Jump to content
IGNORERAD

Phuket Sandbox


Esspe

Recommended Posts

32 minuter sedan, skrev spooncreek:

Pattis Borgmästare/maffiaboss berättade att Sin City redan förra helgen uppnått 70 % vaccinering.

Hur kan han säga det?  Det måste vara svårt att räkna "pocenten" när så många av dom boende i stan är skrivna i sina hembyar kan jag tycka.

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 578
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Esspe

    69

  • Atom

    58

  • Nicholas

    44

  • LTD

    38

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

1 minute ago, Fritz said:

Hur kan han säga det?  Det måste vara svårt att räkna "pocenten" när så många av dom boende i stan är skrivna i sina hembyar kan jag tycka.

De räknar bara folkbokförda i Pattaya, vilket nu sägs vara 100 000 (enligt Borgmästaren).  Hur många fler som egentligen bor i stan är ju en sån där evig diskussion som du känner till men x 5 är väl knappast en överdrift.

 

Men, vi får vara glada sålänge de nöjer sig med att bara räkna folkbokförda för att uppnå 70 %. Det var väl samma på Phuket för övrigt som  jag förstod det, och samma gäller även för Bangkok,  som borde ha största antalet invånare i stan som inte är folkbokförda där.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Fritz:

Hur kan han säga det?  Det måste vara svårt att räkna "pocenten" när så många av dom boende i stan är skrivna i sina hembyar kan jag tycka.

Det är så man får 25 att bli 70. Enkel mattematik. :rotfl:

Vete 17 hur det går till på Phuket. Frugan är inte skriven där men blev i alla fall kallad till vaccination. Måhända hade hon anmält sig själv tidigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev spooncreek:

De räknar bara folkbokförda i Pattaya, vilket nu sägs vara 100 000 (enligt Borgmästaren).  Hur många fler som egentligen bor i stan är ju en sån där evig diskussion som du känner till men x 5 är väl knappast en överdrift.

 

Men, vi får vara glada sålänge de nöjer sig med att bara räkna folkbokförda för att uppnå 70 %. Det var väl samma på Phuket för övrigt som  jag förstod det, och samma gäller även för Bangkok,  som borde ha största antalet invånare i stan som inte är folkbokförda där.

Nu kom jag på hur dom räknar. Dom räknar ihop alla som vaccinerat sig, folkbordförda eller inte plus faranger och jämför sen den siffran man får med 100 000 så får man fram pocenten ;) 

 

 

 

 

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minutes ago, Fritz said:

Nu kom jag på hur dom räknar. Dom räknar ihop alla som vaccinerat sig, folkbordförda eller inte plus faranger och jämför sen den siffran man får med 100 000 så får man fram pocenten ;) 

 

 

 

 

Här kan läsa mer om hur andra snillen än oss spekulerar :-) 

 

The true number of people vaccinated in Pattaya varies based on who is asked. Some say it’s 40 percent. Some say 70 percent. Some said 900,000 doses were needed. Some said 110,000.

The city vaccinates less than 4,000 people a day. But the number of people included in that 70 percent is far from the number of people actually living or working in the city. Sonthaya only counts adults with a legally registered household within the city limits, which ends at Sukhumvit Road to the east and is bounded on the south by the Najomtien Subdistrict border.

 

https://www.pattayamail.com/travel/how-many-are-fully-vaccinated-in-Pattaya-pick-a-number-any-number-373425

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, Fritz said:

Jag tycker i alla fall att vi ska följa Spooncreeks råd att vänta på besked som förhoppningsvis kommer nu på fredag. Men bra i alla fall att du denna gång klart och tydligt skriver att du tror att du vet så det inte blir några missförstånd om den saken.

Det är ju inte jag som presenterat och dessutom tagit första steget i detta 3 punkts program, det är faktiskt den thailändska regeringen. 

 

Så ert surögda misstroende rör ju mer Thailands regering än det har med mig att göra. 

 

Jag bara säger bara vad som är kommunicerat, inget jag fabulerar ihop själv som ni vill påskina.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, Fritz said:

Hur kan han säga det?  Det måste vara svårt att räkna "pocenten" när så många av dom boende i stan är skrivna i sina hembyar kan jag tycka.

Är du bekant med fenomenet politiker? 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Nicholas:

Det är ju inte jag som presenterat och dessutom tagit första steget i detta 3 punkts program, det är faktiskt den thailändska regeringen. 

 

Så ert surögda misstroende rör ju mer Thailands regering än det har med mig att göra. 

 

Jag bara säger bara vad som är kommunicerat, inget jag fabulerar ihop själv som ni vill påskina.

 

 

1 minut sedan, skrev Nicholas:

Är du bekant med fenomenet politiker? 

 

Det är väl den frågan du borde ställa dig själv. !

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minutes ago, Nicholas said:

Det är ju inte jag som presenterat och dessutom tagit första steget i detta 3 punkts program, det är faktiskt den thailändska regeringen. 

 

Så ert surögda misstroende rör ju mer Thailands regering än det har med mig att göra. 

 

Jag bara säger bara vad som är kommunicerat, inget jag fabulerar ihop själv som ni vill påskina.

 

Jo, och när de senaste nedstängningarna kommunicerades för över ett halvår sedan så skulle de bara vara i två veckor...

 

Jag för min del, efter att ha spenderat 18 månader i Thailand sedan coronapaniken startade, väljer att tro på fattade beslut när de införs.  Kalla det gärna surögt misstroende om du vill.  För övrigt har väl ingen påstått att du fabulerar, varför så snarstucken?

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev spooncreek:

Kalla det gärna surögt misstroende om du vill

Här i Bastuträsk kallar vi det för VSB, alltså Vanligt Svenskt Bondförnuft. ;)

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, spooncreek said:

Det jag vet, min käre vän, är jag befinner mig i ett land där vi fortsatt har utegångsförbud från kl 22, och en mängd andra restriktioner som begränsar rörligheten inom Thailand. Det känner du säkert till. Vidare finns det inget egentlig press för att lätta på dessa restriktioner  inom landet eller de  för besökare från utlandet i en takt som kan anses vara för rask,  vare sig från folket eller de som verkligen bestämmer.  Dödspaniken har fortsatt kommando. Men visst, det har lättat även på den fronten jämfört med säg 2-3 månader sedan.

 

Jag blir lika glad som du, käre vän, om restriktioner kring karantänsbestämmelser lättas upp, eller till och med slopas helt 1a november. Det jag säger är att det ännu inte finns några sådana beslut, från de som verkligen bestämmer.

Gissar att det ganska snart kommer öppnas upp mer för resande då "We Travel Together"-kampanjen blev återuppväckt häromdagen. Visserligen startade det med lite tekniska problem.

15 Okt-31 Jan tar staten 40% av hotellkostnaden men är cappad till max 5,000B och endast 1 tillfälle för alla thailändska medborgare.

Hoppas på det bästa och har själv bokat pattis i Okt, Phuket/Khao lak i Nov och iaf Hua hin i Dec.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minutes ago, SatanG said:

Gissar att det ganska snart kommer öppnas upp mer för resande då "We Travel Together"-kampanjen blev återuppväckt häromdagen. Visserligen startade det med lite tekniska problem.

15 Okt-31 Jan tar staten 40% av hotellkostnaden men är cappad till max 5,000B och endast 1 tillfälle för alla thailändska medborgare.

Hoppas på det bästa och har själv bokat pattis i Okt, Phuket/Khao lak i Nov och iaf Hua hin i Dec.

 

/ SatanG

Staten norpar pengarna från hotellet? 

Ett lätt anarkistiskt land. 

 

Undrar hur det tekniskt ska hållas ordning på, var det det som strulade. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, Nicholas said:

Staten norpar pengarna från hotellet? 

Ett lätt anarkistiskt land. 

 

Undrar hur det tekniskt ska hållas ordning på, var det det som strulade. 

 

 

Troligen mer hotellen som norpar från skattebetalarna, det var det som pausade kampanjen sist om jag minns rätt.

Vet inte om det tekniska är löst eller inte eller orsaken. 

Sköts antagligen med appen Pao Tang.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, SatanG said:

 

Troligen mer hotellen som norpar från skattebetalarna, det var det som pausade kampanjen sist om jag minns rätt.

Vet inte om det tekniska är löst eller inte eller orsaken. 

Sköts antagligen med appen Pao Tang.

 

/ SatanG

555

Men att norpa är iallafall ett genomgående tema. 

 

Och det är klart, utan turister finns inget att norpa för någon. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

navion hispania

Tja andra och sista swab testen  imorgon.  Tycker vistelsen här i Phuket  har varit helt ok. Blivit några mil på Clicken.  Kul att man inte bara behöver koncentrera sig på trafiken och hitta en parkering ganska enkelt. Kollat in lite gamla jaktmarker och fylleställen.

Här Rawai har det inte gått nån nöd på oss.

20211011_175702.jpg

20211011_104414.jpg

20211011_103556.jpg

20211010_105046.jpg

20211010_103236.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev navion hispania:

Tja andra och sista swab testen  imorgon.  Tycker vistelsen här i Phuket  har varit helt ok. Blivit några mil på Clicken.  Kul att man inte bara behöver koncentrera sig på trafiken och hitta en parkering ganska enkelt. Kollat in lite gamla jaktmarker och fylleställen.

Här Rawai har det inte gått nån nöd på oss.

20211011_175702.jpg

20211011_104414.jpg

20211011_103556.jpg

20211010_105046.jpg

20211010_103236.jpg

Har ni varit till Pinky på massage?

Link to comment
Dela på andra sajter

navion hispania
8 minuter sedan, skrev rolba:

Har ni varit till Pinky på massage?

Nej  ingen massage hittills.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nya besked på torsdag 14 oktober då de ska ha ett möte den dagen för att diskutera eventuella lättnader.

Link to comment
Dela på andra sajter

22 timmar sedan, skrev Fritz:

Här i Bastuträsk kallar vi det för VSB, alltså Vanligt Svenskt Bondförnuft. ;)

Vi kallar det VSFVVHSB, alltså "Vad Som Förut Var Vanligt Hederligt Svenskt Bondförnuft". En del tycker det är för långt och säger HB, (hederligt bondförnuft) vilket inte får förkortas då det kan misstas för drickat.   

Link to comment
Dela på andra sajter

23 hours ago, Nicholas said:

555

Men att norpa är iallafall ett genomgående tema. 

 

Och det är klart, utan turister finns inget att norpa för någon. 

 

Ja som skattebetalare borde man känns sig hemtam med byxorna vid anklarna, både i Thailand och Sverige.

Tror jag :-)

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-10-10 at 20:32, skrev Fritz:

Hur kan han säga det?  Det måste vara svårt att räkna "pocenten" när så många av dom boende i stan är skrivna i sina hembyar kan jag tycka.

Finns inte 70% i byn som vill ta vaccinet så det kommer dom aldrig att uppnå. Väldigt många Thai är rädda för att ta vaccinet då en del faktisk avlider av det, förstår dom, hade heller inte tagit vaccin om jag inte fått Pfizer. Sinovac och Sinopharm har ju ett skydd på knappt 50% mot Delta och då med risken att man stryker med av vaccinet. Nej tack, förstår att man hellre tar sina chanser med covid. 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-10-12 at 08:16, skrev LTD:

Finns inte 70% i byn som vill ta vaccinet så det kommer dom aldrig att uppnå. Väldigt många Thai är rädda för att ta vaccinet då en del faktisk avlider av det, förstår dom, hade heller inte tagit vaccin om jag inte fått Pfizer. Sinovac och Sinopharm har ju ett skydd på knappt 50% mot Delta och då med risken att man stryker med av vaccinet. Nej tack, förstår att man hellre tar sina chanser med covid. 

I "våran" hemby verkar det som om det rullat igång ned vaccinationerna och enligt utsago är de flesta ändå nu vaccinerade. Svärmor var ju lite skeptisk till att vaccinera sig men har ändrat sig nu när vi väntas komma på besök i december. Hon vill inte bli förhindrat att hänga med på någon mini smester som vi brukar göra med henne när vi är nere.

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-10-10 at 15:32, skrev Fritz:

Hur kan han säga det?  Det måste vara svårt att räkna "pocenten" när så många av dom boende i stan är skrivna i sina hembyar kan jag tycka.

Det måste vara ännu svårare att räkna % i hembyarna, när så få av de som är skrivna där inte bor där alls. 

SCB i Thailand måste ha ett helvete. Ska de sammanställa statistik om Bannowhere måste de åka runt hela landet för att samla uppgifter.

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev Wangthong:

Det måste vara ännu svårare att räkna % i hembyarna, när så få av de som är skrivna där inte bor där alls. 

SCB i Thailand måste ha ett helvete. Ska de sammanställa statistik om Bannowhere måste de åka runt hela landet för att samla uppgifter.

https://www.scb.co.th/en/about-us.html

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...