Jump to content
IGNORERAD

Regelverket kring utförande av växter, snäckor o.dyl.

Oregistrerad

Recommended Posts

post-6637-125940231502_thumb.jpg Jag undrar om det finns någon som känner till regelverket kring vad som är tillåtet att föra ut ur Thailand.

När man lämnar Thailand och skall hem till Sverige igen är det då tillåtet att ta med sig snäckor, fröer, växter med rot, utan rot, i jord...osv..

Är det kanske i vissa fall "enklare" att skicka dessa föremål i paket från Thailand till Sverige istället?

Var går kvantitetsgränserna, var kan man läsa bestämmelserna (på svenska eller engelska)?

Stort tack på förhand för informativa svar!

post-6637-125940231502_thumb.jpg

Dela på andra sajter

post-6637-125940231502_thumb.jpg Jag undrar om det finns någon som känner till regelverket kring vad som är tillåtet att föra ut ur Thailand.

När man lämnar Thailand och skall hem till Sverige igen är det då tillåtet att ta med sig snäckor, fröer, växter med rot, utan rot, i jord...osv..

Är det kanske i vissa fall "enklare" att skicka dessa föremål i paket från Thailand till Sverige istället?

Var går kvantitetsgränserna, var kan man läsa bestämmelserna (på svenska eller engelska)?

Stort tack på förhand för informativa svar!

Det skiljer sig en del vad gäller det man får föra ut från Thailand resp. vad man får föra in i Sverige.

Vad gäller införsel i landet så är det bästa att höra med tullen.

Dela på andra sajter

Det skiljer sig en del vad gäller det man får föra ut från Thailand resp. vad man får föra in i Sverige.

Vad gäller införsel i landet så är det bästa att höra med tullen.

Kommer kontrollera med Tullverket, CITES och Jordbruksverket. Kanske någon som har erfarenhet av hur man resonerar i tullfiltret i Thailand. Ibland är det skillnad på regelverk och praxis och då speciellt i Thailand. Kan ju finnas något som de verkligen inte ser mellan fingrarna på. Någon som vet?

Dela på andra sajter

Kommer kontrollera med Tullverket, CITES och Jordbruksverket. Kanske någon som har erfarenhet av hur man resonerar i tullfiltret i Thailand. Ibland är det skillnad på regelverk och praxis och då speciellt i Thailand. Kan ju finnas något som de verkligen inte ser mellan fingrarna på. Någon som vet?

Jag har nu fått svar från Tullen. De hänvisar till Jordbruksverket:

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/handel/vaxterochutsade/vadgallerforprivatpersoner.4.207049b811dd8a513dc8000389.html

Återstår att se om jag kan veta hur man resonerar i Thailand när man står i tullfiltret och skall åka "hem" till Sverige.

Ingen som har insyn i detta?

Dela på andra sajter

Idag fick jag svar på mitt brev till den Thailändska ambassaden.

De hade dock inte riktigt förstått hela min frågeställning, svaret från dem löd;

Hej,

För att kunna exportera växter från Thailand behovs tillstånd från deras jordbruksdepartement.

Mvh,

Johan

Thailands Ambassad

Dela på andra sajter

• 2 veckor senare...

När jag sist åkte hem från Bangkok så såg jag en kvinna gå igenom tullen med en kasse med 3 st fullt synliga orkidéer i kruka. Kanhända hon hade tillstånd från deras jordbrukdepartement. Troligen inte, men uppgiften gör i alla fall att fega jag inte vågar ta med mig några såsom jag hade tänkt.

Har någon uppgifter om vad man får (och inte får) ta med sig IN till Thailand, eller var jag kan läsa om det?

I år firar vi jul i Sverige, men här har det ju blivit nästa lika mycket med tingel-tangel och julsångs-skval i affärerna som i Thailand!

GOD JUL

Maja

Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...