Jump to content
IGNORERAD

Hjälp, blir tokig snart


Koh Changer

Recommended Posts

Hej alla kloka! 

Är det nån som kan hjälpa mig följande: vi skickade in en ansökan om flyttning till Sverige då hon fick 5 års uppehållskort i september. Svaret kom nu med avslag, pga att hennes sjukvårdsförsäkring inte täckte allt. Det saknades täckning för behandling för psykologiska/psykiatriska sjukdomar och terapi.. 

Då anses det inte vara heltäckande. Så är försäkringen benämnd som reseförsäkring och inte försäkring för att flytta till Sverige. 

Är det nån som kan tipsa om sån försäkringsbolag som tecknar dylikt. 

Thaivivat där vi har nuvarande försäkring verkar inte förstå vad vi menar. 

Svenska försäkringsbolag försäkrar ju inte om du inte har personnummer. 

Pessimist blir inte besviken

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här hänger jag inte med på. Trots att ni har bott i Sverige så länge att hon fått 5 års uppehållskort så har hon inget personnr?

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Wangthong:

Det här hänger jag inte med på. Trots att ni har bott i Sverige så länge att hon fått 5 års uppehållskort så har hon inget personnr?

Hon fick sitt uppehållskort i september, jag är finsk medborgare så därför uppehållskort. 

Men det hör inte hit, dom har hängt sig på att försäkringen inte "är heltäckande", det som saknas är enligt bilden. 

Så då får hon visserligen vara här med mig men får inget personnummer och kan inte folkbokföra sig hos mig. 

IMG_20230214_122232.thumb.jpg.482863ddbf26c7a40853cbff7eea26c4.jpg

Pessimist blir inte besviken

Link to comment
Dela på andra sajter

Det hör till saken att det enligt texten ovan ska också stå att försäkringen är till för flytt till Sverige. 

Försökt få Somchai på försäkringsbolaget att förstå men det går inte in. 

Pessimist blir inte besviken

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev Koh Changer:

Hon fick sitt uppehållskort i september, jag är finsk medborgare så därför uppehållskort. 

Har man UT behövs ingen försäkring utan man täcks av svenska social-, och sjukförsäkringar som alla andra som bor legalt i landet.

 

UT =uppehållstillstånd 2 år.

PUT= permanent uppehållstillstånd 5 år.

https://www.migrationsverket.se / Uppe­hålls­till­stånds­kort

Ändrades av Amigo
Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev Amigo:

Har man UT behövs ingen försäkring utan man täcks av svenska social-, och sjukförsäkringar som alla andra som bor legalt i landet.

 

UT =uppehållstillstånd 2 år.

PUT= permanent uppehållstillstånd 5 år.

https://www.migrationsverket.se / Uppe­hålls­till­stånds­kort

Uppehållskort som familjemedlem till EU-medborgare. Spelar tydligen imgen roll att jag bott här 42+ år. 

Pessimist blir inte besviken

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle du inte kunna ta en internationell sjukvårdsförsäkring som gäller hela världen, ungefär samma som vi Svenskar måste ha om vi skall bo i Thailand

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Du skulle kunna kolla med olika bolag som har internationell sjukvårdsförsäkring googla International Private health Insurance så får du fram olika bolag
Många använde Bupa försäkringar, så även jag när jag tog hit mitt ex.(turistvisa) Hur dom är idag vet jag ej eller kostnad.
Kolla deras hemsida
https://www.bupa.com/
 

Ändrades av Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Nerike:

Skulle du inte kunna ta en internationell sjukvårdsförsäkring som gäller hela världen, ungefär samma som vi Svenskar måste ha om vi skall bo i Thailand

Det är det jag är ute efter. 

Men det verkar omöjligt att få Thai firman att förstå 

Pessimist blir inte besviken

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Nerike:

Skulle du inte kunna ta en internationell sjukvårdsförsäkring som gäller hela världen, ungefär samma som vi Svenskar måste ha om vi skall bo i Thailand

Kan man teckna en försäkring som exkluderar USA och Schweiz ifall man inte tänker åka dit så kan man nog tjäna en hacka. 

Vad är det för försäkring som du påstår att vi som bor i Thailand måste ha ?

 

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Fritz:

Kan man teckna en försäkring som exkluderar USA och Schweiz ifall man inte tänker åka dit så kan man nog tjäna en hacka. 

Vad är det för försäkring som du påstår att vi som bor i Thailand måste ha ?

 

Håller på att plöja igenom olika försäkringsbolag men just de specifika kraven att det måste gälla för flytt till Sverige verkar ställa till det

Pessimist blir inte besviken

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Fritz:

Kan man teckna en försäkring som exkluderar USA och Schweiz ifall man inte tänker åka dit så kan man nog tjäna en hacka. 

Vad är det för försäkring som du påstår att vi som bor i Thailand måste ha ?

 

Du måste väl ha en sjukförsäkring om du bor i Thailand, och dom bolag som internationell sjukvårdsförsäkring där väljer du väl i vilket land det skall gälla.
Jag vet att det finns Thai bolag som tecknar sjukförsäkringar till dom som vill bo där, men nu var det tvärtom frågan gällde och mitt tips var då googla  internationell sjukvårdsförsäkring.
Tror det är enklaste sättet att hitta en försäkring på det sättet samt få kunskap om olika försäkringar,

Precis nyss, skrev Koh Changer:

Håller på att plöja igenom olika försäkringsbolag men just de specifika kraven att det måste gälla för flytt till Sverige verkar ställa till det

Finns nog ingen sådan försäkring utan tror du måste välja EU då vi ingår i EU

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Fritz:

Kan man teckna en försäkring som exkluderar USA och Schweiz ifall man inte tänker åka dit så kan man nog tjäna en hacka. 

Vad är det för försäkring som du påstår att vi som bor i Thailand måste ha ?

 

De flesta som har internationell omfattning exkluderar US, och ofta även som du nämner Schweiz och Kanada.

”Måste ha” syftade han nog på AO visum, annars kanske bör ha vore ett bättre ordval.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Nerike:

Du måste väl ha en sjukförsäkring om du bor i Thailand, och dom bolag som internationell sjukvårdsförsäkring där väljer du väl i vilket land det skall gälla.

Nej !

 

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Nerike:

måste väl ha en sjukförsäkring om du bor i Thailand, och dom bolag som internationell sjukvårdsförsäkring där väljer du väl i vilket land det skall gälla.

Nä, men för vissa visum måste du ha.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Nerike:

Du måste väl ha en sjukförsäkring om du bor i Thailand, och dom bolag som internationell sjukvårdsförsäkring där väljer du väl i vilket land det skall gälla.
Jag vet att det finns Thai bolag som tecknar sjukförsäkringar till dom som vill bo där, men nu var det tvärtom frågan gällde och mitt tips var då googla  internationell sjukvårdsförsäkring.
Tror det är enklaste sättet att hitta en försäkring på det sättet samt få kunskap om olika försäkringar,

Finns nog ingen sådan försäkring utan tror du måste välja EU då vi ingår i EU

Det trodde jag också. Det står ordagrant Schengen och massa andra länder men det duger inte åt skatteverket

Pessimist blir inte besviken

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Tallviking:

Testa Europeisk Reseförsäkringar ERV

 

https://www.erv.se/privat/

Fast det är en " heltäckande sjukförsäkring för flytt till Sverige" som skatteverket så fint formulerat det, där fanns bara reseförsäkringar. Det måste gälla i ett år minst. 

Jag ringde och försökte att dom kunde ge nån vink var man hittar en sån specifik form av försäkring, men de hänvisade till brevet🙄

Pessimist blir inte besviken

Link to comment
Dela på andra sajter

Sök visum och sen anmäler hon att hon vill flytta till Sverige. Visst beror det också vad har ni för planer, om Ni ska bo permanent i Sverige/norden är det nog klokast att ha svensk person nummer.

 

https://www.migrationsverket.se / Uppe­hålls­kort för en EU/EES-medbor­gares familj som inte är EU/EES-medbor­gare

 

https://skatteverket.se / Du tillhör samma familj som en medborgare från ett EU- eller EES-land

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Amigo:

Sök visum och sen anmäler hon att hon vill flytta till Sverige. Visst beror det också vad har ni för planer, om Ni ska bo permanent i Sverige/norden är det nog klokast att ha svensk person nummer.

 

https://www.migrationsverket.se / Uppe­hålls­kort för en EU/EES-medbor­gares familj som inte är EU/EES-medbor­gare

 

https://skatteverket.se / Du tillhör samma familj som en medborgare från ett EU- eller EES-land

 

 

 

Hela den biten är ju klart, det är aanmälan om flyttning till Sverige som stoppas av att försäkringen inte är "heltäckande" 

Pessimist blir inte besviken

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Soengsang:

”Måste ha” syftade han nog på AO visum, annars kanske bör ha vore ett bättre ordval.

OK men hade det inte varit bättre att Nerike själv förkarat vad han menade ?  Eller tvivlar du på att han har den förmågan ?

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Koh Changer:

Hela den biten är ju klart, det är aanmälan om flyttning till Sverige som stoppas av att försäkringen inte är "heltäckande" 

Mycket märkligt! Du har väl en hemförsäkring. Kolla med dom om inte hon kan räknas som att vara din sambo. Ni har ju ändå bott ihop så att hon har fått PUT. Räknas hon som din sambo så kan kanske deras tilläggsförsäkring för utlandsresor täcka upp och ha det ni saknar. Sedan när hon har p-nr så omfattas hon av det svenska sjukförsäkringssystemet efter anmälan dit. 

Tar du dig inte framåt kontakta Thaikonsult som Kenneth sa.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Fritz:

OK men hade det inte varit bättre att Nerike själv förkarat vad han menade ?  Eller tvivlar du på att han har den förmågan ?

Ja

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...