Nicholas Inlagd November 30, 2022 Dela Inlagd November 30, 2022 On 2022-11-27 at 18:21, skrev Alarik: Skall vara nordiska vinterdäck. Tillverkade i norden? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd November 30, 2022 Dela Inlagd November 30, 2022 25 minuter sedan, skrev Nicholas: Tillverkade i norden? Vilka vinterdäck tillverkas i Noren idag tänkte du? Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd November 30, 2022 Dela Inlagd November 30, 2022 1 timme sedan, skrev Soengsang: Vilka vinterdäck tillverkas i Noren idag tänkte du? Jag undrar vilka nordiska vinterdäck Alarik syftar på? Och på vilket sätt dom är nordiska. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd November 30, 2022 Dela Inlagd November 30, 2022 Continental tillverkar sedan 1994 Gislaved-däck anpassade för den nordiska marknaden Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd November 30, 2022 Dela Inlagd November 30, 2022 28 minuter sedan, skrev Tallviking: Continental tillverkar sedan 1994 Gislaved-däck anpassade för den nordiska marknaden och dom vinterdäcken säljs bara i norden. Tror du inte att de säljer samma i ryssland, Kanada och andra vinterklimat. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Alarik Inlagd November 30, 2022 Dela Inlagd November 30, 2022 2 timmar sedan, skrev Nicholas: Tillverkade i norden? Behöver inte vara tillverkade i Norden. Nordiska vinterdäck är optimerade för att fungera så bra som möjligt i det nordiska klimatet till skillnad från europeiska vinterdäck som främst är ämnade för körning på mildare breddgrader. Både mönster och gummiblandning skiljer dem åt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd November 30, 2022 Dela Inlagd November 30, 2022 12 minuter sedan, skrev Wangthong: och dom vinterdäcken säljs bara i norden. Tror du inte att de säljer samma i ryssland, Kanada och andra vinterklimat. Ingen aning var dom säljs...... Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd November 30, 2022 Dela Inlagd November 30, 2022 (ändrad) 1 timme sedan, skrev Alarik: Behöver inte vara tillverkade i Norden. Nordiska vinterdäck är optimerade för att fungera så bra som möjligt i det nordiska klimatet till skillnad från europeiska vinterdäck som främst är ämnade för körning på mildare breddgrader. Både mönster och gummiblandning skiljer dem åt. Marketing bullshit, iallafall till stor del. Ändrades November 30, 2022 av Nicholas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Boa52 Inlagd November 30, 2022 Dela Inlagd November 30, 2022 30 minuter sedan, skrev Nicholas: Marketing bullshit, iallafall till stor del. Du vet väl inget om vinterdäck bara svammel eller hur. bättre gummiblandning, bättre grepp plus dubb. Som alrik skrev eurpeiska vinterdäck har annat användnings område inte som i norra Sverige där vi behöver äck som fungerar i kyla, snö och is inga plastdäck Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd November 30, 2022 Dela Inlagd November 30, 2022 https://www.test.se/vinterdack/ “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Alarik Inlagd November 30, 2022 Dela Inlagd November 30, 2022 Folksam har gjort en granskning av hur den genomsnittliga bromsprestandan för nordiska vinterdäck, både friktion och med dubbar, har utvecklats de senaste åren. Genom en jämförelse av bromstester i olika motortidningar framgår att nordiska friktionsdäck i snitt blivit 19 % bättre på is och 14 % bättre på snö. Detta när det gäller bromssträcka från 50 kilometer i timmen till stillastående. Dubbade däck har fått en lite mindre förbättring, men är fortfarande bäst på is och packad snö. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
UglyFarang Inlagd November 30, 2022 Dela Inlagd November 30, 2022 5 timmar sedan, skrev Soengsang: Vilka vinterdäck tillverkas i Noren idag tänkte du? Tex AGI. Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli......... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
axe Inlagd November 30, 2022 Dela Inlagd November 30, 2022 5 timmar sedan, skrev Soengsang: Vilka vinterdäck tillverkas i Noren idag tänkte du? Nokia Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd November 30, 2022 Dela Inlagd November 30, 2022 20 minuter sedan, skrev UglyFarang: Tex AGI. Det är ett lite däckfabrikat, härligt att det fortfarande tillverkas i Sverige.. Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ellim63 Inlagd November 30, 2022 Dela Inlagd November 30, 2022 1 timme sedan, skrev Soengsang: Det är ett lite däckfabrikat, härligt att det fortfarande tillverkas i Sverige.. Har tydligen kursat! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd November 30, 2022 Dela Inlagd November 30, 2022 On 2022-11-27 at 16:33, skrev UglyFarang: Du har lite rätt, om ingen åker dubbat och "rispar" isen så är greppet sämre men det gäller inte riktigt idag, med ABS, antispinn och antisladd så både driver och stannar bilarna ganska bra ändå, du kanske skulle prova att köra en bil tillverkad efter 1985 på vintern som har dessa system så får du se skillnaden. Åker mycket hyrbil och brukar prova olika sådana. En av de värre resorna var en Merca hybrid för ca två år sedan. Körde den i ekoläge. När man körde om (i värsta fall lasbilar) på 2-1 väg. Växlar den och spinner loss vid varje uppväxling. Eftersom det är riktigt halt kastar bakdelen vid varje uppväxling. Väldigt otrevligt när vägen lutar och du har lite utrymme på sidan. Eftersom elmotorerna har så bra vrid även vid låga varv får man vissa nya problem med nya bilar. ABS har funnits länge men ersätter inte bra vinterdäck. Antisladd och antispinn ger en falsk känsla av att du kan köra fortare och du kanske håller en för hög hastighet som ger längre bromssträckor. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd November 30, 2022 Dela Inlagd November 30, 2022 On 2022-11-27 at 19:00, skrev UglyFarang: Jag ser inga större problem här i Skåne om snön kommer när folk har fått på sina vinterdäck, nu i måndags så hade en hel del inte fått på sina vinterdäck och då blev det naturligtvis en del olyckor beroende på folk som körde med sommar däck. Min Golf 2-hjulsdriven har dubbat, sambons Golf 4-hjulsdriven har odubbat och min PU rullar ibland på dubbat och ibland på odubbat det har att göra med att om den måste besiktigas under vinterdäcksperioden så får den ha dubbat annars inte och den är givetvis 4WD. Bra däck är viktigt. HAr dock hört många som tror att 4-hjulsdrivana bromsar bättre än 2 hjulsdrivna. De driver bättre och man kan lätt få en känsla av att kunna köra fortare. Ska du bromsa så använder både 2-hjulsdrivna och 4-hjulsdrivna bromsar på alla 4 hjul. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
UglyFarang Inlagd November 30, 2022 Dela Inlagd November 30, 2022 31 minuter sedan, skrev Wangthong: Åker mycket hyrbil och brukar prova olika sådana. En av de värre resorna var en Merca hybrid för ca två år sedan. Körde den i ekoläge. När man körde om (i värsta fall lasbilar) på 2-1 väg. Växlar den och spinner loss vid varje uppväxling. Eftersom det är riktigt halt kastar bakdelen vid varje uppväxling. Väldigt otrevligt när vägen lutar och du har lite utrymme på sidan. Eftersom elmotorerna har så bra vrid även vid låga varv får man vissa nya problem med nya bilar. ABS har funnits länge men ersätter inte bra vinterdäck. Antisladd och antispinn ger en falsk känsla av att du kan köra fortare och du kanske håller en för hög hastighet som ger längre bromssträckor. 14 minuter sedan, skrev Wangthong: Bra däck är viktigt. HAr dock hört många som tror att 4-hjulsdrivana bromsar bättre än 2 hjulsdrivna. De driver bättre och man kan lätt få en känsla av att kunna köra fortare. Ska du bromsa så använder både 2-hjulsdrivna och 4-hjulsdrivna bromsar på alla 4 hjul. Om man ska stanna på vägen så får man köra efter väglaget och efter att jag har haft flera 4WD så har jag lärt mej att provbromsa oftare för man känner fan inte halkan förrän det är försent annars. Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli......... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd December 1, 2022 Dela Inlagd December 1, 2022 6 timmar sedan, skrev Wangthong: Åker mycket hyrbil och brukar prova olika sådana. En av de värre resorna var en Merca hybrid för ca två år sedan. Körde den i ekoläge. När man körde om (i värsta fall lasbilar) på 2-1 väg. Växlar den och spinner loss vid varje uppväxling. Eftersom det är riktigt halt kastar bakdelen vid varje uppväxling. Väldigt otrevligt när vägen lutar och du har lite utrymme på sidan. Eftersom elmotorerna har så bra vrid även vid låga varv får man vissa nya problem med nya bilar. ABS har funnits länge men ersätter inte bra vinterdäck. Antisladd och antispinn ger en falsk känsla av att du kan köra fortare och du kanske håller en för hög hastighet som ger längre bromssträckor. Vinterdäck gör att folk kör fortare. Flyger av i en högre hastighet helt enkelt. Själv kör jag på känsla, däck spelar mindre roll. Viktigast för mig är 4hjuls driften så jag inte kör fast. Då måste jag skotta, det är jobbigt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jed Inlagd December 1, 2022 Dela Inlagd December 1, 2022 13 timmar sedan, skrev axe: Nokia I Ryssland tyärr, så vida dom inte tagit hem produktionen då? det var lite rabalder i höstas om brist på dubbdäck, det var just Nokia som inte kude leverera då för deras produktion låg i just Ryssland. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Amigo Inlagd December 1, 2022 Trådstartare Dela Inlagd December 1, 2022 Livet är fullt av val, jag valde Ford Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Amigo Inlagd December 9, 2022 Trådstartare Dela Inlagd December 9, 2022 - 5 fem cm snö, mörkt. Livet är fullt av val, jag valde Ford Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mr Ning Ning Inlagd December 9, 2022 Dela Inlagd December 9, 2022 9 minuter sedan, skrev Amigo: - 5 fem cm snö, mörkt. Samma här i Östergötland. Veteran Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
UglyFarang Inlagd December 11, 2022 Dela Inlagd December 11, 2022 Vi har sol och ca -7° i Skånes inland, mitt i skogen som 99:orna påstår inte finns... Jag såg på nyheterna att det kunde komma ca 2m snö i Kalifornien, detta måste nog tillskrivas den globala uppvärmningen... Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli......... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Amigo Inlagd December 12, 2022 Trådstartare Dela Inlagd December 12, 2022 Lite kallt idag, men inget att bry sig om. Livet är fullt av val, jag valde Ford Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu