Jump to content
IGNORERAD

Köpråd 55" TV


lasseiudon

Recommended Posts

6 timmar sedan, skrev Bibben:

Köp en 65+

 

 

Precis - en TV kan aldrig bli för stor så länge den ryms på väggen.

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 158
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Risifrutti

    27

  • Fantomen

    18

  • Enis

    13

  • Swippe

    12

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

7 timmar sedan, skrev Bibben:

Köp en 65+

 

 

Skulle aldrig köpa en 65+, kanske om jag fick betalt skulle jag slå till.😉

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev born41:

Skulle aldrig köpa en 65+, kanske om jag fick betalt skulle jag slå till.😉

Min gräns går vid 25-40+, men alla är vi olika😄

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Bibben:

Köp en 65+

 

 

Ja helt klart, har själv en 75" och nästa blir minst 85". Inte för att man behöver så stort kanske men jag gillar att titta på TV dagligen (mycket Youtube) och har man en TV som håller i säg 10 år och kostar 25 000 kr så blir det 2500 kr per år för att ha "biokänsla" och det är det värt då tycker jag. :-) 

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

40 minuter sedan, skrev Swippe:

Ja helt klart, har själv en 75" och nästa blir minst 85". Inte för att man behöver så stort kanske men jag gillar att titta på TV dagligen (mycket Youtube) och har man en TV som håller i säg 10 år och kostar 25 000 kr så blir det 2500 kr per år för att ha "biokänsla" och det är det värt då tycker jag. :-) 

Det är väl avstånd gentemot soffa eller var ifrån du tittar som bestämmer storleken?

 

En 85" för 30,000 kr kan betraktas som sämre än en 55" för 10, 000 (av samma kvalitet) kr från samma avstånd.

 

Enkel matematik som inte säljarna nuförtiden inte bryr sig om. 

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev Risifrutti:

Det är väl avstånd gentemot soffa eller var ifrån du tittar som bestämmer storleken?

 

En 85" för 30,000 kr kan betraktas som sämre än en 55" för 10, 000 (av samma kvalitet) kr från samma avstånd.

 

Enkel matematik som inte säljarna nuförtiden inte bryr sig om. 

Njae, möjligt att det finns nån "regel" experterna går efter som bestämmer vilken storlek som är optimal på ett visst avstånd. Men jag sitter 3 meter ifrån min TV vilket är väldigt nära får man väl säga och jag upplever absolut inte min 75" som för stor. Det är möjligt att det gjorde skillnad förr i tiden när en megastor TV hade rätt kass bild men det inte märktes om man satt på tillräckligt stort avstånd ifrån den. Men dagens TV oavsett om det är den billigaste eller dyraste i segmentet så kommer man knappast tycka att bilden är dålig på något sätt även om TV´n är jättestor och man sitter på kort avstånd. 

 

Det är min erfarenhet i alla fall, min förra TV var 65", innan dess 55" osv, så jag är van vid ganska stora TV 😛 

Ändrades av Swippe

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

33 minuter sedan, skrev Swippe:

Njae, möjligt att det finns nån "regel" experterna går efter som bestämmer vilken storlek som är optimal på ett visst avstånd. Men jag sitter 3 meter ifrån min TV vilket är väldigt nära får man väl säga och jag upplever absolut inte min 75" som för stor. Det är möjligt att det gjorde skillnad förr i tiden när en megastor TV hade rätt kass bild men det inte märktes om man satt på tillräckligt stort avstånd ifrån den. Men dagens TV oavsett om det är den billigaste eller dyraste i segmentet så kommer man knappast tycka att bilden är dålig på något sätt även om TV´n är jättestor och man sitter på kort avstånd. 

 

Det är min erfarenhet i alla fall, min förra TV var 65", innan dess 55" osv, så jag är van vid ganska stora TV 😛 

Det finns ingen tumregel för storlek och avstånd längre pga den nya tekniken (beroende på kvalitet). Kan dock lova dig att byter du från 75" till 85" vilket är ganska mycket på 3m håll så kommer du inte uppleva bättre bild kvalitet, snarare små differenser som finns i vissa äldre filmer. Tittar du på en mindre tex "55" tum så hinner ögat inte märka av dom små skillnader som faktiskt finns där.

 

Du betalar egentligen för en synligt större ram, men digitalt så ser du ingen skillnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Risifrutti:

Det finns ingen tumregel för storlek och avstånd längre pga den nya tekniken (beroende på kvalitet). Kan dock lova dig att byter du från 75" till 85" vilket är ganska mycket på 3m håll så kommer du inte uppleva bättre bild kvalitet, snarare små differenser som finns i vissa äldre filmer. Tittar du på en mindre tex "55" tum så hinner ögat inte märka av dom små skillnader som faktiskt finns där.

 

Du betalar egentligen för en synligt större ram, men digitalt så ser du ingen skillnad.

Får inte plats med större än 75" nu i möbeln den står i, köper jag en 85" så blir det i min nya bostad där den kommer hänga på väggen och jag kommer ha betydligt längre avstånd än 3 meter. Jag hade gärna köpt större än 85" också men priserna är betydligt högre när man går över 85", upp till just 85" så är priserna väldigt överkomliga 😛 

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Swippe:

Får inte plats med större än 75" nu i möbeln den står i, köper jag en 85" så blir det i min nya bostad där den kommer hänga på väggen och jag kommer ha betydligt längre avstånd än 3 meter. Jag hade gärna köpt större än 85" också men priserna är betydligt högre när man går över 85", upp till just 85" så är priserna väldigt överkomliga 😛 

Ditt ego vill ha en stor skärm, men ditt öga bryr sig inte. Pratar vi lägenhet/bostad så glöm 85" för bättre bildkvalitet.

 

Köp vad du vill, men vad du än gör så lyssna inte på säljarna i butiken:)

 

Allt ligger i betraktarens ögon och det är väldigt individuellt. Prova mindre och byt upp dig om du inte är nöjd. Du har alltid minst 30 dagars returrätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

39 minuter sedan, skrev Swippe:

Får inte plats med större än 75" nu i möbeln den står i, köper jag en 85" så blir det i min nya bostad där den kommer hänga på väggen och jag kommer ha betydligt längre avstånd än 3 meter. Jag hade gärna köpt större än 85" också men priserna är betydligt högre när man går över 85", upp till just 85" så är priserna väldigt överkomliga 😛 

Jag gick från projektor med 104" duk till 65" tv när vi flyttade 😒 nästa gång blir det minst en 85a. Har man 3-4m mellan soffa å tv är 100" inga problem. Stor tv är coolt 😎

Vid nästa byte åker 65an in i sovrummet å 50ian ut. 

Ändrades av LTD
Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev LTD:

Jag gick från projektor med 104" duk till 65" tv när vi flyttade 😒 nästa gång blir det minst en 85a, ju större desto bättre helt klart. Har man 3-4m mellan soffa å tv är 100" inga problem. Stor tv är coolt 😄

Vid nästa byte åker 65an in i sovrummet å 50ian ut. 

Du kan väl inte jämföra en projektor med en ny LED TV?

 

Vad hade din projektor för ljuskälla? Halogen på max 3000K (12V förmodligen)

Link to comment
Dela på andra sajter

55 minuter sedan, skrev Risifrutti:

Ditt ego vill ha en stor skärm, men ditt öga bryr sig inte. Pratar vi lägenhet/bostad så glöm 85" för bättre bildkvalitet.

 

Köp vad du vill, men vad du än gör så lyssna inte på säljarna i butiken:)

 

Allt ligger i betraktarens ögon och det är väldigt individuellt. Prova mindre och byt upp dig om du inte är nöjd. Du har alltid minst 30 dagars returrätt.

Eller tvärt om, prova stort och byt ner om den är för stor.

 

Läste en intervju med en tv nasare, han sa dock nåt tänkvärt. De som kom tillbaka och ville byte var de som hade köpt för litet o ville ha större. Det kom nästan aldrig tillbaka nån åt andra hållet.

 

Kör själv OLED 65 hemma, två tre år gammal hade jag köpt idag 75 helt klart, de var ohemult dyra förr.

 

Men i studion i Thailand fick det bli en 55a qled från TCL.

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev apknug:

Eller tvärt om, prova stort och byt ner om den är för stor.

 

Läste en intervju med en tv nasare, han sa dock nåt tänkvärt. De som kom tillbaka och ville byte var de som hade köpt för litet o ville ha större. Det kom nästan aldrig tillbaka nån åt andra hållet.

 

Kör själv OLED 65 hemma, två tre år gammal hade jag köpt idag 75 helt klart, de var ohemult dyra förr.

 

Men i studion i Thailand fick det bli en 55a qled från TCL.

Absolut kan man göra som du säger och byta ner sig, men ingen gör det!

 

Skillnaden  är att tack vare LED så kan du själv ställa in färgskalan röd, grön och  blå och vit i vissa modeller. Det gör att skärpan och kontrasterna  anpassas efter avståndet. Ju större TV, desto mer färg. Dom flesta fattar inte det utan ser bara "ramen". Inget fel i det, men lite som att jaga mygg med bazoka. Ögat kan inte uppfatta alla färgblandningar på så korta avstånd, så varför då betala för det när det upplevs lika bra med en mindre bildyta, och ibland till och med bättre.

 

Kör själv med 55" från ca 4m avstånd och behöver verkligen inget större.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Risifrutti:

Absolut kan man göra som du säger och byta ner sig, men ingen gör det!

 

Skillnaden  är att tack vare LED så kan du själv ställa in färgskalan röd, grön och  blå och vit i vissa modeller. Det gör att skärpan och kontrasterna  anpassas efter avståndet. Ju större TV, desto mer färg. Dom flesta fattar inte det utan ser bara "ramen". Inget fel i det, men lite som att jaga mygg med bazoka. Ögat kan inte uppfatta alla färgblandningar på så korta avstånd, så varför då betala för det när det upplevs lika bra med en mindre bildyta, och ibland till och med bättre.

 

Kör själv med 55" från ca 4m avstånd och behöver verkligen inget större.

Citerar mig själv här.

 

Är faktiskt 5,5 meter från vägg till TV. Soffan bygger 70 cm och TV bänken 0,40 så rätt ska vara rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Risifrutti:

Du kan väl inte jämföra en projektor med en ny LED TV?

 

Vad hade din projektor för ljuskälla? Halogen på max 3000K (12V förmodligen)

Kan jag inte jämföra storlek på bild? 

Nu köpte jag ju en premium tv med riktigt bra ljustryck och svärta och uhdr 4k så visst fasen är det bättre bild än med projen, men projektorn var full HD, LCD, 1600 ANSI och framförallt så hade jag en riktigt bra duk (react 2) som kompenserar en del för sämre ljus så bilden var riktigt bra, duken betyder mer än många tror när man har projje. Men som sagt inte lika bra bild som min tv. MEN storleken på bilden gjorde upplevelsen betydligt häftigare än min 65" tv. Så att då istället skaffa en större tv som både har grym och stor bild blir ju ännu bättre. 

En 100+" OLED tv hade jag gärna haft men lite för dyra än så länge. 

Givetvis med ett bra ljudsystem så biokänslan infinner sig. 

Uppdaterade receivern när jag bytte till tv och kompletterade med dolby atmos lådor å en ny sub. 

Hemmabio e häftigt. 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Risifrutti:

Min gräns går vid 25-40+, men alla är vi olika😄

Gränsen flyttas med åren. En smärt 55+ kan ha mycket att ge - dom kan släppa loss utan rädsla för att det kommer en kotte. Jo jag vet att det finns piller, men dom har 10 gånger så hög dödlighet som att ta covod-vaccin.

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev LTD:

Kan jag inte jämföra storlek på bild? 

Nu köpte jag ju en premium tv med riktigt bra ljustryck och svärta och uhdr 4k så visst fasen är det bättre bild än med projen, men projektorn var full HD, LCD, 1600 ANSI och framförallt så hade jag en riktigt bra duk (react 2) som kompenserar en del för sämre ljus så bilden var riktigt bra, duken betyder mer än många tror när man har projje. Men som sagt inte lika bra bild som min tv. MEN storleken på bilden gjorde upplevelsen betydligt häftigare än min 65" tv. Så att då istället skaffa en större tv som både har grym och stor bild blir ju ännu bättre. 

En 100+" OLED tv hade jag gärna haft men lite för dyra än så länge. 

Givetvis med ett bra ljudsystem så biokänslan infinner sig. 

Uppdaterade receivern när jag bytte till tv och kompletterade med dolby atmos lådor å en ny sub. 

Hemmabio e häftigt. 

Jag antar att du tittar för hemmabruk och då behöver du ingen proj och duk om du inte har en jätte salong. Dagens TV apparater slår projarna med hästlängder kontra pris så där behöver du inte fundera.

 

Håller med om att ljudet faktiskt är det viktigaste. Ögat vänjer sig efter ett tag, medans hörseln hittar alltid nya ingångar. Kör själv med ett Bose system för ca 5,000 kr som hittar alla toner, höga som låga + en fet bas. Kan bara tänka mig om man väljer ett riktigt hemma bio system, vilken upplevelse!

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Risifrutti:

då behöver du ingen proj och duk om du inte har en jätte salong.

Intressant!


Men är det trots allt inte så att det är upp till var och en att avgöra vad man själv behöver?
För du menar väl inte att det bara är dina normer och behov som gäller och som alla andra ska anamma?

;)

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Fantomen:

Intressant!


Men är det trots allt inte så att det är upp till var och en att avgöra vad man själv behöver?
För du menar väl inte att det bara är dina normer och behov som gäller och som alla andra ska anamma?

;)

 

Inte så intressant!

 

Vi pratar väl om dagens teknik och då finns det ingen anledning att investera i en projektor för hemmabruk då det finns likvärdiga produkter för 1/4 av priset.

 

Visst, har man pengar och tycker det är coolt att ha sin egen studio som Joe Hefner i sin morgonrock så varsågod.

 

Hur många har en egen bio salong hemma där det behövs en projektor? Dom dog dessutom ut för 20 år sedan då ny teknik tog över.....

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Risifrutti:

Inte så intressant!

 

Vi pratar väl om dagens teknik och då finns det ingen anledning att investera i en projektor för hemmabruk då det finns likvärdiga produkter för 1/4 av priset.

 

Visst, har man pengar och tycker det är coolt att ha sin egen studio som Joe Hefner i sin morgonrock så varsågod.

 

Hur många har en egen bio salong hemma där det behövs en projektor? Dom dog dessutom ut för 20 år sedan då ny teknik tog över.....

Varför citerar du mig men undviker att svara på mina frågor i just citerade inlägg?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

 

4 timmar sedan, skrev Risifrutti:

Kan dock lova dig att byter du från 75" till 85" vilket är ganska mycket på 3m håll så kommer du inte uppleva bättre bild kvalitet,

 

4 timmar sedan, skrev Risifrutti:

men digitalt så ser du ingen skillnad.

3 timmar sedan, skrev Risifrutti:

men ditt öga bryr sig inte.

3 timmar sedan, skrev Risifrutti:

Allt ligger i betraktarens ögon och det är väldigt individuellt.

image.png.cc001e60daab93c034e89764a9fd9ece.png

 

 

;) ;) ;)

 

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev Fantomen:

Varför citerar du mig men undviker att svara på mina frågor i just citerade inlägg?

 

Har väl svarat just på ditt påstående, mer kan jag inte säga tyvärr.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Fantomen:

 

 

image.png.cc001e60daab93c034e89764a9fd9ece.png

 

 

;) ;) ;)

 

Du förstår nog inte tekniken, eller vad vill du ha sagt?

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Fantomen:

 

 

image.png.cc001e60daab93c034e89764a9fd9ece.png

 

 

;) ;) ;)

 

Förklara gärna skillnaden mellan RGB inställningen på 4m och 6 m på en Samsung 65"

 

Köper du en LG så kan jag lova dig att röd, grön och blå ligger på andra kanaler. Kanske om du är rik får lite vitt också på en extra kanal..........

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev apknug:

Eller tvärt om, prova stort och byt ner om den är för stor.

 

Läste en intervju med en tv nasare, han sa dock nåt tänkvärt. De som kom tillbaka och ville byte var de som hade köpt för litet o ville ha större. Det kom nästan aldrig tillbaka nån åt andra hållet.

 

Kör själv OLED 65 hemma, två tre år gammal hade jag köpt idag 75 helt klart, de var ohemult dyra förr.

 

Men i studion i Thailand fick det bli en 55a qled från TCL.

 

4 timmar sedan, skrev Risifrutti:

Absolut kan man göra som du säger och byta ner sig, men ingen gör det!

 

Skillnaden  är att tack vare LED så kan du själv ställa in färgskalan röd, grön och  blå och vit i vissa modeller. Det gör att skärpan och kontrasterna  anpassas efter avståndet. Ju större TV, desto mer färg. Dom flesta fattar inte det utan ser bara "ramen". Inget fel i det, men lite som att jaga mygg med bazoka. Ögat kan inte uppfatta alla färgblandningar på så korta avstånd, så varför då betala för det när det upplevs lika bra med en mindre bildyta, och ibland till och med bättre.

 

Kör själv med 55" från ca 4m avstånd och behöver verkligen inget större.

Nä undra just varför ingen byter ner sig när man köpt en större TV än man behöver? Man får nu tillbaka pengar, den mindre är billigare. Man kanske kom på att en större var bättre, (jaja myten om att storleken har ingen betydelse...... Näää)

 

Ett riktigt objektivt test vore att släpa hem 55" 65" 75", hänga dem på väggen en efter en och test kolla några dagar på alla. 

 

Men visst hemma bio är inte för alla, kan bli Overkill att kolla bara rapport och fråga doktorn på 100+, då skulle man nästan ha en 21" Sony trinitron stående på ett coffee table brevid soffan! Retro trendigt! 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...