Jump to content
IGNORERAD

Visum O familjeanknytning


Kenneth4618

Recommended Posts

18 timmar sedan, skrev Dannep4:

 

Jag förstår inte vitsen med att krångla när Thailand nu tillåter treåriga internationella körkort.

Jag har förövrigt inget MC-kort i Sverige så då hjälper inte ett Internationellt körkort ändå. 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 183
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • biker

    33

  • Mankan

    28

  • gst

    28

  • Kenneth4618

    17

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Var det inte något ställe i Pattaya där man kunde köpa sig ett riktigt mc kort, har förr mig det var Jomtien? 

Pattaya

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev Mankan:

Jag har förövrigt inget MC-kort i Sverige så då hjälper inte ett Internationellt körkort ändå. 

Jag har MC kort  Sverige men inte i Thailand 😃

Men jag har kommit till den åldern och insikten att jag tänker inte köra MC i Thailand mera.

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev Stoneys:

Var det inte något ställe i Pattaya där man kunde köpa sig ett riktigt mc kort, har förr mig det var Jomtien? 

Ingen aning och det kanske gick enkelt tidigare, tror dock det är svårare numera. Annars kan man ju som jag  åka till Department of Land Transport och göra ett riktigt mc kort på lagligt sätt.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Jag har MC kort  Sverige men inte i Thailand 😃

Men jag har kommit till den åldern och insikten att jag tänker inte köra MC i Thailand mera.

Ja alla göra vi våra val Jag har svårt att tänka mig inte köra "moppe" då jag är i Thailand.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

19 timmar sedan, skrev Amigo:

Man får köra max 3 månader med Internationell + svenskt körkort. Är man där 6-9 mån måste man resa ut o in för att ha giltig körkort. Sen hur det är i praktiken tar jag inte ställning.

Skall man vara där längre än 3 månader finns det absolut anledning att skaffa ett Thaikörkort. Annars inte enligt mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev Mankan:

Ja du, Nu tycker jag vi vänder blad. Nej men skämt åsido.

 

Ska jag då som haft Thailändska körkort i över 15 år bara kasta skiten bara för att det är lite krångligt och att det nu finns ett 3 årigt IKK? På något sätt får det mig att tänka på sagan om de tre så grisarna.

Allt hänger väl på hur länge du är i Thailand. 

Att skaffa ett visum och sedan ta körkortet i Thailand är enligt mig onödigt om man inte tillbringar mer än tre månader i landet per resa.

Men vissa tycker det är kul  att ha ett thaikörkort och då får dom väl ha det.

 

När jag skrev mitt inlägg antog jag att Kenneth bor i Sverige och inte tillbringar mer än tre månader i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev biker:

Ett  internationellt körkort är inget körkort. Det är en översättning av ditt körkort till ett antal språk.

Svenskt körkort är ej giltigt i Thailand.

Många försäkringsbolag godtar endast thailändskt körkort.

Det är dessutom barnsligt enkelt och billigt att skaffa thailändskt körkort.

Då blir det aldrig någon diskussion.

Tycker inte det är att krångla till det, snarare är det att förenkla det hela.

mvh

biker

 

 

Jag vet att ett IKK är en översättning av mitt svenska körkort. Jag är inte född igår.

Jag vett även att svenskt körkort inte är giltigt i Thailand. Har heller aldrig påstått det. Men ett internationellt körkort är giltigt.

Man behöver inte anlita ett försäkringsbolag som inte godtar Internationella körkort.

Jag har själv aldrig stött på något sådant och börjar undra om det faktiskt inte är en skröna?

Ja det må vara barnsligt enkelt att skaffa ett thailändskt körkort. Men det är krångligare att skaffa det nödvändiga visumet än att skaffa ett IKK.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Mankan:

Jag har förövrigt inget MC-kort i Sverige så då hjälper inte ett Internationellt körkort ändå. 

Där har du en anledning till att Skaffa ett thaikk.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Dannep4:

Allt hänger väl på hur länge du är i Thailand. 

Att skaffa ett visum och sedan ta körkortet i Thailand är enligt mig onödigt om man inte tillbringar mer än tre månader i landet per resa.

Men vissa tycker det är kul  att ha ett thaikörkort och då får dom väl ha det.

 

När jag skrev mitt inlägg antog jag att Kenneth bor i Sverige och inte tillbringar mer än tre månader i Thailand.

Ja visst är det väl lite "nice to have" men de har ju även sina fördelar. Det räcker i 5-6 år om han har lyckats komma vidare från det tillfälliga 2-års kortet. Jag har ett antal gånger kommit in på Thaipris till olika parker. Det går att legitimera sig på inrikes flyg och hotell med thaikörkortet. Det sägs ju också att den tillåtna promillegränsen är högre med det 5 åriga thaikörkortet men är inte säker på att det stämmer. Sedan är det ju som jag skrev för min del MC-kortet som jag inte har i Sverige.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ärligt talat skiter jag fullständigt i vad andra tycker om jag har ett thaikort eller inte. Har haft det i 13 år nu och det finns fördelar ibland att ha det. Har planer att från nästa vinter spendera mer tid i Thailand.

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag sitter med min ansökan e-visa O, retired.

Har kommit till (sista?) sidan, där man ska ladda upp kompletterande dokument.

Bl.a. efterfrågas följande:

 

4 . Proof of the permanent residence in the country where the application is submitted 

Där tänker jag att ett personbevis duger?

 

6 . Health Insurance issued by insurer with outpatient benefit of not less than 40,000 THB and inpatient benefit of not less than 400,000 THB. 

Var det inte så att försäkringskravet slopats? 

 

7 . Applicant is required to upload his/her passport pages which contain all travel records for the past 12 months (1 year) since the last international trip. 

Har inte rest senaste 3 åren, har dessutom nytt, blankt pass.

 

8 . Applicant must apply for e-Visa via specific Embassy/Consulate conforming with his/her consular jurisdiction and residency. Applicant is required to upload document that can verify his/her current residency. 

Är inte detta samma som nr. 4?

 

Problemet är att man måste ladda upp filer, annars kommer man inte vidare.

Tacksam om någon som vet, kan berätta hur de gjort.

mvh

biker

 

Edit

Går det att ladda upp mer än 1 fil på samma fråga?

T.ex. försäkring, har en försäkring för första 45 dgr. Sedan en annan försäkring dag 46-90.........?

 

Ändrades av biker
Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev biker:

Hej

Jag sitter med min ansökan e-visa O, retired.

Har kommit till (sista?) sidan, där man ska ladda upp kompletterande dokument.

Bl.a. efterfrågas följande:

 

4 . Proof of the permanent residence in the country where the application is submitted 

Där tänker jag att ett personbevis duger?

 

6 . Health Insurance issued by insurer with outpatient benefit of not less than 40,000 THB and inpatient benefit of not less than 400,000 THB. 

Var det inte så att försäkringskravet slopats? 

 

7 . Applicant is required to upload his/her passport pages which contain all travel records for the past 12 months (1 year) since the last international trip. 

Har inte rest senaste 3 åren, har dessutom nytt, blankt pass.

 

8 . Applicant must apply for e-Visa via specific Embassy/Consulate conforming with his/her consular jurisdiction and residency. Applicant is required to upload document that can verify his/her current residency. 

Är inte detta samma som nr. 4?

 

Problemet är att man måste ladda upp filer, annars kommer man inte vidare.

Tacksam om någon som vet, kan berätta hur de gjort.

mvh

biker

 

Edit

Går det att ladda upp mer än 1 fil på samma fråga?

T.ex. försäkring, har en försäkring för första 45 dgr. Sedan en annan försäkring dag 46-90.........?

 

Ja personbevis funkar på punkt 4 och 8.

Angående punkt 7 finns det en blankett du kan fylla i om du inte rest, minns tyvärr inte om de länkade till den i ansökan?

Hittade blanketten

https://www.allavisum.se/assets/blanketter/Thailand-tidigare-resor.pdf
 

Jag brukar scanna och lägga ihop så allt blir i ett dokument.

Ändrades av NilsGJ
Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev NilsGJ:

Ja personbevis funkar på punkt 4 och 8.

Angående punkt 7 finns det en blankett du kan fylla i om du inte rest, minns tyvärr inte om de länkade till den i ansökan?

Hittade blanketten

https://www.allavisum.se/assets/blanketter/Thailand-tidigare-resor.pdf
 

Jag brukar scanna och lägga ihop så allt blir i ett dokument.

Tackar för info.

Är väl bara att hämta engelskt personbevis med bankid hos skattemyndigheten.

Underskrift behövs ej?

 

Fortfarande funkar väl inte att ladda upp pdf? Jpg. som gäller.

 

mvh

biker

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev biker:

Hej

Jag sitter med min ansökan e-visa O, retired.

Har kommit till (sista?) sidan, där man ska ladda upp kompletterande dokument.

Bl.a. efterfrågas följande:

 

4 . Proof of the permanent residence in the country where the application is submitted 

Där tänker jag att ett personbevis duger?

 

6 . Health Insurance issued by insurer with outpatient benefit of not less than 40,000 THB and inpatient benefit of not less than 400,000 THB. 

Var det inte så att försäkringskravet slopats? 

 

7 . Applicant is required to upload his/her passport pages which contain all travel records for the past 12 months (1 year) since the last international trip. 

Har inte rest senaste 3 åren, har dessutom nytt, blankt pass.

 

8 . Applicant must apply for e-Visa via specific Embassy/Consulate conforming with his/her consular jurisdiction and residency. Applicant is required to upload document that can verify his/her current residency. 

Är inte detta samma som nr. 4?

 

Problemet är att man måste ladda upp filer, annars kommer man inte vidare.

Tacksam om någon som vet, kan berätta hur de gjort.

mvh

biker

 

Edit

Går det att ladda upp mer än 1 fil på samma fråga?

T.ex. försäkring, har en försäkring för första 45 dgr. Sedan en annan försäkring dag 46-90.........?

 

 

2 timmar sedan, skrev biker:

Tackar för info.

Är väl bara att hämta engelskt personbevis med bankid hos skattemyndigheten.

Underskrift behövs ej?

 

Fortfarande funkar väl inte att ladda upp pdf? Jpg. som gäller.

 

mvh

biker

Punk 4, 7  och 8 är ju samma för TR visum. Gällande punkt 4 och 8 funkade för mig med personbevis. Jag använde det med underskrift och stämpel eftersom jag ändå hade beställt ett sådant av en annan orsak. Vet inte om det behövs. Gällande punkt 7 resa innom 12 månader var jag i samma situation. Jag skrev just det på ett doukment och bifogade en bild på min senaste stämpel som var 2-3 år gammal vilket uppenbarligan funkande.

 

pdf funkar alldelse utmärk och gjorde så även i höstas när jag sökte. Du kanske blandar ihop det med Thaiands passet. Har du 2 försäkringsbevis kan du väl sätta ihop dessa till en pdf. 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Mankan:

 

Punk 4, 7  och 8 är ju samma för TR visum. Gällande punkt 4 och 8 funkade för mig med personbevis. Jag använde det med underskrift och stämpel eftersom jag ändå hade beställt ett sådant av en annan orsak. Vet inte om det behövs. Gällande punkt 7 resa innom 12 månader var jag i samma situation. Jag skrev just det på ett doukment och bifogade en bild på min senaste stämpel som var 2-3 år gammal vilket uppenbarligan funkande.

 

pdf funkar alldelse utmärk och gjorde så även i höstas när jag sökte. Du kanske blandar ihop det med Thaiands passet. Har du 2 försäkringsbevis kan du väl sätta ihop dessa till en pdf. 

Visst har du rätt, det går bra med .pdf

mvh

biker

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en del konstigheter i ansökningsfomuläret.

 

Denna text är det första som dyker upp, redan innan inloggnig

 

Attention : From 1 July 2022, proof of quarantine hotel/hospital booking is no longer required. Health insurance(s) are required only for Special Tourist Visa (STV), and Long-Stay Visas (Non-Immigration OA and OX) applications.

 

Dvs, från 1 july 2022 behövs ej försäkring för exempelvis Non Imm O, retired, vilket är vad jag ansöker.

Ändå är följande, tvingande punkt med i formuläret.

 

6 . Health Insurance issued by insurer with outpatient benefit of not less than 40,000 THB and inpatient benefit of not less than 400,000 THB. 

 

Jag tycker man ska efterfråga de dokument som är relevanta för den aktuella visatypen.

Någonting måste man ladda upp, annars kommer man ej vidare.

 

mvh

biker

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev biker:

Det är en del konstigheter i ansökningsfomuläret.

 

Denna text är det första som dyker upp, redan innan inloggnig

 

Attention : From 1 July 2022, proof of quarantine hotel/hospital booking is no longer required. Health insurance(s) are required only for Special Tourist Visa (STV), and Long-Stay Visas (Non-Immigration OA and OX) applications.

 

Dvs, från 1 july 2022 behövs ej försäkring för exempelvis Non Imm O, retired, vilket är vad jag ansöker.

Ändå är följande, tvingande punkt med i formuläret.

 

6 . Health Insurance issued by insurer with outpatient benefit of not less than 40,000 THB and inpatient benefit of not less than 400,000 THB. 

 

Jag tycker man ska efterfråga de dokument som är relevanta för den aktuella visatypen.

Någonting måste man ladda upp, annars kommer man ej vidare.

 

mvh

biker

 

 

De verkar som om man inte uppdaterat formulären efter nya regler. En workaround verkar vara att istället för ett försäkringsbevis helt enkelt bifoga en bild på popupen.  Har du tid på dej så kan du ju prova.

 

image.png.6eb24623bb0f282d3f198e0862dd42c2.png

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Mankan:

De verkar som om man inte uppdaterat formulären efter nya regler. En workaround verkar vara istället för ett försäkringsbevis helt enkelt bifoga en bild på popupen.  Har du tid på dej så kan du ju prova.

 

image.png.6eb24623bb0f282d3f198e0862dd42c2.png

Hej

Ja, det är säkert så att man inte uppdaterat sina formulär. Borde vara i deras intresse att

uppdatera, för att slippa frågor.

Jag skickade ett mail och ställde frågan till visa@thaiembassy.se

Får se om de svarar under morgondagen.

Annars provar jag det som engelsmannen gjort.

Tycker det måste vara många nu som sitter med samma frågor?

mvh

biker

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen

Jag fick svar på mitt mail till visa@thaiembassy.se.

 

Varför blir man inte förvånad???

 

Min fråga var alltså varför de som ansöker om Non immigrant O visum 

ombeds att ladda upp bevis om försäkring ansökningsformuläret.

Med hänvisning till popup meddelandet.

 

439444395_Skrmbild2022-08-30151923.png.bb7d55e281aa566ff41d122a92b87afa.png

 

Här kommer svaret jag fick:

------------------------------------------------------------------------------

 

Good morning,

Thank you for your mail.

Regarding your mail, the travellers need to show the health insurance for those types of visa at the immigration control in Thailand. However, for applying non-immigrant O - Retirement, the applicants still have to submit this paper as it is the required document.

Regards,

Royal Thai Embassy, Stockholm

------------------------------------------------------------------------------

 

Jag tolkar svaret enligt följande:

 

Resande med STV, Non imm OA och OX måste uppvisa försäkring vid immigration vid inresa till Thailand.

Emellertid, vid ansökan av Non imm O, så måste sökande fortfarande ladda upp försäkringsbevis, eftersom

det är ett nödvändigt dokument. ??????

 

Detta betyder alltså att den som söker Non imm O måste skicka bevis på försäkring, trots att

försäkring ej längre krävs för detta visum.

 

Jag har Folksam för dag 1-45, sedan Gouda för dag 46-90.

Pratade med Folksam igår, de meddelade glatt att Thailand

numera slopat försäkringskravet för Non imm O visum.

jovisst

 

mvh

biker

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev biker:

Hej igen

Jag fick svar på mitt mail till visa@thaiembassy.se.

 

Varför blir man inte förvånad???

 

Min fråga var alltså varför de som ansöker om Non immigrant O visum 

ombeds att ladda upp bevis om försäkring ansökningsformuläret.

Med hänvisning till popup meddelandet.

 

439444395_Skrmbild2022-08-30151923.png.bb7d55e281aa566ff41d122a92b87afa.png

 

Här kommer svaret jag fick:

------------------------------------------------------------------------------

 

Good morning,

Thank you for your mail.

Regarding your mail, the travellers need to show the health insurance for those types of visa at the immigration control in Thailand. However, for applying non-immigrant O - Retirement, the applicants still have to submit this paper as it is the required document.

Regards,

Royal Thai Embassy, Stockholm

------------------------------------------------------------------------------

 

Jag tolkar svaret enligt följande:

 

Resande med STV, Non imm OA och OX måste uppvisa försäkring vid immigration vid inresa till Thailand.

Emellertid, vid ansökan av Non imm O, så måste sökande fortfarande ladda upp försäkringsbevis, eftersom

det är ett nödvändigt dokument. ??????

 

Detta betyder alltså att den som söker Non imm O måste skicka bevis på försäkring, trots att

försäkring ej längre krävs för detta visum.

 

Jag har Folksam för dag 1-45, sedan Gouda för dag 46-90.

Pratade med Folksam igår, de meddelade glatt att Thailand

numera slopat försäkringskravet för Non imm O visum.

jovisst

 

mvh

biker

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vi kommer väl att få se "vad som gäller" när nån här har sökt och beviljats visum. Det verkar bara vara du som är ute i skarpt ärende de andra hesiterar.

 

Thailand är bäst! 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
On 2022-08-30 at 15:53, skrev apknug:

Vi kommer väl att få se "vad som gäller" när nån här har sökt och beviljats visum. Det verkar bara vara du som är ute i skarpt ärende de andra hesiterar.

 

Thailand är bäst! 

Hej

Kan uppdatera hur det gick.

Igår kväll vid midnatt skickade jag min ansökan om O visa, retired.

Idag kl. 15 kom det beviljade visumet på mailen.

Det var väl hyfsat snabbt. Inga frågor eller kompletteringar.

Men som tidigare påtalats, deras application tar inte hänsyn

till att t.ex. O visa ej kräver försäkring. Man måste bifoga

försäkringsbevis som uppfyller deras krav på belopp.

Jag hade samtal med Folksam om att jag behöver 

försäkringsbevis för visumansökan till Thailand.

"Nej, det behöver du inte, de har slopat det kravet".

Jo, det behöver jag, annars godtas inte ansökan.

Jag fick mitt bevis och skickade med detta.

 

Ambassaden har nu tagit bort informationen

om att O visa ej kräver försäkring från sitt popup

meddelande före inloggningen.

Så kan man ju också lösa ett problem.

 

I praktiken så har väl alla försäkring till sin resa ändå.

Men det kan ju vara bra att skaffa bevis i god tid, skickar man inte in

sin ansökan inom 14 dagar, så raderas den helt ur systemet.

 

mvh

biker

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska söka i december O gift med thai, återkommer då🙂

Men om någon söker innan så berätta gärna här vad som behövdes och hur det gick.

 

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...