stugan5 Inlagd December 5, 2009 Dela Inlagd December 5, 2009 För julkalendern som sänds på TV, se Julkalendern i Sveriges Television. AdventskalenderEn adventskalender eller julkalender är en anordning med numrerade luckor för datumen 1–24 december som respektive datum. Den är typiskt gjord av ett pappark med en färgbild på. Bakom varje lucka döljer sig exempelvis en liten bild eller ett rim. På senare år har det även blivit vanligt att främst säljföretag har elektroniska adventskalendrar på webben. Då innehåller luckorna ofta ett endagserbjudande eller en endagstävling. Historia [redigera] Den första svenska papperskalendern kom 1934. Den ritades av Aina Stenberg-Masolle och såldes av Sveriges Flickors Scoutförbund. Nytryck av Aina Stenberg-Masolles kalendrar ges fortfarande ut varje år av scouterna. De första adventskalendrarna som såldes hade brittiskt och tyskt ursprung. Dock fanns långt tidigare i de nordiska länderna en arbetsordning med bestämda dagar som anknöt till olika sysslor inför julen. Dessa dagar hade karaktären av en kalender med förberedelse inför julen. Sveriges Radio började 1957 att sända en speciell adventskalender och 1960 sändes Sveriges första TV-julkalender (se Julkalendern i Sveriges Television). Varianter [redigera] Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BanFang Inlagd December 5, 2009 Dela Inlagd December 5, 2009 Min favorit är: Albert och Herberts Julkalender. Den var så bra... Sen att jag är Göteborgare spelar säker med i min bedömning. MVH BanFang Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Arkiverad
Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.