Jump to content
IGNORERAD

Köpa ny tv.


ellim63

Recommended Posts

1 timme sedan, skrev Risifrutti:

Ungefär som att Kellogs myntade att "frukosten är dagens viktigaste mål" Ljudet är det viktigaste för en bra upplevelse. Lägg pengarna på riktigt bra kvalitet istället för att gå på storlek.

 

Vår 85" ger inte bättre bild än en bra 55" om du inte sitter i en konfereras lokal då förstås.

Upplösningen blir inte bättre helt klart. Det är upplevelsen.

 

En LCD 85" skulle jag inte hänga upp då tar jag hellre en 55" OLED.

 

Men om valet är OLED mot OLED. Size matters.

 

Jag vägrade byta ut min Pioneer plasma tills OLED blev köpbart.

 

Hur gör du när du går på bio förresten? Där är det 4k som gäller? Måste bli lite för stort för dig va? Står du ute i foajén vid ytterdörrarna och tittar? Eller på andra sidan gatan? 

 

Hehe ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 61
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Risifrutti

    15

  • andrejsdenruskige

    9

  • apknug

    8

  • Enis

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

16 minuter sedan, skrev apknug:

Upplösningen blir inte bättre helt klart. Det är upplevelsen.

 

En LCD 85" skulle jag inte hänga upp då tar jag hellre en 55" OLED.

 

Men om valet är OLED mot OLED. Size matters.

 

Jag vägrade byta ut min Pioneer plasma tills OLED blev köpbart.

 

Hur gör du när du går på bio förresten? Där är det 4k som gäller? Måste bli lite för stort för dig va? Står du ute i foajén vid ytterdörrarna och tittar? Eller på andra sidan gatan? 

 

Hehe ☺️

Går jag på bio så bokar jag alltid plats längst bak i salongen.  Som sagt allt ligger i betraktens ögon. Dock dumt att gå över ån efter vatten.  Har servat otaliga konferens anläggningarna dom senaste 10 åren, så vet hur fel det kan bli om man inte gör rätt val. Kan också appliceras i hemmiljö. Less is more...

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Risifrutti:

Går jag på bio så bokar jag alltid plats längst bak i salongen.  Som sagt allt ligger i betraktens ögon. Dock dumt att gå över ån efter vatten.  Har servat otaliga konferens anläggningarna dom senaste 10 åren, så vet hur fel det kan bli om man inte gör rätt val. Kan också appliceras i hemmiljö. Less is more...

Konferens anläggning har dock annan kravspecifikation än om man kollar på film, jmf med att kolla på a ekonomi eller anslagstavlan. 

 

OLED is tha shit som ungdomarna säger sen har vi även kloka ord från Yngwie.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
4 minuter sedan, skrev apknug:

Konferens anläggning har dock annan kravspecifikation än om man kollar på film, jmf med att kolla på a ekonomi eller anslagstavlan. 

 

OLED is tha shit som ungdomarna säger sen har vi även kloka ord från Yngwie.

 

 

Yngwie vet!

Link to comment
Dela på andra sajter

26 minuter sedan, skrev Risifrutti:

Går jag på bio så bokar jag alltid plats längst bak i salongen.  Som sagt allt ligger i betraktens ögon. Dock dumt att gå över ån efter vatten.  Har servat otaliga konferens anläggningarna dom senaste 10 åren, så vet hur fel det kan bli om man inte gör rätt val. Kan också appliceras i hemmiljö. Less is more...

Går jag på bio så blir det aldrig längre bak en mittersta raden i salongen

 

Förutom att man vill att bilden skall omsluta en så vil man ju även få optimalt surroundljud

 

Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev apknug:

Konferens anläggning har dock annan kravspecifikation än om man kollar på film, jmf med att kolla på a ekonomi eller anslagstavlan. 

 

OLED is tha shit som ungdomarna säger sen har vi även kloka ord från Yngwie.

 

 

Nja, det finns ju också små anläggningar där det räcker väl med en 55". Resten är överflöd.

 

Har man en större sittning så är det projektor och duk som gäller.

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Enis:

Går jag på bio så blir det aldrig längre bak en mittersta raden i salongen

 

Förutom att man vill att bilden skall omsluta en så vil man ju även få optimalt surroundljud

 

Enis

Beror ios lite på vilken biograf man går på. Dom stora SF salongerna får jag bäst syn och ljud upplevelse ju längre bak jag kommer. (yrkesskada förmodligen)

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Risifrutti:

Nja, det finns ju också små anläggningar där det räcker väl med en 55". Resten är överflöd.

 

Har man en större sittning så är det projektor och duk som gäller.

Borde finnas mellan anläggningar i Mellansverige i mellanstora städer där 65" är rätt eller tom 75". Om man inte nu ska dra upp en silverduk....

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev apknug:

Borde finnas mellan anläggningar i Mellansverige i mellanstora städer där 65" är rätt eller tom 75". Om man inte nu ska dra upp en silverduk....

Vad är en silverduk för något? Har aldrig sett någon sådan i mitt liv. (tänker du på baksidan?)

 

Självklart kan man behöva större bildyta ibland, beroende på lokal, men bildkvaliteten blir inte bättre. Behövs iof inte då det oftast är Powerpoint presentationer med kass upplösning från början.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Risifrutti:

Vad är en silverduk för något? Har aldrig sett någon sådan i mitt liv. (tänker du på baksidan?)

 

Självklart kan man behöva större bildyta ibland, beroende på lokal, men bildkvaliteten blir inte bättre. Behövs iof inte då det oftast är Powerpoint presentationer med kass upplösning från början.

Vi har rört oss lite från upplösningen i Windows 3.0 vad gäller bland annat PPT.

 

Att du inte verka gilla film utan mer kollar på a ekonomi och anslagstavlan det har vi förstått men du borde vara familjär med begreppet;

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Silver_screen

 

Med ditt resonemang borde samtliga biografer visa film på 55" duk för "bilden blir inte bättre" 

 

Nä nu får du lobba för att alla ska kolla film på en liten burk för dig själv, nu ska jag ta en bira. Tjena! 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev apknug:

Vi har rört oss lite från upplösningen i Windows 3.0 vad gäller bland annat PPT.

 

Att du inte verka gilla film utan mer kollar på a ekonomi och anslagstavlan det har vi förstått men du borde vara familjär med begreppet;

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Silver_screen

 

Med ditt resonemang borde samtliga biografer visa film på 55" duk för "bilden blir inte bättre" 

 

Nä nu får du lobba för att alla ska kolla film på en liten burk för dig själv, nu ska jag ta en bira. Tjena! 

Haha kärt barn har många namn. Vi installerar högklassiga filmdukar hos våra kunder. Ordet "silverduk" används inte inom branschen.

 

Mitt påstående är att skillnaden mellan 55" och 75" i en lägenhet/hus med begränsat utrymme är marginell.  Som jag skrev att kommer man upp i avstånd är det annan utrustning som gäller. Dock inte i en liten 3:a på 80 Kvm.

 

Njut av ölen, Tjena!

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, Risifrutti said:

Beror ios lite på vilken biograf man går på. Dom stora SF salongerna får jag bäst syn och ljud upplevelse ju längre bak jag kommer. (yrkesskada förmodligen)

Finns rigoletto 1:an kvar? 

 

Klassiker för bond premiärer. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

28 minuter sedan, skrev Nicholas:

Finns rigoletto 1:an kvar? 

 

Klassiker för bond premiärer. 

 

Ingen aning. Jobbar inte mot biografer. Föredrar dock Tellus om jag skulle se en film på Bio.

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev 65Selander:

Om ni någon gång vill gå på en liten lyxigare bio gå hit, är flyktigt bekant med den ena ägaren.

De är stora filmälskare

 

https://www.capitolbio.se/

Det är fina grejor! Dom har satsat mycket pengar på ljudet, vilket är helt ok!. Bilden är dock på gammal beprövad teknik som funkar till 100%

 

Kan rekommenderas.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Risifrutti:

Ungefär som att Kellogs myntade att "frukosten är dagens viktigaste mål" Ljudet är det viktigaste för en bra upplevelse. Lägg pengarna på riktigt bra kvalitet istället för att gå på storlek.

 

Vår 85" ger inte bättre bild än en bra 55" om du inte sitter i en konfereras lokal då förstås.

Dr Kellog var en charlatan...

Frukosten är den meningslösaste måltiden på dagen.

Ta en frukt på morgonen och ät lunch, till exempel på Thaihouse i Partille, vi är grymt bra!😉

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
1 minut sedan, skrev Tommy:

Dr Kellog var en charlatan...

Frukosten är den meningslösaste måltiden på dagen.

Ta en frukt på morgonen och ät lunch, till exempel på Thaihouse i Partille, vi är grymt bra!😉

 

 

MVH

Kellog hade nog rätt ändå, när man tänker efter. 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Tommy:

Dr Kellog var en charlatan...

Frukosten är den meningslösaste måltiden på dagen.

Ta en frukt på morgonen och ät lunch, till exempel på Thaihouse i Partille, vi är grymt bra!😉

 

 

MVH

Bra lobbyister, men visst, jag håller med dig. Frukost är totalt meningslöst.

 

Kellogs gjorde ett bra jobb!

 

Thaihouse kan funka😀

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Enis:

Går jag på bio så blir det aldrig längre bak en mittersta raden i salongen

 

Förutom att man vill att bilden skall omsluta en så vil man ju även få optimalt surroundljud

 

Enis

Har knappt gått på bio sedan man lämnade tonåren. Då var det alltid bakersta raden som gällde, annars blev brudarna så blyga. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Inspirerad av tråden slog jag på dumburken. Fan vilket uselt programutbud när damhockey verkar vara det mest intressanta. 

20211020_203233.thumb.jpg.06afe12195618c0da70eb1557cf23efb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev rolba:

Inspirerad av tråden slog jag på dumburken. Fan vilket uselt programutbud när damhockey verkar vara det mest intressanta. 

20211020_203233.thumb.jpg.06afe12195618c0da70eb1557cf23efb.jpg

Bra avstånd! men uruselt innehåll😀

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev andrejsdenruskige:

Kellog hade nog rätt ändå, när man tänker efter. 

Jo, han var ju ett geni, eller nåt...

Funkar cornflakes för dig?

 

Kellogg’s Corn Flakes were originally created by a doctor who believed bland food would reduce people’s urge to masturbate.

 

Han "uppfann" flingorna för att trist mat antagligen skulle minska människors (mäns) lust att masturbera, eftersom han var en onanistmotståndare...

 

https://daily.jstor.org/the-strange-backstory-behind-your-breakfast-cereal/

 

 

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

50 minuter sedan, skrev Tommy:

Jo, han var ju ett geni, eller nåt...

Funkar cornflakes för dig?

 

Kellogg’s Corn Flakes were originally created by a doctor who believed bland food would reduce people’s urge to masturbate.

 

Han "uppfann" flingorna för att trist mat antagligen skulle minska människors (mäns) lust att masturbera, eftersom han var en onanistmotståndare...

 

https://daily.jstor.org/the-strange-backstory-behind-your-breakfast-cereal/

 

 

Om man äter Frostis då? Kellogs med socker, som väcker tigern i dig, och dig!

 

Eller K special.... När du tänker på vikten.

 

Jag tar fan en skål av båda! 

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev apknug:

En LCD 85" skulle jag inte hänga upp då tar jag hellre en 55" OLED.

 

Men om valet är OLED mot OLED. Size matters.

 

Jag vägrade byta ut min Pioneer plasma tills OLED blev köpbart.

Precis detta upplever jag också.

Vägrade även trots mycket tjat på en större att byta ut min Panasonic 720p Plasma 36"are.

Den slog alla mjölkiga LCD:er med hästlängder på svärtan och och färgerna samt 36:an var även bättre än motsvarande Panasonic 42" 768-linjers (XVGA) med sina radsprång och ryckighet  i bilden på 576 & 1080-material.

 

Såg sen en LG OLED tio år senare på en utställning och då föll man pladask för bilden, den totala svärtan färgerna och betraktningsvinkeln! Tog ett par år innan den blev köpbar på grund av priset, med då när jag skulle slå på en 55:a HD 1080 p för 12000kr, stod det en nyutkommen LG 55" 4K för 16000kr brevid...😬  Så nu står LG 55" 4K:n hemma i TV-hyllan och det enda jag kanske ångrar är att jag inte köpte 65"aren, men den var då dubbelt dyr och inte att ens fundera på.

 

Är nu skitnöjd med LG OLED:ekn och kommer inte att byta på många många år..

Men nu har det blivit ett problem att se program med behållnling hemma hos andra bekanta, som har blå-mjölkblaskig LCD-TV utan totalsvärta. Men man får ta det.....och stå ut.....

 

Ljudet med de inbyggda högtalarna låter skit, men det går ju lätt och det ska man uppgradera när man har en så bra TV. En hembyggd 5.1 med en SONY 5x100W plus 120W subwoofer-monosteg till en långslagig 12:a fullbordar.

Tapeterna smäller upp som rullgardiner när man drar på (överdrift) men det blir maffigt.....😁

 

Min 11 år gamla 36" Plasma Panasonic från 2005 nändes jag inte slänga av sentmentala skäl utan hittade till slut en kompis som inte bodde så stort, ville ha den och den fungerar prima än i dag.

 

 

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-10-18 at 22:11, skrev hakancnx:

Håller med Surin. Om du ämnar köra IPTV, så se till att få en android-TV. 

Då slipper man box. 

 

Rekommenderar Sony. Deras gränssnitt fungerar kanon. 

Har Sony just pga detta och är nöjd, köper man Samsung så får man räkna med en Nvidia Shield box också så bättre då att köpa en Sony eller Philips tv med Android. 

En annan viktig grej är om tv har dolby vision eller hdr, helst ska den ha båda. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...