Jump to content
IGNORERAD

Buddhismen i Thailand


Khun Karla

Recommended Posts

"Jag menar att konvertiter mår bra av att vara måttliga. Det finns extremer bland västerländska buddhister, dels de som vill bli asiater och som ordagrant följer vad gurun säger, dels de som framhåller att som västerlänningar är de mer överlägsna. Västerländska buddhister behöver lära sig ödmjukhet och anspråklöshet, på samma sätt som de också behöver förhålla sig kritiska gentemot sin guru."

Sulak är ju en ganska frispråkig herre och när det gäller ödmjukhet har ju det thailändska rättsväsendet en del synpunkter på vad han säger. Men jag tycker han har en ganska bra poäng här. Har märkt en hel del nyblivna farangbuddister som gärna pådyvlar andra sitt nya intresse, något som jag sällan sett thailändare göra.

Det finns en mycket bra svensk doktorsavhandling om relationen mellan munkar och lekmän. En frågeställning som tas upp är hur svårt en del faranger har med det faktum att skillnaden mellan vad buddismen förespråkar och hur de gemene thailändaren lever är så vitt skilda. Främst är det då det vilda konsumtionssamhället i relation till återhållsamhet som blir lite svår att hantera.

Det bästa med buddismen enligt mig är bristen på fanatiker men om fler faranger blir buddister så dröjer det väl inte så länge innan vi får se fler me sådana tendenser.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 46
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Khun Karla

    11

  • Joints

    4

  • Magrood

    3

  • Fritz

    3

Mest aktiva i denna tråd

Avhandligen finns att läsa på nätet och heter De Villkorligt Frigivna.

http://www.anpere.net/2007/10.pdf

Abstraktet ser ut så här

Studien som föreligger är baserad på 14 månaders fältarbete i centrala-, norra- och

nordöstra Thailand. Dess fokus ligger på lekfolkets förväntningar och krav på den nutida

thailändska Theravada sanghan och hur dessa är relaterade till den ekonomiska kris som

Thailand genomgick 1997-2003. En intensiv diskussion rörande sanghans moraliska status

fördes under denna tid som också präglades av avslöjandet av den ena sex- och

pengamunken efter den andra.

Även om det finns tydliga variationer i lekfolkets preferenser vad det gäller buddhism,

kan ett par dygder utpekas som särskilt viktiga för munkens existensberättigande: att

kyskhetslöftet hålls samt att de pengar som munken får in i meritgöring inte används för

personlig vinning.

För att problematisera relationen mellan munkar och lekfolk i det nutida Thailand förs

ett resonemang om sfärer in som analytiskt redskap. Två separata men ändå intimt

sammanbundna sfärer kan sägas existera i det thailändska samhället:

• En kortsiktig sfär där vinstdrivning, individuell framgång, vitalitet och

konsumtion av lyxvaror inte bara tolereras utan även premieras.

• En långsiktig sfär som sysselsätter sig med reproduktionen av den sociala och

kosmiska ordningen.

Medan den långsiktiga sfären betraktas som moraliskt högtstående hålls den kortsiktiga för

moraliskt tveksam eller neutral. Men om vinster eller överflöd som skapas i den kortsiktiga

sfären (såsom mat, pengar eller andra förnödenheter) förs över till den långsiktiga medför

detta inte enbart en god handling utan även ett utbyte av kreativitet mellan sfärerna.

Utbytet förutsätter dock att sfärerna är separerade vilket innebär att beteenden som riskerar

att sudda ut distinktionen väcker anstöt hos majoriteten av buddhisterna.

För att uppnå en distinktion gentemot lekmannen utgör den thailändske munkens

genus mer eller mindre en negation av det manliga thailändska genuset. Detta innebär dock

att munken kommer farligt nära det kvinnliga genuset, vilket leder till inrättandet

av ”tabu”. Munkar får absolut inte ha någon som helst fysik kontakt med kvinnor. Skulle

detta ske måste munken rena sig för att hans generativa effekt inte ska åderlåtas.

I de diskussioner om sex- och pengamunkar som fördes under krisåren diskuterades

inte bara sanghans moraliska status utan även indirekt dess skuld till krisens uppkomst.

Sanghans moraliska status är således kopplad till nationens och individens välfärd vilket

medför att munkens habitus blir av största intresse. I likhet med det bibliska syndafallet

uppmärksammas även de som förser sanghan med det förföriska äpplet. Wat Phra

Dhammakaya-kontroversen kan enligt min mening betraktas i detta ljus. Majoriteten av

inriktningens anhängare kommer från den välbärgade kinesiska minoriteten, vilket inte

uppskattas av stora delar av det thailändska samhället. Den hetsjakt på kineser som föregick

i grannländerna under den asiatiska krisen, tog sig således religiösa uttryck i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är ateist ända ut i tåspetsarna och kommer nog att förbli det.

Många har försökt bevisa sig ha en övertaturlig förmåga av något slag eller att det finns nåt gudomligt.

Inget av dessa har dock tålt en kritisk eller vetenskaplig granskning.

Men märkligt nog finns det många i Sverige som tror på Gud, att man kan förutspå sin framtid i horoskop, tarotkort samt tror på annat hokus-pokus som New Age.

Kanske dags för svensk skola att införa undervisning i kritiskt tänkande mot utbud av dylika "sanningar" som uppbackas av en stor del av mediavärlden.

Mvh Fritz...

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Islam saknar mig veterligen det. Men du kanske kan den religionen bättre än mig och peka ut ett?

Har du läst Koranen eller lyssnat mycket på Imamer eller känner du att du med säkerhet kan framföra sådanan påståenden ändå?

Och jag blir lite nyfiken på hur det är med dina egna kärleksbudskap. Är det något som ligger dig varmt om hjärtat tillsammans med ödmjukhet, förståelse, respekt och sådant?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Det bästa med buddismen enligt mig är bristen på fanatiker men om fler faranger blir buddister så dröjer det väl inte så länge innan vi får se fler me sådana tendenser.

Fanatiker finns det säkert fler av i Kristendomen, Islam, Judendomen mm.

Men även Thailand har ju sina små-fanatiker:

Exempelvis Chamlong Srimuang som är en stark anhängare av "Santi Asok" kulten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fanatiker finns det säkert fler av i Kristendomen, Islam, Judendomen mm.

Men även Thailand har ju sina små-fanatiker:

Exempelvis Chamlong Srimuang som är en stark anhängare av "Santi Asok" kulten.

Jag kan inte så mycket om hans religösa liv men han är väl även en fanatisk demokratianhängare, eller hur är det nu... :whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Jag kan inte så mycket om hans religösa liv men han är väl även en fanatisk demokratianhängare, eller hur är det nu... :whistle:

Han vill nog framstå som en hedersknyffel,

men även han har ett förflutet. Bla som "Young Turk" som var ett armeförband i Thailand som var inblandat i åtskilliga militärkupper och bla blodiga nedslag på studentrörelsen som ansågs vara ett kommunistiskt hot mot knugen och Thailand.

http://en.wikipedia.org/wiki/Chamlong_Srimuang#Young_Turk

Kanske han som vegeterian och renlevnadsman försöker sona sina gamla brott?Vad vet jag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, jag kan väl för all del medge att det finns en hel del oförklarliga fenomen.

Men att det skulle finnas ett högre väsen som sitter och observerar allt varenda människa gör och sen utdömer himmel eller helvete finner jag alltför absurt att tro på. Vad skulle poängen vara i det?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, jag kan väl för all del medge att det finns en hel del oförklarliga fenomen.

Men att det skulle finnas ett högre väsen som sitter och observerar allt varenda människa gör och sen utdömer himmel eller helvete finner jag alltför absurt att tro på. Vad skulle poängen vara i det?

Herr Chang har talat.

Hej Changen. Att det finns oförklariga fenomen behöver inte betyda att dom är övernaturliga.

Duktiga forskare ägnar mycket tid till att hitta naturliga förklaringar till dessa och oftast lyckas dom, förr eller senare.

Gott slut på det gamla året.

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Changen. Att det finns oförklariga fenomen behöver inte betyda att dom är övernaturliga.

Duktiga forskare ägnar mycket tid till att hitta naturliga förklaringar till dessa och oftast lyckas dom, förr eller senare.

Gott slut på det gamla året.

Fritz..

Javisst Fritz,

Använde kanske fel ord där, vad som ter sig oförklarligt nu kan ju mycket väl få sin förklaring i framtiden.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Buddha för mig är en livstil, " Att var upplyst" inom Buddhismen betyder det att man vet varför man lever här och nu

Khun Lasse

Det du uträttar i dag, det får du tillbaks i din framtid

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Toprunner

Buddha för mig är en livstil, " Att var upplyst" inom Buddhismen betyder det att man vet varför man lever här och nu

Khun Lasse

Har du använt google translate för att lära dig det ? :unsure:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har läsit en del böcker om Buddhismen i västvärlden och hur dem lever

Khun Lasse

Ändrades av Khun Karla

Det du uträttar i dag, det får du tillbaks i din framtid

Link to comment
Dela på andra sajter

För att bli en lugnare person och slippa all stress så ska ni testa på att bo i ett tempel en stund. Jag har gjort det. Det var en skön upplevelse

Khun Lasse

Ändrades av Khun Karla

Det du uträttar i dag, det får du tillbaks i din framtid

Link to comment
Dela på andra sajter

Sulak är ju en ganska frispråkig herre och när det gäller ödmjukhet har ju det thailändska rättsväsendet en del synpunkter på vad han säger. Men jag tycker han har en ganska bra poäng här. Har märkt en hel del nyblivna farangbuddister som gärna pådyvlar andra sitt nya intresse, något som jag sällan sett thailändare göra.

Det bästa med buddismen enligt mig är bristen på fanatiker men om fler faranger blir buddister så dröjer det väl inte så länge innan vi får se fler me sådana tendenser.

He he he

Jag läste en tråd på Pantip om Sulaks kritik till Kuegrit Pramot. Det var intressant att läsa om någon som tänker lite annorlunda än de flesta. Men jag har för lite kunskap för att kunna veta vem jag ska tro på.

Det med fanatiker är roligt. :-)

Var tvungen att fråga Svarten en gång till vad ordet egentligen betydde.

---

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Har väl inget emot buddhismen i allmänhet och som någon skrev, man slipper iaf de värsta extremister som de andra religionerna alltid släpar med sig. Tycker dock att den thailändskan varianten där buddhism blandats med anemism, astrologi, numerologi och allmännt flummeri känns lite loseraktig och helt klart en av de storsta anledningarna till att Thailands väg till riktig demokrati och hyfsat välstånd tar längre tid än den borde. Jag åkte forbi bytemplet tidigare idag och jag blir alltid lika bestort när jag ser de ständigt pågående utbyggnaderna och utsmyckningarna av ett redan vackert tempel jämte en ständigt forfallande skola. Listan over satsningskvoten religion/skola for stat och privatpersoner måste vara en av få listor som Thailand toppar, kan bara vara Iran och Yemen som kommer i närheten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Har väl inget emot buddhismen i allmänhet och som någon skrev, man slipper iaf de värsta extremister som de andra religionerna alltid släpar med sig. Tycker dock att den thailändskan varianten där buddhism blandats med anemism, astrologi, numerologi och allmännt flummeri känns lite loseraktig och helt klart en av de storsta anledningarna till att Thailands väg till riktig demokrati och hyfsat välstånd tar längre tid än den borde. Jag åkte forbi bytemplet tidigare idag och jag blir alltid lika bestort när jag ser de ständigt pågående utbyggnaderna och utsmyckningarna av ett redan vackert tempel jämte en ständigt forfallande skola. Listan over satsningskvoten religion/skola for stat och privatpersoner måste vara en av få listor som Thailand toppar, kan bara vara Iran och Yemen som kommer i närheten.

Genom att bidra ekonomiskt till tempelbygget så karmasatsar man ju garanterat bara på sig själv.

Men om man väljer att stödja en skola ekonomiskt så föder man kanske en framtida konkurrent.

Så tänker nog de flesta personer i Thailand som är villiga att göra en donation åt endera hållet.

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, intressant tråd.

Själv har jag väl en livs-/världsåskådning som är påverkad av både humanismen och den s.k. naturvetenskapen. Det här med att "någon/något" skulle övervaka mig och mina handlingar och därefter straffa eller belöna mig känns ganska absurt. Men trots det finns väl ingen anledning att vara otrevlig mot omvärlden...

Min fru är buddhist och jag har full respekt för det.

Jag tycker nog att, om jag var tvungen att välja en annan livstro än den jag nu har, buddhismen verkar klart mest tilltalande bland de "religioner" som står till buds.

jag skulle gärna läsa lite mer om buddhismen, grunderna och gärna lite tankar eller tolkningar runt den.

Finns det några bra böcker att läsa?

tacksam för förslag.

Ha det bra!

Kenneth

Link to comment
Dela på andra sajter

Genom att bidra ekonomiskt till tempelbygget så karmasatsar man ju garanterat bara på sig själv.

Men om man väljer att stödja en skola ekonomiskt så föder man kanske en framtida konkurrent.

Så tänker nog de flesta personer i Thailand som är villiga att göra en donation åt endera hållet.

Att gåvorna till templet till stor del är egoistiska håller jag också med om även om man kan hoppas att iaf några ger gåvorna for att de på något sätt ska komma sina medmänniskor till gagns. Många nyfrälsta Farangbuddhister hyllar ju ofta karmatänkandet men helt klart finns det baksidor de nog har missat i sin nyfrälsta iver.

Att någon skulle avstå att ge bidrag till skolan for att det skulle kunna foda en framtida konkurrent tror dock en ärkecyniker som jag är overcyniskt. En bättre skola for en 6-åring idag ger en bättre utrustad individ om 20 år och då har ju de flesta av de potentiella givarna redan stängt ned sin verksamhet iaf. Däremot så är det garanterat så att faktumet att hela medel- och overklassen står utanfor det statliga systemet, både gällande skola och sjukvård, starkt påverkar mojligheterna att forbättra dessa. Jag är emot privata skolor och privat sjukvård just av denna anledning, när de som (potentiellt) betalar mest skatt och har mest kunskap och inflytande inte längre är beroende av det staten levererar så kommer staten heller aldrig att kunna/vilja leverera det som krävs.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Nyss hemkommen läste jag igenom denna tråd på inrådan av en Thailändsk vän som tipsade mig, har inte följt MPR så noga när jag var där nere.

Vill bara tipsa om ett par sidor som är ganska bra för de som är intresserade av Buddhism.

Sulak höll i föredrag på Wat Dalarnavanaram på försommaren som finns refererat här:

http://www.theravadabuddhism.se/index.php?option=com_fireboard&Itemid=63&func=view&id=2708&catid=29

Klicka lite mera på sidan så hittar ni en hel del intressant.

För den som vill veta mera finns även den här sidan där kan man hitta det mesta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om buddhismen i Thailand är viktig ,kan jag tyvärr ente svara på.- Men efter att ha levat sida vid sida med en buddhist i 30+ så får jag medge att jag fått blott positiva influenser av denna livsåskådning.- :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...