Jump to content
IGNORERAD

Husbygge ut på landsbygden.


thomas001

Recommended Posts

1 hour ago, Don Went said:

Jag är nyfiken, vad är priset per ruta eller m'2?

Vi har betalt 45 baht per m2

Ändrades av thomas001
Link to comment
Dela på andra sajter

Dessa däck satt ju på tidigare Har rullat i 6 år och mer än 12.000 mil. 

Nu slirar du allt lite med sanningen Thomas.

Ta bort en siffra och du kommer sanningen närmare.

I min ungdom fanns ett däck som hette Michelin X, vet om en äldre man som verkligen körde lugnt och försiktigt med sin Morris minior och han körde 9 000 mil med däcken men då var han nere på stålväven.

Link to comment
Dela på andra sajter

51 minuter sedan, skrev evert 1:

Dessa däck satt ju på tidigare Har rullat i 6 år och mer än 12.000 mil. 

Nu slirar du allt lite med sanningen Thomas.

Ta bort en siffra och du kommer sanningen närmare.

I min ungdom fanns ett däck som hette Michelin X, vet om en äldre man som verkligen körde lugnt och försiktigt med sin Morris minior och han körde 9 000 mil med däcken men då var han nere på stålväven.

Hej

Och det var i Thailand denne äldre man körde 9000 mil?

Nej, jag tror inte Thomas slirar ett dugg på sanningen.

Mitt bakdäck på min Triumph Bonneville har gått 2500 mil nu. Av 5 mm. mönsterdjup återstår

nu 4 mm. Helt otroligt. I Sverige är ett mc bakdäck garanterat slut efter 1500 mil.

Rent teoretiskt skull alltså mitt bakdäck gå 10000 mil, och ändå ha mönster kvar.

Det finns en enkel förklaring på detta. I Sverige kör vi omkring på vägbeläggningar som består

av klistrat krossgrus på vägarna. Är ju som att köra på en gigantisk smärgelduk.

Jag påstår inte att thailändska vägar är i toppskick.

Men man använder riktig asfalt, istället för att som i Sverige låta trafikanterna betala med

vansinnigt slitage på fordonsparken.

mvh

biker

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2023-01-28 at 03:25, skrev thomas001:

Som jag sagt tidigare och visat. Var och köpte nya däck till kärran! Tyckte det var läge.

hjul3.thumb.jpg.652f237ac916a8b5379934b0b85e6550.jpg

 

Dessa däck satt ju på tidigare Har rullat i 6 år och mer än 12.000 mil. Mjuka och sköna att åka med men efter sex år tycker jag det är absolut nödvändigt att byta. Men dom ser ju fortfarande knappt begagnade ut. BF.Goodrich är märket på däcken. Lite skillnad på slitage här jämnfört med Sverige. Eller hur?

hjul2.thumb.jpg.1e9d9121452eb3eb00c2e5199554821a.jpg

 

Ser ju ut som om dessa kunde rulla långt ännu!

Hej

Som jag skrivit i ett annat inlägg, man är helt förbluffad över livslängden på däcken i Thailand.

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har kört 4700 mil på mina 265/50-20"
De har kanske 4mm kvar.
 

Blir byte innan nästa regnperiod.

Tror jag.

 

Eller byte till 18" istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

39 minuter sedan, skrev biker:

Jag påstår inte att thailändska vägar är i toppskick.

Men man använder riktig asfalt, istället för att som i Sverige låta trafikanterna betala med

vansinnigt slitage på fordonsparken.

Nej Thailanska vägar är verkligen inte i toppskick. Det är en fröjt att åka på svenska vägar efter nu 7 veckor i Thailand.

 

Det finns naturliga oraker till att man i sverige har en grövre stenrikare beläggning.

 

"I Sverige har vägbeläggningar anpassats för att tåla dubbanvändning, vilket gör att vi idag använder stenrika, grova beläggningar med slitstarkt stenmaterial på de flesta av våra högtrafikerade vägar och gator. Ändå slits mer än 100 000 ton vägbeläggning bort från vägarna varje år."

 

https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjNgrOTjYH9AhU-g_0HHeKcDx8QFnoECA0QAw&url=https%3A%2F%2Ftrafikverket.ineko.se%2FFiles%2Fsv-SE%2F11166%2FRelatedFiles%2F2012_240_Vagbelaggningar_och_PM10.pdf&usg=AOvVaw3cEpWYC8T9u_vWxzX-DwAp

 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev Mankan:

Nej Thailanska vägar är verkligen inte i toppskick. Det är en fröjt att åka på svenska vägar efter nu 7 veckor i Thailand.

 

Det finns naturliga oraker till att man i sverige har en grövre stenrikare beläggning.

 

"I Sverige har vägbeläggningar anpassats för att tåla dubbanvändning, vilket gör att vi idag använder stenrika, grova beläggningar med slitstarkt stenmaterial på de flesta av våra högtrafikerade vägar och gator. Ändå slits mer än 100 000 ton vägbeläggning bort från vägarna varje år."

 

https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjNgrOTjYH9AhU-g_0HHeKcDx8QFnoECA0QAw&url=https%3A%2F%2Ftrafikverket.ineko.se%2FFiles%2Fsv-SE%2F11166%2FRelatedFiles%2F2012_240_Vagbelaggningar_och_PM10.pdf&usg=AOvVaw3cEpWYC8T9u_vWxzX-DwAp

 

Vet inte vad du menar med detta inlägg?

Det är ju naturligtvis billigare att klistra sten. än att asfaltera. Det begriper ju alla.

I mitt inlägg ville jag bemöta påståendet att Thomas far med osanning angående livslängden

på sina däck.

Det beror på vägbeläggningen, punkt!

Att thailändarna inte behöver ta hänsyn till dubbdäckens inverkan på vägslitaget trodde jag

var självklart för alla.

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

50 minuter sedan, skrev biker:

Vet inte vad du menar med detta inlägg?

Det är ju naturligtvis billigare att klistra sten. än att asfaltera. Det begriper ju alla.

I mitt inlägg ville jag bemöta påståendet att Thomas far med osanning angående livslängden

på sina däck.

Det beror på vägbeläggningen, punkt!

Att thailändarna inte behöver ta hänsyn till dubbdäckens inverkan på vägslitaget trodde jag

var självklart för alla.

mvh

biker

 

Ja ville bara belysa att det finns orsaker till att man i Sverige använder en grövre stenrikare beläggning. Jag fick uppfattningen att du ansåg att det bara var av ekonomiska skäl för att putta över konstanterna till bilisterna. Men faktum är ju att vi behövs en tåligare yta för att klara miljökraven eftersom dubbdäcken annars river upp mycket partiklar.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

39 minuter sedan, skrev Mankan:

Ja ville bara belysa att det finns orsaker till att man i Sverige använder en grövre stenrikare beläggning. Jag fick uppfattningen att du ansåg att det bara var av ekonomiska skäl för att putta över konstanterna till bilisterna. Men faktum är ju att vi behövs en tåligare yta för att klara miljökraven eftersom dubbdäcken annars river upp mycket partiklar.

Du har ju rätt, såtillvida att dubbdäck tär betydligt hårdare på vägbeläggningen än dubbfria däck.

Jag har även läst/hört, att det är en helt annan utmaning att få till en asfaltsblandning som fungerar

bra mellan kanske -25C upp till kanske +50C på vägbanan i sverige. Att jämföra med Thailand, som inte behöver

bekymra sig om minusgrader.

Nu vet jag inte var i sverige du huvudsakligen färdas på vägarna, men jag hävdar bestämt att i småland där jag

kör kör för det mesta, där ser vägarna för jävliga ut.

"Snabelbilarna" tar en tur ibland och på måfå klistrar och duttar på lite grus....

Jag studerar detta beteende ganska ingående på mina cykelturer, då har man tid att se mera än från mc´n eller bilen.

Man lägger lite klister och grus i en spricka, men efter kanske 100 meter kommer en precis likadan spricka som lämnas

utan åtgärd. Dessa lapptäcken till vägar är en skam, och ingenting annat än en ekonomisk fråga.

Men vi hamnar utanför ämnet, jag menar inte att du har fel.

En till mig närstående kamrat, som arbetat hela sitt liv med vägunderhåll uttryckte följande.

"Om vägarna i exempelvis tyskland eller österrike skulle skötas som i sverige, då skulle ansvariga

hängas upp till allmän beskådan".

Kanske hamnade lite utanför trådens ämne, men inget illa menat.

mvh

biker

 

 

 

Ändrades av biker
Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev biker:

Du har ju rätt, såtillvida att dubbdäck tär betydligt hårdare på vägbeläggningen än dubbfria däck.

Jag har även läst/hört, att det är en helt annan utmaning att få till en asfaltsblandning som fungerar

bra mellan kanske -25C upp till kanske +50C på vägbanan i sverige. Att jämföra med Thailand, som inte behöver

bekymra sig om minusgrader.

Nu vet jag inte var i sverige du huvudsakligen färdas på vägarna, men jag hävdar bestämt att i småland där jag

kör kör för det mesta, där ser vägarna för jävliga ut.

"Snabelbilarna" tar en tur ibland och på måfå klistrar och duttar på lite grus....

Jag studerar detta beteende ganska ingående på mina cykelturer, då har man tid att se mera än från mc´n eller bilen.

Man lägger lite klister och grus i en spricka, men efter kanske 100 meter kommer en precis likadan spricka som lämnas

utan åtgärd. Dessa lapptäcken till vägar är en skam, och ingenting annat än en ekonomisk fråga.

Men vi hamnar utanför ämnet, jag menar inte att du har fel.

En till mig närstående kamrat, som arbetat hela sitt liv med vägunderhåll uttryckte följande.

"Om vägarna i exempelvis tyskland eller österrike skulle skötas som i sverige, då skulle ansvariga

hängas upp till allmän beskådan".

Kanske hamnade lite utanför trådens ämne, men inget illa menat.

mvh

biker

 

 

 

I Tyskland och delar av Österike har dom ingen tjäle som förstör vägbanan, inte ni i

sörlänningarnas land heller. I norrland drabbas vi av tjälskott varje år och dubbdäck

måste vi ha för att köra så säkert som möjligt

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Boa52:

I Tyskland och delar av Österike har dom ingen tjäle som förstör vägbanan, inte ni i

sörlänningarnas land heller. I norrland drabbas vi av tjälskott varje år och dubbdäck

måste vi ha för att köra så säkert som möjligt

Du får nog läsa på om geografi´n. Har vi ingen tjäle i småland?

Link to comment
Dela på andra sajter

Thomas skrev också att däcken var mjuka och fina att köra med, jag betvivlar inte den utsagan, men är däcken mjuka kan det inte varit något hårt gummi - tvärtom och vad vi alla vet att värme tar på däcken och körbanan i Thailand är oftast väldigt varm, t.o.m. så varm att man mer eller mindre kan steka ägg på den.

Tvivlar verkligen på att några däck kan se så pass fina ut som Thomas däck skulle gjort efter 12 000 mil, kanske miles men inte mil.

Här i Sverige får man vara själaglad om däcken bara håller 5 000 mil, köper man lite bredare sulor, 255 -275 är de oftast slut redan efter 3 000 mil.

Link to comment
Dela på andra sajter

34 minuter sedan, skrev biker:

Du får nog läsa på om geografi´n. Har vi ingen tjäle i småland?

Det är där det kör ihop sig, Boa och läsa på är ingen lyckad kombination!

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Mankan:

Ja ville bara belysa att det finns orsaker till att man i Sverige använder en grövre stenrikare beläggning. Jag fick uppfattningen att du ansåg att det bara var av ekonomiska skäl för att putta över konstanterna till bilisterna. Men faktum är ju att vi behövs en tåligare yta för att klara miljökraven eftersom dubbdäcken annars river upp mycket partiklar.

Död åt dubbdäck. 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Boa52:

I Tyskland och delar av Österike har dom ingen tjäle som förstör vägbanan, inte ni i

sörlänningarnas land heller. I norrland drabbas vi av tjälskott varje år och dubbdäck

måste vi ha för att köra så säkert som möjligt

Ingen tjäle i Skåne 🤪 Då har du garanterat aldrig varit i Skåne.

Ändrades av uptoyou

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 hours ago, evert 1 said:

Thomas skrev också att däcken var mjuka och fina att köra med, jag betvivlar inte den utsagan, men är däcken mjuka kan det inte varit något hårt gummi - tvärtom och vad vi alla vet att värme tar på däcken och körbanan i Thailand är oftast väldigt varm, t.o.m. så varm att man mer eller mindre kan steka ägg på den.

Tvivlar verkligen på att några däck kan se så pass fina ut som Thomas däck skulle gjort efter 12 000 mil, kanske miles men inte mil.

Här i Sverige får man vara själaglad om däcken bara håller 5 000 mil, köper man lite bredare sulor, 255 -275 är de oftast slut redan efter 3 000 mil.

Det är 12.000 mil ej miles!! På min förra bil satt Michelin-däck och dom bytte jag efter 9.000 mil mer slitna än denna gång.

Dessa 12.000 mils däck är helt sanna, kan faktiskt en hel del om däck, Är mycket förvånad över skicket på dessa däck efter så många år och mil.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 hours ago, evert 1 said:

Dessa däck satt ju på tidigare Har rullat i 6 år och mer än 12.000 mil. 

Nu slirar du allt lite med sanningen Thomas.

Ta bort en siffra och du kommer sanningen närmare.

I min ungdom fanns ett däck som hette Michelin X, vet om en äldre man som verkligen körde lugnt och försiktigt med sin Morris minior och han körde 9 000 mil med däcken men då var han nere på stålväven.

Varför ska jag slira på sanningen? Det jag berättar har verkligen hänt! Så du menar att mina däck har bara rullat 1.200 mil?

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev thomas001:

Varför ska jag slira på sanningen? Det jag berättar har verkligen hänt! Så du menar att mina däck har bara rullat 1.200 mil?

Håller med Dig, körde 13700 mil på mina förra däck, är nu uppe i knappa 1000 på de nya som garanterat kommer att hålla både min o grålles livslängd...Axxor är förvisso ett lågbudgetmärke men ack så bra för oss "gamlingar "

 

Grålle är en 4 dörrars Toyota pickup anno 2005...jag är ett par år äldre...

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

16 timmar sedan, skrev biker:

Thomas far med osanning angående livslängden

på sina däck.

Jag tror han inte far med osanning.

Jag skulle vilja påstå att det är hårdare gummiblandning i däck av standardtyp här, och då ofta håller 10000mil och längre.

Jag hade 20” på min gamla bil, de höll inte mer än hälften, men kändes mycket mjukare.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Soengsang:

Jag tror han inte far med osanning.

Jag skulle vilja påstå att det är hårdare gummiblandning i däck av standardtyp här, och då ofta håller 10000mil och längre.

Jag hade 20” på min gamla bil, de höll inte mer än hälften, men kändes mycket mjukare.

Jag vet inte vad du menar? Du citerar några ord ur ett inlägg från mig.

Det var evert1 som påstod att Thomas far med osanning.

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

29 minuter sedan, skrev Soengsang:

Jag tror han inte far med osanning.

Jag skulle vilja påstå att det är hårdare gummiblandning i däck av standardtyp här, och då ofta håller 10000mil och längre.

Jag hade 20” på min gamla bil, de höll inte mer än hälften, men kändes mycket mjukare.

Förmodligen också betydligt sämmre grepp med hårdare gummiblandning.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Mankan:

Förmodligen också betydligt sämmre grepp med hårdare gummiblandning.

Fast det gör inte så mycket för alla bilar i Thailand har små motorer och dåliga bromsar. :bag:

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev rolba:

Fast det gör inte så mycket för alla bilar i Thailand har små motorer och dåliga bromsar. :bag:

Och värdelöst ljus fram. 

riktigt Liljeholmen stuk rakt över, även moderna bilar. 

 

Måste köpa med 4st rally 2000 och montera. 

Kommer göra susen i mörkret, lägga i nacken på somchai när han irrar för mycket. 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Nicholas:

Och värdelöst ljus fram. 

riktigt Liljeholmen stuk rakt över, även moderna bilar. 

 

Måste köpa med 4st rally 2000 och montera. 

Kommer göra susen i mörkret, lägga i nacken på somchai när han irrar för mycket. 

 

 

Lyset fram är det inget fel på. Det är att de flesta sätter mörk plastfilm på framrutan.

 

    FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Nicholas:

Och värdelöst ljus fram. 

riktigt Liljeholmen stuk rakt över, även moderna bilar. 

 

Måste köpa med 4st rally 2000 och montera. 

Kommer göra susen i mörkret, lägga i nacken på somchai när han irrar för mycket. 

 

 

Extra ljus är väl förbjudna i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...