Jump to content
IGNORERAD

Power tools i Thailand


Mankan

Recommended Posts

41 minuter sedan, skrev janne_h:

Folk kanske inte förstår varför flygbolagen är så hårda på batterier. Att dom inte får vara incheckade. Det har hänt att plan har störtat, på grund av batteri brand i bagage utrymmet. Batterier är en stor säkerhetsrisk. Och börjar ett batteri brinna. Så vill man nog ha dom i kabinen där dom kan hanteras. Inte i bagage utrymmet som ej går att komma åt under färd. 

Jag tror nog "folk" i allmänhet förstår att begräsningarna finns med anledning av brandrisken. Själv försöker jag följa reglerna efter bästa förmåga.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

43 minuter sedan, skrev Mankan:

Jag tror nog "folk" i allmänhet förstår att begräsningarna finns med anledning av brandrisken. Själv försöker jag följa reglerna efter bästa förmåga.

Bästa förmåga? 

Betyder det att du gör som du skrev i tidigare inlägg? En i handbagaget och en i incheckat med skruvdragaren. 

Bryr du dig då inte om brandrisken? Trots att du känner till den. Verkar ju intelligent konsekvensanalys. 🙄

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev janne_h:

Bästa förmåga? 

Betyder det att du gör som du skrev i tidigare inlägg? En i handbagaget och en i incheckat med skruvdragaren. 

Bryr du dig då inte om brandrisken? Trots att du känner till den. Verkar ju intelligent konsekvensanalys. 🙄

Efter bästa förmåga betyder att jag försöker följa reglerna som jag förstår dem när jag läser dem. Det finns ju alltid en risk att jag missförstår något.  Som jag redogjorde för i ett inlägg innan står det uttryckligen att litiumjonbatterier i utrustning på max 100Wh får medföras i incheckat bagage. Men med tanke på andra erfarenheter som har beskrivits i tråden där man blivit av med utrustningar kommer jag dock nu för säkerhets skull att ta båda batterierna i handbagaget. Jag ser det inte som något stort problem.

 

 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev Mankan:

Efter bästa förmåga betyder att jag försöker följa reglerna som jag förstår dem när jag läser dem. Det finns ju alltid en risk att jag missförstår något.  Som jag redogjorde för i ett inlägg innan står det uttryckligen att litiumjonbatterier i utrustning på max 100Wh får medföras i incheckat bagage. Men med tanke på andra erfarenheter som har beskrivits i tråden där man blivit av med utrustningar kommer jag dock nu för säkerhets skull att ta båda batterierna i handbagaget. Jag ser det inte som något stort problem.

 

 

Jag har alltid drönaren med. Med batterier som motsvarar dom du vill ha med. Vad man även ska göra är att tejpa polerna påubatterierna. Så risken är minimal att dom kortsluts under färd. Annars bör det inte vara några problem att få med dom i handbagaget. 

I övrigt råder jag dig att kolla Homepro,s hemsida. Då jag är övertygad om att du hittar billigare grejer, som är lika bra. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

47 minuter sedan, skrev janne_h:

Jag har alltid drönaren med. Med batterier som motsvarar dom du vill ha med. Vad man även ska göra är att tejpa polerna påubatterierna. Så risken är minimal att dom kortsluts under färd. Annars bör det inte vara några problem att få med dom i handbagaget. 

I övrigt råder jag dig att kolla Homepro,s hemsida. Då jag är övertygad om att du hittar billigare grejer, som är lika bra. 

Jo jag vet att man ska skydda polerna. Det står ju också där i reglerna om du läser dem Janne. Det gör jag också som regel när förvarar reservsbatterier i verktygsväskor utan att jag flyger. Jag har till och med kvar de där plastskydden som brukar följa med reservsbatterier till de flesta maskiner jag äger.

Jag har kollat båda Thaiwatsadu och Homepro men hittar inget i min mening inget så prisvärt som Hikokin för 990 kr.

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev Mankan:

Jo jag vet att man ska skydda polerna. Det gör jag också som regel när förvarar reservsbatterier i verktygsväskor utan att jag flyger. Jag har till och med kvar de där plastskydden som brukar följa med reservsbatterier till de flesta maskiner jag äger.

Jag har kollat båda Thaiwatsadu och Homepro men hittar inget i min mening inget så prisvärt som Hikokin för 990 kr.

 

https://www.homepro.co.th/c/TOO1105?b=makita&pmin=&pmax=&cst=0&q=Drills&page=1&s=12&size=100#plist

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Mankan:

Vilken rekommenderar du?

Beror på vad du ska göra. Men är det bara vanligt skruvande hemma? Då är dom minsta 12 voltarna bra och duger gott. Då dom är små och inte så tunga.

Jag har en liknande denna (om inte samma?) hemma i Bangkok. Och den fungerar hur bra som helst. Utvecklingen har gått framåt sen du köpte din förra maskin.

https://www.homepro.co.th/p/1064557

 

https://www.pricerunner.se/pl/1258-3200120996/Borrmaskiner-Skruvdragare/Bosch-GSB-120-LI-Professional-(2x2.0Ah)-priser

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev janne_h:

Beror på vad du ska göra. Men är det bara vanligt skruvande hemma? Då är dom minsta 12 voltarna bra och duger gott. Då dom är små och inte så tunga.

Jag har en liknande denna (om inte samma?) hemma i Bangkok. Och den fungerar hur bra som helst. Utvecklingen har gått framåt sen du köpte din förra maskin.

https://www.homepro.co.th/p/1064557

 

https://www.pricerunner.se/pl/1258-3200120996/Borrmaskiner-Skruvdragare/Bosch-GSB-120-LI-Professional-(2x2.0Ah)-priser

 

Om jag skulle skaffa en lite maskin skulle jag hellre valt lilla 12 V makitan.

https://www.homepro.co.th/p/1111100

 

Som komplement till en större maskin är dessa smidiga. Jag vill dock i förta hand ha lite större starkare maskin som man också kan köra en större hålsåg med och som förmodligen inte ens passar i chucken på dessa små maskiner.

 

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Mankan:

 

Om jag skulle skaffa en lite maskin skulle jag hellre valt lilla 12 V makitan.

https://www.homepro.co.th/p/1111100

 

Som komplement till en större maskin är dessa smidiga. Jag vill dock i förta hand ha lite större starkare maskin som man också kan köra en större hålsåg med som förmodligen inte ens passar i scucken på dessa små maskiner.

 

 

Här har du till exempel maskiner med 13mm chuck.

https://www.homepro.co.th/c/TOO110513?pt_feature126=13&pmin=&pmax=&cst=0&q=Screw+Driver+Drills&page=1&s=12&size=100#plist

 

Dock om du ska borra med större hålsåg. Skulle jag om jag var du. Komplettera skruvdragaren med en liten borrmaskin som går på 230 Volt. Då du inte borrar stora hål lika ofta som du skruvar normalt.

Dom är dessutom ganska billiga. Men ger mera kraft än alla batteridrivna skruvdragare du kan hitta.

Och det finns inget mer irriterande när batteriet inte räcker till när man ska borra ett större hål.

https://www.homepro.co.th/c/TOO110507?pt_feature126=13&pmin=&pmax=&cst=0&q=Impact+Drills&page=1&s=12&size=100#plist

 

Dock har jag stor respekt för att mina idéer om detta kanske inte stämmer överens med om hur du vill ha det.

 

 

 

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev janne_h:

 

Här har du till exempel maskiner med 13mm chuck.

https://www.homepro.co.th/c/TOO110513?pt_feature126=13&pmin=&pmax=&cst=0&q=Screw+Driver+Drills&page=1&s=12&size=100#plist

 

Dock om du ska borra med större hålsåg. Skulle jag om jag var du. Komplettera skruvdragaren med en liten borrmaskin som går på 230 Volt. Då du inte borrar stora hål lika ofta som du skruvar normalt.

Dom är dessutom ganska billiga. Men ger mera kraft än alla batteridrivna skruvdragare du kan hitta.

Och det finns inget mer irriterande när batteriet inte räcker till när man ska borra ett större hål.

https://www.homepro.co.th/c/TOO110507?pt_feature126=13&pmin=&pmax=&cst=0&q=Impact+Drills&page=1&s=12&size=100#plist

 

Dock har jag stor respekt för att mina idéer om detta kanske inte stämmer överens med om hur du vill ha det.

 

 

 

 

Det är som han inte förstår vad han vill ha, jobba lite eller mycket med borrmaskin

Batteri eller inte Han har fått så många inlägg som beskriver vad man ska tänka på

men det verkar inte gå in. Helt klart ska man köra hålsåg, maskin 220 V har en 

sån i Thai 8 m kabel så jag når där jag ska borra, köpt på Jula i Sverige

Link to comment
Dela på andra sajter

40 minuter sedan, skrev janne_h:

 

Här har du till exempel maskiner med 13mm chuck.

https://www.homepro.co.th/c/TOO110513?pt_feature126=13&pmin=&pmax=&cst=0&q=Screw+Driver+Drills&page=1&s=12&size=100#plist

 

Dock om du ska borra med större hålsåg. Skulle jag om jag var du. Komplettera skruvdragaren med en liten borrmaskin som går på 230 Volt. Då du inte borrar stora hål lika ofta som du skruvar normalt.

Dom är dessutom ganska billiga. Men ger mera kraft än alla batteridrivna skruvdragare du kan hitta.

Och det finns inget mer irriterande när batteriet inte räcker till när man ska borra ett större hål.

https://www.homepro.co.th/c/TOO110507?pt_feature126=13&pmin=&pmax=&cst=0&q=Impact+Drills&page=1&s=12&size=100#plist

 

Dock har jag stor respekt för att mina idéer om detta kanske inte stämmer överens med om hur du vill ha det.

 

 

 

 

Dessa maskiner med 13 mm chuck är säkert ett snäpp bättre en Hikokin men också dubbelt så dyra. Den billigare med bara ett batteri om jag förstod rätt.

 

Jag har redan en Makita borrhammare med sladd som jag köpt i Thailand med SDS-fäste och med den extra vanlig chuck jag kan trycka i om jag vill ha lite mer power.  Sedan finns det även någon annan mindre äldre sladdmaskin i huset. Så där klarar jag mig.

 

Men som jag skrev innan de små maskinerna makitan eller boschen du rekomentederade är bra komplement och smidiga maskiner. Det kan ju ändå vara något att köpa även om jag tar med den billiga Hikokin. Boschen är förmodligen smidigast det är bara jag so inte riktigt gillat bosch av någon anledning.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Boa52:

Det är som han inte förstår vad han vill ha, jobba lite eller mycket med borrmaskin

Batteri eller inte Han har fått så många inlägg som beskriver vad man ska tänka på

men det verkar inte gå in. Helt klart ska man köra hålsåg, maskin 220 V har en 

sån i Thai 8 m kabel så jag når där jag ska borra, köpt på Jula i Sverige

Jag tycker jag är rätt tydlig med vad jag vill ha. Men att du inte fattar skriven text är ju inte nytt. 

 

Vad är det som inte går in menar du?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle köpa en Makita med 13mm chuck, har haft min över 10år.

Men blir den stående länge finns det risk att batterina blir urladdade och ej går att ladda.

 

   FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

33 minuter sedan, skrev Mankan:

Dessa maskiner med 13 mm chuck är säkert ett snäpp bättre en Hikokin men också dubbelt så dyra. Den billigare med bara ett batteri om jag förstod rätt.

 

Jag har redan en Makita borrhammare med sladd som jag köpt i Thailand med SDS-fäste och med den extra vanlig chuck jag kan trycka i om jag vill ha lite mer power.  Sedan finns det även någon annan mindre äldre sladdmaskin i huset. Så där klarar jag mig.

 

Men som jag skrev innan de små maskinerna makitan eller boschen du rekomentederade är bra komplement och smidiga maskiner. Det kan ju ändå vara något att köpa även om jag tar med den billiga Hikokin. Boschen är förmodligen smidigast det är bara jag so inte riktigt gillat bosch av någon anledning.

Bosch är en av dom bättre märkena idag. 

Men du ska ju naturligtvis det som är bra för dig. Hikokin har jag aldrig hört talas om. Så jag kan inte uttala mig om det. Men många okända märken är samma maskiner som utgångna modeller av "märkesmaskiner". 

Fördelen med den lilla Boschen är att den är väldigt ergonomisk. Och jag brukar driva maltkrossen med den(malt till öl). Utan att den har problem att driva den. Så det är mer kraft än man tror i dom. Prova att åka ner till bauhaus och jämföra olika maskiner. Så kan du nog se exakt vad du behöver. Om du inte redan gjort det. Då dom ofta har skyltex du kan prova hur starka dom är. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Boa52:

Det är som han inte förstår vad han vill ha, jobba lite eller mycket med borrmaskin

Batteri eller inte Han har fått så många inlägg som beskriver vad man ska tänka på

men det verkar inte gå in. Helt klart ska man köra hålsåg, maskin 220 V har en 

sån i Thai 8 m kabel så jag når där jag ska borra, köpt på Jula i Sverige

Fast så länge vi inte vet behov eller utrustning i övrigt, vad som finns. Så blir det ju lite fel att påstå att han inte förstår. 

Alla bestämmer väl sina egna behov. Och vem är du eller jag att veta bättre? Vem vågar ställa frågor? Om man blir dumförklarad så fort man inte följer svaren. Det kan ju även vara så att den som svarar inte förstår frågan. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev janne_h:

Bosch är en av dom bättre märkena idag. 

Men du ska ju naturligtvis det som är bra för dig. Hikokin har jag aldrig hört talas om. Så jag kan inte uttala mig om det. Men många okända märken är samma maskiner som utgångna modeller av "märkesmaskiner". 

Fördelen med den lilla Boschen är att den är väldigt ergonomisk. Och jag brukar driva maltkrossen med den(malt till öl). Utan att den har problem att driva den. Så det är mer kraft än man tror i dom. Prova att åka ner till bauhaus och jämföra olika maskiner. Så kan du nog se exakt vad du behöver. Om du inte redan gjort det. Då dom ofta har skyltex du kan prova hur starka dom är. 

”Hitachi Power Tools Sweden, en av Nordens ledande leverantörer av verktyg och infästning till bygg- och industribranschen, har idag kungjort att företaget ändrar namn till HiKOKI Power Tools Sweden från 1 oktober 2018. Detta innebär att namnet på samtliga HITACHI produkter kommer ändras till HiKOKI från samma tidpunkt.”

Jag vet många hantverkare som har olika Hitachimaskiner, inte lika kända som Makita och Dewalt men ändå ett inte allt för ovanligt märke. Boschen du rekommenderade påminner väldigt mycket om Makitas lilla 10,8 V som jag har en av hemma. Den har jag haft mycket användning av. Vad det gäller den svanka marknaden har jag ändå hyffsat koll och de är ju som du säger bara att och känna på grejerna då de flesta märken finns på större byggmarknader.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev Peolito:

Själv hyr jag in hantverkare så slipper jag släpa på skiten.

Jag gillar att ha lite projekt uppe i byn för att jag tycker det är roligt. Inte för att jag måste eller för att spara pengar.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Mankan:

”Hitachi Power Tools Sweden, en av Nordens ledande leverantörer av verktyg och infästning till bygg- och industribranschen, har idag kungjort att företaget ändrar namn till HiKOKI Power Tools Sweden från 1 oktober 2018. Detta innebär att namnet på samtliga HITACHI produkter kommer ändras till HiKOKI från samma tidpunkt.”

Jag vet många hantverkare som har olika Hitachimaskiner, inte lika kända som Makita och Dewalt men ändå ett inte allt för ovanligt märke. Boschen du rekommenderade påminner väldigt mycket om Makitas lilla 10,8 V som jag har en av hemma. Den har jag haft mycket användning av. Vad det gäller den svanka marknaden har jag ändå hyffsat koll och de är ju som du säger bara att och känna på grejerna då de flesta märken finns på större byggmarknader.

Undrar vilken varumärkes expert som rekomenderat det namnbytet. 

 

Hitatchi signalerade kvalitet och styrka, de bygger för tusan grävmaskiner!

 

HiKOKI låter som billig kineskopia från början...

Link to comment
Dela på andra sajter

35 minuter sedan, skrev Mankan:

”Hitachi Power Tools Sweden, en av Nordens ledande leverantörer av verktyg och infästning till bygg- och industribranschen, har idag kungjort att företaget ändrar namn till HiKOKI Power Tools Sweden från 1 oktober 2018. Detta innebär att namnet på samtliga HITACHI produkter kommer ändras till HiKOKI från samma tidpunkt.”

Jag vet många hantverkare som har olika Hitachimaskiner, inte lika kända som Makita och Dewalt men ändå ett inte allt för ovanligt märke. Boschen du rekommenderade påminner väldigt mycket om Makitas lilla 10,8 V som jag har en av hemma. Den har jag haft mycket användning av. Vad det gäller den svanka marknaden har jag ändå hyffsat koll och de är ju som du säger bara att och känna på grejerna då de flesta märken finns på större byggmarknader.

Är lite inne på @apknug,s linje. Att hikoki låter som en dålig kinesisk kopia. Undrar vem som rådde dom till det namnbytet? Hitachi är ju kvalitets grejor.

Sen är ju kvalitet nånting som är lite flytande när grejorna bara används privat. En proffs maskin håller att använda dagligen i flera år. Men om man bara använder maskinen ibland. Så håller nog en billig maskin lika länge. Det som ofta knäcker maskinerna. Det är när maskinerna går hårt och länge. Då brinner ofta motorn. Varav dom billiga ger upp först. Så billiga maskiner fungerar oftast bra. Så länge man använder dom till det dom är avsedda för. Som att skruva med skruvdragare. Och borra med borrmaskiner. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

55 minuter sedan, skrev janne_h:

Är lite inne på @apknug,s linje. Att hikoki låter som en dålig kinesisk kopia. Undrar vem som rådde dom till det namnbytet? Hitachi är ju kvalitets grejor.

Sen är ju kvalitet nånting som är lite flytande när grejorna bara används privat. En proffs maskin håller att använda dagligen i flera år. Men om man bara använder maskinen ibland. Så håller nog en billig maskin lika länge. Det som ofta knäcker maskinerna. Det är när maskinerna går hårt och länge. Då brinner ofta motorn. Varav dom billiga ger upp först. Så billiga maskiner fungerar oftast bra. Så länge man använder dom till det dom är avsedda för. Som att skruva med skruvdragare. Och borra med borrmaskiner. 

Bra inlägg det har jag försökt skriva hela tiden, Använd maskinen det den är till för så håller den

Link to comment
Dela på andra sajter

44 minuter sedan, skrev Boa52:

Bra inlägg det har jag försökt skriva hela tiden, Använd maskinen det den är till för så håller den

Jävlar vad smart du är.

Är det förresten någon här som har skrivit att man ska använda maskinen till något den inte är till för?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gick över från Hitachi (fick en hel hög med maskiner av en kompis som jobbade som säljare där) till Makita för många år sen pga att mina Hitachi 18V maskiner inte var i närheten av lika vanliga som Makita här i Thailand.

 

Av en ren slump är jag också precis på väg att ge bort alla mina Hitachi 18V maskiner till brorsan i Pattis. :D 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev janne_h:

Är lite inne på @apknug,s linje. Att hikoki låter som en dålig kinesisk kopia. Undrar vem som rådde dom till det namnbytet? Hitachi är ju kvalitets grejor.

Sen är ju kvalitet nånting som är lite flytande när grejorna bara används privat. En proffs maskin håller att använda dagligen i flera år. Men om man bara använder maskinen ibland. Så håller nog en billig maskin lika länge. Det som ofta knäcker maskinerna. Det är när maskinerna går hårt och länge. Då brinner ofta motorn. Varav dom billiga ger upp först. Så billiga maskiner fungerar oftast bra. Så länge man använder dom till det dom är avsedda för. Som att skruva med skruvdragare. Och borra med borrmaskiner. 

Jag har som sagt en exakt likadan som Hikokin men på min står det Hitachi. Smidig lätt och hyffsat stark. Bara 1,5 Ah batterier men det gör mig inget bara det finns två batterier. Jag kommer förmodligen inte mängd skruva något. Varför de har bytt namn skiter jag lite i.

De andra du skriver är ju rätt elementärt förutom att en billig hobbymaskin förmodligen också har betydligt sämre prestanda. Det skulle aldrig falla mig i att köpa en ”no name” skruvdragare från Rusta. 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...