Jump to content
IGNORERAD

Möjligt att arbeta från Thailand via eget företag (Svensk arbetsgivare)


carpediem86

Recommended Posts

Hej!

Ibland går jag i tankarna på att arbeta mer permanent från exempelvis Thailand. Vissa på mitt jobb arbetar utomlands och har då eget företag som de fakturerar via istället för att vara direktanställda så det inte blir problem med sjukförsäkring eller liknande. Jag har arbetat från Thailand tidigare (i smyg) utan arbetsvisum, vilket man inte får göra förstås. Är det väldigt möjligt att få till det med arbetsvisum och göra det på riktigt och bo där längre tid som i flera år, eller är det nästan uteslutet? Jag har en vän (endast vän) jag känner bra i Thailand som kan hjälpa till en del och jag ska fråga henne också om tips. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart kan du starta företag i Thailand och fakturera icke-thailändska kunder.

 

Du kan idag till och med äga ditt företag till 100% som utlänning med ett sk. FBL, Foreign Business License.

Har "hjälpt till" med två såna företag på senare tid.

 

Ett i Pattis och ett i Surin.

Ena företaget fick precis ett större kontrakt med att utveckla AI-system till järnvägen i Storbritannien. Ägaren blev lite orolig över att inte äga sitt egna företag med ett så stort kontrakt och ändrade ägarstrukturen från 49% till större majoritet med ett FBL.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Surin P3:

Självklart kan du starta företag i Thailand och fakturera icke-thailändska kunder.

 

Du kan idag till och med äga ditt företag till 100% som utlänning med ett sk. FBL, Foreign Business License.

Har "hjälpt till" med två såna företag på senare tid.

 

Ett i Pattis och ett i Surin.

Ena företaget fick precis ett större kontrakt med att utveckla AI-system till järnvägen i Storbritannien. Ägaren blev lite orolig över att inte äga sitt egna företag med ett så stort kontrakt och ändrade ägarstrukturen från 49% till större majoritet med ett FBL.

Det låter lovande! Är det några större kostnader inblandat eller annat som kan ställa till det? 

 

"The minimum capital used at the commencement of a business operation cannot be less than that prescribed by ministerial regulations and can in any case not be less than 2M THB"

Om jag startar ett företag på det här sättet skulle jag inte behöva ha något alls förutom dator och skrivbord i princip. Skulle det däremot bli en mer permanent flytt är jag öppen för att köpa hus eller lägenhet. Jag har inte så mycket pengar men skulle jag sälja det jag har i Sverige är 2M THB inget problem att få ihop åtminstone. Sen skulle jag helst ha kvar lägenheten i Sverige och hyra ut ett år eller två medan jag eventuellt testar flytt till Thailand. 

 

"At least 50% of the capital is held by Thai nationals or Thai companies"
Jag har en vän i Thailand jag litar rätt mycket på, som följt med på några av mina resor och som jag håller kontakten med. Däremot känns det tveksamt ändå att någon annan ska äga halva företaget ifall jag måste investera i något för 2M THB i företagets namn. Kanske det är bra att se över 100 % ägande som du skrev om. 

Det är ingen brådska, men jag skulle gärna se över möjlighet till detta. Antingen som året runt boende eller delat boende halvårsvis i Thailand och i Sverige. Jag har trivts bra i Thailand de två perioder jag arbetat därifrån, samt att jag rest runt en hel del i Asien samt Thailand utan att arbeta.  

 

Hittade även denna som jag ska boka in när jag kommit längre framåt i tankarna och kan mer av vad som gäller. Tips för andra som läser tråden med:
https://Thailand.acclime.com/consultation/

Link to comment
Dela på andra sajter

49 minuter sedan, skrev carpediem86:

Det låter lovande! Är det några större kostnader inblandat eller annat som kan ställa till det? 

 

"The minimum capital used at the commencement of a business operation cannot be less than that prescribed by ministerial regulations and can in any case not be less than 2M THB"

Om jag startar ett företag på det här sättet skulle jag inte behöva ha något alls förutom dator och skrivbord i princip. Skulle det däremot bli en mer permanent flytt är jag öppen för att köpa hus eller lägenhet. Jag har inte så mycket pengar men skulle jag sälja det jag har i Sverige är 2M THB inget problem att få ihop åtminstone. Sen skulle jag helst ha kvar lägenheten i Sverige och hyra ut ett år eller två medan jag eventuellt testar flytt till Thailand. 

 

"At least 50% of the capital is held by Thai nationals or Thai companies"
Jag har en vän i Thailand jag litar rätt mycket på, som följt med på några av mina resor och som jag håller kontakten med. Däremot känns det tveksamt ändå att någon annan ska äga halva företaget ifall jag måste investera i något för 2M THB i företagets namn. Kanske det är bra att se över 100 % ägande som du skrev om. 

Det är ingen brådska, men jag skulle gärna se över möjlighet till detta. Antingen som året runt boende eller delat boende halvårsvis i Thailand och i Sverige. Jag har trivts bra i Thailand de två perioder jag arbetat därifrån, samt att jag rest runt en hel del i Asien samt Thailand utan att arbeta.  

 

Hittade även denna som jag ska boka in när jag kommit längre framåt i tankarna och kan mer av vad som gäller. Tips för andra som läser tråden med:
https://Thailand.acclime.com/consultation/

Ett par svar...

 

De 2M de talar om är registrerat kapital.

Det behöver inte vara betalt, men är ju bra om man vill ha ett "fint" företag eller kanske vill låna pengar.

 

Ena företaget kostade totalt ca 50k THB inklusive FBL att starta med hjälp av advokat här i Surin.

Link to comment
Dela på andra sajter

https://thethaiger.com/news/national/Thailand-proposes-digital-nomad-visa-among-others-to-benefit-expats-economy

 

Thailand kommer att dra igång ett visum program för bland annat digitala nomader, det hade jag tittat på då det ger en hel del fördelar och 10 års visum.

 

Mina uppdragsgivare ser helst att jag fakturerar från ett Svenskt bolag och det ger ju mig sjuk och pensionsförmåner att få betalt i Sverige.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...