Jump to content
IGNORERAD

Husbygge ut på landsbygden.


thomas001

Recommended Posts

1 timme sedan, skrev thomas001:

Som jag skrivit tidigare så är det min fru som har skött hela bygget. p.g.a rädslan för Covid. Jag är ju i riskgruppen med både Diabetes,högt blodtryck och åldersmässigt. Hon har ritat huset har haft kontakt med myndigheter. Lejt in hantverkare av alla slag. Hon har köpt in allt matriel. Suttit i telefon,besökt byggvaruhus för bra priser. Hon har varit på bygget varje dag och kontrollerat allt!! Hon har rest 2,5 mil varje morgon och kväll i flera månader antingen med moppen eller bilen. Jag är så jävla stolt över vad hon har lyckats med. Jag hade ju ett bygg-företag i Sverige tidigare och den finishen som detta hus har är inget att skämmas för.

Till dina frågor nu: Huset har en boyta på ca 180 m2 plus uteplatser. 

Fram t.o.m idag så har allt kostat lite över 1 miljon baht inkl. garaget. Vilket jag tycker är ett MYCKET bra pris.

STOR heder till frugan/byggmästaren Phen Jansson.

Huset är helt färdigt förutom air-con. Sen ska vi bygga en mur runt hela tomten med grindar och allt,plus en hel del arbete med tomten.

Återigen: Stort tack till min älskade fru!!!!

 

Tack för info,det var ju billigt för det fina huset,lycka till med resten

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev måne:

Tack för info,det var ju billigt för det fina huset,lycka till med resten

Bra pris, jag är uppe i styvt 1.5 men inkluderar 4 ac och alla möbler å vitvaror mm. Tycker ändå jag kommit undan billigt för att vara på Phuket. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jäkla bra pris för den storleken på kåken, och fint verkar det ju vara. Grymt jobbat av din fru! Själv ska vi bygga mycket mindre, ungefär 90 kvm, och hoppas på en budget på ca 1 miljon thb exkl. inredning. Planen är att bygga något av de kommande åren i Lop Buri.

Link to comment
Dela på andra sajter

Slutet. Har monterats s.k solcellslampor till utebelysningen. Startar automatiskt när det blir mörkt.

Inköpta på Lasada.

l1.thumb.jpg.b265e8bb1f1215857fb54c0c336d2def.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

navion hispania

Funderar på att bygga ett till hus i Thailand  ute på  Koh kho khao.   Det är tydligen lite mer än snack  med en bro dit ut och vi har 5 rai där ute. Runt 150 m2 tänkte vi  med pool. Denna gång så har  jag stor lust att gå för nått solcells paket. Blir  väl det tionde huset  vi bygger  i Thailand  om räknar  bungalows vi byggt i olika omgångar. Nån som kör med  solceller här on/off grid  eller hybrid? Erfarenheter PEA etc. Tänkte  ev om skulle prova en off grid lösning parallellt  med den vanliga  till poolen här Khao Lak .

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev navion hispania:

Funderar på att bygga ett till hus i Thailand  ute på  Koh kho khao.   Det är tydligen lite mer än snack  med en bro dit ut och vi har 5 rai där ute. Runt 150 m2 tänkte vi  med pool. Denna gång så har  jag stor lust att gå för nått solcells paket. Blir  väl det tionde huset  vi bygger  i Thailand  om räknar  bungalows vi byggt i olika omgångar. Nån som kör med  solceller här on/off grid  eller hybrid? Erfarenheter PEA etc. Tänkte  ev om skulle prova en off grid lösning parallellt  med den vanliga  till poolen här Khao Lak .

Vill oxå bidra med solceller som gör ström,men verkar inta vara lika enkelt som i Sverige göra ström skicka ut på nätet det man inte behöver, sen använda dom kw tim man skickat ut på nätet "gratis" tillbaka

Link to comment
Dela på andra sajter

20 timmar sedan, skrev JohanR:

Ja, jäkla bra pris för den storleken på kåken, och fint verkar det ju vara. Grymt jobbat av din fru! Själv ska vi bygga mycket mindre, ungefär 90 kvm, och hoppas på en budget på ca 1 miljon thb exkl. inredning. Planen är att bygga något av de kommande åren i Lop Buri.

Löser ni förutsatt att du själv är projekt/byggledare och material inköpare. Ett måste att ta hand om det om huset ska bli ok och priset inte skena iväg. Massor av grejer som blir fel om man inte är på plats och kollar. Blir en massa fel iaf enligt vår std. 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev LTD:

Löser ni förutsatt att du själv är projekt/byggledare och material inköpare. Ett måste att ta hand om det om huset ska bli ok och priset inte skena iväg. Massor av grejer som blir fel om man inte är på plats och kollar. Blir en massa fel iaf enligt vår std. 

Tack för dina tips. Vara på plats ska vi absolut vara bär vi bygger.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev JohanR:

Tack för dina tips. Vara på plats ska vi absolut vara bär vi bygger.

Kan göra listan lång men ett hett tips är dubbla ytterväggar och isolera både ytter och innertak. 

Underbart att inte huset hettas upp snabbt när solen ligger på. 

Folie under takpannor och glasull över innertak, viktigt att folien sätts med luftspalt mot pannorna annars gör den ingen nytta så folien under bärläkten och tejpa skarvarna. 

 

Och glöm inte service tak ovan innertak så det går att komna åt och underhålla allt som finns ovan innertaket, många hus här där dom missat det. 

Vi har svetsat balkar och gjort ett rutnät så service personal enkelt kan studsa runt däruppe. 

Använde det även till att fästa undertaket vilket gjorde det jobbet lite lättare.

Ändrades av LTD
Link to comment
Dela på andra sajter

Frugan håller på att fixa till allt för Budha-invingninden i morgon bitti.

bu1.jpg.14eecf7fe2c372324565cc2a9bbe022d.jpg

bu2.jpg.ac4d3e3d8414890166986f9e3ff1498b.jpg

 

Ett stort gäng med familjemedlemmar och vänner har kommit för att laga mat till buddha och alla gäster.

dom kommer att hälla på hela dagen och natten. Det lär bli minst fem olika rätter. fruga har inhandlat massor att

dricka, såsom Chang,leo,Hongtong,laokai och sötdricka. Det kommer tydligen en jävla massa folk imorgon!

bu3.jpg.1e841e151683b82e31d313aa2b0170fd.jpg

bu4.jpg.0e2d0b4130200d736d0852ff6b1e051e.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev thomas001:

Frugan håller på att fixa till allt för Budha-invingninden i morgon bitti.

bu1.jpg.14eecf7fe2c372324565cc2a9bbe022d.jpg

bu2.jpg.ac4d3e3d8414890166986f9e3ff1498b.jpg

 

Ett stort gäng med familjemedlemmar och vänner har kommit för att laga mat till buddha och alla gäster.

dom kommer att hälla på hela dagen och natten. Det lär bli minst fem olika rätter. fruga har inhandlat massor att

dricka, såsom Chang,leo,Hongtong,laokai och sötdricka. Det kommer tydligen en jävla massa folk imorgon!

bu3.jpg.1e841e151683b82e31d313aa2b0170fd.jpg

bu4.jpg.0e2d0b4130200d736d0852ff6b1e051e.jpg

Det är då man får bekänna färg att man lever, men skoj med hus invigning, 16 år sen jag upplevde det.

 

Mvh. å lycka till på "landet"

Dolemon

Link to comment
Dela på andra sajter

2 hours ago, Dolemon said:

Det är då man får bekänna färg att man lever, men skoj med hus invigning, 16 år sen jag upplevde det.

 

Mvh. å lycka till på "landet"

Dolemon

ja, mycket färger blir det!😂

Link to comment
Dela på andra sajter

20 timmar sedan, skrev thomas001:

Frugan håller på att fixa till allt för Budha-invingninden i morgon bitti.

bu1.jpg.14eecf7fe2c372324565cc2a9bbe022d.jpg

bu2.jpg.ac4d3e3d8414890166986f9e3ff1498b.jpg

 

Ett stort gäng med familjemedlemmar och vänner har kommit för att laga mat till buddha och alla gäster.

dom kommer att hälla på hela dagen och natten. Det lär bli minst fem olika rätter. fruga har inhandlat massor att

dricka, såsom Chang,leo,Hongtong,laokai och sötdricka. Det kommer tydligen en jävla massa folk imorgon!

bu3.jpg.1e841e151683b82e31d313aa2b0170fd.jpg

bu4.jpg.0e2d0b4130200d736d0852ff6b1e051e.jpg

Har lovat tjejen att hon får sätta upp ett litet Buddha hus men nåt munkparty blir det inte här. 

Vi invigde själva med lite samkväm i nya soffan 🙃

Link to comment
Dela på andra sajter

3 hours ago, LTD said:

Har lovat tjejen att hon får sätta upp ett litet Buddha hus men nåt munkparty blir det inte här. 

Vi invigde själva med lite samkväm i nya soffan 🙃

För mig kan Buddha-racet kvitta men har ju en fru som verkligen gillar allt Buddha står för. Hon är en mycket s.k troende Buddhist. Så detta kan och vill jag inte neka henne! Mår hon bra så mår jag oxså mycket bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Inbillar mig att en troende buddist är mer reko än motsvarande islamist eller kristen.

Självklart finns det skenheliga lite varstans men islam och kristendomen med alla deras avarter verkar ändå ta priset.

PS, Frugan är troende buddismen och mer reko/ärlig/uppriktig person känner då åtminstone inte jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, skrev evert 1:

Inbillar mig att en troende buddist är mer reko än motsvarande islamist eller kristen.

Helt rätt. Ren inbillning.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inga problem med att ge mat till Munkarna, när dom kommer på morgonen lika så om jag skulle vara ute på mc tur kan jag ge dom med

Här barnen från WAT PHANAN CHOENG  Munk skola Ayutthaya

thumbnail_IMG_20161130_093601.thumb.jpg.72501f1d3614154d611fdeba5394a90e.jpg

 

Mvh.Dolemon

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-11-04 at 08:07, skrev thomas001:

 

bu2.jpg.ac4d3e3d8414890166986f9e3ff1498b.jpg

 

Ritade munkarna krumelurer i det fina vita innertaket?

Det brukar de göra när de välsignar nya bilar.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, Alarik said:

Helt rätt. Ren inbillning.

Funderad på att ge mina sista bilder gällande vår invigning av vårat hus! Skiter i att göra det nu!! Man bor ju i Thailand och då får man ta deras tradition!! Lite synd...eller hur??

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev thomas001:

Funderad på att ge mina sista bilder gällande vår invigning av vårat hus! Skiter i att göra det nu!! Man bor ju i Thailand och då får man ta deras tradition!! Lite synd...eller hur??

Det är viktigt att det känns bra för din hustru.

Jättefint att du fäster stor vikt vid hennes känslor för traditionerna  👍

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev thomas001:

Funderad på att ge mina sista bilder gällande vår invigning av vårat hus! Skiter i att göra det nu!! Man bor ju i Thailand och då får man ta deras tradition!! Lite synd...eller hur??

Låt inte @LTD eller någon annan sabba din invigning av huset här på mpr vi är många andra som gärna följer och uppskattar dina bilder. 🙏

 

//matz

Ändrades av matz
Felstavat
Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev matz:

Låt inte @LTD eller någon annan sabba din invigning av huset här på mpr vi är många andra som gärna följer och uppskattar dina bilder. 🙏

 

//matz

Sabba? 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Alarik:

 

Ritade munkarna krumelurer i det fina vita innertaket?

Det brukar de göra när de välsignar nya bilar.

Vad är problemet, Munken välsignade på skulpturen ovan dörren

139514580_Seenuanshome619.thumb.jpg.ec56ff17d27e64f27e4a6db93cf2406d.jpg

Laka så fordornen välsignad med

131214840_Farmartryck.thumb.jpeg.4ead2a00dc53900a18441afb84ac0969.jpeg

 

Farmer.thumb.jpeg.54b6a5423713e218291365de36e03356.jpeg

 

Lika så dotterns bil

783634368_Dottermsbil.thumb.jpeg.df9195c3dbecf3b681d013d215638335.jpeg

 

Även mc är välsignad men hitt int på dom bilderna.

 

Mvh.en som inte ha problem med att vara Buddhist å ta seden dit jag kommer  

Dolemon

Ändrades av Dolemon
Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev thomas001:

Funderad på att ge mina sista bilder gällande vår invigning av vårat hus! Skiter i att göra det nu!! Man bor ju i Thailand och då får man ta deras tradition!! Lite synd...eller hur??

Gör man ju som man vill, om du tycker att det är rätt så är det ju rätt för dig, hoppas att det inte var mitt inlägg som störde dig att lägga upp fler bilder?

Då missuppfattade du mig helt. 

Jag hade absolut noll avsikt att kritisera dig, skrev bara hur jag själv tänkte för min egna personliga del och har ju ingenting med dig och din fru att göra. 

 

Huset är jättefint och jag vill gärna se fler bilder och hoppas att ni kommer att trivas där 👍

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...