Jump to content
IGNORERAD

Fildelning Ver 2.0


dandy

Recommended Posts

Jasså? Åh fan. Är det så här det är i "verkligheten"? Vilket geni du är. great.gif

Låt mig gissa.. högstadieelev? Eller i vilken årskull är det man börjar lära sig om skillnaderna på nyttjanderätt och äganderätt?

Skulle inte förvåna mig om jag är äldre än dig, Dock så är ju dina åsikter rena stenåldern. Du har ju totalt snöat in och kan inte se "the big picture" som alla andra som är för förbud istället för att tänka nytt.

I mina ögon köper jag en produkt så äger jag den, 99% av det som går att köpa har man ångerrätt. Dock gäller detta ej Film, Musik eller program så snart du öppnat paketet. Detta pga av den stora film och musik lobbyn som har inbillat att om dom säljer skit så är det kundens fel inte säljarens.

Den amerikanska musik branschen med sina jättar är ju själv grundade av pirater... de var ju nytänkare och skapade sig förmögenheter idag så kan dom i princip påverka dom flesta regeringar i världen om dom vill. razzian mot thepiratebay tex...

Nu är dom rädda att förlora sina miljarder och gör allt för att stoppa all form av kopiering, Dom har ju hållit på sen första bandspelaren så dom kan detta med att kriminalisera vanliga människor och idag så är fokus på internet. ca 2 miljoner svenskar är idag kriminella enligt dig och musik/film branschen.

Jag är för all form av kopiering och spridning av digital kultur i alla dess former så länge det inte finns ett kommersiellt syfte bakom min handling.

Tack vare att musik/film branschen har tryckt på så hårt så kommer i princip all fildelning bli på krypterade nät där ingen kan se vad som sprids. Detta kommer hjälpa pedofiler och kriminella organistioner som har såna som dig att tacka.

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 93
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Herr Chang

    12

  • BaBoo

    10

  • noBuzz

    6

  • Babysnake

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

nu börjar det bli intressant. vem är egentligen Dandy?

Mamma! du börjar gissa!

PianoPele

En darrning vid ögonens möte

www.thaitribes.com

Link to comment
Dela på andra sajter

Som moderator maste HC sjalvklart halla lagens fana hogt. Dock ar det nog Jolly Roger som hissas nar han inte utfor sitt officiella arbete.

post-5068-126233027074.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Antar att VPN-tjänster hamnar under denna rubrik också.. Har kört Anonine nu i 3 mån och är inte nöjd.. Dock så bor jag på landet och teleledningar är luftburna med snö och väder som stör.. Är det någon annan här som använder Anonine som har uppfattningar om denna tjänst? Körde Ipredator förut och det var klockrent, men det var på sommaren och snöfria teleledningar samt få användare då det var på prov.. Tacksam för seriösa svar..

Link to comment
Dela på andra sajter

En bild från Bonton.se

post-3485-126480432521_thumb.gif

post-3485-126480432521_thumb.gif

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Apropå fildelning så finns Snabba cash ute nu i bukten. Rekord snabbt för en svensk film.. Mindre än en månad :crazy:

Dock i rarfil.. pm:a om ni inte vet hur att göra... Eller vänta ett par dar så finns den garanterat i avi..

Ändrades av Knasen
Link to comment
Dela på andra sajter

Fick bara en tanke.

Inte har väl Herr Chang spelat in ett kassettband och gett bort någon gång i sitt liv.

Musiken på det bandet var väl jäkligt tidig fildelning.

Och ta videoepoken, det var väl fildelning som hette duga i hemmen.

Alla satt hemma och kopierade varandras filmer.

Inte fan gnällde någon på den tiden.

Snake

Bättre ringla än vingla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja för fan! Tycker alla ska fildela tills priserna är rimliga. Man kan ju fråga sig vad till exemplet prisskillnaderna mellan DVD i Siam och Sverige beror på? Är det så att filmerna säljs till förlust i Thailand? (Nu snackar jag inte om kopiorna utan riktiga DVD-filmer). Jag tror mer på att man passar på att mjölka västerlänningar så in i hel_ete. Det är alldeles för många mellanled och därmed för mycket prispåslag på filmer o musik. Det måste ändras.

"Han har visserligen tagit hit två sydost-asiatiska kvinnor, men han ser sig inte som en fruimportör."

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick bara en tanke.

Inte har väl Herr Chang spelat in ett kassettband och gett bort någon gång i sitt liv.

Musiken på det bandet var väl jäkligt tidig fildelning.

Och ta videoepoken, det var väl fildelning som hette duga i hemmen.

Alla satt hemma och kopierade varandras filmer.

Inte fan gnällde någon på den tiden.

Snake

Visst har jag spelat in kasettband och gett bort till släkt och vänner. Vilket är lagligt, åtminstone enligt de lagar som gällde på den tiden. Det var ju till och med en speciell skatt på kasettbanden för att kompensera upphovsmännen.

Det är dock en viss skillnad att tillhandahålla material som alla med tillgång till internet kan kopiera. Dessutom var det knappast intressant att kopiera kasettband i flera led, det blev ju en markant kvalitetsförsämring vid varje kopiering. Digitala versioner kan kopieras hur många gånger som helst och det är omöjligt att skilja kopian från originalet.

Jag håller dock med om att det ofta är absurda priser på exempelvis nya CD och DVD.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

... Vilket är lagligt, åtminstone enligt de lagar som gällde på den tiden.

Det var ju till och med en speciell skatt på kasettbanden för att kompensera upphovsmännen. ...

Hmm,

Jag undrar om det verkligen har varit lagligt? En kopia för eget bruk, är någonting som jag vill minnas brukar gälla i olika sammanhang, men spridning utöver det har nog inte varit tillåtet. Det cirkulerar gamla tidningsklipp från den epoken; där artister och låtskrivare är djupt oroade och de fick ju också ersättning genom skatten på kassett- och videoband.

Finns det inte motsvarande extra pålaga på CD- och DVDskivor också idag ? Har för mig att man slipper skatten om man köper dem utomlands.

jap.gif

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm,

Jag undrar om det verkligen har varit lagligt? En kopia för eget bruk, är någonting som jag vill minnas brukar gälla i olika sammanhang, men spridning utöver det har nog inte varit tillåtet. Det cirkulerar gamla tidningsklipp från den epoken; där artister och låtskrivare är djupt oroade och de fick ju också ersättning genom skatten på kassett- och videoband.

Finns det inte motsvarande extra pålaga på CD- och DVDskivor också idag ? Har för mig att man slipper skatten om man köper dem utomlands.

jap.gif

Jodå, jag minns bestämt att det var tillåtet att ge analoga kopior till släkt och vänner.

Sant att det även nu finns pålaga på inspelningsbara CD och DVD.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket jakla länkade för en sketen bild.

Orkar inte hålla på med den skiten.

Snake

post-3214-126606578787_thumb.jpg

post-3214-126606578787_thumb.jpg

Bättre ringla än vingla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå, jag minns bestämt att det var tillåtet att ge analoga kopior till släkt och vänner.

Sant att det även nu finns pålaga på inspelningsbara CD och DVD.

Herr Chang har talat.

Till din familj fick du ge egentillverkade kopior av inspelat material, utanför den kretsen så var det förbjudet.

Vilket betyder att vår "käre" fodervärd gjort sig skyldig till brott mor upphovsrättslagen.

Att brottet idag är både preskiberat samt aatt lagen inte längre är tillämplig på grund av stryckningar och tillägg i lagtexten gör inte desto mindre brottet ogjort.

Att sedan sätta sig till doms över andra i samma situation anser jag vara klandervärt av vår ""käre" fodervärd. :suicide:

Link to comment
Dela på andra sajter

Till din familj fick du ge egentillverkade kopior av inspelat material, utanför den kretsen så var det förbjudet

Källa tack för bara att du säger så betyder inte att det är sant :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har totalt missuppfattat vad fildelning egentligen är för något, Din ålderdomliga trångsynhet har ju totalt kalkat ihop järncellerna. Fildelning snarare hjälper musik och filmindustrin med dess försäljning. Jo visst dom kan visa fina grafer på hur jävla mycket dom förlorar pga av att en viss film eller låt har nedladdats från nätet... Enligt dom själva. Sen att Musikerna/Sångarna/Låtskrivarna mm tjänade mer pengar under 2009 är det inte många som talar högt om.

Avatar är ju den mest nedladdade filmen på nätet för tillfället, Har själv inte tankat ner den än utan kommer se den på bio först sen tanka ner den. Många som tankar dessa storfilmer ser den ochså på bio. Detta är ju något som inte stämmer in i din bild av fildelning och något som du inte ser. Bra filmer säljer bra och filmbolagen tjänar pengar mycket TACK vare fildelningen. Folk laddar ner och tittar och tycker den är värd att se på bio eller 3D bio och sen betalar för detta. Vet tom många som köper filmen på DVD även om dom har sett den tidigare utav just den anledningen den var värd priset.

Tyvär så släpper ju musik och film branschen 90% skit som inte är värda dom satta priserna, och tack vare att det inte finns någon kvalitetskontroll att lita på så måste människor sjävla ladda ner och skaffa sig en egen uppfattning.

Tar man överpris för något så skapas andra former av anskaffning. Spelar ingen roll vilka produkter det gäller så hittar människor på sätt att köpa saker för ett rimligt värde. Men i din enfald så lever du efter premissen att företagen själv skall sätta priser och med statens hjälp sen jaga fildelare och sätta dessa i fängelse.

Fri fildelning utan nån form av kommersiellt syfte är det ända rätta, Och detta kan inte stoppas oavsett vad gamla stofiler och giriga skivbolagsdirektörer tycker. Eller insnöade mpr:re för den delen.

Att låna en bok av en granne är exakt samma som tanka ner boken från grannen och läsa boken på datorn. Så länge det inte finns något kommersiellt syfte så skall det vara tillåtet.

Förstår inte hur en låtskrivare skulle tjäna mer på att hans låtar blir olagligt nedladdade?

Förstår inte hur en låtskrivare skulle tjäna en enda krona på att hans låtar blir olagligt nedladdade?

Förklara hur en låtskrivare tjänar pengar på detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok ! Jag hoppas din engelska är bra så du kan kolla in denna länken på vad en moderator skall göra. http://www.thefreedictionary.com/moderator Hoppas du NU förstår din uppgift i ett forum? Den är väldigt viktigt så missbruka inte den genom att blanda ihop dina roller. Och kritisera inte människor som gör fel enligt dina moraliska begrepp när du inte kan leva dina normer själv.

Om du inte gillar hur forumet modereras är det bara att lämna eller ge fan i att logga in!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick bara en tanke.

Inte har väl Herr Chang spelat in ett kassettband och gett bort någon gång i sitt liv.

Musiken på det bandet var väl jäkligt tidig fildelning.

Och ta videoepoken, det var väl fildelning som hette duga i hemmen.

Alla satt hemma och kopierade varandras filmer.

Inte fan gnällde någon på den tiden.

Snake

Jo det gnälldes och det var därför vi fick kassett avgiften som finns än idag!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja för fan! Tycker alla ska fildela tills priserna är rimliga. Man kan ju fråga sig vad till exemplet prisskillnaderna mellan DVD i Siam och Sverige beror på? Är det så att filmerna säljs till förlust i Thailand? (Nu snackar jag inte om kopiorna utan riktiga DVD-filmer). Jag tror mer på att man passar på att mjölka västerlänningar så in i hel_ete. Det är alldeles för många mellanled och därmed för mycket prispåslag på filmer o musik. Det måste ändras.

Nja Sverige har ju som bekant världens högsta skattetryck (vet inte var Siam hamnar) så moms o skatter gör förmodligen en hel del av pris skillnaden!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...