Jump to content
IGNORERAD

Visum O familjeanknytning


Kenneth4618

Recommended Posts

40 minuter sedan, skrev Amigo:

Personligen skulle jag fixa turistvisum innan i Sverige. Då slipper man tillbringa en halv dag på immigrationen och kostnad är ungefär detsamma. Man får ju stanna 60 dagar med turistvisum utan att förlänga.

TR visum kostar 350kr och förlängning på plats 1900THB. Så med dagens kurs är det betydligt dyrare att förlänga på plats. 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 183
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • biker

    33

  • Mankan

    28

  • gst

    28

  • Kenneth4618

    17

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

On 2022-09-30 at 14:50, skrev gst:

För O retired krävs försäkring, 

Källa på det? 

Tror att du har fel, i Augusti när jag förlängde så behövdes det  iaf inte och inte hört att dom har ändrat sen dess. 

Ändrades av LTD
Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev LTD:

Källa på det? 

Tror att du har fel

O retired har vi ju hört från ett flertal att det krävs försäkring, och jag sökte nyss för thai fru (och fått beviljat) utan att behöva försäkring. Räcker väl som bevis tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev gst:

O retired har vi ju hört från ett flertal att det krävs försäkring, och jag sökte nyss för thai fru (och fått beviljat) utan att behöva försäkring. Räcker väl som bevis tycker jag.

Jag har just Non O Retirement och behövde ingen försäkring när jag förlängde för en månad sen. 

 

Undrar om du inte blandar ihop det med Non OA 

Ändrades av LTD
Link to comment
Dela på andra sajter

Kom på att Buriram har migration nu. Så frugan ringde nu och kollade upp det. Inga problem bara att komma in på kontoret och få stämpel lite folk och snabbt går det. Ska ändå till Chang Arena sen 🙏🙏🙏Jag ska stanna 55 dagar nu i vinter. Så nu är frågan ska jag söka 10 dagar extra visum på Thai ambassaden i Stockholm eller ska jag fixa det hos migration på soi 5 i jomien???? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick du inte svar på det i den andra tråden?

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev uptoyou:

Fick du inte svar på det i den andra tråden?

Det var väl till och med i den här tråden. För Ca en timme sedan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev apknug:

Det var väl till och med i den här tråden. För Ca en timme sedan.

Så var det ja :)

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev apknug:

Det var väl till och med i den här tråden. För Ca en timme sedan.

Han kanske vill helgardera!

 

Ändrades av Amigo
Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev LTD:

Jag har just Non O Retirement och behövde ingen försäkring när jag förlängde för en månad sen. 

 

Undrar om du inte blandar ihop det med Non OA 

Du måste skilja på visum och uppehållstillstånd. Visum söker du i Sverige. När du förlänger uppehållstillståndet behövs ingen försäkring.

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev soi covboy:

Kom på att Buriram har migration nu. Så frugan ringde nu och kollade upp det. Inga problem bara att komma in på kontoret och få stämpel lite folk och snabbt går det. Ska ändå till Chang Arena sen 🙏🙏🙏Jag ska stanna 55 dagar nu i vinter. Så nu är frågan ska jag söka 10 dagar extra visum på Thai ambassaden i Stockholm eller ska jag fixa det hos migration på soi 5 i jomien???? 

Du har ju som sagt redan fått svar. Sök visum innan via webben. Enklare, billigare och säkrare då du utan visum kan krävas att uppvisa utresebiljett inom 45 dagar. 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

34 minuter sedan, skrev LTD:

Jag har just Non O Retirement och behövde ingen försäkring när jag förlängde för en månad sen. 

 

Undrar om du inte blandar ihop det med Non OA 

Försäkring krävs för visat men inte vid extension 

Link to comment
Dela på andra sajter

31 minuter sedan, skrev soi covboy:

Kom på att Buriram har migration nu. Så frugan ringde nu och kollade upp det. Inga problem bara att komma in på kontoret och få stämpel lite folk och snabbt går det. Ska ändå till Chang Arena sen 🙏🙏🙏Jag ska stanna 55 dagar nu i vinter. Så nu är frågan ska jag söka 10 dagar extra visum på Thai ambassaden i Stockholm eller ska jag fixa det hos migration på soi 5 i jomien???? 

Nu ha du ju redan fått svar på din upprepade fråga men du "ska" fixa 60 dagars Turistvisum innan du åker ner. Görs elektroniskt sedan nåt år.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev rolba:

Försäkring krävs för visat men inte vid extension 

ah ok då har dom ändrat

Link to comment
Dela på andra sajter

31 minuter sedan, skrev gst:

Du måste skilja på visum och uppehållstillstånd. Visum söker du i Sverige. När du förlänger uppehållstillståndet behövs ingen försäkring.

Non O Retirement går utmärkt att köpa i Thailand, det är väl tom så att det bara går att köpa i Thailand, om du söker Non O från Sverige så måste man väl ha en spouse i Thailand?

Vill man söka ett Retirement från Sverige så finns väl bara OA varianten.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev LTD:

Non O Retirement går utmärkt att köpa i Thailand, det är väl tom så att det bara går att köpa i Thailand, om du söker Non O från Sverige så måste man väl ha en spouse i Thailand?

Vill man söka ett Retirement från Sverige så finns väl bara OA varianten.

Nej, Non O retirement söks normalt på en ambassad utanför Thailand. 

Tydligen finns det bara single entry numera så extension får göras efter 90 dagar i Thailand. 

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev rolba:

Nej, Non O retirement söks normalt på en ambassad utanför Thailand. 

Tydligen finns det bara single entry numera så extension får göras efter 90 dagar i Thailand. 

Det går utmärkt att ex komma hit på ett turistvisum eller visumfri inresa och sen söka om Non O Retirement på Immigration, kräver 2 besök med 14 dagars mellanrum.

Förut gick det bara att göra på IM i Bangkok men sen ett par år ska det gå även i Pattaya, HH och Phuket och kanske nåt mer ställe.

 

Enter as a Tourist and Apply for the Non-Immigrant O Visa and Extension in Thailand:

The foreigner on a visa exemption stamp or a tourist visa can still apply for a retirement visa given that the foreigner has already met the requirements for the non-immigrant O visa and for the one year extension visa applications. This can be done at the immigration office in Thailand.

 

EDIT.

kollar man på Thai ambassadens hemsida i Sverige så ser det ut som om det bara finns Non O spouse att söka där.

 

Ändrades av LTD
Link to comment
Dela på andra sajter

28 minuter sedan, skrev LTD:

 

EDIT.

kollar man på Thai ambassadens hemsida i Sverige så ser det ut som om det bara finns Non O spouse att söka där.

 

Så det finns inget "pensionärsvisum" längre alltså. Det kommer slå hårt på de pensionärer som inte har Thaifru. 

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev apknug:

Så det finns inget "pensionärsvisum" längre alltså. Det kommer slå hårt på de pensionärer som inte har Thaifru. 

Jo det finns men det heter OA

Link to comment
Dela på andra sajter

30 minuter sedan, skrev LTD:

Jo det finns men det heter OA

OA ör inget pensionärsvisum, kräver bara att man ör 50 år. Pensionärsvisum är non-imm O, som normalt alltid söks på en ambassad utanför Thailand. Att det sedan går att fixa på plats i Thailand, är inget som är "enligt reglerna" Non-imm O retired går alldeles utmärkt att söka i Sverige, men kräver som sagt idag försökring.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev LTD:

Non O Retirement går utmärkt att köpa i Thailand, det är väl tom så att det bara går att köpa i Thailand, om du söker Non O från Sverige så måste man väl ha en spouse i Thailand?

Vill man söka ett Retirement från Sverige så finns väl bara OA varianten.

Non-O retirement går enbart att köpa i Thailand om man sedan ska köpa extension.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev gst:

Non-O retirement går enbart att köpa i Thailand om man sedan ska köpa extension.

Vadå kan man inte söka extension på ett non O man söker i Sverige?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

27 minuter sedan, skrev Mankan:

Vadå kan man inte söka extension på ett non O man söker i Sverige?

Jovisst, men man kan inte få non-O i Thailand om man inte ska söka extension.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...