Jump to content
IGNORERAD

Vedermödor som uppstår eller vägen till UT


John Khonken

Recommended Posts

Idag fredag kom så det efterlängtade beskedet om UT för familjen. Men måste säga att migrationsverket var snabba. När mina papper kom in i måndags och på onsdagen var det klart. I och för sig hade jag alla fördelar men ändå. MEN JAG GÖR VÅGEN FÖR MIGRATIONSVERKET OCH ÄR SÅ JÄVLA GLAD. Längtan är över . Nu är det bara det praktiska som ska lösas. Problem JAVISST. Så härliga problem att lösa.

<<<<<<<<<<<ropa inte hej innan björnen är skjuten, eller va det nu heter.vi har inte fraktat familjen till flyget ännu.

GRATTIS

Baa

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 75
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • John Khonken

    37

  • diskus

    15

  • Baa

    6

  • Herr Chang

    4

Mest aktiva i denna tråd

rogga_rigga

Idag fredag kom så det efterlängtade beskedet om UT för familjen. Men måste säga att migrationsverket var snabba. När mina papper kom in i måndags och på onsdagen var det klart. I och för sig hade jag alla fördelar men ändå. MEN JAG GÖR VÅGEN FÖR MIGRATIONSVERKET OCH ÄR SÅ JÄVLA GLAD. Längtan är över . Nu är det bara det praktiska som ska lösas. Problem JAVISST. Så härliga problem att lösa.

UT-ansökan den 4 januari 2010, intervju den 4 februari samt UT-beslut den 3 mars. Det är snabbt!

GRATTIS !

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Bättre en så. Den fjärde lämnade vi in papper för giftemål. Den 21 jan lämnade vi in papper för UT. Väldigt snabbt och väldigt roligt. Så i morgon firar jag

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Nu När allt är klart vill man att tiracen kommer så fort som möjligt. men vi bestämde att flickan ska gå klart skolan först. Hon slutar i slutet av mars. När jag kollade billjetter i april var det väldigt fullt på thai. Inte billigt. men hittade billjettet den 22 april. Så det är bara att vänta på något gott. NU ÄR DET NÄRA HOPPAS JAG

Link to comment
Dela på andra sajter

Faaaaan, sluta hoppas, gå och köp barnkammarmöbler, ALLT OK..

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Redan fixat BAA. Det enda som saknas är en säng till dottern. Har några veckor på mig så jag är inte orolig. Sedan får väl frugan bestämma vad som kanske ska inhandlas. Pratat med SFI. Pratat med skola och dagis. Talat med försäkringskassan om flickorna och frugan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis John Khonken!

Den lättnad man upplever när UT är klart glömmer jag aldrig...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Herr Chang

Först stort tack. Sedan till känslan . Trodde fan inte det var sant. Visste inte om jag skulle gråta eller skratta heltokigt. Blev totalt veck. Jag är en praktiker så nu har jag 100 saker som måste fixas innan familjen kommer. Men det är så jävla roligt att upptäcka en helt ny värld. Skola-sfi-dagisplats och massa annat som jag endast hört talas om dom senast 30 åren. Man har ju levt i en skyddad värld. Nu på ålders höst ska man upptäcka det alla talade om när man var runt 20.

Link to comment
Dela på andra sajter

Leksandstars

Det gick inte hundra idag hos ambassaden. Saknades nagra papper om domstolen for en av frugans barn. Det ar krangel hela tiden. Men vi fick tid for interjuv. Men frugan maste ta med sig dottern pa interjuven. Da maste hon vara borta ett par dagar fran skolan. Inte bra tycker jag. Hon ar endast 13 ar gammal Ska forsoka beratta battre om allt. Orkar inte nu.

Det där domstolspappret.Kommer du i håg vad det heter?

Håller nämligen på att fixa med alla papper till UT ansökan.

Är det dokumentet att mamman är vårdnadshavare (dokument 14 på amphur)

eller är det något annat papper jag måste också ha.

mvh Patrik

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Jag förstod inte pappret. Men det är vårdnadsintyg från Amphoer. Där det stod att min fru är ensam vårdnadshavare till flickan

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Leksand

Det pappret är väldigt viktigt för ambassaden. Ambassaden ville också interjuva barnet. Vad som sades har jag ingen aning om. Men bra gick det

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag kör på i denna tråden eftersom ämnet redan finns.

Sitter just nu mitt i visumeländet. Min dam var på intervju den 8 mars i Bangkok.

Idag ringde jag MIG och fick reda på att papperna iallafall har kommit till Sverige nu och jag fick ett diarienummer och en handläggare. Han på upplysningen berättade då att Göteborg inte var bästa sättet att få för dom har väldigt mycket att göra.

Ringde min handläggare ch fick reda på att hon tagit semester till den 6/4 så nu sitter man här och vet att vad som helst kan hända på vägen innan vi sitter med ett UT i handen.

Tydligen är dom mer optimistiska i Bangkok än i Sverige för i Bangkok sa dom till tjejen att det kan ta 6 veckor vilket hon tyckte var ok medan han på upplysningen idag då kontrade med att det finns dom som väntar 8 månader.

Varje dag är verkligen en ny långsam väntan.

Jag skall ner till Thailand 19/4 och hade så gärna haft henne med mig hem den 5/5.

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Diskus

Detta är svårt. Vi var gifta och hade barn ihop. Hur din situation ser ut vet jag ej. Har en annan kamrat vars flickvän fick sitt upphållstillstånd på ca 1.5 månad. Så hav förströstan. Visserligen i solna det också. Pröva som någon föreslog. Skicka in papprena så att handläggaren har dom när hon kommer tillbaka den 6 april. Jag körde gråtvalsen och spelade på moderskänslor. ALLT ÄR TILLÅTET I KRIG OCH KÄRLEK. Så kör på men ljug inte. För dom granskar vad ni båda talat om

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har inga barn inblandade så då borde det ju vara lättare.

Kom inte vidare igår eftersom jag var i fel tråd men den blanketten du visade i andra tråden är ju samma som vi fyllde i för henne.

Är det den så är det inga problem.

Nä ljuga ska vi inte göra, det kan bara skapa problem i framtiden. Gissar att dom samlar det mesta man sagt sedan första besöksvisat lämnades in.

Är det något mer än blanketten och ett snällt telefonsamtal hon som är handläggare vill ha?

Här ska fixad allt så hon kan öppna det på tisdag innan hon ringer mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Jag skulle skriva ett känslosamt brev utanför blanketten. Hur mycket du saknar din flickvän. Hur du blivit en ny människa med henne vid din sida. Hur mycket hon betyder. Så skulle jag göra. Kostar inget extra. Men fru MIG kanske handlägger dig fortare då vad vet jag

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, jag tackar för all hjälp. Känns ju nu som varje steg man kan ta är en fördel för då händer någonting iallafall istället för att bara gå och vänta.

Så för att gör fru MIG nöjd ska man sända in blankett 114021 och ett brev?

Är det något mer hon kan tänkas vara nyfiken på som man kan förse henne med i förskott?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta alla mina frågor men det här är ju väldigt viktigt för mig som säkert många av er förstår.

Ska jag fylla i blanketten som jag skriver den eller från hennes sida, ska det vara mitt passnummer och syskon och sånt eller ska den i stort sett se identisk ut med den hon lämnade in?

Link to comment
Dela på andra sajter

Så då är blankett 114021 ifylld som om det var hon som skrev den med hennes passnummer och syskon. Personligt brev till handläggaren klart och ett par foto fixade. Kan det vara något mer fru MIG skulle kunna vilja se om man nu ska förebrå henne?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fortsätter berätta om vägen om det kan vara till hjälp för andra.

Idag ringde fru MIG mig och det känns ju bra att hon ringer redan någon timme efter hon är tillbaka från semester. Hon bad om en passkopia för mig och den låg på brevlådan 20 minuter efter hon hade bett om den.

Så nu återstår hennes beslut. Hon berättade att om hon kan fatta beslut utifrån de skriftliga handlingarna så går det på inom 2 veckor medan om det behövs ytterligare prövning så sänder hon det vidare till en annan handläggare och då kan det ta upp till 6 månader.

Så nu hålls det alla tummar att hon tycker hon kan fatta beslut utifrån alla blanketter hon fått. Det är verkligen väntans tider nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

jag tror du ligger bra till. Fru MIG ringer. Hon ville väl ha alla sidor på passet för att jämföra. Med historien din flickvän berättat. Och har ni nu inte farit med osanning så är hoppet stort. NU HÅLLER JAG ALLA TUMMAR OCH STORTÅR

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns skönt med några tummar och tår när man kastas i tanken mellan hopp och förtvivlan. Ena stunden tänker man det är klart och andra stunden får man för sig att det kan ta tid.

Här har vi bara kört med sanning. Har ingen anledning att ljuga och det vore nog väldigt dumt att försöka också.

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Diskus

BRA DÄR. Nu hoppas vi. Jag har nämligen 100 % förståelse för vad du går igenom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Idag ringde fru MIG igen, Tackar för den hjälp jag fått här så jag kunde förebrå henne med papper. Hon sa att alla de papper jag sänt var bra och vad hon behövde. Tyvärr så hade vi missat ett papper motsvarande personbevis för tjejen så nu får hon gå till Amphur imorgon och sedan resa vägen Surin - Bangkok en gång till för å lämna det pappret. När det når Göteborg så ska det hela vara klart påstår fru MIG så nu känns det som det är nära till ett beslut iallafall.

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Dessa papper . Dessa papper. hade hur många som helst som inte dög som dög som inte dög. Höll på att få snurren.

mitt tips LLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE hetsa inte upp dig. Hjälper tyvär inte. Jag tror fru MIG förslag att frugan åker med pappret till ambassaden är bra. I så fall. Säg till damen att gardera sig med allt. Pröva att få ambassaden att skicka det express eller maila till Fru MIg så att beslutet skyndas på. Annars tar det ytterliggare en månad minst. Så försök få fru MIG e-mail adress och be damen att köra gråtvalsen så dom mailar medans hon står där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...