Jump to content
IGNORERAD

Dödsfall i Thailand


Oregistrerad

Recommended Posts

 

Inte helt enkelt att finna info om hur många (Svenskar) som verkligen dör i Thailand varje år.

 

ANTAL DÖDA SVENSKAR I Thailand – ÅR FÖR ÅR

2009: 97

2010: 78

2011: 91

2012: 108

2013: 95

2014: 109

2015: 109

2016: 111

2017: 108

 

Denna lista figurerar på flera ställen. Men hur finner man färsk info? Svårnavigerat på UD´s hemsida.

Listan är heller inte komplett. De riktiga (faktiska) siffrorna är högre.

 

Men om man nu säger en bit över 100 varje år - är inte det en ganska hög siffra - typ en var tredje dag....?

 

De vanligaste orsakerna är trafikolyckor och drunkning. Finns kanske ingen info om självmord?

 

En av artiklarna när man Googlar handlar om en ung man som precis innan hade berättat för sin mor att han ville ha en äkta Thaibegravning om något hände .... inte så dyster som i Sverige och flera dagar av ceremoni (vilket han fick). Hur många besökare i Thailand har innan berättat för nära och kära om hur man vill bli begravd.....

 

https://www.erv.se/privat/blogg/undvik-trafikolyckor-i-Thailand/

 

https://www.expressen.se/nyheter/svensk-man-dod-i-trafikolycka-i-Thailand-1/

 

00.thumb.jpg.b1776028cd43f4267a31a5ea0fa7ed74.jpg

 

Jag har bestämt för mig att jag var i Thailand när Tsunamin var - men att jag var i "rätt" del av landet då. (Måste plocka fram bilder på gammal hårddisk o kika på datum)

 

Har du varit "nära" i Thailand? 

 

Andra tankar?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

"Kul" tråd... 🤔

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

37 minuter sedan, skrev Bibben:

"Kul" tråd... 🤔

Inget fel att tänks på saken när man är med själv. Tänk på att göra en donationstestamente också, oavsett var man dör.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Amigo:

Inget del att tänks på saken när man är med själv. Tänk på att göra en donationstestamente också, oavsett var man dör.

Klokt men det var inget TS syftade på, var mer att skapa sensationsinlägg, som jag tolkade det.

 

 

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

46 minuter sedan, skrev Naam kaeng:

Har du varit "nära" i Thailand?

Vi var nära att stryka med alla tre.... 2008

Citat

Varför det då..jo efter frukosten så kom frugan på att vi behövde fixa en sak.

Pia, jag och frugan var på väg till Thung Saliam för att förnya frugans id-kort. Vi färdades på moped i sakterlig mak av ungefär 40 km/ timmen, Pia som vanligt framför mig med händerna lite löst på styret och frugan bakpå med händerna lite slött kring min midja. Helt utan förvarning börjar synfältet smalna av och jag hinner knappt tänka, jag måste nog stanna...sedan har jag inte så många minnesbilder kvar. Jag tvärsvimmade..Mopeden började kränga fram och tillbaka, fugan trodde det var Pia och jag som busade och sade ingenting.men när mopeden hade vinglat över på felsida och vi mötte en pickis så började hon gallskrika, jag måste ha reagerat på något vis och styrt åt rätthåll...men mopedens backspegel krossades av pickuppen.så man kan nog säga att det var ett closed call...i min dvala så hade jag ingen kontroll av fordornet utan vinglade åter över på fel sida och var på färda att fronta nästa pickup...fugans hysteriska skrik fick mig tydligen lite tillbaka till verkligheten och ett tvärt kast återligen åt rätt håll kunde jag få stop på mopeden vid vägkanten...

Pia sade inte ett ljud under hela tiden ...och inte så mycket sedan heller...

Svägerskan komm inte så långt efter oss, de skulle till stan och fixa en trasig datahögatalare...när jag "piggnat" på mig så skulle jag få skjuts hem...efter ett par hundra meter höll jag på trilla av hojen så det var bara att stanna vid vägkanten..fick sedan skjuts hem med pickup..när jag klev ur den så svartnade allt igen.när jag vaknade till sanns var det som allt blod i hela kroåppen försvunnit...totalt iskall...

Ingen chock ännu hos mig då jag inte såg ett dugg..frugan därimot mådde skapligt risigt hela natten..

DSC00865_web.jpg.eab0756c821603abf4438988f94e1f2c.jpg

 

Citat

Morgonen efter dagen före...

Frugan hade hulkat hela natten av chocken och vi var nog lite tagna allihopa så vi höll oss hemma hela dagen.

Förutom att styvsonen satt på våra axlar och ansåg att vi ej skulle träffas den dagen samt att liemannen var där i ogjort väder så hade frugan kommit till den fulla övertygelsen att Bhudda var med oss.

I valiga fall när vi brummat om kring på mopeden så har vi bara stoppat på oss lite pengar i fickorna för ev inköp, just denna gång så hade frugan av någon outgrundlig anledning tagit med sig sin handväska och i denna så hade hon sin Bhudda amulett.

Två år senare så hade frugan fortfarande besvär av händelsen

 

Citat

Pia har glömt bort det hela vid det här laget men frugan är fortfarande skärrad så fort vi åker bil och någon annat fordon kommer från sidan.

Tyvärr så har resetråden

 pajat efter någon av @Surin P3 s forumuppgraderingar

 

 

/Enis

 

 

Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Bibben:

Klokt men det var inget TS syftade på, var mer att skapa sensationsinlägg, som jag tolkade det.

 

 

Om jag dör är det ingen sensation. Rätt så tragiskt för mig själv kan jag tänka mig.

 

Det är nu ett faktum att det dör ca 2 svenska personer per vecka i Thailand, mest i trafikolyckor. Har själv varit "nära" nån gång och säkert oftare än jag är ens medveten om.Få se om man fortfarande vågar köra scooter där nere?

Link to comment
Dela på andra sajter

Funderar mest över om gubbarna som dör av hög ålder (det som kallas för död i corona i Sverige nuförtiden) är med i statistiken?

Link to comment
Dela på andra sajter

3 hours ago, spooncreek said:

Funderar mest över om gubbarna som dör av hög ålder (det som kallas för död i corona i Sverige nuförtiden) är med i statistiken?

Död med Corona.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...