Jump to content
IGNORERAD

Chocksänkning av skandinaviska kontanter.


hakancnx

Recommended Posts

54 minuter sedan, skrev Esspe:

 

Det tillhör att uppge sin källa (Kim Wadström på Facebook) eller du vill ge sken av att ha skrivit det själv?

 

 

Det är inte bara mycket dålig netikett det är också brott mot upphovsrätten.....

Link to comment
Dela på andra sajter

37 minuter sedan, skrev gst:

Som i sin tur lånat från Forex (forex.se/information)

 

Hon har väl hämtat info från dom och andra men texten är nog hennes egen. Inte copy/paste.

 

Från Forex.

 

Det är ovanligt att ta med sig svenska pengar på semester och växla dem till lokal valuta i utlandet. Men nu har FOREX fått indikationer från flera håll att svenska kronor inte alls köps in / växlas av utländska banker och växlingskontor. Anledningen är att svenska banker inte vill köpa in – repatriera – svenska kronor från utlandet, vilket betyder att utländska banker eller växlingskontor inte kan bli av med den svenska valuta som de köper in från t.ex. turister. Danska banker visade detta beteende redan innan årsskiftet och nu agerar svenska och även norska banker på samma vis. Information om bankernas beslut är knapphändig, men FOREX söker efter förklaringar och återkommer med mer information när sådan finns.

Sverige, Norge och Danmark är alla på tio-i-topplistan i världen på länder som använder minst kontanter i vardagen. I utlandet ser det ofta annorlunda ut. Ordna med din resevaluta innan avresan och – även om det inte är så vanligt – ta inte med dina svenska pengar utomlands.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

47 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Vaknat på fel sida idag ?

 

Hur svårt är det att lägga in en länk när man ändå orkar kopiera hela texten. Finns några här som bara kopierar in utan att ange källa eller länka. Varför? Är det i syfte att låtsas ha skrivit det själv?

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
5 minuter sedan, skrev Esspe:

 

Hur svårt är det att lägga in en länk när man ändå orkar kopiera hela texten. Finns några här som bara kopierar in utan att ange källa eller länka. Varför? Är det i syfte att låtsas ha skrivit det själv?

 

 

Nej det är det inte

 

Jag är väl om något känd/ökänd för att just aldrig skriva något själv utan bara länka text från andra källor (brukar få en massa otrevliga kommentarer om just det)

 

Just i det här fallet tog jag texten från facebook mycket riktigt och bara där är det många här som rackar ned på trovärdigheten i en text om man tar den från Facebook

 

Sedan var det en person som skrev inlägget som jag inte känner till och inte kan avgöra trovärdigheten på och texten var uppenbart i sin tur kopierad från en annan källa (Forex vet vi nu)

 

Så på grund av flera anledningar valde jag medvetet att utelämna källa för det var hög risk att en källa i det här fallet snarare skulle sänka trovärdigheten på texten

 

Jag tror jag är väl känd för att jag normalt nästan alltid bifogar länken till det jag lägger in här

 

Men det finns alltid någon bitter typ som skall klaga på något.....

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Nej det är det inte

 

Jag är väl om något känd/ökänd för att just aldrig skriva något själv utan bara länka text från andra källor (brukar få en massa otrevliga kommentarer om just det)

 

Just i det här fallet tog jag texten från facebook mycket riktigt och bara där är det många här som rackar ned på trovärdigheten i en text om man tar den från Facebook

 

Sedan var det en person som skrev inlägget som jag inte känner till och inte kan avgöra trovärdigheten på och texten var uppenbart i sin tur kopierad från en annan källa (Forex vet vi nu)

 

Så på grund av flera anledningar valde jag medvetet att utelämna källa för det var hög risk att en källa i det här fallet snarare skulle sänka trovärdigheten på texten

 

Jag tror jag är väl känd för att jag normalt nästan alltid bifogar länken till det jag lägger in här

 

Men det finns alltid någon bitter typ som skall klaga på något.....

 

Nej den var inte klippt från Forex. Sen är det väl upp till var och en att avgöra om en källa är trovärdig eller inte men anges inte källan så är det ju ganska svårt.

 

Med hopp om bättring 😉

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
3 minuter sedan, skrev Esspe:

 

Nej den var inte klippt från Forex. Sen är det väl upp till var och en att avgöra om en källa är trovärdig eller inte men anges inte källan så är det ju ganska svårt.

 

Med hopp om bättring 😉

 

 

Enbart för din skull ska jag försöka undvika alla former av källhänvisningar i framtiden för det glädjer mig alldeles extra att veta att du retar dig så väldigt mycket på det. Kan inte lova underverk men för din skull kan jag åtminstone försöka....

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev gst:

Som i sin tur lånat från Forex (forex.se/information)

På tal om Forex, tar de emot kontanter? 

Någon som vet?

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev rolba:

På tal om Forex, tar de emot kontanter? 

Någon som vet?

Ja men enbart sedlar som vanligt.

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Esspe:

 

Hon har väl hämtat info från dom och andra men texten är nog hennes egen. Inte copy/paste.

 

Från Forex.

 

Det är ovanligt att ta med sig svenska pengar på semester och växla dem till lokal valuta i utlandet. Men nu har FOREX fått indikationer från flera håll att svenska kronor inte alls köps in / växlas av utländska banker och växlingskontor. Anledningen är att svenska banker inte vill köpa in – repatriera – svenska kronor från utlandet, vilket betyder att utländska banker eller växlingskontor inte kan bli av med den svenska valuta som de köper in från t.ex. turister. Danska banker visade detta beteende redan innan årsskiftet och nu agerar svenska och även norska banker på samma vis. Information om bankernas beslut är knapphändig, men FOREX söker efter förklaringar och återkommer med mer information när sådan finns.

Sverige, Norge och Danmark är alla på tio-i-topplistan i världen på länder som använder minst kontanter i vardagen. I utlandet ser det ofta annorlunda ut. Ordna med din resevaluta innan avresan och – även om det inte är så vanligt – ta inte med dina svenska pengar utomlands.

Många ord oxh uttryck är desamma, men som du säger, inte copy and paste.

Link to comment
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev rolba:

På tal om Forex, tar de emot kontanter? 

Någon som vet?

 

Precis nyss, skrev uptoyou:

Ja men enbart sedlar som vanligt.

Men inte utan tjafs, tror jag satt in lite där redan för ca 10 år sen, var inte helt lätt, då man måste visa pengarnas ursprung.

@rolba se till o få betalt i EUR eller USD :)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Tallviking:

 

Enbart för din skull ska jag försöka undvika alla former av källhänvisningar i framtiden för det glädjer mig alldeles extra att veta att du retar dig så väldigt mycket på det. Kan inte lova underverk men för din skull kan jag åtminstone försöka....

Känsligt att erkänna att du gjorde fel? Hellre tjafsa än att säga "Jag glömde det". Lite gubbvarning på det beteendet.....

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Tallviking:

 

Enbart för din skull ska jag försöka undvika alla former av källhänvisningar i framtiden för det glädjer mig alldeles extra att veta att du retar dig så väldigt mycket på det. Kan inte lova underverk men för din skull kan jag åtminstone försöka....

 

Ta kritik är inte lätt. Hade faktiskt förväntat mig en annan reaktion från dig.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
3 minuter sedan, skrev Esspe:

 

Ta kritik är inte lätt. Hade faktiskt förväntat mig en annan reaktion från dig.

 

Som man behandlar mig svarar jag

 

Fundera på ditt eget beteende i detta !!

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Som vanligt uppstår en metadiskussion som gör att själva frågan drunknar, och det är väl OK antar jag.

 

Att det inte längre går att växla in skandinaviska sedlar är givetvis trist för ett fåtal men jag antar att det om 5 år inte finns några växlingskontor kvar någonstans. Jag har den senaste månaden vägrats att betala cash både i Bkk, Korea, Taiwan och Kina så det är bara att inse att kontanterna sjunger på sista versen. Här i Kina börjar det även bli svårt att betala med kort; det ska betalas med appar som jag absolut inte vill ladda med på min telefon.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

spooncreek
21 minuter sedan, skrev Atom:

Som vanligt uppstår en metadiskussion som gör att själva frågan drunknar, och det är väl OK antar jag.

 

Att det inte längre går att växla in skandinaviska sedlar är givetvis trist för ett fåtal men jag antar att det om 5 år inte finns några växlingskontor kvar någonstans. Jag har den senaste månaden vägrats att betala cash både i Bkk, Korea, Taiwan och Kina så det är bara att inse att kontanterna sjunger på sista versen. Här i Kina börjar det även bli svårt att betala med kort; det ska betalas med appar som jag absolut inte vill ladda med på min telefon.

 

En thailändska boende i Sverige men i Thailand på semester frågade mig för några veckor sedan om jag kunde växla hennes svenska sedlar mot THB. Jag sa nej, med motiveringen att jag inte har någon som helst nytta av svenska sedlar, inte ens som jag skulle åka till Sverige. 

 

För de som fortfarande har svenska kontanter blir väl lösningen att växla till EUR först innan resa till Thailand.

 

I Thailand har jag bara blivit nekad att betala med kontanter en gång hittills, och det var på Starbucks Emporium Bangkok i början på året. De hade gjort som många svenska etablissemang och blivit kontantlösa. Den utvecklingen kommer nog att gå rätt fort i Thailand nu. Till och med på Café Bärs kan man sedan igår betala med PromptPay.  :-) 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev spooncreek:

 

En thailändska boende i Sverige men i Thailand på semester frågade mig för några veckor sedan om jag kunde växla hennes svenska sedlar mot THB. Jag sa nej, med motiveringen att jag inte har någon som helst nytta av svenska sedlar, inte ens som jag skulle åka till Sverige. 

 

För de som fortfarande har svenska kontanter blir väl lösningen att växla till EUR först innan resa till Thailand.

 

I Thailand har jag bara blivit nekad att betala med kontanter en gång hittills, och det var på Starbucks Emporium Bangkok i början på året. De hade gjort som många svenska etablissemang och blivit kontantlösa. Den utvecklingen kommer nog att gå rätt fort i Thailand nu. Till och med på Café Bärs kan man sedan igår betala med PromptPay.  :-) 😎


Jag är, tvärtemot vad säkert många tror, ganska konservativ och gillar mina kontanter. Jag är dock ingen Don Quijote och att slåss mot väderkvarnar har aldrig roat mig. Kontanter är tveklöst på väg bort och han man inte växla skandinaviska valutor idag så kan man förmodligen inte växla Euro eller USD om 3-5 år. Har man samlat på sig en massa sedlar ska man nog använda dem så snart som möjligt.
 

Tänker försöka betala min räkning på det mycket kinesiska Dubliners ikväll med sedlar, men har svårt att tänka mig att det accepteras. I år har jag bara lyckats betala taxi med sedlar här i Maoland.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Atom:


Jag är, tvärtemot vad säkert många tror, ganska konservativ och gillar mina kontanter. Jag är dock ingen Don Quijote och att slåss mot väderkvarnar har aldrig roat mig. Kontanter är tveklöst på väg bort och han man inte växla skandinaviska valutor idag så kan man förmodligen inte växla Euro eller USD om 3-5 år. Har man samlat på sig en massa sedlar ska man nog använda dem så snart som möjligt.
 

Tänker försöka betala min räkning på det mycket kinesiska Dubliners ikväll med sedlar, men har svårt att tänka mig att det accepteras. I år har jag bara lyckats betala taxi med sedlar här i Maoland.


Nu kom det in två nigerianskor och de tar nog fortfarande kontanter….

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Soengsang:

 

Men inte utan tjafs, tror jag satt in lite där redan för ca 10 år sen, var inte helt lätt, då man måste visa pengarnas ursprung.

@rolba se till o få betalt i EUR eller USD :)

Skulle växla lite inför en tysklandsresa för en del år sedan. Då ville de veta var pengarna kom ifrån. 

-Farsan gick bort för ett tag sedan och pengarna låg i en låda när vi tömde lägenheten, sa jag.

-Oj, förlåt. Jag beklagar, fick jag till svar och fick mina Euro i näven.

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev rolba:

Skulle växla lite inför en tysklandsresa för en del år sedan. Då ville de veta var pengarna kom ifrån. 

-Farsan gick bort för ett tag sedan och pengarna låg i en låda när vi tömde lägenheten, sa jag.

-Oj, förlåt. Jag beklagar, fick jag till svar och fick mina Euro i näven.

 

Den varianten fungerar nog inte längre då alla banker och Riksbanken anser att alla äldre med pengar i madrassen är grovt kriminella och beslagtar sedlarna

 

 

Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2023-05-31 at 10:40, skrev Surin P3:

 

Min åsikt här är att när saker som vallöften anses vara oviktiga, av både de röstande och de folkvalda, så får man en svag demokrati.

 

De folkvalda kan då med enkelhet utnyttja väljarnas apati och själva iden med demokrati blir lidande och vi får en felvänd maktstruktur.

 

Så jag håller fast vid idén att demokrati som system är det bästa vi har idag, det är bara utförandet av idén som är dålig i många länder.

 

Är du inte onödigt mycket en Isaansk Karen nu? När hade vi senast en Regering som styrdes av ett majoritetsparti? När hade vi senast ens en Regering som styrdes av en majoritetskoalition? En Regering som styrs av ett parti som fått typ 18% av alla röster kan givetvis inte förväntas uppfylla särskilt många vallöften. Dagens Regering, precis som föregående Regering, styrs till stora delar av partier som inte ens sitter i Regeringen.

 

Det handlar alltså inte om apati. Problemet i Sverige, och hela västvärlden, är att vi saknar ledare som vågar ta obekväma beslut och samtidigt har optimismen att staka ut en framtid. Faktumet är att alldeles för många har haft det alldeles för bra alldeles för länge, men hur många röster vinner man på att säga det? Våra politiker än nog generellt sett ganska ärliga men de är glada amatörer med högst begränsad intelligens. Och varför skulle någon intelligent person vilja bli politiker när man bara möts av förakt och har en halvtaskig lön? Det krävs nog ett helt re-think av vad politikers syfte ska vara om vi någonsin ska få någon ordning på Sverige.  

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm..

 

Dags att öppna ett växlingskontor i Thailand och erbjuda 2,5 Thb för svenska kronor, och sen skicka hem pengarna?

 

Eller mellanlanda i tex Finland eller Tyskland och växla till Euro där?

 

 

MVH

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...