Jump to content
IGNORERAD

Chocksänkning av skandinaviska kontanter.


hakancnx

Recommended Posts

Tallviking
2 minuter sedan, skrev Nicholas:

Sossarna ställde oss utanför Euro, så det är stadigt sossarnas fel. 

 

 

Kampanjerna

Huvuddelen av kampanjarbetet för ett svenskt medlemskap i EMU utfördes av kampanjorganisationen Sverige i Europa, finansierad av Svenskt Näringsliv, och av socialdemokratiska Socialdemokrater för Euro. På motsvarande sätt drevs nej-kampanjen av borgerliga Medborgare mot EMU och socialdemokratiska S mot EMU, och även av Folkrörelsen Nej till EU. På grund av mordet på Anna Lindh den 10 september 2003 avbröts valrörelsen dagarna före folkomröstningen och diverse tv-debatter ställdes in.

 

De politiska partierna

Socialdemokraterna, Moderaterna, Folkpartiet och Kristdemokraterna stödde ja-sidan i folkomröstningen medan Centerpartiet, Miljöpartiet och Vänsterpartiet anslöt sig till nej-sidan. S, KD och C var delade i frågan, och partimedlemmar kampanjade för olika sidor i folkomröstningen. Inget stort parti stödde blank-sidan. I folkomröstningar är en blankröst en giltig röst[1][2].

 

https://sv.wikipedia.org/wiki/Folkomröstningen_om_införande_av_euron_i_Sverige_2003

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Kampanjerna

Huvuddelen av kampanjarbetet för ett svenskt medlemskap i EMU utfördes av kampanjorganisationen Sverige i Europa, finansierad av Svenskt Näringsliv, och av socialdemokratiska Socialdemokrater för Euro. På motsvarande sätt drevs nej-kampanjen av borgerliga Medborgare mot EMU och socialdemokratiska S mot EMU, och även av Folkrörelsen Nej till EU. På grund av mordet på Anna Lindh den 10 september 2003 avbröts valrörelsen dagarna före folkomröstningen och diverse tv-debatter ställdes in.

 

De politiska partierna

Socialdemokraterna, Moderaterna, Folkpartiet och Kristdemokraterna stödde ja-sidan i folkomröstningen medan Centerpartiet, Miljöpartiet och Vänsterpartiet anslöt sig till nej-sidan. S, KD och C var delade i frågan, och partimedlemmar kampanjade för olika sidor i folkomröstningen. Inget stort parti stödde blank-sidan. I folkomröstningar är en blankröst en giltig röst[1][2].

 

https://sv.wikipedia.org/wiki/Folkomröstningen_om_införande_av_euron_i_Sverige_2003

Att du är så fruktansvärt omedveten om den värld du lever i. 

 

EU intresserade inte Sossarna alls, men sedan som genom ett trollslag över en natt så gick Göran Persson ut att det var EU som gällde och den som inte röstade för EU var dum i huvudet. 

 

Men Göran "peta fingret i magen på folk, mellanstadie-mobbar-style" sa inte det om EMU, alltså röstade inte valboskapen (sossar) för EMU. 

 

Man pratade sig varm för sin egna centralbank etc. 

 

Du märkte uppenbarligen inget av detta, så jag undrar vad som rör sig i ditt huvud. 

 

Ändrades av Nicholas
Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
2 minuter sedan, skrev Nicholas:

Att du är så fruktansvärt omedveten om den värld du lever i. 

 

EU intresserade inte Sossarna alls, men sedan som genom ett trollslag över en natt så gick Göran Persson ut att det var EU som gällde och den som inte röstade för EU var dum i huvudet. 

 

Men Göran "peta fingret i magen på folk, mellanstadie-mobbar-style" sa inte det om EMU, alltså röstade inte valboskapen (sossar) för EMU. 

 

Man pratade sig varm för sin egna centralbank etc. 

 

Du märkte uppenbarligen inget av detta, så jag undrar vad som rör sig i ditt huvud. 

 

Är du medveten om att det gick 10 år mellan valet att gå med i EU och folkomröstningen om EMU ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Tallviking:

Är du medveten om att det gick 10 år mellan valet att gå med i EU och folkomröstningen om EMU ?

Och varför gjorde det? 

Vem ville ha det så? 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Tallviking:

 

What is going on?

The problem is that the strict Danish money laundering-rules have crippled the foreign cash-exchange between Denmark and abroad. The private Danish banks no longer want to buy back from abroad large amount of cash money due to the risk of violating the tough money laundering regulations. This means that banks in for instance Thailand can no longer sell the Danish cash to the Danish banks like before and consequently they see no reason why they should accept the Danish banknotes.

The situation is grotesque, since the Danish currency happens to be as strong as ever – so strong, that the Danish central bank has to maintain an interest base-rate far below the corresponding interest rate at the European Central Bank, just to avoid excess capital inflow in Denmark.

The Danish Ministry of Foreign Affairs has issued a statement that the Danish authorities are not to be blamed.

“The challenges is not due to rules or guidelines issued by Danish authorities,” the statement says.

Denmark’s Central Bank “Nationalbanken” also rejects any responsibility.

“It is the responsibility of the Danish banks, in cooperation with their foreign partners, to find a solution that meets the rules,” the Central Bank comments.

The commercial banks put the blame on the money laundering rules, shooting themselves in the foot, as the fast expanding fintech-industry – services like “Revolut” and “Wise” among others – are more than wiling to fill the gap with far better exchange rates, faster execution and no nonsense service.

 

Min "killgissning" är att detta nu även drabbat de svenska och norska sedlarna av samma anledning

 

Har läst den tidigare men var kommer det från? Länk pls

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Tallviking:

 

Förstod du inte artikeln ?

Det framgår rätt tydligt att detta INTE är nya regler från EU eller respektive nations stat och INTE myndigheter som ligger bakom utan de danska bankerna har självmant valt sina egna regler och tolkningar av EU:s gemensamma existerande regler och lagar.
Och eftersom ett flertal av de bankerna i Danmark som tillämpar dessa egna rutiner även är etablerade eller baserade i Sverige och Norge är min misstanke att de egna reglerna spritt sig inom bankkoncernerna.

 

Har ju tidigare delgett lite om hur LF Bank agerar vad gäller penningtvätt, kundkännedom m.m. Precis samma sak. Dom direktiv som gått ut från myndigheterna är som vanligt väldigt svävande och luddiga. Det är bankerna som i sin tur reagerat av ren rädsla och skapat dom löjliga regler som dom sen praktiserar.

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

spooncreek
58 minuter sedan, skrev Nicholas:

Sossarna ställde oss utanför Euro, så det är stadigt sossarnas fel. 

 

 

Jag skulle tro att flertalet av de S-väljare  som då röstade nej, idag har lagt till ett D till sin partitillhörighet. Tveklöst var en hel del av rösterna motiverade av protektionism och/eller protest mot "etablissemanget". Ungefär som  folkomröstningen om Brexit blev för britterna ett antal år senare. 

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad som tycks glömmas bort i denna diskussion är när Euron låg på 8-9 kronor i början på 10-talet. Greklandskrisen sänkte den rejält men svenska kronan var mindre påverkad, så hur valutorna värderas svänger vilt stundtals och inte alltid logiskt.

 

Så diskussionen om S och Euron är snarare inrikespolitisk än pengarelaterad enligt min ödmjuka åsikt.

Link to comment
Dela på andra sajter

spooncreek
1 timme sedan, skrev Esspe:

 

Har ju tidigare delgett lite om hur LF Bank agerar vad gäller penningtvätt, kundkännedom m.m. Precis samma sak. Dom direktiv som gått ut från myndigheterna är som vanligt väldigt svävande och luddiga. Det är bankerna som i sin tur reagerat av ren rädsla och skapat dom löjliga regler som dom sen praktiserar.

 

 

 Banker är satans utsända på jorden. Jag ger mig fan på att de även uppfann saltgurka, sill och Janssons. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Nicholas:

 

Vem ville ha det så? 

 

En absolut förkrossande majoritet av riksdagens ledamöter ville ha folkomröstning.  270 röstade ja, 40 nej, 4 avstod och 34 var frånvarande.

 

Folkomröstning om införande av euron (prop.2002/03:46) Finansutskottets Betänkande 2002/03:FIU24 - Riksdagen

 

 

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

spooncreek
20 minuter sedan, skrev Fritz:

En absolut förkrossande majoritet av riksdagens ledamöter ville ha folkomröstning.  270 röstade ja, 40 nej, 4 avstod och 34 var frånvarande.

 

Folkomröstning om införande av euron (prop.2002/03:46) Finansutskottets Betänkande 2002/03:FIU24 - Riksdagen

 

 

 

Folkomröstningar i specifika frågor , alldeles för ofta de viktigaste, är kanske en av demokratins (alla demokratier har väl inte ens det i verktygslådan)  allra sämsta uppfinningar. Jag som enskild medborgare vill för egen del bara välja en gång vart fjärde år, och sen låta de som blivit valda sätta sig in i och  besluta åt mig i komplexa frågor, typ införandet av EUR. 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev spooncreek:

 

Folkomröstningar i specifika frågor , alldeles för ofta de viktigaste, är kanske en av demokratins (alla demokratier har väl inte ens det i verktygslådan)  allra sämsta uppfinningar. Jag som enskild medborgare vill för egen del bara välja en gång vart fjärde år, och sen låta de som blivit valda sätta sig in i och  besluta åt mig i komplexa frågor, typ införandet av EUR. 

Jag håller med dig helt och hållet. Man röstar på en ideologi sen får dom som blir valda välja experter dom vill anlita för att fatta dom rätta besluten. Amen

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
2 timmar sedan, skrev Fritz:

Jag håller med dig helt och hållet. Man röstar på en ideologi sen får dom som blir valda välja experter dom vill anlita för att fatta dom rätta besluten. Amen

 

Finns ju tyvärr rätt många som anser att alla som väljs av folket är inkompetenta idi*ter som inte ska betros med några som helst beslut eller komplicerade frågor.

Undrar hur dom tänker att demokrati fungerar och hur ett land ska ledas med dom premisserna ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Tallviking:

 

Finns ju tyvärr rätt många som anser att alla som väljs av folket är inkompetenta idi*ter som inte ska betros med några som helst beslut eller komplicerade frågor.

Undrar hur dom tänker att demokrati fungerar och hur ett land ska ledas med dom premisserna ?

 

Min åsikt här är att när saker som vallöften anses vara oviktiga, av både de röstande och de folkvalda, så får man en svag demokrati.

 

De folkvalda kan då med enkelhet utnyttja väljarnas apati och själva iden med demokrati blir lidande och vi får en felvänd maktstruktur.

 

Så jag håller fast vid idén att demokrati som system är det bästa vi har idag, det är bara utförandet av idén som är dålig i många länder.

Link to comment
Dela på andra sajter

16 timmar sedan, skrev Nicholas:

Sossarna ställde oss utanför Euro, så det är stadigt sossarnas fel. 

 

 

Vill minnas att vi hade en folkomröstning om detta och folket svarade nej till att gå med i EMU med tydlig majoritet. Visserligen bara en rådgörande folkomröstning men politikerna valde att lyssna på folket.

 

Ibland är det skit med demokrati...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
1 timme sedan, skrev Surin P3:

 

Min åsikt här är att när saker som vallöften anses vara oviktiga, av både de röstande och de folkvalda, så får man en svag demokrati.

 

De folkvalda kan då med enkelhet utnyttja väljarnas apati och själva iden med demokrati blir lidande och vi får en felvänd maktstruktur.

 

Så jag håller fast vid idén att demokrati som system är det bästa vi har idag, det är bara utförandet av idén som är dålig i många länder.

 

Hur anser du att man ska lösa det problemet ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Hur anser du att man ska lösa det problemet ?

 

Som individ har man väl några val.

Acceptera landet som det är eller flytta till ett land som behandlar dig bättre baserat på din individuella situation är extremerna.

 

Som ett samhälle, så är det märkbart svårare.

Jag har självklart inga lösningar, utan bara konstaterar att vi historiskt inte sett några exempel på statsstyren med alltför stor egenmakt som inte till slut fallerat eller skapat ett samhälle i misär. För att sedan fallera.

Och jag säger inte att Sverige är i närheten av kollaps, men är enligt mig på fel väg.

Mindre stat och mera individuell frihet är rätt väg, enligt mig.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
2 minuter sedan, skrev Surin P3:

 

Som individ har man väl några val.

Acceptera landet som det är eller flytta till ett land som behandlar dig bättre baserat på din individuella situation är extremerna.

 

Som ett samhälle, så är det märkbart svårare.

Jag har självklart inga lösningar, utan bara konstaterar att vi historiskt inte sett några exempel på statsstyren med alltför stor egenmakt som inte till slut fallerat eller skapat ett samhälle i misär. För att sedan fallera.

Och jag säger inte att Sverige är i närheten av kollaps, men är enligt mig på fel väg.

Mindre stat och mera individuell frihet är rätt väg, enligt mig.

 

 

Då förstår jag att du flyttat till Thailand för där tar dom ju verkligen vallöften på allvar och sätter demokratin högt.....

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Då förstår jag att du flyttat till Thailand för där tar dom ju verkligen vallöften på allvar och sätter demokratin högt.....

 

Personligen sätter jag individuell frihet (sett från mitt högst personliga perspektiv) på högre pallplats än tillgång till demokrati. Jag får ju inte ens rösta här. Hehe...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

STOPP VÄXLA KRONOR

 

Det går inte längre att växla svenska, danska och norska sedlar i Thailand. Ingen tar längre emot kronor som cash.

Stoppet beror på att de skandinaviska bankerna inte längre vill köpa in, repatriera, sina egna valutor som kontanter. Därför kan utländska banker och växlingskontor inte längre bli av med den svenska valuta som de köper in från turister.

De danska bankerna var först ut före nyår. Nu har de svenska och norska följt efter. Bankerna gör likadant i hela världen, inte bara Thailand. Bekräftat stopp också i Spanien.

Bankernas information är mycket knapphändig. Men skälet sägs vara att så få skandinaver använder kontanter. Våra sedlar är inte längre i omlopp utomlands och hanteringen har blivit dyr. Ett annat skäl sägs vara att bankerna menar att de inte kan kontrollera om kontanterna är svarta.

OBS! Att den svenska kronan just nu är lågt värderad har inget med saken att göra. Den svenska kronan anses undervärderad och spås öka i värde både på kort och lång sikt. Beslutet kommer inte heller från Riksbankerna.

Hädanefter är det euro, dollar och uttag i bankomat som gäller för dig som reser till Thailand. Ambassaden i Bangkok bekräftar stoppet och har uppdaterat sina reseråd med den informationen.

Du som är 50 + med hyfsad ekonomi kan också skaffa 1-årsvisum. Då finns möjligheten att öppna thailändskt bankkonto och slippa uttagsavgift.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Tallviking:

STOPP VÄXLA KRONOR

 

Det går inte längre att växla svenska, danska och norska sedlar i Thailand. Ingen tar längre emot kronor som cash.

Stoppet beror på att de skandinaviska bankerna inte längre vill köpa in, repatriera, sina egna valutor som kontanter. Därför kan utländska banker och växlingskontor inte längre bli av med den svenska valuta som de köper in från turister.

De danska bankerna var först ut före nyår. Nu har de svenska och norska följt efter. Bankerna gör likadant i hela världen, inte bara Thailand. Bekräftat stopp också i Spanien.

Bankernas information är mycket knapphändig. Men skälet sägs vara att så få skandinaver använder kontanter. Våra sedlar är inte längre i omlopp utomlands och hanteringen har blivit dyr. Ett annat skäl sägs vara att bankerna menar att de inte kan kontrollera om kontanterna är svarta.

OBS! Att den svenska kronan just nu är lågt värderad har inget med saken att göra. Den svenska kronan anses undervärderad och spås öka i värde både på kort och lång sikt. Beslutet kommer inte heller från Riksbankerna.

Hädanefter är det euro, dollar och uttag i bankomat som gäller för dig som reser till Thailand. Ambassaden i Bangkok bekräftar stoppet och har uppdaterat sina reseråd med den informationen.

Du som är 50 + med hyfsad ekonomi kan också skaffa 1-årsvisum. Då finns möjligheten att öppna thailändskt bankkonto och slippa uttagsavgift.

 

Det tillhör att uppge sin källa (Kim Wadström på Facebook) eller du vill ge sken av att ha skrivit det själv?

 

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
13 minuter sedan, skrev Esspe:

 

Det tillhör att uppge sin källa (Kim Wadström på Facebook) eller du vill ge sken av att ha skrivit det själv?

 

 

 

Vaknat på fel sida idag ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev Esspe:

 

Det tillhör att uppge sin källa (Kim Wadström på Facebook) eller du vill ge sken av att ha skrivit det själv?

 

 

Som i sin tur lånat från Forex (forex.se/information)

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...