Jump to content
IGNORERAD

E-visa


rolba

Recommended Posts

10 timmar sedan, skrev HaSib HaSib:

Tack så mycket för den infon ang. personbeviset och fotot rolba.

Det där med vistelsetiden är jag forfarande lite osäker på. Om jag anger att jag tänker stanna i 3 månader så borde det väl räcka med en 3 månaders försäkring. Visumet ställs väl ändå ut på 1 år? Sen kan jag ju utöka försäkringen om jag vill stanna längre. Anledningen till att jag vill teckna 3 månaders försäkring är att det blir betydligt billigare per dag än om jag tecknar 6 månaders. Jag har ställt frågan till ambassaden men inte fått något svar från dem.
Verkar lite overkill om man måste teckna för hela visumperioden. Det skulle bli dyrt annars om man hade valt ett O-X visa (10 år).

Försäkringen skall gälla hela vistelsetiden. Åker du t.ex med ett nytt O-visum är det normalt tre månader. År det så att du i din ansökan även bifogar flygbiljetter, som visar på en returresa efter 11 månader så måste du ha försäkring i 11 månader.

Link to comment
Dela på andra sajter

Försäkringen ska gälla hela tillåtna uppehållstiden. På ett OA-Visa blir man ju instämplad för ett år. 

Så i detta fall 1 år. 

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

Skapade ett "konto" idag och börjande fylla i för att söka TR och kom ganska snabbt till sista sidan där diverse dokument ska bifogas. Lite mer pill än tidigare men inget omöjligt. Det är vanligt 60 dagars turistvisum jag söker. Jag gjorde helt enkelt en lista med mina tankar som jag delar med mig.

 

image.thumb.png.d1260b4b0751ce0c555f35cbee9068ec.png

1. Biodata page of Passport or Travel Document - Bild på biodatasidan av passet

2. Photograph taken within the last six months. If the photograph does not reflect your current appearance you may be refused to enter the Kingdom of Thailand - Bild på mig själv (Passbild)

3. Declaration - Intyg som man måste skiva på och skanna in. https://www.allavisum.se/assets/blanketter/DeclarationForm.pdf -

4.Travel booking confirmation - Flygbiljett

5. Proof of accommodation in Thailand, e.g. Accommodation bookings, invitation letters from family/friends in Thailand Hotellresavravtion etc. (Ber min fru skiva ett brev (invitation letters) på thai tänkte jag)

6. Financial evidence, e.g. bank statements, proof of earnings, sponsorship letter. - Lönespec borde fungera

7. Confirmation of legal residence in a country in which you are applying for the visa. (In case that you are not a national of the country in which you are applying for the visa.) - Gäller bara icke Svenska medborgare tolkar jag det. Man kan väl dock slänga in samma personbevis som på 9:an

8. Applicant is required to upload his/her passport pages which contain all travel records for the past 12 months (1 year) since the last international trip. - Borde inte vara aktuellt om man inte rest senate året. Skapar dock ett doukemt men den bild på min senaste utresestämpel från Thailand trots att det var länge än ett år sedan.

9. Applicant must apply for e-Visa via specific Embassy/Consulate conforming with his/her consular jurisdiction and residency. Applicant is required to upload document that can verify his/her current residency. - Personbevis

10. Please upload your picture holding the photo and information page of the passport. - En bild på mig själv där jag håller passet 

 

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev Mankan:

Skapade ett "konto" idag och börjande fylla i för att söka TR och kom ganska snabbt till sista sidan där diverse dokument ska bifogas. Lite mer pill än tidigare men inget omöjligt. Det är vanligt 60 dagars turistvisum jag söker. Jag gjorde helt enkelt en lista med mina tankar som jag delar med mig.

 

image.thumb.png.d1260b4b0751ce0c555f35cbee9068ec.png

1. Biodata page of Passport or Travel Document - Bild på biodatasidan av passet

2. Photograph taken within the last six months. If the photograph does not reflect your current appearance you may be refused to enter the Kingdom of Thailand - Bild på mig själv (Passbild)

3. Declaration - Intyg som man måste skiva på och skanna in. https://www.allavisum.se/assets/blanketter/DeclarationForm.pdf -

4.Travel booking confirmation - Flygbiljett

5. Proof of accommodation in Thailand, e.g. Accommodation bookings, invitation letters from family/friends in Thailand Hotellresavravtion etc. (Ber min fru skiva ett brev (invitation letters) på thai tänkte jag)

6. Financial evidence, e.g. bank statements, proof of earnings, sponsorship letter. - Lönespec borde fungera

7. Confirmation of legal residence in a country in which you are applying for the visa. (In case that you are not a national of the country in which you are applying for the visa.) - Gäller bara icke Svenska medborgare tolkar jag det. Man kan väl dock slänga in samma personbevis som på 9:an

8. Applicant is required to upload his/her passport pages which contain all travel records for the past 12 months (1 year) since the last international trip. - Borde inte vara aktuellt om man inte rest senate året. Skapar dock ett doukemt men den bild på min senaste utresestämpel från Thailand trots att det var länge än ett år sedan.

9. Applicant must apply for e-Visa via specific Embassy/Consulate conforming with his/her consular jurisdiction and residency. Applicant is required to upload document that can verify his/her current residency. - Personbevis

10. Please upload your picture holding the photo and information page of the passport. - En bild på mig själv där jag håller passet 

 

Nr 2

En selfie mot vit bakgrund funkar.

Kommer upp tips om hur det ska se ut när man kommer till den posten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra lista!

Men hur ska personbevis vara? På engelska och stämplat eller räcker det med den enkla variant som man kan ladda ner på fil?

 

//matz

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
9 timmar sedan, skrev Mankan:

Skapade ett "konto" idag och börjande fylla i för att söka TR och kom ganska snabbt till sista sidan där diverse dokument ska bifogas. Lite mer pill än tidigare men inget omöjligt. Det är vanligt 60 dagars turistvisum jag söker. Jag gjorde helt enkelt en lista med mina tankar som jag delar med mig.

 

image.thumb.png.d1260b4b0751ce0c555f35cbee9068ec.png

1. Biodata page of Passport or Travel Document - Bild på biodatasidan av passet

2. Photograph taken within the last six months. If the photograph does not reflect your current appearance you may be refused to enter the Kingdom of Thailand - Bild på mig själv (Passbild)

3. Declaration - Intyg som man måste skiva på och skanna in. https://www.allavisum.se/assets/blanketter/DeclarationForm.pdf -

4.Travel booking confirmation - Flygbiljett

5. Proof of accommodation in Thailand, e.g. Accommodation bookings, invitation letters from family/friends in Thailand Hotellresavravtion etc. (Ber min fru skiva ett brev (invitation letters) på thai tänkte jag)

6. Financial evidence, e.g. bank statements, proof of earnings, sponsorship letter. - Lönespec borde fungera

7. Confirmation of legal residence in a country in which you are applying for the visa. (In case that you are not a national of the country in which you are applying for the visa.) - Gäller bara icke Svenska medborgare tolkar jag det. Man kan väl dock slänga in samma personbevis som på 9:an

8. Applicant is required to upload his/her passport pages which contain all travel records for the past 12 months (1 year) since the last international trip. - Borde inte vara aktuellt om man inte rest senate året. Skapar dock ett doukemt men den bild på min senaste utresestämpel från Thailand trots att det var länge än ett år sedan.

9. Applicant must apply for e-Visa via specific Embassy/Consulate conforming with his/her consular jurisdiction and residency. Applicant is required to upload document that can verify his/her current residency. - Personbevis

10. Please upload your picture holding the photo and information page of the passport. - En bild på mig själv där jag håller passet 

 

Punkt 7 måste du eventuellt byta till 1 natt, 7 nätter eller 10 nätter på hotell…..kanske. 
Det beror ju på vad som händer med SHA+ och vad som krävs för ”COE”. 
 

Först måste det komma besked om hur det är tänkt med inresa och karantän, men annars är din visumansökan precis lik min tanke hur man ska göra. 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
1 timme sedan, skrev matz:

Bra lista!

Men hur ska personbevis vara? På engelska och stämplat eller räcker det med den enkla variant som man kan ladda ner på fil?

 

//matz

Du kan ladda ner ett engelskt personbevis. 
Vet inte om det krävs någon stämpel. 
En sådan kan man säkert göra själv. 
I Thailand älskar man ju stämplar. 
Att ha en egen stämpel är nog meningen med livet i Thailand. 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev matz:

Bra lista!

Men hur ska personbevis vara? På engelska och stämplat eller räcker det med den enkla variant som man kan ladda ner på fil?

 

//matz

Jag utgår ifrån att den man kan ladda ner duger fint.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Mankan:

Jag utgår ifrån att den man kan ladda ner duger fint.

Perfekt.

 

När trycker du på "send" så vi kan se om det funkar? 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev andrejsdenruskige:

Punkt 7 måste du eventuellt byta till 1 natt, 7 nätter eller 10 nätter på hotell…..kanske. 
Det beror ju på vad som händer med SHA+ och vad som krävs för ”COE”. 
 

Först måste det komma besked om hur det är tänkt med inresa och karantän, men annars är din visumansökan precis lik min tanke hur man ska göra. 

Du menar punkt 5 då? Jag tänker väl att har jag väl fått godkänt visum så spelar det mindre roll om bostadsorten delvist ändrar sig. Eventuellt karantänhotell får vi väl hantera i coe/inresepass ansökan.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
3 minuter sedan, skrev Mankan:

Du menar punkt 5 då? Jag tänker väl att har jag väl fått godkänt visum så spelar det mindre roll om bostadsorten delvist ändrar sig. Eventuellt karantänhotell får vi väl hantera i coe/inresepass ansökan.

Ja, självklart var det 5:an. 
Min skepticism säger mig att ambassaden kan tycka att man inte kan bo ”hemma” då karantän gäller. 
Det känns som att COE och visumansökan bör lämnas in samtidigt. 
 

Men då ingen vet hur de nya reglerna kommer att bli, så är det lite knepigt. 
 

Som sagt, jag är tveksam hur man ska fylla in punkt 5. 
I övrigt är allt glasklart förutom att man inte kan ta bilder av stämplar i passet då man inte har några under den senaste tolvmånadersperioden. 
 

Det skulle finnas en fritext

ruta för ”Övrig info”

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev andrejsdenruskige:

Ja, självklart var det 5:an. 
Min skepticism säger mig att ambassaden kan tycka att man inte kan bo ”hemma” då karantän gäller. 
Det känns som att COE och visumansökan bör lämnas in samtidigt. 
 

Men då ingen vet hur de nya reglerna kommer att bli, så är det lite knepigt. 
 

Som sagt, jag är tveksam hur man ska fylla in punkt 5. 
I övrigt är allt glasklart förutom att man inte kan ta bilder av stämplar i passet då man inte har några under den senaste tolvmånadersperioden. 
 

Det skulle finnas en fritext

ruta för ”Övrig info”

Nja, för att söka COE behöver jag ju som jag förstår ett giltigt visum om jag ska stanna över 30 dagar så därför måste jag först ha ett beviljat visum. Jag tor också att Turistvisumet är precis just ett tillstånd att stanna i 60 dagar. Vart man agnivit att man ska bo när man sökte visumet tror jag är av underordnad betydelse, lite som när man fyller i inresekortet. COE eller Inresepass blir väl med tanke på alla förändningar att söka så nära inpå avrean som möjligt och då gäller det väl att ha alla papper klara varav visumet är ett.

 

Vi räknar med att det i alla fall blir en natt i Bangkok men det tänker vi iså fall bestämma så sent som möjligt. 

 

När det gäller passtämplarna tänker jag mig att jag skiver fritex i ett dokument jag bifogar. Typ "Since I have not made an international trip in the last 12 months (1 year), I can not present any travel records for that period. However, my most recent trip to Thailand ended 2019-XX-XX as shown by the image below." Att visa senaste utresan från Thailand kanske är lite overkill men jag tänker att det inte kan skada.

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

30 minuter sedan, skrev Mankan:

Nja, för att söka COE behöver jag ju som jag förstår ett giltigt visum om jag ska stanna över 30 dagar så därför måste jag först ha ett beviljat visum. Jag tor också att Turistvisumet är precis det ett tillstånd att stanna i 60 dagar. Vart man agnivit att man ska bo när man sökte visumet tror jag är av underordnad betydelse, lite som när man fyller i inresekortet. COE eller Inresepass blir väl med tanke på alla förändningar att söka så nära inpå avrean som möjligt och då gäller det väl att ha alla papper klara varav visumet är ett.

 

Vi räknar med att det i alla fall blir en natt i Bangkok men det tänker vi iså fall bestämma så sent som möjligt. 

 

När dett gäller passtämplarna tänker jag mig att jag skiver fritex i ett dokument jag bifogar. Typ "Since I have not made an international trip in the last 12 months (1 year), I can not present any travel records for that period. However, my most recent trip to Thailand ended 2019-XX-XX as shown by the image below." Att visa senaste utresan från Thailand kanske är lite overkill men jag tänker att det inte kan skada.

Visst är det så att just nu "skall" visumet bifogas ansökan om COE.  Ett visum behöver du innan CEO då du ska stanna länge.

 

När trycker du på "send" så vi får se om det fungerar?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev apknug:

Visst är det så att just nu "skall" visumet bifogas ansökan om COE.  Ett visum behöver du innan CEO då du ska stanna länge.

 

När trycker du på "send" så vi får se om det fungerar?

 

Ja det visar sig. Jag har ingen brådska att skicka ännu. Frugan ska skiva ut "Declaration" som jag ska skiva på som hon sedan få ta med på jobbet och skanna in. Sedan väntar jag på en sak som ska slå igenom hos skatteverket som påverkar personbeviset. Men om en vecka bör den väl vara inskickad tänker jag.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
1 timme sedan, skrev Mankan:

Nja, för att söka COE behöver jag ju som jag förstår ett giltigt visum om jag ska stanna över 30 dagar så därför måste jag först ha ett beviljat visum. Jag tor också att Turistvisumet är precis just ett tillstånd att stanna i 60 dagar. Vart man agnivit att man ska bo när man sökte visumet tror jag är av underordnad betydelse, lite som när man fyller i inresekortet. COE eller Inresepass blir väl med tanke på alla förändningar att söka så nära inpå avrean som möjligt och då gäller det väl att ha alla papper klara varav visumet är ett.

 

Vi räknar med att det i alla fall blir en natt i Bangkok men det tänker vi iså fall bestämma så sent som möjligt. 

 

När det gäller passtämplarna tänker jag mig att jag skiver fritex i ett dokument jag bifogar. Typ "Since I have not made an international trip in the last 12 months (1 year), I can not present any travel records for that period. However, my most recent trip to Thailand ended 2019-XX-XX as shown by the image below." Att visa senaste utresan från Thailand kanske är lite overkill men jag tänker att det inte kan skada.

Ja, för att få COE så måste du ha visum som matchar biljetten. 
Det jag tycker kan vara luddigt är när boende på visumansökan och COE inte matchar, även om det kanske inte kollas upp. 

Boendet på visumet bör man ju få in texten ”med reservation för ändringar”. 
 

Men det som är mest logiskt är att göra som du tänker. 
Problemet är just papperskvarnen på mottagarens sida. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Mankan:

Nja, för att söka COE behöver jag ju som jag förstår ett giltigt visum om jag ska stanna över 30 dagar så därför måste jag först ha ett beviljat visum. Jag tor också att Turistvisumet är precis just ett tillstånd att stanna i 60 dagar. Vart man agnivit att man ska bo när man sökte visumet tror jag är av underordnad betydelse, lite som när man fyller i inresekortet. COE eller Inresepass blir väl med tanke på alla förändningar att söka så nära inpå avrean som möjligt och då gäller det väl att ha alla papper klara varav visumet är ett.

 

Vi räknar med att det i alla fall blir en natt i Bangkok men det tänker vi iså fall bestämma så sent som möjligt. 

 

När det gäller passtämplarna tänker jag mig att jag skiver fritex i ett dokument jag bifogar. Typ "Since I have not made an international trip in the last 12 months (1 year), I can not present any travel records for that period. However, my most recent trip to Thailand ended 2019-XX-XX as shown by the image below." Att visa senaste utresan från Thailand kanske är lite overkill men jag tänker att det inte kan skada.

Jag tog endast ett foto på sista utresestämpeln från Thailand. Funkade i mitt fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev rolba:

Jag tog endast ett foto på sista utresestämpeln från Thailand. Funkade i mitt fall.

Va den inom 12 månader?

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev rolba:

Nä, men det var den senaste.

Ok då tänkte du samma som jag bara att jag lägger dit en text som förklarar just detta. Antagligen är överflödig då men förhoppningsvis blir det inte sämre.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

27 minuter sedan, skrev Mankan:

Ok då tänkte du samma som jag bara att jag lägger dit en text som förklarar just detta. Antagligen är överflödig då men förhoppningsvis blir det inte sämre.

Nja, säg inte det. Ska de läsa så måste de börja tänka. :rotfl:

Bilder och stämplar är nog bäst.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev rolba:

Jag tog endast ett foto på sista utresestämpeln från Thailand. Funkade i mitt fall.

Vilket personbevis körde du med? 

 

Nedladdat från skatteverket.se eller på engelska med stämpel?

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev apknug:

Vilket personbevis körde du med? 

 

Nedladdat från skatteverket.se eller på engelska med stämpel?

Engelska, stämpel och krumelurer 

Fick det rakt över disk på ett par minuter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Laddat ner personbevis på engelska utan stämpel och krumelur 🤪 får hoppas att det är okej nu gäller det att hitta en flygbiljett då Lufthansa bokat om min biljett 2 gånger redan nu så den är oanvändbar 😠

 

//matz

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev matz:

Laddat ner personbevis på engelska utan stämpel och krumelur 🤪 får hoppas att det är okej nu gäller det att hitta en flygbiljett då Lufthansa bokat om min biljett 2 gånger redan nu så den är oanvändbar 😠

 

//matz

Biljett behövdes inte för mitt O visa bara ett tänkt datum. Men däremot behövs biljett för att få coe.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har de helt tappat vettet,de vill ha namnet på mina avlidna föräldrar,inkomst,vems huset är(blå boken)vilka som bor i det,vad jag ska göra där.Och vi ska vara där 60 dagar.Måste vara lättare att komma in i Nordkorea.Funderar på Säffle.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...