Jump to content
IGNORERAD

Phuket Sandbox


Esspe

Recommended Posts

Precis nyss, skrev Amigo:

2005-2010

Givetvis en bedömningsfråga, men jag skulle nog hålla med @Atomi detta.

Det är möjligt att det var som mest turister/bar under den tid du menar (2005-2010), men antalet barar har nästan exploderat senaste 10 åren. Detta trots att soierna närmast BR minskat sitt barbestånd.

Men ovanför second road var det klent med barer tidigare, du runt Bukkan ligger de ju vägg i vägg.

 

Men som sagt, det kanske beror på vad man menar. Mycket folk i barer och mycket barer är ju inte riktigt samma sak.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 578
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Esspe

    69

  • Atom

    58

  • Nicholas

    44

  • LTD

    38

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

17 minuter sedan, skrev Atom:

Det var det säkert och det stämmer nog att fyrkantsbarerna har nått sitt zenit. Sedan jag var i Pattaya första gångerna på sent 90-tal har dock antalet barer säkert tredubblats så även om det blir allt svårare att tjäna några pengar på dem så är samtidigt investeringen så liten att det ännu i många år kommer dyka upp nya köpare/hyresgäster.

 

Om jag har fel; när anser du att det fanns som flest antal fyrkantsbarer? 

Vet inte men gissar att det var för minst 5 år sen, kanske 10. När jag flyttade till Pattaya 2007 (?) sen var det betydligt mer drag på dom flesta verksamheter jämfört med när jag åkte därifrån sommaren 2019. Tänker på t.ex massage,hotell, restauranger, folk på stranden, köpcentran, där det då var fullpackat med folk men på slutet nästan inga kunder alls. Men vänta nu, jag tror vändningen kom i samband med finanskrisen 2008, efter den kraschen har marknaden aldrig återhämtat sig.

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minutes ago, frogfish said:

Givetvis en bedömningsfråga, men jag skulle nog hålla med @Atomi detta.

Det är möjligt att det var som mest turister/bar under den tid du menar (2005-2010), men antalet barar har nästan exploderat senaste 10 åren. Detta trots att soierna närmast BR minskat sitt barbestånd.

Men ovanför second road var det klent med barer tidigare, du runt Bukkan ligger de ju vägg i vägg.

 

Men som sagt, det kanske beror på vad man menar. Mycket folk i barer och mycket barer är ju inte riktigt samma sak.

Precis så jag tänker; som mest folk i barerna var det kanske för 10-15 år sedan men då jag anser att antalet barer fördubblats så behöver det inte innebära att antalet folk som sitter i barer minskat; snarare att de spätts ut. Det jag dock är tämligen säker på är att fyrkantsbarer nog inte längre är någon direkt tillväxtbransch där riskkapitalister står i kö för att investera.

 

Just "på fel sida" second road har jag inget större minne av att det fanns särskilt många barer 2005; medans det nu finns hur många som helst. Jag besöker dock bara Pattaya 2 helger om året så kan givetvis ha helt fel.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu ska man inte blanda dark side alls på turist scene. vad jag förstått är det väldigt sällan vanliga två veckors miljonärer hamnar på andra sidan sukumwith. O andra sidan vet nog ingen i hela världen hur många barer det finns eller har funnits på Pattaya, skulle gissa en siffra på 50 000 under senaste 20 åren, var av 10 000 aktiva under vanlig tid, före covid. Då omfattas Naklua-Pattaya-Jomtien områden

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minutes ago, Fritz said:

Vet inte men gissar att det var för minst 5 år sen, kanske 10. När jag flyttade till Pattaya 2007 (?) sen var det betydligt mer drag på dom flesta verksamheter jämfört med när jag åkte därifrån sommaren 2019. Tänker på t.ex massage,hotell, restauranger, folk på stranden, köpcentran, där det då var fullpackat med folk men på slutet nästan inga kunder alls. Men vänta nu, jag tror vändningen kom i samband med finanskrisen 2008, efter den kraschen har marknaden aldrig återhämtat sig.

Fast faktum är ju att antalet turister i Pattaya ökat i stort sett varje år fram till 2019. Antalet västerlänningar stagnerande dock för ganska länge sedan och då Pattaya har fortsätt växa med fler barer, restauranger och köpcentra så blir det givetvis allt mindre "drag" på ställen dit västerlänningar går. Många västeuropeer har också ersatts med ryssar som mer turistar som asiater, och inte heller syns på samma ställen som "typiska" Pattayafaranger.

 

Jag är absolut ingen expert på Pattaya och givetvis är trenden att fyrkantsbarer och traditionell "sexturism" minskar i betydelse. Jag anser dock att fyrkantsbarens död är kraftigt överdriven och nuvarande TAT chef är inte den förste som säger att Thailand ska satsa på kvalitetsturister.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Amigo:

Nu ska man inte blanda dark side alls på turist scene. vad jag förstått är det väldigt sällan vanliga två veckors miljonärer hamnar på andra sidan sukumwith. O andra sidan vet nog ingen i hela världen hur många barer det finns eller har funnits på Pattaya, skulle gissa en siffra på 50 000 under senaste 20 åren, var av 10 000 aktiva under vanlig tid, före covid. Då omfattas Naklua-Pattaya-Jomtien områden

Man behöver inte gå längre än till Bukkan, enorm skillnad från för 10 år sen då det nästan var öde. Nu är väl Bukkan mer vad soi 7-8 var för 15 år sen för barturisterna (inte just nu, men innan covidhelvetet).

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev frogfish:

Man behöver inte gå längre än till Bukkan, enorm skillnad från för 10 år sen då det nästan var öde. Nu är väl Bukkan mer vad soi 7-8 var för 15 år sen för barturisterna (inte just nu, men innan covidhelvetet).

Ju Buakhao har ökat, däremot mellan Beach rd - Second rd minskat i samma takt. det är ju medvetet strategi av stadspampparna

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Amigo:

Ju Buakhao har ökat, däremot mellan Beach rd - Second rd minskat i samma takt. det är ju medvetet strategi av stadspampparna

Och ganska smart kan jag tycka. Locka barnfamiljer och strandtomtar närmast havet, och gömma undan den mindre politiskt korrekta delen några gator upp (de bryr sig inte). Pengar in från båda håll.

Link to comment
Dela på andra sajter

37 minuter sedan, skrev Atom:

 

 

Om jag har fel; när anser du att det fanns som flest antal fyrkantsbarer? 

Jag lägger mig i!

 

Jag anser tidigt 90 tal!

 

Det var innan de byggde hotellen på norra beachbroad vid soi 1-2 Amari, Holiday inn samt A one hotellen. Då fanns det hela hav med fyrkants barer där uppe! Även ut mot second road fanns några hav som är borta. Barområdet där Beefeater ligger är också borta.

 

 

Fast år andra sidan fans det typ inget mycket barer öster om second road då third road var typ en slätt eller grusgång. 

 

Men det har tillkommit barer just där och även på andra ställen så du har nog rätt i att totala antalet är större idag. Kanske mer koncentrerat förr dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minutes ago, Amigo said:

Ju Buakhao har ökat, däremot mellan Beach rd - Second rd minskat i samma takt. det är ju medvetet strategi av stadspampparna

Är dock tämligen säker på att ökningen på fel sida Second Road är klart större än minskningen på rätt sida Second Road vilket ger att det totala antalet barer ökat.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev frogfish:

Och ganska smart kan jag tycka. Locka barnfamiljer och strandtomtar närmast havet, och gömma undan den mindre politiskt korrekta delen några gator upp (de bryr sig inte). Pengar in från båda håll.

Mera hotell, och ännu mer hotell, sen kan man tycka olika om smarthet. Fast det är ju bättre att sex scene flyttas till "avsides". Det som inte syns, finns inte....

 

3 minuter sedan, skrev Atom:

Är dock tämligen säker på att ökningen på fel sida Second Road är klart större än minskningen på rätt sida Second Road vilket ger att det totala antalet barer ökat

Var första gången i Pattis 2006, då var det rätt öde i Jomtien, i stort sett var det endast Bech rd, med avstickkare mot nuvarande 2. rd som slutade vid soi 5. eller vilken nummer har den soi som har Opalen i korsningen Beach rd. Det är svårt att bedöma när det var som mest barer i Pattaya området, för det föds nya och andra dör i väldigt raskt takt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Antalet håliväggenbarer har ökat kraftigt fram till Covid och nyetableringen av fyrkantbarer har gått i stå under samma tid, eller kanske t o m minskat i antal.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

28 minuter sedan, skrev Amigo:

sen kan man tycka olika om smarthet.

Allt handlar om pengar. Jag tycker de gör rätt som utnyttjar strandnära mark till hotell, restauranger och "finbarer" som lockar de "kvalitetsturister" det pratas om. Sen finns det alldeles för mkt stålar i "red light"-businessen för att kasta bort det, den gråsvarta sektorn är en stor del av Thailand (och ffa Pattis). Dessutom göder de gråsvarta även vita businessar som affärer etc.

Och så länge det finns snubbar/snubbor som fyller Nois händer med baht, då slipper Thailand ta ansvar för Noi och hennes kompisar.

 

Sen är det väldigt fascinerande hur många av de "fina" turisterna som "råkar" hamna på barställen. Nyfikenheten ska inte underskattas. Och detta är (var) värre i Patong, många barnvagnar med tillhörande familj som gick nerför Bangla och tyckte att det var "Åh, så äckligt", bara för att när de kommit till änden ta ett varv till......

Ändrades av frogfish
Felstavningar.....
Link to comment
Dela på andra sajter

I vilket fall; om nu alkoholservering kommer börja tillåtas från 1:a december, vilket Prayut antytt, så tycker jag vi utlyser en stor MPR-träff den 4:e december (lördag) på Harrys. Där kan vi vidare diskutera när Pattaya nådde sin peak; både kvantitativt och kvalitativt, eller om den kanske inte är nådd än. Vi kan sedan påbörja en räkning av fyrkantsbarer och se hur långt vi kommer . Det var trots allt alldeles för länge sedan man hörde "Hello sexy man, where you come from" 😉

Ändrades av Atom

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Atom:

utlyser en stor MPR-träff den 4:e december (lördag) på Harrys.

Kommer närvara på mötet om jag befinner mig i närområdet. Barsafari deltar jag inte pga min höga moral o starka karaktär. 🤩

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minute ago, Amigo said:

Kommer närvara på mötet om jag befinner mig i närområdet. Barsafari deltar jag inte pga min höga moral o starka karaktär. 🤩

Jag har också en oerhört hög moral, det gäller bara att ställa in den rätt för att inte missa något man gillar 😉

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Amigo:

Kommer närvara på mötet om jag befinner mig i närområdet. Barsafari deltar jag inte pga min höga moral o starka karaktär. 🤩

Min moral kanske inte är så hög, men den är åtminstone dubbel🙉

Link to comment
Dela på andra sajter

47 minuter sedan, skrev Atom:

Många västeuropeer har också ersatts med ryssar som mer turistar som asiater, och inte heller syns på samma ställen som "typiska" Pattayafaranger.

Vi har sannerligen olika uppfattning om vad som händer/har hänt i Pattaya. Min är att ryssarna nästan försvann från Pattaya/Jomtien när deras valuta tappade med ungefär 50% mot bathen under senare delen av 2014 och inte är i närheten av samma antal som innan. Men det är väl bäst att reservera sig med att säga att jag inte räknat dom. 

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minutes ago, Fritz said:

Vi har sannerligen olika uppfattning om vad som händer/har hänt i Pattaya. Min är att ryssarna nästan försvann från Pattaya/Jomtien när deras valuta tappade med ungefär 50% mot bathen under senare delen av 2014 och inte är i närheten av samma antal som innan. Men det är väl bäst att reservera sig med att säga att jag inte räknat dom. 

Nu blandar du och ger friskt. Ovan skriver du först att flest barer var för 5-10 år sedan och sedan ändrade du till 2008. När jag då hänvisar till att det kan ha verkat så då en del västeuropéer byttes ut mot ryssar så hänvisar du nu till att ryssarna minskade 2014. Det kan väl ändå inte spela någon roll om antalet barer minskat sedan 2008? Att antalet ryssar kraftigt minskade 2014 tror jag alla vet.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Många intressanta inlägg i Phuket Sandbox.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 hours ago, Atom said:

Fast faktum är ju att antalet turister i Pattaya ökat i stort sett varje år fram till 2019. Antalet västerlänningar stagnerande dock för ganska länge sedan och då Pattaya har fortsätt växa med fler barer, restauranger och köpcentra så blir det givetvis allt mindre "drag" på ställen dit västerlänningar går. Många västeuropeer har också ersatts med ryssar som mer turistar som asiater, och inte heller syns på samma ställen som "typiska" Pattayafaranger.

 

Jag är absolut ingen expert på Pattaya och givetvis är trenden att fyrkantsbarer och traditionell "sexturism" minskar i betydelse. Jag anser dock att fyrkantsbarens död är kraftigt överdriven och nuvarande TAT chef är inte den förste som säger att Thailand ska satsa på kvalitetsturister.

Nuvarande TAT chef är iallafall den första som kan starta om med ett nästan blankt papper. 

 

Om man ska få en fullödig bild över barlivet i Pattaya och soi 7 och 8 i synnerhet måste man nog häva utvisningen av BTT. 

Som bonus får man även en historisk bild över utvecklingen i Naklua. 

 

Skämt åsido, dom som vill ha sol bad, öl och horor får ju det ordnat även i las palmas, Grekland, Cancun etc. 

 

Men intressanta tider framöver nu för det händer ju iallafall nåt nu. 

Det kokar i köket. 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 hours ago, Amigo said:

Kommer närvara på mötet om jag befinner mig i närområdet. Barsafari deltar jag inte pga min höga moral o starka karaktär. 🤩

Som bärare av en moralisk värdegrund så följer jag gärna med och ser om några hjälpsamma systrar är i behov av ekonomiskt stöd. 

Ungefär som SIDA och FN, men med en lite mindre budget. 

 

Ändrades av Nicholas
Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Atom:

Att ett Pattaya med stängda barer, alkoholförbud på restauranger och nattligt utegångsförbud inte lockar särskilt många turister är vi givetvis överens om men även Bangkok, Koh Samui och Krabi är nog relativt ointressant om turisterna inte kan få en öl till burgaren, ett glas rött till steken eller jagas hem klockan 11 på kvällen. Äta och dricka gott är nog en betydande beståndsdel på de flestas semester, absolut på min, och ett glas Cola till burgaren kan nog få de flesta att hellre förlägga sin semester någon annanstans.

 

Släpp in alla fullvaccinerade från första december men se till att kommunicera tydligt vad som gäller så folk har en rimlig chans att veta vad som väntar. Se också till att livet för thailändare och oss utlänningar som bor här har, åtminstone något sånär, kommit tillbaka till en normalitet innan dess. Karantänsfritt resande men stängda skolor kommer ingen här någonsin kunna acceptera, det breder bara på ogillandet av turismen.

Det vore konstigt om regeringen helt plötsligt skulle börja att göra rätt saker. Nu verkar det som vaccin börjar ta slut. Uppe i Phitsanulok har de fått besked att de ska vänta med vaccin till nästa månad när det kommer mera. Det kan ju vara lokalt som logistiken inte fungerar, men det skulle inte förvåna mig om det var ett problem inom hela landet. 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Nicholas:

Som bärare av en moralisk värdegrund så följer jag gärna med och ser om några hjälpsamma systrar är i behov av ekonomiskt stöd. 

Ungefär som SIDA och FN, men med en lite mindre budget. 

 

Nu när jag tänker närmare är det nog pga brist på moral och karaktär jag måste avstå från barsafari. Sitter jag hemma med tanten gör jag inget omoraliskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

38 minuter sedan, skrev Amigo:

Nu när jag tänker närmare är det nog pga brist på moral och karaktär jag måste avstå från barsafari. Sitter jag hemma med tanten gör jag inget omoraliskt.

Då har du träffat fel tant....🙃

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...