Jump to content
IGNORERAD

Hus i Isaan


zimmerman

Recommended Posts

Quote

Priserna i Phuket har aldrig stoppat mig.

Däremot har priserna i Korat lockat mig. :wai:

Hus är dyra i Phuket. Öl har alla råd med

Jag skulle aldrig bosätta mig någonstans bara för att det är billigt. Jag vill även trivas.  :)

Och husen dyra på Phuket ??? Man måste väl se till vad man får när man säljer. Då ser du vad huset kostat.

Ännu så länge är väl värdeökningen större på Phuket än Korat.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 71
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Cosmo

    6

  • Baa

    5

  • andrejsdenruskige

    5

  • Thaifiskaren

    4

Mest aktiva i denna tråd

Guest jfk_68

Quote

Jag skulle aldrig bosätta mig någonstans bara för att det är billigt. Jag vill även trivas.  :)

Och husen dyra på Phuket ??? Man måste väl se till vad man får när man säljer. Då ser du vad huset kostat.

Ännu så länge är väl värdeökningen större på Phuket än Korat.

Vad ska man med värdeökning till?

/jfk

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Vad ska man med värdeökning till?

/jfk

Precis, om man bor i Korat behöver man inte fundera på det... :)

Sådana problem har vi bara på Phuket.  :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ölen i Phuket  - dyr, men väl värd sitt pris. (50-80 Bath 33 cl)

Hus/lägenhter i Phuket - mycket dyra, men ändå på väg upp. ( Även upp det har varit lite bergochdalbana)

Tuk-Tuk i Phuket - svindyrt. 200 Bath på flaket på en djä..a TukTuk för en tur på 1 km, en resa som efter senast prishöjningen i Bangkok fortfarande kostar 35 Bath i en aircon taxi.

Från en som inte varken valde havet eller Isaan, utan Auytthaya ( dock med en "reträttplats" ,när behovet av lite svenska och "farangkäk" blir för stort, i form av en lägenhet i Patong, se bild vänster, 20 meter från havet)

Link to comment
Dela på andra sajter

Även om jag inte bor i Isaan känner jag som flera av ovanstående. Vår by är lugnet självt under förutsättning att ingen just dött eller ska gifta sej (för då brakar som vanligt hela helvetet löst). Bättre ställe att komma ikapp sej själv finns bara inte. I stället för att bygga nytt har vi valt att renovera Morsans hus till en mycket rimlig kostnad i jämförelse vad det skulle kosta att bygga nytt. Och jag personligen trivs mycket bättre i ett gammalt inbott trähus än i ett nytt betongskrälle. Men smaken är som baken delad, huvudsaken att var och en trivs med sitt. Vill jag bada (och det gör jag) så åker jag i nuläget och våldgästar en kompis ett par dar, om ett eller två år blir det en pool som heter duga. Väntar tills vi flyttar dit permanent. Mycket kan hända med en obevakad pool under sommaren.

När lusten efter sandstrand blir övermäktig tar vi bilen till Rayong och frugans brorsa. Han känner "alla" på Koh Samet och brukar kunna fixa kanonboende till en hygglig slant. Brukar bli ett par veckor per säsong där. Sen har vi nära till Sirikit Dam, där vi brukar hyra ett flytande hus ihop med lite andra släktingar nån vecka. Så nog badas det även om man bor i inlandet.

När jag dör vill jag bara somna in fridfullt och stilla, precis som farfar.

Inte vrålande av namnlös fasa, som hans passagerare.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Quote

Jag skulle aldrig bosätta mig någonstans bara för att det är billigt. Jag vill även trivas.  :)

Och husen dyra på Phuket ??? Man måste väl se till vad man får när man säljer. Då ser du vad huset kostat.

Ännu så länge är väl värdeökningen större på Phuket än Korat.

Varför ska man sälja när man trivs?

Att sälja ett hus och köpa ett nytt är som att flytta pengarna från höger ficka till vänster ficka, när bägge husen har haft en någorlunda lik procentuell värdeökning.

Om man däremot gör vinst och har kul för pengarna så har du haft nytta av värdestigningen.

Om det är pengar du ska göra så kan du gärna köpa hus, men då binder du upp hela värdet/förmögenheten i huset och saknar ett rörelse kapital.

Låt oss säga att du lägger 3 miljoner i ett hus och du behöver 500.000 i morgon. Det betyder att du ska sälja 1/6 del av ditt hus och det är ganska svårt :crazy:

Som sagt, värdet på huset är inte intressant innan det är sålt och du får inte någon nytta för pengarna om du inte köper ett billigare hus.

Bättre att sitta med cash i djungeln och kunna dra till Phuket än att sitta med hus i Phuket och ruva på förmögenheten.

Hade jag haft en massa miljoner till övers hade jag köpt hus i Phuket OCH Korat i mitt fall. Nu får jag välja :furious2:

P.S Tycker för övrigt att Pukkan är värt varenda öre. Räknar inte pengar på semester :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta  handlar om cash ERL vad vissa drömmer om :thumbsup:

Köpa norra etc är billigt

Köpa Phuket omöjligt pga priser som vi vanliga inte har :D

Så varför inte unna sej i norra thai med riktig luxus för lite peng :D

Många på detta forum vet inte vad real luxus kostar uppe här ;D

Men jag vet & kommer att ha den fetaste Poolen :crazy:

Nu snackar jag om 250-300 sek :D slå det om du kan

Link to comment
Dela på andra sajter

Till andrejs..

Självklart ska du inte sälja om du trivs. Det jag vill få fram är att många bygger hus i djungeln bara för att prislappen är låg.

Men i slutändan blir dyrare än t.ex. Phuket p.g.a värdeökningen. Näre dom i själva verket vill bo i Pattis eller Phuket.  :)

Fetaste poolen i Isaan..Coooolt  :) men nej tack. Badar hellre i havet på Phuket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ölen i Phuket  - dyr, men väl värd sitt pris. (50-80 Bath 33 cl)

Hus/lägenhter i Phuket - mycket dyra, men ändå på väg upp. ( Även upp det har varit lite bergochdalbana)

Tuk-Tuk i Phuket - svindyrt. 200 Bath på flaket på en djä..a TukTuk för en tur på 1 km, en resa som efter senast prishöjningen i Bangkok fortfarande kostar 35 Bath i en aircon taxi.

Från en som inte varken valde havet eller Isaan, utan Auytthaya ( dock med en "reträttplats" ,när behovet av lite svenska och "farangkäk" blir för stort, i form av en lägenhet i Patong, se bild vänster, 20 meter från havet)

Kalim är väl inte Patong, det är som att säga att Solna är Stockholm.  :):):)

Är det du som hyr ut lägenheten på Blocket? Känner igen bilden. ???

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Cosmo

"Mitt hotell" Residence Kalim Bay ligger 1,8 km från Bangla Road, visserligen är jag f.d göteborgare och mina kunskaper om geografin på "baksidan" är något begränsade men nog är det mer än 1,8 km från Solna till Stockholm City. :-

Bilden jag använder har jag tagit själv och den, liksom min lägenhet finns inte på Blocket, men jag känner minst en ägare som hyr ut via Blocket.

Min lägenhet går också att hyra men det är inte värt att tala om hur för då lär jag bli portad för "olaga reklam".

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Cosmo

"Mitt hotell" Residence Kalim Bay ligger 1,8 km från Bangla Road, visserligen är jag f.d göteborgare och mina kunskaper om geografin på "baksidan" är något begränsade men nog är det mer än 1,8 km från Solna till Stockholm City. :-

Bilden jag använder har jag tagit själv och den, liksom min lägenhet finns inte på Blocket, men jag känner minst en ägare som hyr ut via Blocket.

Min lägenhet går också att hyra men det är inte värt att tala om hur för då lär jag bli portad för "olaga reklam".

Tjena Kalim.

Skojade lite bara, visst kan man räkna det till Patong.  :)

Vet precis var det ligger, och det är en som konstant hyr ut en lägenhet i den kåken på Blocket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Cosmo.

Jag uttrycker alltid mig "lite stelt".

"Blocketmannen" är en trevlig kille, och det måste han givetvis eftersom han kommer från västkusten  :thumbsup:

Kul att det är folk som känner till Kalim Bay, Du är den andra här på MPR. En riktig pärla "i  utkanten av Patong"

Kalim

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Jag tror absolut inte att många utlänningar skulle vilja flytta från Isaan till en badort, för dom flesta är det inte en ekonomisk fråga.

Man vill vara nära släkt och vänner i första hand och sen är det folket här uppe med sin härliga livsstil och mentalitet som lockar.

Jag tror att dom flesta skulle kunna bygga ett hus inte direkt på stranden men några gator upp på dom flesta platser men att dom inte vill bo där, så är det för mig och min fru också. Jag tycker inte att det blir ett naturligt thai liv om man ska vara omgiven av inoljade utlänningar och falang resturanger, det kan man åka till men bo skulle jag aldrig kunna tänka mig. Enda alternativet för oss skulle vara Pratchup Chiri Kahn där vi har släkt, men jag lämnar inte Nong Khai och Udon Thani frivilligt.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Quote

Till andrejs..

Självklart ska du inte sälja om du trivs. Det jag vill få fram är att många bygger hus i djungeln bara för att prislappen är låg.

Men i slutändan blir dyrare än t.ex. Phuket p.g.a värdeökningen. Näre dom i själva verket vill bo i Pattis eller Phuket.  :)

Fetaste poolen i Isaan..Coooolt  :) men nej tack. Badar hellre i havet på Phuket.

Då är vi överens!

Vill man hellre bo i Pattis eller Pukkan, men köper i djungeln så är det dålig affär.

Som oftast betalar jag inte ett enda öre för saker jag inte vill ha.

Har ännu inget hus, varken i Phuket eller Isaan så det har inte kostat mig många kronor. Men skulle det bli något just nu så skulle det bli Korat och sedan kan man ta in

på hotell var man nu än väljer att resa.

Link to comment
Dela på andra sajter

För min del i Surin, så ser jag att det nästan alltid är ett ekonomiskt val av de äldre personer som flyttar dit. Jag menar vilken pensionär idag har råd med att leva ett fritt liv i t.ex. Pattaya.

Med fritt liv menar jag att de har precis allt de behöver eller vill ha: Fint hus, fin bil, ta det lugnt i baren med öl och likasinnade vänner, semester om de vill (de flesta vill ju fortfarande ta semester ifrån sitt vanliga liv, i Pattaya blir det svårare tycker jag) och slipper oroa sig för framtiden. Deras pension räcker.

För yngre killar är det oftast kärleken som för dem till Surin... :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest paw-76

Jag trivs ruskigt bra uppe i Roi et . Många vänner har man fått där uppe . Och jag tror inte att jag skulle

vilja äga nåt på någon semesterort . Bättre då att hyra , så man kan åka runt på olika ställen .  :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Quote

Jag trivs ruskigt bra uppe i Roi et . Många vänner har man fått där uppe . Och jag tror inte att jag skulle

vilja äga nåt på någon semesterort . Bättre då att hyra , så man kan åka runt på olika ställen .  :thumbsup:

Enig :wai:

(med mkt pengar så kan mn tänka sig äga något i varje turistort) :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wwwebster

Jag skulle helst ha hus i Jomtien men det är ju så att huset används av svärmor också och hon vill absolut inte flytta från släkt och vänner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske för att man inte är tonåring längre och vill ha lugn o ro omkring sig, personligen har jag s.k. resklåda, vill hinna se så många olika ställen som möjligt innan det är försent så för oss gäller nya mål en eller två ggr per år och då vill man ju inte lägga alla stålar i en skål, därför bor vi Udon och mår bra.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Något husbygge i Thailand lär det inte bli..kan däremot tänka mig att hyra ett hus några månader om året (vintertid) den dagen frugan och jag blir pensionerade. den som lever får se... :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Plätt

Quote

Varför bygger man hus i Isaan och inte vid havet, om man nu vill bosätta sig i Thailand?

Själv upplever jag inlandet som outhärdigt stora delar av året!

Som i Sverige varför bor alla inte i skärgården :morgon:

Man bygger/köper där man själv vill enkelt va :na:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

kul att så många trivs i Isaan,samma här även om jag inte skulle vilja bo där.Verkligheten för en hel del faranger är ju trots allt att våra thaidamer vill vara hemma hos familjen detsamma gäller väl för många faranger i Sverige,amn vill bo där man har sin familj.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Jag tror faktiskt att många falanger ser sin thailändska familj som sin egen, inte bara sin frus.

Av den enkla anledningen att familjen och släkten betyder mera där, och man umgås och hjälper varandra mycket mer än i Sverige.

Här verkar dom flesta bara träffas när arv ska delas upp, åtminstone är det så för dom flesta svenskar jag känner.

Släkten är inte så viktig längre i Sverige, det är synd att det har blivit så, men folk har inte tid säger dom.

I Thailand finns tiden och gemenskapen som också oftast falangen fastnar för, till allas glädje.

Så för mig skulle det kännas onaturligt att inte vara en del av familjen, och jag skulle sakna dom lika mycket som jag tror dom skulle sakna mig.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...