Jump to content
IGNORERAD

Phuket Sandbox


Esspe

Recommended Posts

  • Svar 578
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Esspe

    69

  • Atom

    58

  • Nicholas

    44

  • LTD

    38

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

2 minutes ago, Atom said:

Live & Direct från Sandlådan. Känns som att det här kommer ta tid.

1B04B386-1515-4265-B378-70F9DF7C98BB.jpeg

Passa på att göra en minienkät och fråga hur många i kön som de facto är turister på 1-2 veckors semester. 

Link to comment
Dela på andra sajter

48 minutes ago, spooncreek said:

Passa på att göra en minienkät och fråga hur många i kön som de facto är turister på 1-2 veckors semester. 

Det gick fortare än väntat, en timme från jag gick av planet till jag satt i taxin, så det blev bara en okulär besiktning. Skulle nog påstå att minst 25% var thailändare och 15% västerlänningar som reste med en thailändare och förmodligen bor här. Av de övriga 60% var det nog också många som bor och/eller jobbar här; rena turister är nog inte många procent.

 

En fin ”health transport” jag fått; får dock mera känslan av fångtransport.

 

Nu återstår 6 timmars väntan på PCR testresultatet. Har lite ont i halsen så det blir väl 2 veckor på ett fältsjukhus istället för Dusit Thani…..

9FD14836-DD11-46E1-B18C-71E308F005B1.jpeg

Ändrades av Atom

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev apknug:

Varför måste du ha PCR test innan du åker hem till Sverige? Vad har jag missat.....

 

7 timmar sedan, skrev LTD:

Gissar på för att inte sprida covid på planet

 

5 timmar sedan, skrev Esspe:

Men Qatar har väl inte krävt test innan?

Nä inte när vi flög hem från BKK efter Songkran. Alla svenskar som var nere i vintras hade samma uppfattning, inget PCR test för oss.

 

Norrmännen däremot.....

 

Vi får se vad @soi covboy säger när han landat säkert på hemma mark!

 

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev apknug:

 

 

Nä inte när vi flög hem från BKK efter Songkran. Alla svenskar som var nere i vintras hade samma uppfattning, inget PCR test för oss.

 

Norrmännen däremot.....

 

Vi får se vad @soi covboy säger när han landat säkert på hemma mark!

 

Har UD ändrat avrådan att resa till Thailand sedan du flög?

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev HuaHindinnge:

Har UD ändrat avrådan att resa till Thailand sedan du flög?

Ja och nej. Tillbaka till avrådan, dvs det var avrådan då och är det nu.

 

Sveige kräver dock inte PCR test för ankommande svenskar, norrmännen råkade dock utför att den sista Sovjet staten gjorde det. 

 

(Det skulle kunna vara att qatars personal i Phuket har fattat fel, det hände för folk i BKK innan rutinerna satte sig)

Link to comment
Dela på andra sajter

25 minutes ago, apknug said:

 

 

Nä inte när vi flög hem från BKK efter Songkran. Alla svenskar som var nere i vintras hade samma uppfattning, inget PCR test för oss.

 

Norrmännen däremot.....

 

Vi får se vad @soi covboy säger när han landat säkert på hemma mark!

 

Jag landade i Sverige i måndags och flög med Qatar från Bkk. Vid incheckningen frågade de mig efter mitt PCR-test men jag sade bara att Sverige inte kräver det så var inget mer med det. Har hört att det finns flygbolag som kräver PCR-test oavsett destination och nationalitet så man får helt enkelt läsa på vad som gäller i det specifika fallet.

 

Känns som jag kommer klara mig här två veckor, återstår dock ett par nervösa timmar då jag har ordentligt halsont.

 

Jag får inte lämna rummet innan resultatet är klart och ingen bärs i kylen; tur man har lite svensk husmanskost.

14CC2365-2831-4F79-99A7-D327A8AA574E.jpeg

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minutes ago, Atom said:

Känns som jag kommer klara mig här två veckor, återstår dock ett par nervösa timmar då jag har ordentligt halsont

Det där kan jag förklara, så du ska slippa oroa dig i onödan. Du har druckit för lite Leo under veckan. Ta ett par snabba, helst på fat om det går att få tag på, så släpper det direkt.

 

Om det mot förmodan inte funkar direkt så kan en shot med fisherman original  och vodka lösa upp det sista och fungera som en "booster shot".  Kan man blanda själv när man har gott om tid under karantänsvistelsen.

 

m v h 

 

Stenbordsdoktor Spooncreek

Link to comment
Dela på andra sajter

Thailand i ett nötskal; en absurd bestämmelse om att man inte får beställa en öl på ett hotell där både gäster och anställda är färdigvaccinerade samt tar ett PCR-test var fjärde dag, kringgås genom att ölen serveras i ett fancy vattenglas.
 

Min simpla Singha ser nästan ut som en IPA så fan vet om jag inte skulle be om det glaset ens om man senare kan få ett ölglas 😉

21BEE635-98AF-41C1-91D4-0FDA71F14AFC.jpeg

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

43 minuter sedan, skrev Atom:

Thailand i ett nötskal; en absurd bestämmelse om att man inte får beställa en öl på ett hotell där både gäster och anställda är färdigvaccinerade samt tar ett PCR-test var fjärde dag, kringgås genom att ölen serveras i ett fancy vattenglas.
 

Min simpla Singha ser nästan ut som en IPA så fan vet om jag inte skulle be om det glaset ens om man senare kan få ett ölglas 😉

21BEE635-98AF-41C1-91D4-0FDA71F14AFC.jpeg

Till och med kanske där du bor? Trodde denna kedja inte körde det gamla knepet. Fasen kommer ihåg uppe på Khao sarn road på 90 talet när det var budda dag. Helvete va kaffe folk drack då.

 

Innan jag drog hem från fiskebyn efter Songkran så serverade de ölen i såna där hippa termos muggar, och ställde in öppnade halvtomma  cola flaskor brevid som maskering. 

 

På stranden fick man ölen i såna där "Big Gulp" plastmuggar med lock, tog en evighet att få in dem när de skulle hälla upp allt lite diskret.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 hours ago, apknug said:

Ja och nej. Tillbaka till avrådan, dvs det var avrådan då och är det nu.

 

Sveige kräver dock inte PCR test för ankommande svenskar, norrmännen råkade dock utför att den sista Sovjet staten gjorde det. 

 

(Det skulle kunna vara att qatars personal i Phuket har fattat fel, det hände för folk i BKK innan rutinerna satte sig)

Sverige kräver inte det, det är korrekt. 

Däremot Qatar gör som dom vill, både flygbolaget och landet. 

 

Normalt sett vill flygbolag bara flyga och eventuellt trams är bara hyckleri. 

På planet är det lika packat som vanligt.

Iallafall i Europa. 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Nicholas:

Sverige kräver inte det, det är korrekt. 

Däremot Qatar gör som dom vill, både flygbolaget och landet. 

 

Normalt sett vill flygbolag bara flyga och eventuellt trams är bara hyckleri. 

På planet är det lika packat som vanligt.

Iallafall i Europa. 

Stämmer att både landet och flygbolaget gör som de vill.

 

Jag har dock inte sett att Qatar Airways skulle kräva PCR test av samtliga passagerare för att få komma ombord. De var tidigt ute och flög med mycket hög "Corona säkerhet" inte packade flyg och både staff samt pax med munnskydd och visir. De hade vidare inte ett generella krav PCR test utan det var beroende på destinationen.

 

Därav min fråga om flygbolaget nu har börjat med detta krav på PCR test, från Thailand till Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

16 timmar sedan, skrev Atom:

 

Jag får inte lämna rummet innan resultatet är klart och ingen bärs i kylen; tur man har lite svensk husmanskost.

Skall man inte kunna få öl och vin via roomservice?

 

16 timmar sedan, skrev Atom:

14CC2365-2831-4F79-99A7-D327A8AA574E.jpeg

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-09-18 at 20:52, skrev apknug:

Varför måste du ha PCR test innan du åker hem till Sverige? Vad har jag missat.....

för att komma in i phuket igen måste man testa sig om man inte vill sitta 7 dagar karentärn

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-09-19 at 05:05, skrev Esspe:

Men Qatar har väl inte krävt test innan?

var tvungen att visa testet vid in checkningeni phuket

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-09-19 at 02:55, skrev LTD:

Lite onödigt att mellanlanda i Sverige i 100 dagar lr? 😉

håller med dig. men var tvungen att ta 4 veckor semester i år.och ville inte stanna stanna i sverige

Link to comment
Dela på andra sajter

2 hours ago, Esspe said:

Dom gör vad dom kan för att hålla turisterna borta. Det är väl med hjälp av sånt här det ska generera dom astronomiska fantasisummor man sett.

 

https://www.thephuketnews.com/costs-of-forced-repeated-tests-threaten-canadian-sandbox-holiday-81464.php

Dessutom PCR iför falang, men antigen för thai. 

Negativ särbehandling. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

9 hours ago, Esspe said:

Dom gör vad dom kan för att hålla turisterna borta. Det är väl med hjälp av sånt här det ska generera dom astronomiska fantasisummor man sett.

 

https://www.thephuketnews.com/costs-of-forced-repeated-tests-threaten-canadian-sandbox-holiday-81464.php

Som vanligt en kombination av korruption och oförmåga; i det här fallet förmodligen mest oförmåga. Oförmågan att prata över departements- och provinsgränser är ju ett välkänt problem i det hierarkiska Asien men även i den mördande konkurrensen så tror jag Thailand är på medaljplats.

 

Efter mina 2 dygn i Sandlådan vill jag dock ge en stor eloge till de allra flesta anställda och näringsidkare som ändå gör sitt yttersta utifrån en närmast omöjlig uppgift. De anställda på Phukets flygplats fick en löjligt komplicerad procedur att ändå fungera rätt smidigt. Personalen på hotellet är riktigt bra och tjejerna på 7/11 ruggigt hjälpsamma när jag skulle skicka hem alla Lingongrova, Hönökakor etc till Frugan.

 

Största plusset till ägaren på kvällens restaurang, den enda restaurang som finns inom gångavstånd. En stor skylt om Happy Hour utanför restaurangen och sedan riktiga Heinekenglas på bordet. När jag fick min Happy Hour-öl så frågade jag om han inte var rädd för myndigheterna då de är tydliga med att ingen alkohol får serveras. Fritt översatt från thailändska så svarade han ”En bra dag har jag 15 kunder och 100% beställer ett glas vin till steken eller en öl till burgaren. Om jag inte serverar det så har jag om 3 dagar 0 kunder och alla de pengar jag, min fru och våra föräldrar har investerat är för alltid borta. Jag tar gärna en natt i häktet för det”.

 

Till och med mitt 5-stjärniga hotell serverar alkohol, om än med ölen i vattenglas. Självklart vet polis och myndigheter om det men av någon pervers anledning ska Guvernören ändå hävda att det är förbjudet.

 

Hade först tänkt att jag skulle göra mitt Sandlådebesök till en resetråd men insåg snabbt att det bara går att ta en bild på stranden från 4 olika håll så det får nog vara.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Atom:

Som vanligt en kombination av korruption och oförmåga; i det här fallet förmodligen mest oförmåga. Oförmågan att prata över departements- och provinsgränser är ju ett välkänt problem i det hierarkiska Asien men även i den mördande konkurrensen så tror jag Thailand är på medaljplats.

 

Efter mina 2 dygn i Sandlådan vill jag dock ge en stor eloge till de allra flesta anställda och näringsidkare som ändå gör sitt yttersta utifrån en närmast omöjlig uppgift. De anställda på Phukets flygplats fick en löjligt komplicerad procedur att ändå fungera rätt smidigt. Personalen på hotellet är riktigt bra och tjejerna på 7/11 ruggigt hjälpsamma när jag skulle skicka hem alla Lingongrova, Hönökakor etc till Frugan.

 

Största plusset till ägaren på kvällens restaurang, den enda restaurang som finns inom gångavstånd. En stor skylt om Happy Hour utanför restaurangen och sedan riktiga Heinekenglas på bordet. När jag fick min Happy Hour-öl så frågade jag om han inte var rädd för myndigheterna då de är tydliga med att ingen alkohol får serveras. Fritt översatt från thailändska så svarade han ”En bra dag har jag 15 kunder och 100% beställer ett glas vin till steken eller en öl till burgaren. Om jag inte serverar det så har jag om 3 dagar 0 kunder och alla de pengar jag, min fru och våra föräldrar har investerat är för alltid borta. Jag tar gärna en natt i häktet för det”.

 

Till och med mitt 5-stjärniga hotell serverar alkohol, om än med ölen i vattenglas. Självklart vet polis och myndigheter om det men av någon pervers anledning ska Guvernören ändå hävda att det är förbjudet.

 

Hade först tänkt att jag skulle göra mitt Sandlådebesök till en resetråd men insåg snabbt att det bara går att ta en bild på stranden från 4 olika håll så det får nog vara.

Ja dom ser säkert en hel del mellan fingrarna vad gäller alkoholen på Phuket. En natt i häktet räcker däremot inte i Pattis. Härom veckan snöt dom ett födelseparty på 19 personer och dom fick dela på 400.000 i böter. Dessutom lär den stod för serveringen åka på en större summa. Så i Pattis är det inte att rekommendera.

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Atom:

Som vanligt en kombination av korruption och oförmåga; i det här fallet förmodligen mest oförmåga.

 

. Självklart vet polis och myndigheter om det men av någon pervers anledning ska Guvernören ändå hävda att det är förbjudet.

 

Hade först tänkt att jag skulle göra mitt Sandlådebesök till en resetråd men insåg snabbt att det bara går att ta en bild på stranden från 4 olika håll så det får nog vara.

Det klart polisen vet om det. Frågan är ju hur de använder den kunskapen! Det är knappast oförmågan att handla som träder in där, utan det är nog den andra saken i kombinationen som träder in.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Esspe:

Ja dom ser säkert en hel del mellan fingrarna vad gäller alkoholen på Phuket. En natt i häktet räcker däremot inte i Pattis. Härom veckan snöt dom ett födelseparty på 19 personer och dom fick dela på 400.000 i böter. Dessutom lär den stod för serveringen åka på en större summa. Så i Pattis är det inte att rekommendera.

 

Jo bibsen i Pattis är nog värst i hela landet men samma i Phuket, beror bara på vem som driver restaurangen, finns ett antal ex här där man fått betala rätt höga böter. 

En natt i häktet är nog få som kommer undan med,

Link to comment
Dela på andra sajter

8 hours ago, LTD said:

Jo bibsen i Pattis är nog värst i hela landet men samma i Phuket, beror bara på vem som driver restaurangen, finns ett antal ex här där man fått betala rätt höga böter. 

En natt i häktet är nog få som kommer undan med,

Sitter det ett gäng lokalbor och dricker så kan jag tänka mig att polisen slår till men jag tror poliser på marknivå fått stränga förhållningsregler uppifrån att inte störa Sandlådefolket. Att de skulle stormat in igår där vi satt 5 personer, vid 4 bord, i en restaurang som förmodligen tar 150 pers, känns riktigt osannolikt.

 

Innan jag bokade hotellet hade jag aldrig någonsin hört talats om Bangtao Beach. Här finns inte många hotell, knappt något nattliv och inga sevärdheter. Just nu, när nattlivet ändå är stängt, känns det dock rätt schysst, även om jag skulle föredragit lite större matutbud. Stranden är 6 km lång och man ser i stort sett inga hotell från stranden så jag får lite Walking Dead vibbar när jag kör min morgonpromenad.

 

För en timme sedan trängde solen igenom för första gången så jag lade ned jobbet och skyndade mig ut. Nu såg jag faktiskt ett par personer men fick inte direkt någon Patongkänsla.

 

7D4EC3EF-C7E3-4147-8FB3-7F3306B4129A.thumb.jpeg.39b45936e47b75dc4195b71772ca2490.jpeg

 

A0EFA29B-993A-4D4D-B0B6-92A5EB11FD23.thumb.jpeg.f40ff3cab304a72253fcaf47a629d49a.jpeg

 

Såpass svalt här att man kan sova utan AC och riktigt skönt att vakna av vågorna ett halvdant diskuskast bort.

 

1693912B-BBBA-47E9-9193-5C25F3B6C384.thumb.jpeg.96d780f4d2897d67db9282878045c142.jpeg

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev LTD:

Jo bibsen i Pattis är nog värst i hela landet men samma i Phuket, beror bara på vem som driver restaurangen, finns ett antal ex här där man fått betala rätt höga böter. 

En natt i häktet är nog få som kommer undan med,

När jag vara nere i juli så hade gamla Rockhard öppet för ölgäster trots att barer inte fick ha öppet - tveksamt om de complimentary nuts man får i en skål räknas som restaurangmat dock - hur som helst dök BIB upp och satte upp en liten trafikkontroll i hörnan av Bangla och Song roi pee road men staffen på Oscars(?) verkade inte bekymra sig.

Hela bottenvåningen på gamla Rockhard är omgjort till fyrkantsbarer och efter en stund tittade polisen in och frågade efter vatten att dricka, satte sig ner i baren och snackade med lite thai staff och gick sen ut för att casha in på trafiken.

 

Det hör till saken att det luktade kraftigt av Gröna blend också i lokalen men det verkade inte bekymra polisen alls att det dracks och rökades jazztobak där så den baren verkar fredad...

Ändrades av MaiChai

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Atom:

Sitter det ett gäng lokalbor och dricker så kan jag tänka mig att polisen slår till men jag tror poliser på marknivå fått stränga förhållningsregler uppifrån att inte störa Sandlådefolket. Att de skulle stormat in igår där vi satt 5 personer, vid 4 bord, i en restaurang som förmodligen tar 150 pers, känns riktigt osannolikt.

 

Innan jag bokade hotellet hade jag aldrig någonsin hört talats om Bangtao Beach. Här finns inte många hotell, knappt något nattliv och inga sevärdheter. Just nu, när nattlivet ändå är stängt, känns det dock rätt schysst, även om jag skulle föredragit lite större matutbud. Stranden är 6 km lång och man ser i stort sett inga hotell från stranden så jag får lite Walking Dead vibbar när jag kör min morgonpromenad.

 

För en timme sedan trängde solen igenom för första gången så jag lade ned jobbet och skyndade mig ut. Nu såg jag faktiskt ett par personer men fick inte direkt någon Patongkänsla.

 

7D4EC3EF-C7E3-4147-8FB3-7F3306B4129A.thumb.jpeg.39b45936e47b75dc4195b71772ca2490.jpeg

 

A0EFA29B-993A-4D4D-B0B6-92A5EB11FD23.thumb.jpeg.f40ff3cab304a72253fcaf47a629d49a.jpeg

 

Såpass svalt här att man kan sova utan AC och riktigt skönt att vakna av vågorna ett halvdant diskuskast bort.

 

1693912B-BBBA-47E9-9193-5C25F3B6C384.thumb.jpeg.96d780f4d2897d67db9282878045c142.jpeg

Restaurangerna verkar vara lite fredade i Phuket men däremot har man sett flera tillslag mot privata fester.

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...