Jump to content
IGNORERAD

Husbygge ut på landsbygden.


thomas001

Recommended Posts

8 minuter sedan, skrev Dolemon:

Bara att kolla själv, vad ditt behov är .

https://www.homepro.co.th/c/PLU

 

Mvh. Dolemon

 

Det är klart man kan kolla själv. Men ibland kan det vara intressant och informativt att höra hur andra som verkligen genomfört det man är intresserad av löst det hela. Det finns ju många sätt att flå en katt....

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev thomas001:

Har idag varit hos Global House och handlat lite.

 

Köpte en vattentank på 1500L och en pump. Ska jag montera i mellandagarna. Det kommunala vattnet har så jävla dåligt tryck och har flera avbrott i veckan.

pump1.jpg.6a1ea5f84bcd5449bd475ee6b2bc517d.jpg

 

Har en liknande pump där vi bor nu, och den har funkat klockrent i flera år!

pump2.jpg.3b70cc53c70f4ef6bfc8cf91eeb004ce.jpg

 

Ser ut som en 150W pump? 

Det lär inte bli något bra tryck med den heller, köp en 300W istället, 2-3000 extra men helt klart värt det. 

Link to comment
Dela på andra sajter

9 hours ago, LTD said:

Ser ut som en 150W pump? 

Det lär inte bli något bra tryck med den heller, köp en 300W istället, 2-3000 extra men helt klart värt det. 

Vi har ju en s.k 150-pump där vi bor nu. Den försörjer båda våra två hus med ett jävla tryck överallt. Mycket bra tryck även när frugan vattnar alla våra blommor och växter. Vi är jävligt nöjda med den. Plus att den har funkat kanon i många år.

Bilden från när jag installerade den för många år sedan.

150.jpg.a76a48090879eac8befa442ab726137e.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev LTD:

Ser ut som en 150W pump? 

Det lär inte bli något bra tryck med den heller, köp en 300W istället, 2-3000 extra men helt klart värt det. 

Det kan ju bero på att frånslagstrycket på tryckströmbrytaren är för lågt ställt.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev stefan5300:

Det kan ju bero på att frånslagstrycket på tryckströmbrytaren är för lågt ställt.

Orginal som den ska stå så blir det  lågt, sen kan man ju trimma men även flödet är lägre så blir ändå inte som en 300w. 

 

5 timmar sedan, skrev thomas001:

Vi har ju en s.k 150-pump där vi bor nu. Den försörjer båda våra två hus med ett jävla tryck överallt. Mycket bra tryck även när frugan vattnar alla våra blommor och växter. Vi är jävligt nöjda med den. Plus att den har funkat kanon i många år.

Bilden från när jag installerade den för många år sedan.

150.jpg.a76a48090879eac8befa442ab726137e.jpg

Ja bara du är nöjd så är det ju bra. 

Själv tycker jag det är för klent med 150w pump, har haft 4st hus med det och en jäkla skillnad nu när vi har en 300.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev LTD:

Orginal som den ska stå så blir det  lågt, sen kan man ju trimma men även flödet är lägre så blir ändå inte som en 300w. 

 

Ja bara du är nöjd så är det ju bra. 

Själv tycker jag det är för klent med 150w pump, har haft 4st hus med det och en jäkla skillnad nu när vi har en 300.

Ja det brukar vara en fast förinställning på tryckströmbrytare men både från och tillslagtryck går ju öka och då blir det bättre tryck vid tappställena.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev thomas001:

Vi har ju en s.k 150-pump där vi bor nu. Den försörjer båda våra två hus med ett jävla tryck överallt. Mycket bra tryck även när frugan vattnar alla våra blommor och växter. Vi är jävligt nöjda med den. Plus att den har funkat kanon i många år.

Bilden från när jag installerade den för många år sedan.

150.jpg.a76a48090879eac8befa442ab726137e.jpg

Pumpen till vänster men vad är den röda grejen till höger?

Link to comment
Dela på andra sajter

3 hours ago, lasseiudon said:

Pumpen till vänster men vad är den röda grejen till höger?

Vi har ju tanken uppe på taket. så det är en pump för att hjälpa till när det kommunala vattnet har för daligt tryck att fylla tanken.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev stefan5300:

Ja det brukar vara en fast förinställning på tryckströmbrytare men både från och tillslagtryck går ju öka och då blir det bättre tryck vid tappställena.

Fast det blir det ju inte, när du väl öppnar kranen så går pumpen konstant och ger inte mer flöde hur mycket du än har skruvat upp trycket, ända som händer är att du har högre systemtryck när pumpen står still och får något bättre tryck några sek i början precis när du öppnar kranen. För att få högre flöde så måste du öka varvtalet på pumpen och det förändras inte av att pilla på tryckbrytaren.

Istället så belastar du limningar mm i systemet i onödan. 

När du väl står i duschen så är det flödet som räknas, inte standby trycket. Bästa är ju eg ett lågt/lagom standby tryck och ett högt drift flöde. 

Ändrades av LTD
Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev thomas001:

Vi har ju tanken uppe på taket. så det är en pump för att hjälpa till när det kommunala vattnet har för daligt tryck att fylla tanken.

Aha, en helt annan sak, då är det ju fallhöjden som ger tryck/flöde, pumpen bara fyller tanken å då funkar en 150w hur bra som helst. 

Ändrades av LTD
Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev LTD:

Aha, en helt annan sak, då är der ju fallhöjden som ger tryck/flöde, pumpen bara fyller tanken å då funkar en 150w hur bra som helst. 

Fast det är väl pump två,.den röda, som fyller tanken?

 

150w pumpen som.diskuteras ger.väl.det extra trycket?

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev apknug:

Fast det är väl pump två,.den röda, som fyller tanken?

 

150w pumpen som.diskuteras ger.väl.det extra trycket?

Uppmärksammade inte den röda men det ser ut att stämma. Då är det nog jag å Tomas som har olika preferenser, han kanske inte har nån lugg att skölja schampo ur 🙃

Ändrades av LTD
Link to comment
Dela på andra sajter

7 hours ago, LTD said:

Uppmärksammade inte den röda men det ser ut att stämma. Då är det nog jag å Tomas som har olika preferenser, han kanske inte har nån lugg att skölja schampo ur 🙃

Har ingen lugg numer. Men har ett jävla tryck i rövspolaren trots en 150 pump.🤣

Link to comment
Dela på andra sajter

Nyfiken fråga? Varför har man vattentanken högt om det nu inte är för att skapa tryck/flöde med hjälp av fallhöjden? 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minutes ago, Mankan said:

Nyfiken fråga? Varför har man vattentanken högt om det nu inte är för att skapa tryck/flöde med hjälp av fallhöjden? 

Vi testade med enbart tryck fran fallhöjden först, men det blev inte ett bra tryck.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev thomas001:

Vi testade med enbart tryck fran fallhöjden först, men det blev inte ett bra tryck.

Ok då jag förstår. Men det kanske har en hjälpande effekt för flödet genom pumpen om man har lite extra tryck på tillförande vatten då. En högst ovetenskaplig spekulation från min sida bör tilläggas.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minute ago, Mankan said:

Ok då jag förstår. Men det kanske har en hjälpande effekt för flödet genom pumpen om man har lite extra tryck på tillförande vatten då. En högst ovetenskaplig spekulation från min sida bör tilläggas.

Ingen aning!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag saknar @janne_h...

 

eller kanske @andrejsdenruskige kan göra en excelbwräkning och måla en bild? 

 

är det effekten, trycket, flödet eller kanske dimensionen som är det avgörande? 

 

Å hur kan trycket var tillräckligt för @thomas001 när @LTD säger att det är för dåligt? 

 

Magiska under och mirakel har man ju hört talas om.. men detta är bara för mycket för mig. 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, samet said:

Jag saknar @janne_h...

 

eller kanske @andrejsdenruskige kan göra en excelbwräkning och måla en bild? 

 

är det effekten, trycket, flödet eller kanske dimensionen som är det avgörande? 

 

Å hur kan trycket var tillräckligt för @thomas001 när @LTD säger att det är för dåligt? 

 

Magiska under och mirakel har man ju hört talas om.. men detta är bara för mycket för mig. 

Skiter i vilket sa lange trycket ar ok för mig och min familj!

 

 En riktigt GOD JUL önskar jag dig!!

Ändrades av thomas001
Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
1 timme sedan, skrev samet:

Jag saknar @janne_h...

 

eller kanske @andrejsdenruskige kan göra en excelbwräkning och måla en bild? 

 

är det effekten, trycket, flödet eller kanske dimensionen som är det avgörande? 

 

Å hur kan trycket var tillräckligt för @thomas001 när @LTD säger att det är för dåligt? 

 

Magiska under och mirakel har man ju hört talas om.. men detta är bara för mycket för mig. 

Jag fixar en Excelberäkning och en förklarande bild. 
Rördimensionering kan Janne stå för så länge måttangivelserna är i tum, annars gör jag det själv. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Janne_h kommer troligen säga att det är förkastligt eller tom förbjudet att koppla en pump direkt på inkommande kommunalt vatten. Uppenbar risk att förorena vattnet i hela systemet.

 

I alla vattensystem finns små läckor pga spruckna rör och otäta dåligt klistrade fogar. Är det tryck i rören kommer inga orenheter in genom dessa läckor, utan det droppar sakta ut i jord, diken & toalettgolv.
Sätter en förbrukare däremot in en sugpump och skapar undertryck i systemet, sugs det förorenade vattnet in i rören genom dessa läckor och kan förorena stora områden i vattenförsörjningssystemet.

 

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev thomas001:

Det var fan vad det blev intressant pa Julafton med vilken pump man ska ha!🤣

Hoppas du står pall för trycket eller suget!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minutes ago, MickeN said:

Hoppas du står pall för trycket eller suget!

Har inget emot ett bra sug!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev thomas001:

Har inget emot ett bra sug!

He he, ett bra sug kan vara farligt så bra att ha en bra pump som håller när trycket släpper. 😀😉😉

Pattaya

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...