Jump to content
IGNORERAD

Chocksänkning av skandinaviska kontanter.


hakancnx

Recommended Posts

3 minuter sedan, skrev HighWai:

Det är ju så att bankernas Swishhantering kostar pengar för bankerna. Därför tar de betalt och gissningsvis räcker det med  att debitera näringsidkare,som så klart tar emot Swish fast det kostar. 

Hum hum sen tillkommer specialkonton för swishnummret..

Ändrades av Issanbonde
Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Issanbonde:

Hum hum sen tillkommer specialkomponerad för swishnummret..

Du blir tvingad att byta nummer fast lagen säger annat!

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Issanbonde:

Du blir tvingad att byta nummer fast lagen säger annat!

12,000 swish per år!!!!! × 1,50 skitkul.

Sänder dom pengarna hellre till barnhemmet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har under de senaste 10 åren stött på en del svenska  expats, detta då i Pattaya.

Man skäms för att vara svensk när man hör hur de lever, men även hur de tycker och tänker.

Trots att de bor och uppehåller sig i Pattaya tycker de att det är för djävligt att inte svenska samhället backar upp dem när de får sina alkoholrelaterade problem.

Inte sällan de fått s.k. kortproblem och vill "låna" en femhundring, du får igen pengarna när det blir måndag och banken öppnat.

Nää, de som inte har kontanter eller omgående kan skaffa fram är inte att lita på.

Kortnissarna ger jag inte mycket för.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2023-06-15 at 15:03, skrev pust:

 Någon drick 200 ,300 

Rum 300 

"Dricks till flick stackaren" 1000

En svensk 5 hundring var ok förut 😁👌🍺


Man kanske skulle höra av sig till The Economist och föreslå att de byter ut sitt Big Mac Index mot ett Soi Six Index. Vi låser priset på dricka, rum och dricks till 1,500 Baht och så kan vi mäta Purchasing Power Parity genom att se vad det blir i andra valutor 😉.

 

Jag och @pust åker till Kungen och hämtar ut Nobelpriset i Ekonomi och så bjuder vi på en jävla fest på Soi 6 för prispengarna. Hoppas vi kan få prispengarna i 100-dollars sedlar så vi kan använda dem.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2023-06-16 at 21:12, skrev evert 1:

Det är nästan bara vi svenskar som är kortfixerade - lurade av just bankerna.

Bankerna tjänar storkovan på vår korthantering, självfallet gör de då det svårt med kontanter.

För övrigt får man ALLTID bättre kurs i Thailand om man använder kontanter - självfallet måste du välja det kontor som just den dagen ger bra kurs.

Det är BARA manipulerade idi*ter som nyttjar kort.

 

23 timmar sedan, skrev evert 1:

Jasså tjejen du "sov" över hos tog swish, eller hon hade kanske t.o.m. en kortautomat.

Men ok, jag förstår att ni nyttjar kort, ni har troligtvis också en hög kreditgräns = lever på lånat kapital

Storskrävlare som låtsas vara rikare än vad de är.

Men jag förstår, det är den nya tiden, när nästan alla sitter i skuld.

Jämrar sig när räntan går upp men även när bahten blir dyrare.

 

19 timmar sedan, skrev evert 1:

Har under de senaste 10 åren stött på en del svenska  expats, detta då i Pattaya.

Man skäms för att vara svensk när man hör hur de lever, men även hur de tycker och tänker.

Trots att de bor och uppehåller sig i Pattaya tycker de att det är för djävligt att inte svenska samhället backar upp dem när de får sina alkoholrelaterade problem.

Inte sällan de fått s.k. kortproblem och vill "låna" en femhundring, du får igen pengarna när det blir måndag och banken öppnat.

Nää, de som inte har kontanter eller omgående kan skaffa fram är inte att lita på.

Kortnissarna ger jag inte mycket för.

Dom här stofilerna som har pengarna i madrassen finns alltså forfarande.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Mankan:

 

 

Dom här stofilerna som har pengarna i madrassen finns alltså forfarande.

 

Väldigt få sådana Dinosaurier kvar i livet. De flesta är redan utdöda eller pånyttfödda som mer moderna varelser.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2023-06-16 at 21:58, skrev Issanbonde:

Tar jag kontant betalt av 300 kunder frågar ingen

Tar jag swish av samma kunder så får jag 4 sidor frågor från banken.

Då säger banken att jag måste ha ett 123 swishnummer. Lagen och Skatteverket kräver ej 123 nummer på enskilda närings idkare. Men banken kräver...

Vips så får jag betala 2 kr per mottagen swish.

Pengar är och kommer förbli det enda godkända betalningssätt i Sverige.

Är ju våran valuta.

Swish appar kort mm är bara ett sätt för banker mm att tjäna mer pengar utan att göra något.

Vad händer med typ swish den dagen banken vill ha 2 kr per swish av alla???

Tappar du inte en massa kunder på att inte ta Swish eller kort?

 

 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Mankan:

Tappar du inte en massa kunder på att inte ta Swish eller kort?

 

 

Vet ej då jag tar Swish å kort!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Issanbonde:

Vet ej då jag tar Swish å kort!

Ok jag fattade det som om du hade valt att inte skaffa företagsswish på grund av kostnaden men då fattade jag fel då.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Mankan:

Ok jag fattade det som om du hade valt att inte skaffa företagsswish på grund av kostnaden men då fattade jag fel då.

Exakt så fattade jag också det. Så nu fattar jag ingenting :D

Ändrades av uptoyou

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

Knallade förbi växlingsholken utanför hotellet och det såg ut som om de växlade in svenska kontanter till kursen 1,58 igår. Ni som plockar ut pengar på en ATM, vilken kurs får ni?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev MaiChai:

Knallade förbi växlingsholken utanför hotellet och det såg ut som om de växlade in svenska kontanter till kursen 1,58 igår. Ni som plockar ut pengar på en ATM, vilken kurs får ni?

Kolla gärna idag igen. De brukar ju hålla lite i underkant på helgerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

TT kursen Bangkok Bank är 3.2325 just nu, den som växlar till kursen 1,58 måste vara synnerligen korkad!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev lasseiudon:

TT kursen Bangkok Bank är 3.2325 just nu, den som växlar till kursen 1,58 måste vara synnerligen korkad!


 

har man bara svenska kontanter på fickan så har man inte så många val

 

enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev rolba:

Kolla gärna idag igen. De brukar ju hålla lite i underkant på helgerna.

1,60 var den idag...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Är uppfödd på landet, bor på landet, handlar ofta med folk som bor på landet, allt detta gör att jag - vi, nyttjar kontanter.

Självklart kan och betalar (nyttjar) vi även kort när så är lämpligast, men det känns tryggt att kunna göra rätt för sig även när banker eller annat modernt inte fungerar.

Går jag till ett växlingskontor vet jag exakt hur många baht jag får för mina 500 hundringar, vad ATM maskinen ger kan bli en liten obehaglig överraskning, framförallt när man inte har ett thailändskt konto.

Dessutom skulle jag ALDRIG lämna ifrån mig kreditkortet till kreti pleti vilket många gör när de är suddiga i skallen.

Visst jag är gammal och säkert gammalmodig, men sån är jag och det fungerar och har fungerat i alla tider.

Link to comment
Dela på andra sajter

17 timmar sedan, skrev Mankan:

Ok jag fattade det som om du hade valt att inte skaffa företagsswish på grund av kostnaden men då fattade jag fel då.

Du känner inte en ica-handlare / knalle, alla pengar ska in 

 

2 timmar sedan, skrev evert 1:

Är uppfödd på landet, bor på landet, handlar ofta med folk som bor på landet, allt detta gör att jag - vi, nyttjar kontanter.

Självklart kan och betalar (nyttjar) vi även kort när så är lämpligast, men det känns tryggt att kunna göra rätt för sig även när banker eller annat modernt inte fungerar.

Går jag till ett växlingskontor vet jag exakt hur många baht jag får för mina 500 hundringar, vad ATM maskinen ger kan bli en liten obehaglig överraskning, framförallt när man inte har ett thailändskt konto.

Dessutom skulle jag ALDRIG lämna ifrån mig kreditkortet till kreti pleti vilket många gör när de är suddiga i skallen.

Visst jag är gammal och säkert gammalmodig, men sån är jag och det fungerar och har fungerat i alla tider.

På landet lever. man i en parallel ekonomi som inte innefattar skatter. 

 

Svart ekonomi kräfva dessa sedlar. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Ning Ning

Och när kontanterna är borta så får även dom mest tjurskalliga vänja sig vid kort och appar.

Alternativt använd Monopolpengar med varandra.

Jag vill gärna att det finns kontanter kvar som en möjlighet att betala om korten krånglar.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Nicholas, vad menar du med svart ekonomi.

Tycker du på fullt allvar att man ska mata gökungen - desto mer den får desto mer den vill ha och till slut lämnar den ändå oss i sticket.

Om det är momsen du tänker på så jämnar det ändå ut dig i långa loppet, ing. moms kvittas mot utg. moms

Det verkar många ggr. som att mina sedlar är betydligt mer värda än de tryckningar en swish ger, inte alls omöjligt/ovanligt att man kan få en rejäl rabatt när man betalar med sedlar.

M.a.o. är en person med sedlar mer värd än en kortnisse:big_smile:

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev evert 1:

Nicholas, vad menar du med svart ekonomi.

Tycker du på fullt allvar att man ska mata gökungen - desto mer den får desto mer den vill ha och till slut lämnar den ändå oss i sticket.

Om det är momsen du tänker på så jämnar det ändå ut dig i långa loppet, ing. moms kvittas mot utg. moms

Det verkar många ggr. som att mina sedlar är betydligt mer värda än de tryckningar en swish ger, inte alls omöjligt/ovanligt att man kan få en rejäl rabatt när man betalar med sedlar.

M.a.o. är en person med sedlar mer värd än en kortnisse:big_smile:

Jag lägger ingen värdering i detta.

Jag bara noterar faktum.

 

Min far bodde sitt liv på landet och när man besökte honom fick man lära sig om den parallella ekonomin, där fifflet var en sådan naturlig del av livet att det inte reflekterades över, det skedde byteshandel, ibland med pengar men lika gärma med nåt annat, dvs ekonomin snurrade på utan skatteverkets närvaro.

 

I min ungdom  så lät han en versktad laga en bil åt mig, när jag skulle betala med kort så tog farsan mig åt sidan och förklarade att nu var vi på landet och allt här sker svart.

 

Min far såg på sig själv som en ärlig och laglydig medborgare, utifrån hans perspektiv pågick inget märkligt.

 

Sedan kom ROT och RUT och dämpade detta något, med betoning på något.

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Som en upplysning så fick jag kursen 3.09 på Krungthai ATM. Plus 220 battingar i avgift. Ingen vidare kurs men avsevärt bättre än cashkursen i växlingshyddorna.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...