Jump to content
IGNORERAD

Phuket Sandbox


Esspe

Recommended Posts

4 timmar sedan, skrev soi covboy:

Sitter och tar sista kaffet på balkongen i phuket nu klockan 7 blir det taxi till flygplatsen och destination bkk. Finns bara nok air att flyga med nu och dom tar bara 14 passagerare varje gång. Efter 2 veckor på ön så har det varit ganska okay. 80% procent stängad ställen men man har fått rört sig fritt. Men jag är nöjd hellre det än att sitta instängd i ett rum i bkk. Så nu blir det det krångligt med åka upp till buriram. Missar planet till buriram med en 1/2 timme så det övernattning i bkk och på söndagen blir det air asia till khonken sen väntar min bil där som jag kör hem med till byn. Får väl se hur det går i hem byn 

Vad fick du ge för Phuket-Bangkok?

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 578
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Esspe

    69

  • Atom

    58

  • Nicholas

    44

  • LTD

    38

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

7 timmar sedan, skrev soi covboy:

Sitter och tar sista kaffet på balkongen i phuket nu klockan 7 blir det taxi till flygplatsen och destination bkk. Finns bara nok air att flyga med nu och dom tar bara 14 passagerare varje gång. Efter 2 veckor på ön så har det varit ganska okay. 80% procent stängad ställen men man har fått rört sig fritt. Men jag är nöjd hellre det än att sitta instängd i ett rum i bkk. Så nu blir det det krångligt med åka upp till buriram. Missar planet till buriram med en 1/2 timme så det övernattning i bkk och på söndagen blir det air asia till khonken sen väntar min bil där som jag kör hem med till byn. Får väl se hur det går i hem byn 

Taxi Bkk-Buriram? Inte ett alternativ?

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev soi covboy:

Sitter och tar sista kaffet på balkongen i phuket nu klockan 7 blir det taxi till flygplatsen och destination bkk. Finns bara nok air att flyga med nu och dom tar bara 14 passagerare varje gång. Efter 2 veckor på ön så har det varit ganska okay. 80% procent stängad ställen men man har fått rört sig fritt. Men jag är nöjd hellre det än att sitta instängd i ett rum i bkk. Så nu blir det det krångligt med åka upp till buriram. Missar planet till buriram med en 1/2 timme så det övernattning i bkk och på söndagen blir det air asia till khonken sen väntar min bil där som jag kör hem med till byn. Får väl se hur det går i hem byn 

Hur har det varit på hotellet? 

 

Restaurang öppen? Öl på restaurang?

 

Pool bar öppen? Öl i pool bar?

 

Room service öppet? Öl från Rom service?

 

Misstänker att det är nej på all öl och man får gå till 7/11 men man måste ju fråga nån med färsk erfarenhet. Verkar man man kommer att åka där över i höst om inget annat händer, men som du säger bättre en inlåst i BKK.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minutes ago, apknug said:

Hur har det varit på hotellet? 

 

Restaurang öppen? Öl på restaurang?

 

Pool bar öppen? Öl i pool bar?

 

Room service öppet? Öl från Rom service?

 

Misstänker att det är nej på all öl och man får gå till 7/11 men man måste ju fråga nån med färsk erfarenhet. Verkar man man kommer att åka där över i höst om inget annat händer, men som du säger bättre en inlåst i BKK.

Hårt fokus på öl? 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minutes ago, apknug said:

Hur har det varit på hotellet? 

 

Restaurang öppen? Öl på restaurang?

 

Pool bar öppen? Öl i pool bar?

 

Room service öppet? Öl från Rom service?

 

Misstänker att det är nej på all öl och man får gå till 7/11 men man måste ju fråga nån med färsk erfarenhet. Verkar man man kommer att åka där över i höst om inget annat händer, men som du säger bättre en inlåst i BKK.

Frågan var inte riktad till mig men jag åker till Stockholm nästa söndag och tillbaka söndagen veckan därpå så har precis gått igenom pappersexercisen. Mitt hotell, Dusit Thani, har upplyst om att de just nu inte får servera alkohol i sina restauranger men att man kan köpa beställa via room service eller köpa själv utanför hotellet. De meddelade också att de snart hoppas kunna servera alkohol igen. 

 

Jag kommer ha fullt upp med jobb under veckorna men det är också två helger och då vore det ju schysst om man ändå kunde ta en öl i poolbaren. Annars får det helt enkelt bli några sexpack från Family Mart på balkongen, inte så illa det heller.  

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Funderar, och behöver era råd.

 

Funderar på att flytta fram vinterns resa till Bangkok och Pattaya och istället boka en ny till Phuket vid samma tid. Bangkok och Pattaya verkar inte så lockande med tanke på stundande karantän osv.

Att byta destination på flygbokningen är förmodligen både krångligt och dyrt?

 

Det har ju alltid varit 30 dagar visunfritt till Thailand, men jag vet inte om jag har läst, hört eller drömt att det är 45 dagar för tillfället? Hur länge gäller det isåfall?

Något annat jag bör tänka på?

 

Tack på förhand. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ganska tydligt att dom flesta använder sandlådan isf karantän. Tyvärr ingen siffra på hur många som var thai men dom räknas väl knappast in av Immigration.

 

A report from the Phuket immigration office, the accumulated number of tourists from July 1-Sept 3 was 27,609.

 

Of the total, 10,355 had left the country and 17,254 were still in the county, with 4,762 remaining in Phuket.

 

https://www.bangkokpost.com/business/2176731/phuket-sandbox-generates-b1-634m-in-two-months

 

Ändrades av Esspe

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Abercrombie:

Funderar, och behöver era råd.

 

Funderar på att flytta fram vinterns resa till Bangkok och Pattaya och istället boka en ny till Phuket vid samma tid. Bangkok och Pattaya verkar inte så lockande med tanke på stundande karantän osv.

Att byta destination på flygbokningen är förmodligen både krångligt och dyrt?

 

Det har ju alltid varit 30 dagar visunfritt till Thailand, men jag vet inte om jag har läst, hört eller drömt att det är 45 dagar för tillfället? Hur länge gäller det isåfall?

Något annat jag bör tänka på?

 

Tack på förhand. 

 

De flesta flygbolag är väldigt generösa med ombokningar nu.

45 dagar gäller just nu men med thai vet man ju inte. Kan ändras när som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-09-05 at 11:25, skrev Abercrombie:

 

 

Det har ju alltid varit 30 dagar visunfritt till Thailand, men jag vet inte om jag har läst, hört eller drömt att det är 45 dagar för tillfället? Hur länge gäller det isåfall?

Något annat jag bör tänka på?

 

Tack på förhand. 

 

45 dagar fick man visumfritt för att kändes orättvist när 15 dagar gick till karantän. Skulle dom minska på antalet dagar i karantän så dröjer det nog inte länge innan dom också justerar visumfriheten lika mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Pattaya eyes reopening in October

 

Pattaya is still considering opening to vaccinated tourists in October under a program where travelers would have to stay in an Alternative State Quarantine (ALQ) hotel for three days. Following that, they would be allowed to travel under sealed routes for three days. On the seventh day they will be able to switch hotels and travel to more destinations, but they must use services from tourism operators with the Safety and Health Administration (SHA) Plus certificate. Vaccinations in districts under the program are being sped up to reach the targeted 70 percent fully vaccinated by next month. Pattaya is hoping foreign businessmen will be attending meetings related to the Eastern Economic Corridor (EEC) scheme which covers Rayong, Chon Buri and Chacheongsao provinces.

 

 

The Tourism Minister is backing the plan to reopen further provinces after the Phuket Sandbox and Samui plus program. Bangkok, Chon Buri (Pattaya), Phetchaburi, Prachuap Khiri Khan (Hua Hin) and Chiang Mai are slated to be opened on October 1st while the third step set for October 15 comprises 21 provinces across the country. The government is also hoping to open up some border provinces to travel with neighboring countries; Surin, Sa Kaeo and Trat with Cambodia; Chiang Rai and Ranong with Myanmar; Nakhon Phanom, Nong Khai and Mukdahan with Laos; and Yala, Narathiwat, Songkhla and Satun with Malaysia.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-09-05 at 13:31, skrev Esspe:

Ganska tydligt att dom flesta använder sandlådan isf karantän. Tyvärr ingen siffra på hur många som var thai men dom räknas väl knappast in av Immigration.

 

A report from the Phuket immigration office, the accumulated number of tourists from July 1-Sept 3 was 27,609.

 

Of the total, 10,355 had left the country and 17,254 were still in the county, with 4,762 remaining in Phuket.

 

https://www.bangkokpost.com/business/2176731/phuket-sandbox-generates-b1-634m-in-two-months

 

Figures released by the Tourism Authority of Thailand and the local Immigration Bureau in Phuket this weekend show that the largest nationality at 13.45% of the 28,176 visitors achieved by the Phuket Sandbox from July 1st to date have been Thai nationals returning to the country

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Framför allt sista biten av artikeln är mycket intressant. Dom stora drakarna och staten stärker sitt grepp om turistindustrin genom div åtgärder. 

 

https://www.thaiexaminer.com/thai-news-foreigners/2021/09/06/new-normal-tourism-is-now-state-controlled/?fbclid=IwAR3_HKyEDaWh6RSNPIKO1_cERA-wXVHSSdOGN_7-1ciuWwGepPZ8tiHnYDs

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev Esspe:

Framför allt sista biten av artikeln är mycket intressant. Dom stora drakarna och staten stärker sitt grepp om turistindustrin genom div åtgärder. 

 

https://www.thaiexaminer.com/thai-news-foreigners/2021/09/06/new-normal-tourism-is-now-state-controlled/?fbclid=IwAR3_HKyEDaWh6RSNPIKO1_cERA-wXVHSSdOGN_7-1ciuWwGepPZ8tiHnYDs

Om Kina håller fast vid sin 22 dagars karantän och Thailand fortsätter i inslaget spår kan även 2022 bli ett bra år för oss som är här. 

Vore kanon med en vinter till i Phuket utan trängsel. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla dom här utspelen om att öppna upp Pattaya riktar sig till utländska turister så jag undrar vad är det som gäller för thailändarna själva och vi faranger som bor här i Thailand?

Någon som vet.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev lasseiudon:

Alla dom här utspelen om att öppna upp Pattaya riktar sig till utländska turister så jag undrar vad är det som gäller för thailändarna själva och vi faranger som bor här i Thailand?

Någon som vet.

 

Vad jag vet är 2 sprutor, test och spårningsapp. Vad jag tror mig veta är förbetalt utvalt hotell.

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
On 2021-09-04 at 11:06, skrev Atom:

Frågan var inte riktad till mig men jag åker till Stockholm nästa söndag och tillbaka söndagen veckan därpå så har precis gått igenom pappersexercisen. Mitt hotell, Dusit Thani, har upplyst om att de just nu inte får servera alkohol i sina restauranger men att man kan köpa beställa via room service eller köpa själv utanför hotellet. De meddelade också att de snart hoppas kunna servera alkohol igen. 

 

Jag kommer ha fullt upp med jobb under veckorna men det är också två helger och då vore det ju schysst om man ändå kunde ta en öl i poolbaren. Annars får det helt enkelt bli några sexpack från Family Mart på balkongen, inte så illa det heller.  

Blir det en 1v tur till Sverige...eller är du i Sverige och åker till STHLM på söndag?

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, andrejsdenruskige said:

Blir det en 1v tur till Sverige...eller är du i Sverige och åker till STHLM på söndag?

Jag är i Bangkok och det blir bara en 5 dagars i Stockholm; landar på måndag och åker hem nästa lördag. Skulle egentligen vilja stanna längre när jag inte varit hemma på så länge, men då familjen inte kan/får följa med och jag också har 2 veckors karantän i Phuket så stannar jag bara så länge jag måste för jobbets skull.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
4 timmar sedan, skrev Atom:

Jag är i Bangkok och det blir bara en 5 dagars i Stockholm; landar på måndag och åker hem nästa lördag. Skulle egentligen vilja stanna längre när jag inte varit hemma på så länge, men då familjen inte kan/får följa med och jag också har 2 veckors karantän i Phuket så stannar jag bara så länge jag måste för jobbets skull.

Ok, då förstår jag. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Idag har jag stuvat om i vinterplanerna. Det blir Phuket och Khao Lak. Pattaya och Bangkok får vänta till juli. Tror att det blir mer rörelsefrihet på detta vis.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, Abercrombie said:

Idag har jag stuvat om i vinterplanerna. Det blir Phuket och Khao Lak. Pattaya och Bangkok får vänta till juli. Tror att det blir mer rörelsefrihet på detta vis.

Måste du bestämma orter att vara på i  Thailand redan nu när så mycket är osäkert? 

Link to comment
Dela på andra sajter

navion hispania

Tja lutar åt detta

Package includes: 

 

Accommodation 7 Nights Including Breakfast at Rawai Palm Beach Resort Superior Pool View Room for 2 Adults

Accommodation 7 Nights Including Breakfast at Sea View Resort Khao Lak Deluxe Room for 2 Adults

Transfers:

Private Transfer from Phuket international Airport to Rawai Palm Beach Resort

Private Transfer from Rawai Palm Beach Resort to Sea view resort in Khao Lak

Other Services: 

Required Insurance with 30 Days Coverage for 2 Adults (Can be Upgraded in case of Staying longer in Thailand)

3 Required PCR Tests for 2 Adults

COE Service (We do the COE For you) for 2 Adults

 

Total Package Price: 53,890 THB For 2 Adults

Så får man se hur mycket man kan vara hemma i Huset i Khao Lak  under "karantäntiden" i Khao lak

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev navion hispania:

Tja lutar åt detta

Package includes: 

 

Accommodation 7 Nights Including Breakfast at Rawai Palm Beach Resort Superior Pool View Room for 2 Adults

Accommodation 7 Nights Including Breakfast at Sea View Resort Khao Lak Deluxe Room for 2 Adults

Transfers:

Private Transfer from Phuket international Airport to Rawai Palm Beach Resort

Private Transfer from Rawai Palm Beach Resort to Sea view resort in Khao Lak

Other Services: 

Required Insurance with 30 Days Coverage for 2 Adults (Can be Upgraded in case of Staying longer in Thailand)

3 Required PCR Tests for 2 Adults

COE Service (We do the COE For you) for 2 Adults

 

Total Package Price: 53,890 THB For 2 Adults

Så får man se hur mycket man kan vara hemma i Huset i Khao Lak  under "karantäntiden" i Khao lak

Var bokar man detta? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur fungerar det om man reserverat via Booking.com, ska man be dom skicka papper på att man har bokat ett SHA + hotell? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...