Jump to content
IGNORERAD

Fildelning Ver 2.0


dandy

Recommended Posts

Av alla dom som klagar på fildelning hur många kan klappa sig på bröstet och säga att dom inte gjort sig skyldig till spridning av nån sorts av rättskyddat material?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 93
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Herr Chang

    12

  • BaBoo

    10

  • noBuzz

    6

  • Babysnake

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jodå, jag minns bestämt att det var tillåtet att ge analoga kopior till släkt och vänner.

Sant att det även nu finns pålaga på inspelningsbara CD och DVD.

Herr Chang har talat.

Jo är och var lagligt att kopierar till den närmsta kretsen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Till din familj fick du ge egentillverkade kopior av inspelat material, utanför den kretsen så var det förbjudet.

Vilket betyder att vår "käre" fodervärd gjort sig skyldig till brott mor upphovsrättslagen.

Att brottet idag är både preskiberat samt aatt lagen inte längre är tillämplig på grund av stryckningar och tillägg i lagtexten gör inte desto mindre brottet ogjort.

Att sedan sätta sig till doms över andra i samma situation anser jag vara klandervärt av vår ""käre" fodervärd. :suicide:

Hur barnslig får man bli egentligen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur barnslig får man bli egentligen?

Barnslig, kan så vara men jag kan inte se skillnaden med att dela ut till vänner och bekanta avspelade band,

gentemot att dela ut länkar till liknande material.

Trots allt så är länkar till nyhetsartiklar och även Yuotube-klipp upphovsrättligt skyddat material.

Borde det då inte vara förbjudet med att göra det ?

Någon ordning bör det väl vara även här på MPR eller är det fullt OK att sila bort myggen och svälja elefanter.

Oavsett vem som gör slika saker. :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

"Är det fel att snatta?"

"-Nej, inte om det du snattar är för dyrt."

crazy.gif

"Jag snattar inte, jag bara kopierar"

crazy.gif

"Ni fattar ingenting för era hjärnor är ålderdomliga. Jag hjälper artisterna genom att inte betala dem för deras produktioner! Jag borde kanske egentligen ha betalt!"

crazy.gif

"Självklart är det bra att ta alla glassar från GB och dela ut gratis i grannskapet. Så länge det inte görs kommersiellt lixom. "

crazy.gif

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Barnslig, kan så vara men jag kan inte se skillnaden med att dela ut till vänner och bekanta avspelade band,

gentemot att dela ut länkar till liknande material.

Trots allt så är länkar till nyhetsartiklar och även Yuotube-klipp upphovsrättligt skyddat material.

Borde det då inte vara förbjudet med att göra det ?

Någon ordning bör det väl vara även här på MPR eller är det fullt OK att sila bort myggen och svälja elefanter.

Oavsett vem som gör slika saker. :crazy:

youtube klipp är lagligt eftersom upphovsmakaren indirekt godkänt klippen (de plockar bort material omedelbart om upphovsmannen så önskar!

Så om Herr Chang länkar till en sida som upphovsmannen godkänt hur skulle det då kunna vara förbjudet?

Det är lagligt att göra en kopia till sig själv och närmsta bekantskapskrets o familj inom hushållet, luddig lag jepp men så är det!

Link to comment
Dela på andra sajter

"Är det fel att snatta?"

"-Nej, inte om det du snattar är för dyrt."

crazy.gif

"Jag snattar inte, jag bara kopierar"

crazy.gif

"Ni fattar ingenting för era hjärnor är ålderdomliga. Jag hjälper artisterna genom att inte betala dem för deras produktioner! Jag borde kanske egentligen ha betalt!"

crazy.gif

"Självklart är det bra att ta alla glassar från GB och dela ut gratis i grannskapet. Så länge det inte görs kommersiellt lixom. "

crazy.gif

5555

:great:

Link to comment
Dela på andra sajter

Av alla dom som klagar på fildelning hur många kan klappa sig på bröstet och säga att dom inte gjort sig skyldig till spridning av nån sorts av rättskyddat material?

Spridit har jag aldrig gjort men laddat olagligt en kort tid när kazaa (eller vad det hette) fanns!

Har även lirat covers och slarvat med STIM inbetalningarna!

Jag är egentligen inte 100% mot nedladdning men blir förbannad när folk anser att det är deras rättighet att plocka hem musik, film, spel, programvara etc.. Allra värst är väl de som hävdar att de gör upphovsmännen en tjänst genom att ladda ner deras verk!

Förstår att en artist kan lira live o tjäna stålar men de som skriver, producerar eller är studiomusiker på en platta osv.. hur skall de få betalt?

Link to comment
Dela på andra sajter

"Är det fel att snatta?"

"-Nej, inte om det du snattar är för dyrt."

crazy.gif

"Jag snattar inte, jag bara kopierar"

crazy.gif

"Ni fattar ingenting för era hjärnor är ålderdomliga. Jag hjälper artisterna genom att inte betala dem för deras produktioner! Jag borde kanske egentligen ha betalt!"

crazy.gif

"Självklart är det bra att ta alla glassar från GB och dela ut gratis i grannskapet. Så länge det inte görs kommersiellt lixom. "

crazy.gif

och detta skrivet av en före detta OP på thaihubben och som även kört hubben ett tag crazy.gif

Roligt skrivet [OP]NoBuzz hahahahahahahasuicide.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

och detta skrivet av en före detta OP på thaihubben och som även kört hubben ett tag crazy.gif

Roligt skrivet [OP]NoBuzz hahahahahahahasuicide.gif

När fan blir gammal blir han religiös ;)

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

När fan blir gammal blir han religiös wink.gif

Herr Chang har talat.

Absolut inte.. har alltid varit religös. :) Och snyltar fortfarande då och då.

Till skillnad från alla småbarn kallar jag däremot saker vid deras rätta namn..

Och förnekar inte vad jag gör.

och detta skrivet av en före detta OP på thaihubben och som även kört hubben ett tag crazy.gif

Roligt skrivet [OP]NoBuzz hahahahahahahasuicide.gif

Ja? Efter alla dessa år begriper du alltså fortfarande inte vad det är du gör? :)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Förstår inte hur en låtskrivare skulle tjäna mer på att hans låtar blir olagligt nedladdade?

Förstår inte hur en låtskrivare skulle tjäna en enda krona på att hans låtar blir olagligt nedladdade?

Förklara hur en låtskrivare tjänar pengar på detta?

Fick aldrig nåt svar på detta från serath!

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Absolut inte.. har alltid varit religös. :) Och snyltar fortfarande då och då.

Till skillnad från alla småbarn kallar jag däremot saker vid deras rätta namn..

Och förnekar inte vad jag gör.

Ja? Efter alla dessa år begriper du alltså fortfarande inte vad det är du gör? :)

Pinsamt men kul.

Kanske dax att ändra nick till NotBush.

"Read my lips..."

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...

Högsta domstolen skyddar fildelare

Det blir i praktiken riskfritt att fildela de närmaste åren.

Högsta domstolens besked i förra veckan betyder att fildelarnas identiteter är helt skyddade tills vidare,

enligt jurister som TT talat med.

Artikel i dagens SvD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Högsta domstolen skyddar fildelare

Det blir i praktiken riskfritt att fildela de närmaste åren.

Högsta domstolens besked i förra veckan betyder att fildelarnas identiteter är helt skyddade tills vidare,

enligt jurister som TT talat med.

Artikel i dagens SvD

Jaha... då ställer man sig frågan vad är det är för typ av personer som bryter mot lagen när det inte är någon risk att åka fast?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha... då ställer man sig frågan vad är det är för typ av personer som bryter mot lagen när det inte är någon risk att åka fast?

Herr Chang har talat.

Alla? :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla? :)

Ska inte säga att jag aldrig gjort något olagligt, men det är inte ofta.

Har aldrig laddat hem musik eller film via nätet, men jag köper olagliga kopior av film när jag är i Thailand.

Men det beror ju till stor del på att det är nästan omöjligt att köpa lagligt distribuerade filmer och musik.

Har lite svårt för att gnälla på dem som laddar ner musik/film då jag tycker att produktionsbolagen inte följer med i den

tekniska utvecklingen.

Redan på den tiden när man påstod att musikbranschen skulle dö ut pga illegal kopiering på kassettband, så var min åsikt att

de måste hitta nya vägar att tjäna pengar på.

Filmbranschen har ju tex börjat tjäna bra med pengar på sk produktplacering. :great:

Musikbranschen verkar dock lite trögare när det gäller nytänkande.

Vet inte om någon kommer ihåg Sigue Sigue Sputnik, men dom var först med att ha reklam på sina skivor.

Även en del produktplacering fanns i deras vdo's - jag tror dom var på rätt väg, men tyvärr så rann allt ut i sanden.

Att försöka stoppa tekniken, tror jag är och kommer att förbli dödfött... :suicide:

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte jag heller.

Ändå känns det bra.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha... då ställer man sig frågan vad är det är för typ av personer som bryter mot lagen när det inte är någon risk att åka fast?

Herr Chang har talat.

Knasen garanterat :rotfl:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...