Jump to content
IGNORERAD

Gör vi rätt?


Atom

Recommended Posts

Japp, nu är ansökan inskickad. Efter 24 år i Thailand, minus 1 år i Hong Kong och minus att jag normalt sett reser runtom Asien 2-3 veckor per månad, så är det om 1.5 år dags att avsluta 24 års boende i Thailand. Inte för gott dock, tror jag inte, men för kanske ett par år. Enligt Migrationsverkets hemsida så tar det, i genomsnitt, 17 månader att få ett beslut och mycket kan hända på 17 månader men just nu känns en flytt till Sverige som en done deal.

 

1425722307_Screenshot(2).thumb.png.24f5664c6e62aeafe83985af9696a5e4.png

 

Gör vi rätt? Det vet man aldrig men samtidigt har jag svårt att se att det skulle kunna vara direkt fel. Om vi inte trivs så är det ju bara att flytta tillbaka igen.

 

Finns det någon här som flyttat tillbaka? Vad är era erfarenheter? Ni som inte har erfarenheten men åsikter får gärna också kommentera.

 

Edit: Jag vet att man inte ska kommentera stavning men ett officiellt mail från en stor statlig organisation borde ändå kunna köra en stavningskontroll. "Payed"? Fan, lärde vi oss inte böjning av starka verb i 6:an?

Ändrades av Atom

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 88
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Atom

    14

  • Alarik

    10

  • apknug

    10

  • andrejsdenruskige

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

11 minuter sedan, skrev Atom:

Japp, nu är ansökan inskickad. Efter 24 år i Thailand, minus 1 år i Hong Kong och minus att jag normalt sett reser runtom Asien 2-3 veckor per månad, så är det om 1.5 år dags att avsluta 24 års boende i Thailand. Inte för gott dock, tror jag inte, men för kanske ett par år. Enligt Migrationsverkets hemsida så tar det, i genomsnitt, 17 månader att få ett beslut och mycket kan hända på 17 månader men just nu känns en flytt till Sverige som en done deal.

 

1425722307_Screenshot(2).thumb.png.24f5664c6e62aeafe83985af9696a5e4.png

 

Gör vi rätt? Det vet man aldrig men samtidigt har jag svårt att se att det skulle kunna vara direkt fel. Om vi inte trivs så är det ju bara att flytta tillbaka igen.

 

Finns det någon här som flyttat tillbaka? Vad är era erfarenheter? Ni som inte har erfarenheten men åsikter får gärna också kommentera.

 

Edit: Jag vet att man inte ska kommentera stavning men ett officiellt mail från en stor statlig organisation borde ändå kunna köra en stavningskontroll. "Payed"? Fan, lärde vi oss inte böjning av starka verb i 6:an?

Har ni bestämt var ni ska bosätta er? 

Pattaya

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Atom:

Edit: Jag vet att man inte ska kommentera stavning men ett officiellt mail från en stor statlig organisation borde ändå kunna köra en stavningskontroll. "Payed"? Fan, lärde vi oss inte böjning av starka verb i 6:an?

 

Ja, den stavningen får man se till att glömma kvickt som tusan så man inte gör samma miss.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Stoneys:

Har ni bestämt var ni ska bosätta er? 

 

Det blir nog att hyra något i Stockholmstrakten till att börja med, men trivs vi i Sverige så köper vi nog något hemmavid; dvs någonstans mellan Vänern och Vättern.  

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Alarik:

 

Ja, den stavningen får man se till att glömma kvickt som tusan så man inte gör samma miss.

 

Helt OK om du som privatperson gör det misstaget men för ett automatiskt svar från en statlig myndighet så kan man tycka att någon borde lagt 5 sekunder på att kolla att det blev korrekt.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Fredman:

Hur som, lycka till och hoppas att ni hittar det ni söker om ni själva vet vad det är? 

 

Det vet vi absolut inte, just nu ligger fokus på julresan till Japan samt min karantänsvistelse i Kina. En liten lägenhet innanför tullarna eller en större lägenhet i Sigtuna? Ingen aning.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Benriach:

Ses på Söderstadion, hoppas jag...

 

Kanske inte Söderstadion men förhoppningsvis Tele 2. Frugan frågade så sent som igår varför Real Madrid är med i Champions League men inte Premier League så hon kommer förmodligen inte med 😉

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Atom:

 

Det vet vi absolut inte, just nu ligger fokus på julresan till Japan samt min karantänsvistelse i Kina. En liten lägenhet innanför tullarna eller en större lägenhet i Sigtuna? Ingen aning.

Sigtuna e schysst! Bodde där i ca 5 år! Tänkte faktiskt häromdagen hur det skulle kännas att flytta till "Finkelland" efter 43 år utomlands. Men nej, här i Sverige känns det som hemma med R 142 Ystad och Karlberg och alla kunder!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Atom:

Japp, nu är ansökan inskickad. Efter 24 år i Thailand, minus 1 år i Hong Kong och minus att jag normalt sett reser runtom Asien 2-3 veckor per månad, så är det om 1.5 år dags att avsluta 24 års boende i Thailand. Inte för gott dock, tror jag inte, men för kanske ett par år. Enligt Migrationsverkets hemsida så tar det, i genomsnitt, 17 månader att få ett beslut och mycket kan hända på 17 månader men just nu känns en flytt till Sverige som en done deal.

 

1425722307_Screenshot(2).thumb.png.24f5664c6e62aeafe83985af9696a5e4.png

 

Gör vi rätt? Det vet man aldrig men samtidigt har jag svårt att se att det skulle kunna vara direkt fel. Om vi inte trivs så är det ju bara att flytta tillbaka igen.

 

Finns det någon här som flyttat tillbaka? Vad är era erfarenheter? Ni som inte har erfarenheten men åsikter får gärna också kommentera.

 

Edit: Jag vet att man inte ska kommentera stavning men ett officiellt mail från en stor statlig organisation borde ändå kunna köra en stavningskontroll. "Payed"? Fan, lärde vi oss inte böjning av starka verb i 6:an?

 

Jag försökte verkligen tänka länge innan jag svarade på ditt inlägg, för att komma några skäl till varför jag skulle vilja flytta till Sverige igen. Det gick trögt, men till slut kom jag faktiskt på tre stycken:

 

1. Kebabpizza

2. Max originalburgare

3. Halv Special

 

Utöver det, ingenting. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Atom, din fråga är naturligtvis omöjlig att svara på jag har ju ingen aning om vad som fått er att ta detta beslutet.

 

Men för mej verkar det som att ni har ett rätt gott liv i Thailand med en massa goda vänner samt familj och frugan kan umgås med dem när du reser iväg några veckor i tjänsten.

Jag är osäker på om hon kommer att trivas på egen hand i en liten etta i Stockholm, ännu mindre mellan Vänern och Vättern, när du är ute på jobb. (nu förutsätter jag att du kommer att fortsätta med ett liknande jobb när ni flyttat hit).

Har din fru något att sysselsätta sig med, tex ett jobb, har hon goda vänner i Sverige?

Det är stor skillnad på att bo i Sverige och att semestra nån månad om året, men det har ni säkert diskuterat.

 

Tror det hade funkat bra om Dottern valt ett Universitet i Stockholm och bodde hemma hos er under tiden, men om jag fattat rätt så skall hon studera i UK?

 

Vi flyttade hit för 11 år sedan och det var nog det bästa för oss, men det har inte varit enkelt, första året tyckte frugan att Sverige var mörkt och kallt, dött på kvällarna och att "Storstaden Göteborg" som ligger 10 minuter hemifrån med bil 25 minuter med buss, var en liten byhåla, hon är ju uppväxt i Bangkok.

 

Önskar er all lycka!

Och som du skrev, ni kan ju alltid flytta tillbaka.

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev spooncreek:


Jag försökte verkligen tänka länge innan jag svarade på ditt inlägg, för att komma några skäl till varför jag skulle vilja flytta till Sverige igen. Det gick trögt, men till slut kom jag faktiskt på tre stycken:🙄

Utöver det, ingenting. 😎

ingenting utöver det, bra för Sverige, du är inget att ha i sverige, sranna för böveln och

kom inte hem när du blir sjuk😟

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev Boa52:

ingenting utöver det, bra för Sverige, du är inget att ha i sverige, sranna för böveln och

kom inte hem när du blir sjuk😟

Issanbonde ditt pannslag huva är övertygad att spooncreek flytar till sverige när han blir

gammal och sjuk som många andra svenskar gjort. tänk

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Boa52:

Issanbonde ditt pannslag huva är övertygad att spooncreek flytar till sverige när han blir

gammal och sjuk som många andra svenskar gjort. tänk

Atom inte sjuk så är du på dunken igen?

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Issanbonde:

Läs om igen....

Vem startade tråden!

 

Det är många som startar en tråd sen inte dyker upp mer, sjuka eller friska....

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev apknug:

Det är många som startar en tråd sen inte dyker upp mer, sjuka eller friska....

Men just i detta fall! Boaormen lite fel

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Issanbonde:

Läs om igen....

Vem startade tråden!

 

Jag svarade spooncreek inte den som staratde tråden, läs

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev apknug:

Det är många som startar en tråd sen inte dyker upp mer, sjuka eller friska....

Ok det var atom som startade tråden men det var inta han jag svarade, sen alla sitter

inte uppe hela kvällen för att skriva på MPR, jag te.x går och lägger mej nu, upp kl 06.00

Link to comment
Dela på andra sajter

55 minuter sedan, skrev Boa52:

ingenting utöver det, bra för Sverige, du är inget att ha i sverige, sranna för böveln och

kom inte hem när du blir sjuk😟

 

Du kan va sjuk.

 

"People are strange. They are constantly angered by trivial things, but on a major matter like totally wasting their lives,they hardly seem to notice." -  Charles Bukowski

 
Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Atom:

 

Det blir nog att hyra något i Stockholmstrakten till att börja med, men trivs vi i Sverige så köper vi nog något hemmavid; dvs någonstans mellan Vänern och Vättern.  

Kan bara önska er välkommen hem. Det finns ett bra lag som spelar på Tele 2. Så där år inga problem. Det bästa för er tror jag är att flytta hit på våren så att frugan hinner bo in sig innan grå hösten och vintern. Den kan vara tung.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Boa52:

Ok det var atom som startade tråden men det var inta han jag svarade, sen alla sitter

inte uppe hela kvällen för att skriva på MPR, jag te.x går och lägger mej nu, upp kl 06.00

Ja Atom startade tråden och precis som vanligt så var det du som förstörde den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Omväxling förnöjer och 24 år i Thailand är ju rätt lång tid. Personligen så har jag bara 10 år i Thailand och längtar absolut inte efter Sverige. Det finns förvisso enstaka grejer man saknar som en del mat, skulle gärna sett att det fanns mer mejeriprodukter här men det går. Känner just nu bara att jag är lyckligt lottad som kan bo här.

 

Kan tänka mig Sverige en kort stund på sommaren men på heltid nej fy satan. Men det skulle nog vara ganska lätt att få med tjejen till Sverige, hon tror ju att man kan plocka kantareller å blåbär året runt, men fram i November lär hon stå i fönstret i titta ut å fråga, ska det vara så här?... 

 

Men lycka till, så länge man inte har yngre barn är det ju lätt att vända om. 

Blir intressant att följa vad för bostad ni lyckas hyra i Sthlm, den marknaden är ju lite speciell. 

Ändrades av LTD
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...