnar till Sushi.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Surin P3:

 

Jo, men det är lite som att förklara för oss svenskar att vi använder kniv och gaffel när vi äter mat. Vi vet det redan.

 

16 minuter sedan, skrev apknug:

Ja du ser.

 

Gaffel och sked stället för kniv och gaffel som hävas ovan. 

 

Rätt redskap till rätt mat! 

 

Till ditt "försvar" så skulle jag säga att det finns kanske inte så många rätter som "kräver" pinnar. Men du kommer få konstiga blickar när du sätter kniv och gafflen i Sushin. 

 

 

 

Nu var det P3 som skrev att det var svenskar som åt med kniv och gaffel och även om min sambo är svenskmedborgare sedan ganska många år så är hon framför allt Thai.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

27 minuter sedan, skrev apknug:

Ja du ser.

 

Gaffel och sked stället för kniv och gaffel som hävas ovan. 

 

Rätt redskap till rätt mat! 

 

Till ditt "försvar" så skulle jag säga att det finns kanske inte så många rätter som "kräver" pinnar. Men du kommer få konstiga blickar när du sätter kniv och gafflen i Sushin. 

 

 

Om det serveras ris så brukar jag äta med pinnar ibland. Då slipper man få så mycket i sig. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen som törs säga att det är roligt med fräcka verktyg av kvalité?

Sen om vissa nöjer sig med en borrsväng eller spiralskruvmejsel eller inte har råd med bättre, så fine för mig.

 

ÄR väl samlarvärde i sån skit också...kan tänka mig boden i Tavelfors är full med antikviteter.

nedladdning(1).jpeg.3e78ee3441555f0769134d44bc6a2118.jpeg

412849029_max.thumb.jpeg.f938ba80ad2acf90c538a5ac8e6032c2.jpeg

 

 

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev apknug:

Ja du ser.

 

Gaffel och sked stället för kniv och gaffel som hävas ovan. 

 

Rätt redskap till rätt mat! 

 

Till ditt "försvar" så skulle jag säga att det finns kanske inte så många rätter som "kräver" pinnar. Men du kommer få konstiga blickar när du sätter kniv och gafflen i Sushin. 

 

 

 

3 timmar sedan, skrev UglyFarang:

 

Om jag mot förmodan äter Sushi så blir det givetvis mha gaffel, sambon däremot använder faktiskt pinnar till Sushi.

 

 

Sushi äter man med händerna

 

Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev Enis:

 

 

 

Sushi äter man med händerna

 

Enis

 

Inte om det finns bestick.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

28 minuter sedan, skrev Soengsang:

Ingen som törs säga att det är roligt med fräcka verktyg av kvalité?

Sen om vissa nöjer sig med en borrsväng eller spiralskruvmejsel eller inte har råd med bättre, så fine för mig.

 

ÄR väl samlarvärde i sån skit också...kan tänka mig boden i Tavelfors är full med antikviteter.

nedladdning(1).jpeg.3e78ee3441555f0769134d44bc6a2118.jpeg

412849029_max.thumb.jpeg.f938ba80ad2acf90c538a5ac8e6032c2.jpeg

 

 

 

 

Finns dessa att köpa fortfarande?

Då menar jag givetvis i I-länder.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev UglyFarang:

 

Finns dessa att köpa fortfarande?

Då menar jag givetvis i I-länder.

Tror Boa eller rörmokaren har koll på det, men jag skulle tro det......

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Soengsang:

Tror Boa eller rörmokaren har koll på det, men jag skulle tro det......

Eller de som äter mat med händerna

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev apknug:

Eller de som äter mat med händerna

Det e fan vidrigt......

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Enis:

 

 

 

Sushi äter man med händerna

 

Enis

Om jag var tvungen att äta sushi skulle jag äta det med munnen :D

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Soengsang:

Ingen som törs säga att det är roligt med fräcka verktyg av kvalité?

Sen om vissa nöjer sig med en borrsväng eller spiralskruvmejsel eller inte har råd med bättre, så fine för mig.

 

ÄR väl samlarvärde i sån skit också...kan tänka mig boden i Tavelfors är full med antikviteter.

nedladdning(1).jpeg.3e78ee3441555f0769134d44bc6a2118.jpeg

412849029_max.thumb.jpeg.f938ba80ad2acf90c538a5ac8e6032c2.jpeg

 

 

 

Tänker på min far som skruvade upp en köksinredning med bara sådana saker. 

 

Jag var en liten grabb och kollade på. 

Någon gång på 70-talet. 

 

Nuförtiden så har man skruvdragare och slipper stå dubbelvikt inne i ett skåp och inte bara skruva med en flatmejsel, utan även då givetvis helt värdelösa skruvar, tänk extremt grunt spår för mejsel, mässing och konisk kropp. (pre grabber eran, då folk fick lära sig att en skruv ska ha mycket gäng-fläns och liten "kropp"). 

Före torx. 

(den första torx jag såg var en buster båt ihopskruvad med torx) 

 

Nu står man med en planlaser och sätter upp en skena, skruvas med vettiga skruv och en skruvdragare, lyfter upp skåpen som alla sitter som en smäck på första försöket.

 

Inte ont som satan i underarmen, inte svettig, inte svårt att få det bra. 

 

 

Det har hänt saker. 

Men mycket kvar att förbättra ännu. 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Nicholas:

inte bara skruva med en flatmejsel

 

Här kan man gå in i mer detalj och påpeka att våra mejslar i norden ofta är smått koniska på skruvytan, vilket gör att man måste ha lite mer tryck för att inte slinta upp ur skruven.

 

I motsats till japanska kvalitets-skruvmejslar som har parallella ytor. I både flatmejslar och stjärnmejslar. JIS vs. Phillips.

 

På tal om "rätt verktyg" alltså. :) 

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Soengsang:

Tror Boa eller rörmokaren har koll på det, men jag skulle tro det......

Har några kvar efter Pappa men om dom finns att köpa i handeln, har alldrig set

Link to comment
Dela på andra sajter

😉

Screenshot_20230807_084711_Chrome.jpg.8ab84fa838a268194a976779c4374466.jpg

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Nicholas:

Tänker på min far som skruvade upp en köksinredning med bara sådana saker. 

Jag med assistans byggde en optimistjolle med sånna saker på 70-talet på vår båtklubb hemma, vi var fyra som byggde med handledare. Inte ett enda elektriskt verktyg.

Skarmavbild2023-08-07kl_09_07_18.png.7ecf2daab3068774f24d92c157860af0.png

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag jobbade på byggen i början av 80 talet. Så fick vi så kallade tryckskruvmejslar. Som var dåtidens alternativ till dagens skruvdragare. Och där fick man hålla fingrarna ur vägen om den slant.

Spräckte ett par wc stolar med en sån här. Då det inte var stjärnskruvar på den tiden.

 

s-l400.jpg.072eb93dc079fc8cf99fa6e1aa8b35af.jpg

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Surin P3:

 

Här kan man gå in i mer detalj och påpeka att våra mejslar i norden ofta är smått koniska på skruvytan, vilket gör att man måste ha lite mer tryck för att inte slinta upp ur skruven.

 

I motsats till japanska kvalitets-skruvmejslar som har parallella ytor. I både flatmejslar och stjärnmejslar. JIS vs. Phillips.

 

På tal om "rätt verktyg" alltså. :) 

Du måste även ligga helt parallellt med mejselbladet emot skruvskallens tunna spår, ofta inte mer än 0.5mm djupt typ. 

 

Minsta vinkelfel och man är rökt. 

Men nu är det ju ett historiskt problem såvida man inte renoverar en träbåt eller nåt sånt. 

 

Apropå det, jag tror aldrig jag har sett en thailändare med kryssspår och skruvdragare som inte dragit sönder skallen på varje skruv dom dragit (inkl dom så kallade urmakarna som sitter i köpcentrum och bytet batterier) ljudet av en bit som ruppar över verkar vara nåt som dom tror är ett kvalitetstecken. 

Man vill ju bara prygla dom där och då, men Pavlos hund kommer i tankarna, dom skulle inte förstå varför dom får stryk, bara se lite milt oförstående ut. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Soengsang:

Jag med assistans byggde en optimistjolle med sånna saker på 70-talet på vår båtklubb hemma, vi var fyra som byggde med handledare. Inte ett enda elektriskt verktyg.

Skarmavbild2023-08-07kl_09_07_18.png.7ecf2daab3068774f24d92c157860af0.png

 

Byggde på 60-talet en Flugan med endast borrsväng, fogsvans, skruvmejsel och ett par tvingar. Det var så man lärde sig.

org_9461.jpg.fa82d84986ad2d0af0814f9c8461c500.jpg

lånad bild.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev rolba:

Byggde på 60-talet en Flugan med endast borrsväng, fogsvans, skruvmejsel och ett par tvingar. Det var så man lärde sig.

org_9461.jpg.fa82d84986ad2d0af0814f9c8461c500.jpg

lånad bild.

De är kultur idag, ritningar från Hobbex eller?

92560747_10158458988157718_1690254001037115392_n.jpeg.9e1ab87e8f81cf2b92b77378d64d5d34.jpeg

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...