Jump to content
IGNORERAD

Husbygge ut på landsbygden.


thomas001

Recommended Posts

7 timmar sedan, skrev thomas001:

Ingen aning!

Det har ju Att göra med pumpens egenskap. Då den suger. Men detr även så att det ser ut som du har en väldigt liten inbyggd hydropresstank i pumpen. Som gör att pumpen får starta ofta. Och då blir flödet ojämt. Som du då kompenserar med självtryck på tillförseln.  Du kan

ju istället komplettera detta med en 60 liters hydropress på trycksidan. Så slipper du tanken på taket. Och kan istället ha en tank i marknivå.  Vilket är bättre. Då du kan ha en större tank. Och därmed säkra vattentillgången mer. Om det blir avbrott i tillförseln. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev JohanB:

Janne_h kommer troligen säga att det är förkastligt eller tom förbjudet att koppla en pump direkt på inkommande kommunalt vatten. Uppenbar risk att förorena vattnet i hela systemet.

 

I alla vattensystem finns små läckor pga spruckna rör och otäta dåligt klistrade fogar. Är det tryck i rören kommer inga orenheter in genom dessa läckor, utan det droppar sakta ut i jord, diken & toalettgolv.
Sätter en förbrukare däremot in en sugpump och skapar undertryck i systemet, sugs det förorenade vattnet in i rören genom dessa läckor och kan förorena stora områden i vattenförsörjningssystemet.

 

Nja förbjudet är det väl inte. Men kontentan blir ju att man suger vattnet så grannarnas tryck blir sämre. Därför är buffert tank alltid att föredra för grannsämjans skull. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minutes ago, janne_h said:

Det har ju Att göra med pumpens egenskap. Då den suger. Men detr även så att det ser ut som du har en väldigt liten inbyggd hydropresstank i pumpen. Som gör att pumpen får starta ofta. Och då blir flödet ojämt. Som du då kompenserar med självtryck på tillförseln.  Du kan

ju istället komplettera detta med en 60 liters hydropress på trycksidan. Så slipper du tanken på taket. Och kan istället ha en tank i marknivå.  Vilket är bättre. Då du kan ha en större tank. Och därmed säkra vattentillgången mer. Om det blir avbrott i tillförseln. 

Pumpen startar endast nar jag öppnar en kran i vara hus. Och pumpen gar oavbrutet med samma tryck hela tiden, tills nagon stanger kranen! Men om jag öppnar en kran bara lite grand sa gar pumpen mer sallan, men med samma tryck. Da det galler mitt sjalvtryck sa har jag en kran/ventil som jag inte har  oppen mer an 1/3-dels varv.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev thomas001:

Pumpen startar endast nar jag öppnar en kran i vara hus. Och pumpen gar oavbrutet med samma tryck hela tiden, tills nagon stanger kranen! Men om jag öppnar en kran bara lite grand sa gar pumpen mer sallan, men med samma tryck. Da det galler mitt sjalvtryck sa har jag en kran/ventil som jag inte har  oppen mer an 1/3-dels varv.

 

Har du en hydropress så öppnar inte pumpen direkt. Och då håller pumpen längre. Då det är start och stopp som sliter på en pump. Och dessutom drar den mindre ström om en inte startar lika ofta. Dom små inbyggda hydropresserna i pumparna funkar oftast. 

Men som i ditt fall så är det Att du har tank. Inte var den är placerad. Som skapar funktionen. Kopplar du den direkt till stadsnätet får du för lite vatten alternativt så tar du vattnet från grannarna. Då man i Thailand kommunalt drar fram väldigt klena ledningar. 

Det är inte helt ovanligt att stadsnätet störs av folk som kopplar pumpar direkt. Till följd av att grannen blir utan vatten när pumpen går. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-12-23 at 07:22, skrev LTD:

Orginal som den ska stå så blir det  lågt, sen kan man ju trimma men även flödet är lägre så blir ändå inte som en 300w. 

 

Ja bara du är nöjd så är det ju bra. 

Själv tycker jag det är för klent med 150w pump, har haft 4st hus med det och en jäkla skillnad nu när vi har en 300.

Trycket står inte i direkt proportion till effekten. 

 

Det vet du säkert. 

Du bara glömde bort det en kort stund. 

 

Tänk mera åt sekund-liter hållet till.

 

2 personer i ett hushåll öppnar oftast inte mer än 1 kran samtidigt. 

 

Men det är klart att om du vill köra 7 vattenspridare samtidigt, ja då är du lantbrukare. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev andrejsdenruskige:

Varför bryr man sig om tryck?

Är det inte viktigare med flöde?

Det beror väl på hur många tappställen pumpen ska mata som avgör flödet. Trycket bör ju ligga på 3 till 5 bar ca oavsett. 

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
1 minut sedan, skrev janne_h:

Det beror väl på hur många tappställen pumpen ska mata som avgör flödet. Trycket bör ju ligga på 3 till 5 kilo ca oavsett. 

Men om flödet är bra så är ju trycket ointressant. 
Typ som en turbo. Vem bryr sig om vad trycket är utanför cylindrarna så länge mängden luft och bränsle kommer in. 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

Men om flödet är bra så är ju trycket ointressant. 
Typ som en turbo. Vem bryr sig om vad trycket är utanför cylindrarna så länge mängden luft och bränsle kommer in. 

Inte alls då det inte är samma sak. Flödet avgörs av vilken pump storlek som du väljer samt rör dimensionering. Har du en för liten pump och ska mata flerra ställen. Då lär både flöde och tryck bli väldigt dåligt. 

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
2 minuter sedan, skrev janne_h:

Inte alls då det inte är samma sak. Flödet avgörs av vilken pump storlek som du väljer samt rör dimensionering. Har du en för liten pump och ska mata flerra ställen. Då lär både flöde och tryck bli väldigt dåligt. 

Ja, om pumpen är för liten så blir tryck och flöde dåligt. Dåligt flöde vill vi inte ha. 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev andrejsdenruskige:

Ja, om pumpen är för liten så blir tryck och flöde dåligt. Dåligt flöde vill vi inte ha. 
 

Ungefär som en snubbe vi skulle kränga ett spolaggregat till. Han ville ha ett tryck på 150 bar extra bara för att han ville kompensera för att han använder extremt smal slang 3/16" istället för att mata fram med 3/8" trycket i slang änden blir densamma i slangänden som den grövre slangen på grund av tryckbortfallet. Men flödet vart naturligtvis sämre i den tunna slangen. Lite gungor och karuseller här. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Nicholas:

Trycket står inte i direkt proportion till effekten. 

 

Det vet du säkert. 

Du bara glömde bort det en kort stund. 

 

Tänk mera åt sekund-liter hållet till.

 

2 personer i ett hushåll öppnar oftast inte mer än 1 kran samtidigt. 

 

Men det är klart att om du vill köra 7 vattenspridare samtidigt, ja då är du lantbrukare. 

 

Händer ofta att jag och tjejen duschar samtidigt i var sin dusch eller att hon vattnar i trädgården när jag duschar, då sjunker trycket betydligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är vad jag konstruerar. Lite kralligare grejor än det som diskuteras i denna tråd., 😀 

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev LTD:

Händer ofta att jag och tjejen duschar samtidigt i var sin dusch eller att hon vattnar i trädgården när jag duschar, då sjunker trycket betydligt.

När jag och tjejen duschar samtidigt händer det ibland att trycket ökar. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev rolba:

När jag och tjejen duschar samtidigt händer det ibland att trycket ökar. 😎

Samma här men brukar sjunka när jag öppnar kranen 🙃

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
7 timmar sedan, skrev janne_h:

Ungefär som en snubbe vi skulle kränga ett spolaggregat till. Han ville ha ett tryck på 150 bar extra bara för att han ville kompensera för att han använder extremt smal slang 3/16" istället för att mata fram med 3/8" trycket i slang änden blir densamma i slangänden som den grövre slangen på grund av tryckbortfallet. Men flödet vart naturligtvis sämre i den tunna slangen. Lite gungor och karuseller här. 

Precis!

Det är flöde vi vill ha. 

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

Precis!

Det är flöde vi vill ha. 

 

3 timmar sedan, skrev LTD:

 

Att ändra på mobil går dåligt. 

 

Ändrades av Nicholas
Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
1 minut sedan, skrev Nicholas:

 

Du och naturvetenskap..... 

 

Det är som John Cleese i pang i bygget. 

 

Hålet grävs djupare och djupare. 

 

Det lustiga är att du aldrig lär dig att hålla dig lugn. 

 

Varje gång ska du ut på banan. 

 

En bimotors effekt, avgörs den av vridmomentet eller varvtalet? 

 

 

Svaret är att det är acceleration vi vill ha

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev andrejsdenruskige:

Svaret är att det är acceleration vi vill ha

Japp, då blir det både tryck och flöde.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
1 timme sedan, skrev rolba:

Japp, då blir det både tryck och flöde.

Utväxling och fäste, menar du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Forsta Aircon monteras.  Blev en Panasonic Inverter.

air1.jpg.65da710988d1aad80ad2f215654e0bcd.jpg

 

Monterades i vart nya sovrum.

air2.jpg.98c463245345ddfee3e2f41e21a46d92.jpg

 

Den tog vi fran ett av vara gastrum i vart gasthus.

air4.jpg.472481595984da2503c12d66d9d3762d.jpg

 

En lokal firma som fixade rubbet. Mycket duktiga snubbar. Kostnad 2.000 Baht. Helt ok!

Air-conen ar inte mer an 2 ar!

 

 

air3.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev thomas001:

Har fått in en säng i vårt nya hus. Blir att sova in det nya året här!

sang.jpg.64bd1ae077e464c2315c08c5da465921.jpg

Lyckades du hitta en säng som inte är "stenhård"? Var runt i Korat men där hittade jag ingen säng som skulle passa mig.

 

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev thomas001:

Har fått in en säng i vårt nya hus. Blir att sova in det nya året här!

sang.jpg.64bd1ae077e464c2315c08c5da465921.jpg

Är det den smala delen till vänster som du får till ditt förfogande? 

(Talar av egen erfarenhet :rotfl:)

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minutes ago, born41 said:

Lyckades du hitta en säng som inte är "stenhård"? Var runt i Korat men där hittade jag ingen säng som skulle passa mig.

 

Born41

Det finns att få tag på, men kostar därefter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...