UglyFarang Inlagd Februari 5, 2022 Dela Inlagd Februari 5, 2022 Det fanns ett gäng här som hade lite drönare för några år sedan och jag undrar om det finns någon vettig drönare för att flyga över ett större område istället för att köra runt i skogen med tex en ATV. Jag har sökt lite på nätet men inte hittat någon som verkar klara jobbet. Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli......... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
janne_h Inlagd Februari 5, 2022 Dela Inlagd Februari 5, 2022 42 minuter sedan, skrev UglyFarang: Det fanns ett gäng här som hade lite drönare för några år sedan och jag undrar om det finns någon vettig drönare för att flyga över ett större område istället för att köra runt i skogen med tex en ATV. Jag har sökt lite på nätet men inte hittat någon som verkar klara jobbet. Dji har ju Bra drönare för ändamålet. Jag har själv en mavic zoom. Även nya mavic 3 är bra men dyr. Fördelen med dessa drönare är att dom klarar att ta relativt bra bilder. Samtidigt som dom klarar vindförhållandena ganska bra. "Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd Februari 5, 2022 Dela Inlagd Februari 5, 2022 @Amigo kan säkert ordna med drönarservice. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
UglyFarang Inlagd Februari 5, 2022 Trådstartare Dela Inlagd Februari 5, 2022 (ändrad) 28 minuter sedan, skrev janne_h: Dji har ju Bra drönare för ändamålet. Jag har själv en mavic zoom. Även nya mavic 3 är bra men dyr. Fördelen med dessa drönare är att dom klarar att ta relativt bra bilder. Samtidigt som dom klarar vindförhållandena ganska bra. Mavic 3 är väldigt nära vad jag söker, räckvidden bör vara lite längre nästan 2km behövs, priset är helt ok, det är avdragsgillt... När jag läser igen så ska den klara 15km vilket är mycket bra, mer än jag behöver. Då får jag hitta en utbildning också. Ändrades Februari 5, 2022 av UglyFarang Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli......... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
UglyFarang Inlagd Februari 5, 2022 Trådstartare Dela Inlagd Februari 5, 2022 15 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige: @Amigo kan säkert ordna med drönarservice. Kan han flyga från Piteå till Skåne med sin drönare? Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli......... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd Februari 5, 2022 Dela Inlagd Februari 5, 2022 6 minuter sedan, skrev UglyFarang: Kan han flyga från Piteå till Skåne med sin drönare? Det är nog bäst att du tar det på PM. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
janne_h Inlagd Februari 5, 2022 Dela Inlagd Februari 5, 2022 7 minuter sedan, skrev UglyFarang: Mavic 3 är väldigt nära vad jag söker, räckvidden bör vara lite längre nästan 2km behövs, priset är helt ok, det är avdragsgillt... Du ska veta att specarna förutsätter fri sikt. Och lagen säger att du ska se drönaren visuellt. Å andra sidan. Vem bryr sig ute i skogen? Mavic 3 är nog den du söker. En väldigt bra men dyr drönare. "Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
UglyFarang Inlagd Februari 5, 2022 Trådstartare Dela Inlagd Februari 5, 2022 1 minut sedan, skrev janne_h: Du ska veta att specarna förutsätter fri sikt. Och lagen säger att du ska se drönaren visuellt. Å andra sidan. Vem bryr sig ute i skogen? Mavic 3 är nog den du söker. En väldigt bra men dyr drönare. Fly more combon kostar precis under 30 000:- vilket inte är dyrt om man kan sitta hemma och flyga över skogen och kolla mängden stormfällda träd, att ligga och köra ATV ett par timmar om dagen i en vecka tar för lång tid. Jag kan dra av köpet och utbildningen på verksamheten. Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli......... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Amigo Inlagd Februari 5, 2022 Dela Inlagd Februari 5, 2022 (ändrad) 53 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige: @Amigo kan säkert ordna med drönarservice. Varför blandar Du mig hit? Du gör dig bara löjlig! Jag har inte deltagit i tråden och har ingen lust eller behov att styra saklig tråd ur ämnet, som vissa verkar ha som syfte med varje tråd. Har visserligen provat drönare, tur att köpte en väldigt billigt för den har stått i skåpet sen tre år tillbaka i kartongen. Inget man lär sig på en dag, att flyga o filma ens någorlunda proffsigt. Kollade idag på Race of Champions där drönare följde bilarna på banan, måste ha varit programmerat innan för banan, säkert proffsiga grejer som kostar multum. Ändrades Februari 5, 2022 av Amigo Livet är fullt av val, jag valde Ford Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
janne_h Inlagd Februari 5, 2022 Dela Inlagd Februari 5, 2022 43 minuter sedan, skrev UglyFarang: Fly more combon kostar precis under 30 000:- vilket inte är dyrt om man kan sitta hemma och flyga över skogen och kolla mängden stormfällda träd, att ligga och köra ATV ett par timmar om dagen i en vecka tar för lång tid. Jag kan dra av köpet och utbildningen på verksamheten. Den är nog inga problem att dra av. Så länge ett företag köper den. Skulle vara kul med en rapport sen angående räckvidden över skog. Då specarna förutsätter fri sikt. Utbildning och cert fixar du på nätet hos trsnsportstyrelsen. "Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Amigo Inlagd Februari 5, 2022 Dela Inlagd Februari 5, 2022 (ändrad) 1 timme sedan, skrev andrejsdenruskige: Det är nog bäst att du tar det på PM. Edit: Om du diskuterar med en idi*t, kolla så att han inte gör det med! Ändrades Februari 5, 2022 av Amigo Livet är fullt av val, jag valde Ford Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
biker Inlagd Februari 5, 2022 Dela Inlagd Februari 5, 2022 2 timmar sedan, skrev UglyFarang: Det fanns ett gäng här som hade lite drönare för några år sedan och jag undrar om det finns någon vettig drönare för att flyga över ett större område istället för att köra runt i skogen med tex en ATV. Jag har sökt lite på nätet men inte hittat någon som verkar klara jobbet. Hej Jag har köpt en Dji Mavic 2 pro med "Flymore kit" + en bra Samsung platta som display. Fick fråga av Skatteverket angående att jag drog av moms samt inköpskostnad. Blev ok direkt när jag förklarade att den används för att hitta barkborreskadade träd, vindfällen samt även som brandflyg efter skogsarbete i torr terräng på min skogsfastighet. Har haft stor nytta av drönaren, använt den i 2 år nu. Att köra runt i skogen med ATV ser jag inte som ett alternativ. Naturligtvis att flytta sig på skogsvägar, men knappast effektivt i terrängen, givetvis lite beroende på markbeskaffenhet. Det blir inte lite körning för att täcka ett område. Räckvidd på drönaren har jag aldrig upplevt som något bekymmer. Man är hursomhelst tvungen att dela upp flygningarna i mindre, hanterbara bitar. Dels för att kunna orientera sig, var är jag just när man upptäcker ett vindfällt träd? En annan begränsning är batteritiden. Dessutom ska drönaren enligt reglerna vara inom synhåll hela tiden...... Jag har alldeles nyligen börjat använda LItchi´s programvara, istället för Dji´s egen. Det finns möjlighet att spara aktuella koordinater hela tiden. Dvs om man t.ex. hovrar över ett vindfälle, och sparar positionen, så är det lätt att efteråt se på kartan exakt var detta finns. Om man bara drar iväg långt, ser något intressant, så gäller det att hitta dit efteråt. Jag är medlem i Södra Skogsägarna, deras inspektorer har använt drönare under lång tid. Det inget nytt. Jag har haft mycket stor nytta av min drönare, den har sparat oändligt många steg i skogen. Det finns även många fler fördelar. T.ex. att flyga över en plantering ger en helt annan överblick än man får från marken. Kolla av röjningar och gallringar mm. mvh biker Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
wavis Inlagd Februari 5, 2022 Dela Inlagd Februari 5, 2022 4 timmar sedan, skrev UglyFarang: Det fanns ett gäng här som hade lite drönare för några år sedan och jag undrar om det finns någon vettig drönare för att flyga över ett större område istället för att köra runt i skogen med tex en ATV. Jag har sökt lite på nätet men inte hittat någon som verkar klara jobbet. Om du inte själv vill köpa , Så kontakta din närmaste modellflygklubb så får du säkert hjälp , Men vill du köpa så givetvis någon av Dji s koncept .. Men ha koll på nya lagar som kommit när det gäller vikt registrering osv osv ... Kan väl även säga att jag har fem stycken självbyggen av dessa som ni kallar drönare tror jag lagt minst 50 tusen på dessa med både uhf o vise versa var top nock för 15 år sen, Nu ja får jag någon tusenlapp e jag nöjd, Sån e utvecklingen .. Själv har jag en Mavick pro som jag uteslutande kör med nu , En bonde som vill ha hjälp med hur grödorna växer fotar en gång i månaden till han , häftigt o se år för år hur han sår o hur gödseln tar olika... , Sen har alltid med på nya jaktmarker absolut inte vid jakt men bra o ha koll på nya marker till fjälls hur man ska gå o hundförarna gillar det ... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
UglyFarang Inlagd Februari 5, 2022 Trådstartare Dela Inlagd Februari 5, 2022 2 timmar sedan, skrev janne_h: Den är nog inga problem att dra av. Så länge ett företag köper den. Skulle vara kul med en rapport sen angående räckvidden över skog. Då specarna förutsätter fri sikt. Utbildning och cert fixar du på nätet hos trsnsportstyrelsen. Om jag inte missuppfattade så ska den återvända till startpunkten om den tappar kontakten, jag kan sitta på balkongen kanske så att det blir mycket fri sikt. Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli......... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
biker Inlagd Februari 5, 2022 Dela Inlagd Februari 5, 2022 1 minut sedan, skrev UglyFarang: Om jag inte missuppfattade så ska den återvända till startpunkten om den tappar kontakten, jag kan sitta på balkongen kanske så att det blir mycket fri sikt. Så är det. Men det är inte så meningsfullt att flyga långt bort, enligt min mening. Bildkvaliten på din display blir kass. Förvisso blir ju videon som drönaren lagrar fortsatt högkvalitativ, men går inte att navigera med kass bild på display. Jag funderade också på räckvidd innan jag jag köpte min drönare. Men det har aldrig varit någon begränsning vid min användning. RTH-knappen (Return to home) använder jag alltid när jag är klar, behöver ej göra något mer vid återresan. mvh biker Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
UglyFarang Inlagd Februari 5, 2022 Trådstartare Dela Inlagd Februari 5, 2022 2 timmar sedan, skrev biker: Hej Jag har köpt en Dji Mavic 2 pro med "Flymore kit" + en bra Samsung platta som display. Fick fråga av Skatteverket angående att jag drog av moms samt inköpskostnad. Blev ok direkt när jag förklarade att den används för att hitta barkborreskadade träd, vindfällen samt även som brandflyg efter skogsarbete i torr terräng på min skogsfastighet. Har haft stor nytta av drönaren, använt den i 2 år nu. Att köra runt i skogen med ATV ser jag inte som ett alternativ. Naturligtvis att flytta sig på skogsvägar, men knappast effektivt i terrängen, givetvis lite beroende på markbeskaffenhet. Det blir inte lite körning för att täcka ett område. Räckvidd på drönaren har jag aldrig upplevt som något bekymmer. Man är hursomhelst tvungen att dela upp flygningarna i mindre, hanterbara bitar. Dels för att kunna orientera sig, var är jag just när man upptäcker ett vindfällt träd? En annan begränsning är batteritiden. Dessutom ska drönaren enligt reglerna vara inom synhåll hela tiden...... Jag har alldeles nyligen börjat använda LItchi´s programvara, istället för Dji´s egen. Det finns möjlighet att spara aktuella koordinater hela tiden. Dvs om man t.ex. hovrar över ett vindfälle, och sparar positionen, så är det lätt att efteråt se på kartan exakt var detta finns. Om man bara drar iväg långt, ser något intressant, så gäller det att hitta dit efteråt. Jag är medlem i Södra Skogsägarna, deras inspektorer har använt drönare under lång tid. Det inget nytt. Jag har haft mycket stor nytta av min drönare, den har sparat oändligt många steg i skogen. Det finns även många fler fördelar. T.ex. att flyga över en plantering ger en helt annan överblick än man får från marken. Kolla av röjningar och gallringar mm. mvh biker Du har lite fler områden som jag inte ens har tänkt på men det kanske finns barkborrar även i Skåne.. Vi har väl ganska bra koll efter senaste stormen men det var knappast den sista. Jag är inte medlem i något, jag säljer mest rensning som ved och granarna har ibland årsringar som limpskivor så de duger bara till massa eller ved, jag planterar bara in löv om det behövs att plantera nytt. Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli......... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
biker Inlagd Februari 5, 2022 Dela Inlagd Februari 5, 2022 (ändrad) 7 minuter sedan, skrev UglyFarang: Du har lite fler områden som jag inte ens har tänkt på men det kanske finns barkborrar även i Skåne.. Vi har väl ganska bra koll efter senaste stormen men det var knappast den sista. Jag är inte medlem i något, jag säljer mest rensning som ved och granarna har ibland årsringar som limpskivor så de duger bara till massa eller ved, jag planterar bara in löv om det behövs att plantera nytt. Skåne är nog ganska förskonat från barkborren. https://www.atl.nu/sodra-15-miljoner-kubikmeter-skadat-av-barkborrar Såg nu att det var en gammal karta (2018). Det har blivit betydligt värre sedan dess. mvh biker Ändrades Februari 5, 2022 av biker Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
wavis Inlagd Februari 5, 2022 Dela Inlagd Februari 5, 2022 Precis nyss, skrev biker: Skåne är nog ganska förskonat från barkborren. https://www.atl.nu/sodra-15-miljoner-kubikmeter-skadat-av-barkborrar Har en jaktmark utanför Lessebo Småland som e statsägt , Har en del av natura 2000 o där härjar barkborren vilt o ingen gör naturligtvis ingenting , Samtidigt ligger vi gräns med en privatskog o ja jag förstår deras frustation då det sprider sig in som en löpeld .. O naturligtvis vill inte staten göra någonting... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
biker Inlagd Februari 5, 2022 Dela Inlagd Februari 5, 2022 3 minuter sedan, skrev wavis: Har en jaktmark utanför Lessebo Småland som e statsägt , Har en del av natura 2000 o där härjar barkborren vilt o ingen gör naturligtvis ingenting , Samtidigt ligger vi gräns med en privatskog o ja jag förstår deras frustation då det sprider sig in som en löpeld .. O naturligtvis vill inte staten göra någonting... Hej Ja, det där kan man fundera över, hur intelligent är det egentligen. På mina ägor har jag en yta som klassats som "Nyckelbiotop". Där får jag inte utföra några åtgärder. Skadeinsekter får härja fritt. Det blir ju stormfällda granar även i biotopen. Denna yta gränsar på alla sidor mot mina granbestånd. Och där måste jag ha koll på angripna granar, och avverka och transportera ut från skogen innan vårvärmen kommer, då svärmar barkborrarna och förökar sig. Jag håller till i Lenhovda, inte långt från Lessebo.... mvh biker Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
janne_h Inlagd Februari 5, 2022 Dela Inlagd Februari 5, 2022 34 minuter sedan, skrev UglyFarang: Om jag inte missuppfattade så ska den återvända till startpunkten om den tappar kontakten, jag kan sitta på balkongen kanske så att det blir mycket fri sikt. Tänk bara på att se till att kompassen fungerar innan start så ska det gå bra. Finns många som blivit av med sina drönare för att dom startat innan drönaren säger art den är klar att flyga. Kan se lite larvigt ut när man får göra indiandans för att kalibrera kompassen Men det är helt klart värt det. "Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
biker Inlagd Februari 5, 2022 Dela Inlagd Februari 5, 2022 (ändrad) 4 minuter sedan, skrev janne_h: Tänk bara på att se till att kompassen fungerar innan start så ska det gå bra. Finns många som blivit av med sina drönare för att dom startat innan drönaren säger art den är klar att flyga. Kan se lite larvigt ut när man får göra indiandans för att kalibrera kompassen Men det är helt klart värt det. Ja, instämmer. Man får kolla att ingen ser en, när man kalibrerar🙂 Jag brukar sedan vända hemåt direkt, när det varnas för dålig signal. Finns ingen anledning att testa gränsen, tycker jag. mvh biker Ändrades Februari 5, 2022 av biker Stavfel Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
wavis Inlagd Februari 5, 2022 Dela Inlagd Februari 5, 2022 7 minuter sedan, skrev biker: Hej Ja, det där kan man fundera över, hur intelligent är det egentligen. På mina ägor har jag en yta som klassats som "Nyckelbiotop". Där får jag inte utföra några åtgärder. Skadeinsekter får härja fritt. Det blir ju stormfällda granar även i biotopen. Denna yta gränsar på alla sidor mot mina granbestånd. Och där måste jag ha koll på angripna granar, och avverka och transportera ut från skogen innan vårvärmen kommer, då svärmar barkborrarna och förökar sig. Jag håller till i Lenhovda, inte långt från Lessebo.... mvh biker Ja kan tänka mig inte lätt o va skogsägare , Ja det e ju inte långt ifrån , Brukar hämta våra Älghundar halvägs ditåt .. o med i Herråkra Älgskötselområde...Tänk på Kosta flyg område Militären brukar ha övning precis vid Älgjakten, I fjor flög ett Jas plan över mitt pass o det var inte högt inte,,, Så ha koll på flyghöjd när det gäller drönare... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
biker Inlagd Februari 5, 2022 Dela Inlagd Februari 5, 2022 4 minuter sedan, skrev wavis: Ja kan tänka mig inte lätt o va skogsägare , Ja det e ju inte långt ifrån , Brukar hämta våra Älghundar halvägs ditåt .. o med i Herråkra Älgskötselområde...Tänk på Kosta flyg område Militären brukar ha övning precis vid Älgjakten, I fjor flög ett Jas plan över mitt pass o det var inte högt inte,,, Så ha koll på flyghöjd när det gäller drönare... Det kommer mycket tokigheter från Bryssel angående skogsbruk. Håller helt med, det finns oftast en anledning att regler finns. Tidigare har kanske privata drönare ansetts vara lite leksaker. Inte bra att ställa till något nära flygfält. mvh biker Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
65Selander Inlagd Februari 6, 2022 Dela Inlagd Februari 6, 2022 Kanske är 2:a på länken, här ser man förbuds/restriktioner lätt på en karta. https://daim.lfv.se/echarts/dronechart/ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu