Jump to content
IGNORERAD

Power tools i Thailand


Mankan

Recommended Posts

42 minuter sedan, skrev Mankan:

Jävlar vad smart du är.

Är det förresten någon här som har skrivit att man ska använda maskinen till något den inte är till för?

Varför ger du pannslag på ett sånt inlägg Huva, Hitachi bytte namn till Hikoki och ägs av ett Amerikanskt holding företag. Samma maskiner som förut bara ett nytt namn

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Boa52:

Varför ger du pannslag på ett sånt inlägg Huva, Hitachi bytte namn till Hikoki och ägs av ett Amerikanskt holding företag. Samma maskiner som förut bara ett nytt namn

För att du slår in öppna dörrar. Svara på min fråga istället.

 

Och nu tänkte du upplysa mig om att  Hitachi har bytt namn till Hikoki. Herregud 🤪

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Surin P3:

Jag gick över från Hitachi (fick en hel hög med maskiner av en kompis som jobbade som säljare där) till Makita för många år sen pga att mina Hitachi 18V maskiner inte var i närheten av lika vanliga som Makita här i Thailand.

 

Av en ren slump är jag också precis på väg att ge bort alla mina Hitachi 18V maskiner till brorsan i Pattis. :D 

Du som verkar ha koll på byggmarknader i Thailand. Skjutdörrar som lämpar sig för platsbyggda garderober. Vart hittar man sånt om det nu finns?

 

Liknade som nedan.

image.png.9e47e9f1bef8ed7f689cf4210de4bfdb.png

 

PS

Och Boa det är bäst att använda dörrarna till vad de är till för. Jag vet.

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Mankan:

Jävlar vad smart du är.

Är det förresten någon här som har skrivit att man ska använda maskinen till något den inte är till för?

Naturligtvis är det någon som skrivit så. Någon vill använda en batteri skruvdragare till att sätta hålsågar i. 

Den är till för att skruva med. Borrmaskiner borrar man med och sätter hålsågar i. Nu om rätt ska vara rätt! 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

54 minuter sedan, skrev janne_h:

Naturligtvis är det någon som skrivit så. Någon vill använda en batteri skruvdragare till att sätta hålsågar i. 

Den är till för att skruva med. Borrmaskiner borrar man med och sätter hålsågar i. Nu om rätt ska vara rätt! 

 

De lite större batterimaskinerna är inte bara skruvdragare, de är borrmaskiner, kolla på varvtalet och fundera om du har nytta av effekten och 1700-2000rpm för att skruva.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev UglyFarang:

 

De lite större batterimaskinerna är inte bara skruvdragare, de är borrmaskiner, kolla på varvtalet och fundera om du har nytta av effekten och 1700-2000rpm för att skruva.

Fast nu ska vi väl se till maskiner relativa till vad ts skrev i ursprung inlägget? Finns nog massor maskiner som klarar både det ena och det andra. 

Dock verkar det inte vara detta som ts efterfrågade. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev janne_h:

Naturligtvis är det någon som skrivit så. Någon vill använda en batteri skruvdragare till att sätta hålsågar i. 

Den är till för att skruva med. Borrmaskiner borrar man med och sätter hålsågar i. Nu om rätt ska vara rätt! 

 

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Du har rörfirma vet jag men är du hantverkare? Har du själv utövat yrket? Själv har arbetat med en hel del olika hantverksyrken och använt skruvdragare/borrskruvdragare i mitt yrkesliv även om den nu var närmare 20 år sedan jag slutade med det på heltid. Har dock extraknegat en del efter det men slutat även med det sedan ett antal år sedan.

Ditt lilla bosch ska man förmodligen inte sätta några större hålsåg i de var just därför jag påpekade att jag ville ha den möjligheten. Hikokin är en så kallad borrskruvdragare som de flesta andra maskiner av samma storlek men kallas ofta för skruvdragare. Men visst det är väl fel att säga skruvdragare då om man nu ska märka ord. Till och med de som säljer maskinerna använder begreppet ofta begreppet skruvdragare fast det egentligen är en borrskruvdragare. 

Det är nog ytterst få hantverkare idag som går och hämtar en sladdmaskin som Boa och du tydligen tycker man ska göra bara för att de ska borra och inte skruva.

image.png.090ca86998180dff3e15bd0b287eb491.pngimage.png.8cf588cbfb8e8086f2b54b7b03bd1c1f.png

Nej dom använder skruvdragaren fel. Hur ska det gå. 😱😱l😱

image.png.ff8b9e1290aec6b12f9f1f4b0f8c0f5d.png

image.thumb.png.42bc75b89a08f129672aababe93ebe81.png

 

Tänka vad Boa och du får lära er :)

 

 

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Mankan:

 

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Du har rörfirma vet jag men är du hantverkare? Har du själv utövat yrket? Själv har arbetat med en hel del olika hantverksyrken och använt skruvdragare/borrskruvdragare i mitt yrkesliv även om den nu var närmare 20 år sedan jag slutade med det på heltid. Har dock extraknegat en del efter det men slutat även med det sedan ett antal år sedan.

Ditt lilla bosch ska man förmodligen inte sätta några större hålsåg i de var just därför jag påpekade att jag ville ha den möjligheten. Hikokin är en så kallad borrskruvdragare som de flesta andra maskiner av samma storlek men kallas ofta för skruvdragare. Men visst det är väl fel att säga skruvdragare då om man nu ska märka ord. Till och med de som säljer maskinerna använder begreppet ofta begreppet skruvdragare fast det egentligen är en borrskruvdragare. 

Det är nog ytterst få hantverkare idag som går och hämtar en sladdmaskin som Boa och du tydligen tycker man ska göra bara för att de ska borra och inte skruva.

image.png.090ca86998180dff3e15bd0b287eb491.pngimage.png.8cf588cbfb8e8086f2b54b7b03bd1c1f.png

Nej dom använder skruvdragaren fel. Hur ska det gå. 😱😱l😱

image.png.ff8b9e1290aec6b12f9f1f4b0f8c0f5d.png

image.thumb.png.42bc75b89a08f129672aababe93ebe81.png

 

Tänka vad Boa och du får lära er :)

 

 

 

Visst är det som du säger, att de kallas skruvdragare fast det är borrskruvdragare.

Min 4-växlade Hilti är mycket kompetent, men tyvärr så är den skruvdragaren lite för tung att skruva med om man ska skruva mycket...

 

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Mankan:

 

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Du har rörfirma vet jag men är du hantverkare? Har du själv utövat yrket? Själv har arbetat med en hel del olika hantverksyrken och använt skruvdragare/borrskruvdragare i mitt yrkesliv även om den nu var närmare 20 år sedan jag slutade med det på heltid. Har dock extraknegat en del efter det men slutat även med det sedan ett antal år sedan.

Ditt lilla bosch ska man förmodligen inte sätta några större hålsåg i de var just därför jag påpekade att jag ville ha den möjligheten. Hikokin är en så kallad borrskruvdragare som de flesta andra maskiner av samma storlek men kallas ofta för skruvdragare. Men visst det är väl fel att säga skruvdragare då om man nu ska märka ord. Till och med de som släljer maskinerna använder begreppet ofta begreppet skruvdragare fast det egentligen är en borrskruvdragare. 

Det är nog ytterst få hantverkare idag som går och hämtar en sladdmaskin som Boa och du tydligen tycker man ska göra bara för att de ska borra och inte skruva.

image.png.090ca86998180dff3e15bd0b287eb491.pngimage.png.8cf588cbfb8e8086f2b54b7b03bd1c1f.png

Nej dom använder skruvdragaren fel. Hur ska det gå. 😱😱l😱

image.png.ff8b9e1290aec6b12f9f1f4b0f8c0f5d.png

image.thumb.png.42bc75b89a08f129672aababe93ebe81.png

 

Tänka vad Boa och du får lära er :)

 

 

Kan så vara. Dock stör jag mig på att du ständigt hoppar på boa oavsett vad han skriver. Även en blind höna kan picka rätt ibland. Visst använder man skruvdragare för att borra. Samtidigt är en 230 volts maskin bättre för det.

Du får använda vilka maskiner du vill. Dock känns det riktigt inte som att detta handlar om maskiner? 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev UglyFarang:

 

Visst är det som du säger, att de kallas skruvdragare fast det är borrskruvdragare.

Min 4-växlade Hilti är mycket kompetent, men tyvärr så är den skruvdragaren lite för tung att skruva med om man ska skruva mycket...

 

Ungefär så. En skruvdragare är väl nånting man skruvar med. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev janne_h:

Kan så vara. Dock stör jag mig på att du ständigt hoppar på boa oavsett vad han skriver. Även en blind höna kan picka rätt ibland. Visst använder man skruvdragare för att borra. Samtidigt är en 230 volts maskin bättre för det.

Du får använda vilka maskiner du vill. Dock känns det riktigt inte som att detta handlar om maskiner? 

Maskinerna har vi passerat för länge sedan.....

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev apknug:

Maskinerna har vi passerat för länge sedan.....

Personangrepp är det som gäller nu. Men vad fan det är ju lördag... 🤣

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev janne_h:

Personangrepp är det som gäller nu. Men vad fan det är ju lördag... 🤣

Boa är iof lovligt byte 24/7 eller nä oftare och mer verkar det som.

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev UglyFarang:

 

Visst är det som du säger, att de kallas skruvdragare fast det är borrskruvdragare.

Min 4-växlade Hilti är mycket kompetent, men tyvärr så är den skruvdragaren lite för tung att skruva med om man ska skruva mycket...

 

Känns som att det är ganska själförklarande att en 230v maskin är bättre att borra med i förhållande till en 18v batterimaskinerna. Att man sen ska få sin yrkeserfarenhet ifrågasatt på kuppen. Känns som mpr och lördag. Inget jag bryr mig nåt större om. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev apknug:

Boa är iof lovligt byte 24/7 eller nä oftare och mer verkar det som.

Verkar inte verre. Tragiskt! 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev janne_h:

Kan så vara. Dock stör jag mig på att du ständigt hoppar på boa oavsett vad han skriver. Även en blind höna kan picka rätt ibland. Visst använder man skruvdragare för att borra. Samtidigt är en 230 volts maskin bättre för det.

Du får använda vilka maskiner du vill. Dock känns det riktigt inte som att detta handlar om maskiner? 

Märkligt. Har du läst Boa:s inlägg? För utom hans första som han helt missförstod vad jag ville ha hjälp med och som jag snällt bemötte var han ju sedan bara dryg och otrevlig. 

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Mankan:

Märkligt. Har du läst Boa:s inlägg? För utom hand första som han helt missförstod vad jag ville ha hjälp med och som jag snällt bemötte var han ju sedan bara dryg och otrevlig. 

Jag har läst ett otal inlägg är du varit dryg och otrevlig mot Boa. Kanske han fortjänade det vissa gånger. Men denna gång har han inte helt fel i sak. Även fast hans inlägg även det var onödigt. Jag respekterar att du använder vilka maskiner du vill. Jag har suttit 15 år på komtor. Men innan dess var jag 28 år på fältet. Varav 20 av dessa år som jour ca 60 timmar vecka i snitt räknat per år (vissa veckor mer andra mindre) . Ska vi översätta dessa till normala förhållanden med 40 timmars vecka, som är normalt för en anställd. Har jag ungefär 55, års yrkeslivsfarenhet på området. Jag är idag 58 år. 

Och vem är du att ifrågasätta min yrkeserfarenhet? 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev janne_h:

Känns som att det är ganska själförklarande att en 230v maskin är bättre att borra med i förhållande till en 18v batterimaskinerna. Att man sen ska få sin yrkeserfarenhet ifrågasatt på kuppen. Känns som mpr och lördag. Inget jag bryr mig nåt större om. 

När började frågan handla om vad som är bästa maskinen att borra med? Enligt dig är det ju fel att borra men batterimaskinerna i fråga. Jag undrar varför dom har satt 13 mm chuck den där Hikokin. Är det för extra stora skruvbits?

 

 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev janne_h:

Känns som att det är ganska själförklarande att en 230v maskin är bättre att borra med i förhållande till en 18v batterimaskinerna. Att man sen ska få sin yrkeserfarenhet ifrågasatt på kuppen. Känns som mpr och lördag. Inget jag bryr mig nåt större om. 

 

Jag kan inte se att jag har ifrågasatt någons yrkeserfarenhet.

Jag kan hålla med om att i vissa fall så är en sladdmaskin att föredra men om jag ska dra en lång kabel eller ta en batterimaskin så är valet lätt, eller om jag ska göra något litet jobb.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Mankan:

När började frågan handla om vad som är bästa maskinen att borra med? Enligt dig är det ju fel att borra men batterimaskinerna i fråga. Jag undrar varför dom har satt 13 mm chuck den där Hikokin. Är det för extra stora skruvbits?

 

 

Det går att borra med dom. Det är dock mer ultimalt att använda en 230v maskin. Speciellt om du ska använda hålsågar. Dock med full respekt så är det du själv som avgör vilken maskin du föredrar. Batterimaskinerna drar dock mycket batteri vid hög belastning. Och riskerar brinna. Dock finns det ingen lag som säger vad du ska använda. Bara rekommendationer. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

29 minuter sedan, skrev janne_h:

Jag har läst ett otal inlägg är du varit dryg och otrevlig mot Boa. Kanske han fortjänade det vissa gånger. Men denna gång har han inte helt fel i sak. Även fast hans inlägg även det var onödigt. Jag respekterar att du använder vilka maskiner du vill. Jag har suttit 15 år på komtor. Men innan dess var jag 28 år på fältet. Varav 20 av dessa år som jour ca 60 timmar vecka i snitt räknat per år (vissa veckor mer andra mindre) . Ska vi översätta dessa till normala förhållanden med 40 timmars vecka, som är normalt för en anställd. Har jag ungefär 55, års yrkeslivsfarenhet på området. Jag är idag 58 år. 

Och vem är du att ifrågasätta min yrkeserfarenhet? 

 

Om du på alvar menar att en 18V skruvdragare idag inte är till för att borra med så undrar jag lite om du verkligen jobbat som hantverkare.

 

Angående Boa då vad är det han har rätt i sak?

Att jag borde riva isär maskinen för att kolla om den är äkta om jag beställer från Lazada?

Att man ska använda en maskin till vad den är till för? Vilket Scoop.

Att om man helt klart måste ha en 220V maskin för att köra hålsåg . Ja där håller du ju med honom förståss så det är väl förklaringen.

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev UglyFarang:

Jag kan inte se att jag har ifrågasatt någons yrkeserfarenhet

"Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Du har rörfirma vet jag men är du hantverkare? Har du själv utövat yrket?" 

 

"Om du på alvar menar att en 18V skruvdragare idag inte är till för att borra med så undrar jag lite om du verkligen jobbat som hantverkare" 

 

Verkar som du inte gör annat än ifrågasätter min yrkeserfarenhet! 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev janne_h:

Det går att borra med dom. Det är dock mer ultimalt att använda en 230v maskin. Speciellt om du ska använda hålsågar. Dock med full respekt så är det du själv som avgör vilken maskin du föredrar. Batterimaskinerna drar dock mycket batteri vid hög belastning. Och riskerar brinna. Dock finns det ingen lag som säger vad du ska använda. Bara rekommendationer. 

Finns det rekommendationer som säger att man inte ska använda hålsågar med Batterimaskiner?

 

 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Mankan:

Finns det rekommendationer som säger att man inte ska använda hålsågar med Batterimaskiner?

 

 

Finns nog inget annat än just yrkeserfarenhet i detta. Men å andra sidan så ifrågasätter du den. Så gör det du är bäst på....... 🤣

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev UglyFarang:

 

Jag kan inte se att jag har ifrågasatt någons yrkeserfarenhet.

Jag kan hålla med om att i vissa fall så är en sladdmaskin att föredra men om jag ska dra en lång kabel eller ta en batterimaskin så är valet lätt, eller om jag ska göra något litet jobb.

Var nog inte dig personligen jag åsyftade! 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...