Jump to content
IGNORERAD

Chocksänkning av skandinaviska kontanter.


hakancnx

Recommended Posts

4 timmar sedan, skrev gst:

Blir bara lite krångligare för thailändare som varit i Sverige för att plocka bär :(

Dom får väl föra över till Thailand innan dom åker hem. 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev LTD:

Dom får väl föra över till Thailand innan dom åker hem. 

 

Hur då... Om de är friplockare

 

Hur skall de sätta in kontanter

 

bärplockare via bemanningsföretag som bor hos bäruppköpare ser ju inte en krona förens de får en liten satang eller en räkning när de är åter i Thailand

 

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Soengsang:

Ja, lika bra att lägga ned alla nationella valutor och köra e typ bitcoin rakt av?

Nationella valutor och kontanter är 2 olika saker, varför ska man föra ut pengar i kontanter i dagens digitala samhälle? Dom enda som har behov av det är dem som av någon anl vill dölja pengarna. 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Enis:

 

Hur då... Om de är friplockare

 

Hur skall de sätta in kontanter

 

bärplockare via bemanningsföretag som bor hos bäruppköpare ser ju inte en krona förens de får en liten satang eller en räkning när de är åter i Thailand

 

/Enis

Får dom inte betalt i kronor i Sverige är det ju inget problem eller hur tänkte du? Får dom cash i Sverige är det ju bara att knalla in på banken och föra över. 

Link to comment
Dela på andra sajter

48 minuter sedan, skrev LTD:

Får dom inte betalt i kronor i Sverige är det ju inget problem eller hur tänkte du? Får dom cash i Sverige är det ju bara att knalla in på banken och föra över. 

Går verkligen det? Trodde inte svenska banker tog emot kontanter långre.

Link to comment
Dela på andra sajter

50 minuter sedan, skrev LTD:

Får dom inte betalt i kronor i Sverige är det ju inget problem eller hur tänkte du? Får dom cash i Sverige är det ju bara att knalla in på banken och föra över. 

Har min herre prövat att gå in på banken med en näve kontanter och säga jag vill skicka dem utomlands? 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

27 minuter sedan, skrev apknug:

Har min herre prövat att gå in på banken med en näve kontanter och säga jag vill skicka dem utomlands? 

 

Va 7 år sen jag var i Sverige men tar för givet att om man går in på banken med en näve pengar och har en lönespec, kvitto el dyl som visar var pengarna kommer ifån så går det bra att föra över dom till Thailand. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Googlade lite och ser att det kan vara klurigt att sätta in kontanter. Då får väl bärplockarna be arbetsgivaren att föra över till deras Thai bank. 

Krångligt javisst men det är eg bara kriminella som får problem eller om man jobbar svart, men det är väl bra att man gör det svårt att smita undan? 

 

Att gemene man får det lite krångligare är väl ett pris värt att betala om man kan ställa till det för kriminella eller har nån här problem med det? 

Bärplockarna känner förmodligen nån "Svensk" som kan hjälpa dom ifall det kniper. 

Link to comment
Dela på andra sajter

8000kr i kontanter 1 gång i månaden hos Ica.

Frugan gjorde detta för 2veckor sedan.

 

Sedan kan man spekulera i faran med att allt är digitaliserat o inga kontanter finnes. 
Att storebror hela tiden skall kunna syna dig i sömmarna och hur du använder dina pengar är lite för mkt för mig. 
 

 

C;D

Life's a piece of shit, When you look at it. Life's a laugh and death's a joke, it's true.  You'll see it's all a show. Keep 'em laughing as you go,.Just remember that the last laugh is on you

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev LTD:

 

 

Att gemene man får det lite krångligare är väl ett pris värt att betala om man kan ställa till det för kriminella eller har nån här problem med det? 

Bärplockarna känner förmodligen nån "Svensk" som kan hjälpa dom ifall det kniper. 

 

Ja., jag har problem med det. Det finns ett pris för gemene man att betala i form av kontroll och övervakning som inte är ok för min del. Men många är som du, dvs tycker att det är ok att ha "big brother" kikandes över axeln hela tiden. 

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev gst:

Blir bara lite krångligare för thailändare som varit i Sverige för att plocka bär :(

Lätt att jag sätter in dom på Swedbank och skickar dom till deras bank i Thai

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Soengsang:

Ja, lika bra att lägga ned alla nationella valutor och köra e typ bitcoin rakt av?

Skulle underlätta enormt. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev spooncreek:

 

Ja., jag har problem med det. Det finns ett pris för gemene man att betala i form av kontroll och övervakning som inte är ok för min del. Men många är som du, dvs tycker att det är ok att ha "big brother" kikandes över axeln hela tiden. 

Till stor del obalanserad oro. 

 

Vill inte ha övervakningskamera på torget, men blir gärna knivrånad på samma torg, eller kanske bara lite beskjuten med lättare sortens automateld. 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Nicholas:

Skulle underlätta enormt. 

 

 

Krypto lär ju komma bort från  ren spekulation och scams till att börja med.  Efter de "små" stegen kan det funka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev spooncreek:

 

Krypto lär ju komma bort från  ren spekulation och scams till att börja med.  Efter de "små" stegen kan det funka.

behöver inte vara bitcoin , men ett lämpligt system som bygger på blockchain så makten över valutan inte ligger hos någon. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Nicholas:

Till stor del obalanserad oro. 

 

Vill inte ha övervakningskamera på torget, men blir gärna knivrånad på samma torg, eller kanske bara lite beskjuten med lättare sortens automateld. 

 

 

 

 

Jag vill inte ha övervakningskameror på alla offentliga platser trots att "jag inte har någonting att dölja", för att till varje pris skydda mig mot kriminella. Inser dock att jag tillhör en minoritet avseende det numer.

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev spooncreek:

 

Jag vill inte ha övervakningskameror på alla offentliga platser trots att "jag inte har någonting att dölja", för att till varje pris skydda mig mot kriminella. Inser dock att jag tillhör en minoritet avseende det numer.

Undersökningar har väl visat att övervakningskameror i sig inte direkt påverkar brottsligheten men det underlättar för polisen att hitta de som begår brott så indirekt minskar det ner risken om fler och fler brottslingar blir inlåsta.

 

I UK har dom ju gått så mycket längre än oss för att inte tala om Kina i vissa städer och dom når dom nivåer som är obehagliga

 

När t.ex kameror i Kina bedömer hur en person går eller rör sig i trafiken och den inte får beviljat banklån för att en kamera identifierat honom på hans gångstil när han gick mot röd gubbe på ett övergångsställe vid ett tillfälle för ett år sedan....

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

27 minuter sedan, skrev spooncreek:

 

Ja., jag har problem med det. Det finns ett pris för gemene man att betala i form av kontroll och övervakning som inte är ok för min del. Men många är som du, dvs tycker att det är ok att ha "big brother" kikandes över axeln hela tiden. 

Å du tror att det finns resurser att övervaka vanligt hederligt folk? 

Paranoja. 

Det handlar om att göra det svårt för kriminella, helt ok för mig. 

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev LTD:

Å du tror att det finns resurser att övervaka vanligt hederligt folk? 

Paranoja. 

Det handlar om att göra det svårt för kriminella, helt ok för mig. 

 

Jodå tro mig, jag har fattat att den typen av övervakning som stater bedriver och år för år utökar  är helt ok för dig, och för många andra. 

 

För mig handlar det bland annat om personlig integritet och mina (minskade) rättigheter som individ. Paranoja har jag inte utvecklat än. Rätt hederlig är jag också.

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Tallviking:

Undersökningar har väl visat att övervakningskameror i sig inte direkt påverkar brottsligheten men det underlättar för polisen att hitta de som begår brott så indirekt minskar det ner risken om fler och fler brottslingar blir inlåsta.

 

I UK har dom ju gått så mycket längre än oss för att inte tala om Kina i vissa städer och dom når dom nivåer som är obehagliga

 

När t.ex kameror i Kina bedömer hur en person går eller rör sig i trafiken och den inte får beviljat banklån för att en kamera identifierat honom på hans gångstil när han gick mot röd gubbe på ett övergångsställe vid ett tillfälle för ett år sedan....

 

Hujedamej. Har du stämt av det där om Kina med @LTD. Det måste väl vara paranoia?😎

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

31 minuter sedan, skrev spooncreek:

 

Jodå tro mig, jag har fattat att den typen av övervakning som stater bedriver och år för år utökar  är helt ok för dig, och för många andra. 

 

För mig handlar det bland annat om personlig integritet och mina (minskade) rättigheter som individ. Paranoja har jag inte utvecklat än. Rätt hederlig är jag också.

Du har väl inte minskade rättigheter för att det sitter en kamera som kan visa på slödder

som begår brott. Har man sånt problem med integritet då har man problem

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev LTD:

Nationella valutor och kontanter är 2 olika saker, varför ska man föra ut pengar i kontanter i dagens digitala samhälle? Dom enda som har behov av det är dem som av någon anl vill dölja pengarna. 

Jag är av åsikten att kontanter ska få finnas och flyttas fritt, den dag det inte får det kan vi lika gärna gå över till krypto och helt slopa alla kontanter och nationella valutor.

Måste finnas andra sätt att bekämpa brottslighet än att ge sig på kontanter.

 

Känns faktiskt bra att inte tjänat en enda SEK de sista 12 åren, må Sverige snarast införa EUR.

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Soengsang:

Måste finnas andra sätt att bekämpa brottslighet än att ge sig på kontanter.

Det här det slås hårdast, varför tror du Kronkalle är med på större trafikkontroller.

Bilar, feta smycken mm tas i beslag

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Det bästa vore om folk sluta röka braja och dra en lina för att sedan sitta och klaga på gängkrimnaliteten 😉

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev 65Selander:

Det här det slås hårdast, varför tror du Kronkalle är med på större trafikkontroller.

Bilar, feta smycken mm tas i beslag

Nej, det är kvittot av ett totalt misslyckande då de ger sig på våra kontanter!

Och det är i långa loppet totalt verkningslöst, då mer o mer kriminalitet kommer att ske med EUR och USD.

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...